Forester Manual czy automat ?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
pamejudd
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Tue
Auto: Longinus
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 11 lip 2010, o 20:00

Dokladnie, szczegolnie o drugi link. Z tego co widze, defcon5 pisze wyraznie, ze mod nie nadaje sie do stalej jazdy, a tylko do specyficznych warunkow. A jaki problem bylby ze skrecaniem?



tadaoando
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: WA, WO, LRY
Auto: SFXT MY14+SI RS MY10
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 10:58

witam!

...czyli reasumujac mozna poprawic rozklad zblizajac sie w automatach do upragnionego 50:50 ??? czy to zbyt duze ryzyko ???

tomasz
(K) GRILL wersja STI/ CROSS/ SPORT ten w kratke, zderzak tez przytule !!!

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 11:49

tadaoando pisze: ...czyli reasumujac mozna poprawic rozklad zblizajac sie w automatach do upragnionego 50:50 ???
Można, zakładając otwarty centralny dyferencjał, który przekazuje ten sam moment na każdą oś - czyli 50:50, a do którego sprzęgło w 4EAT z patentem na jego zblokowanie ma się nijak (oferując od 100:0 - gdy tylna oś nie ma przyczepności do 0:100 gdy przednia nie ma, przy czym maksymalny moment na tyle pewnie będzie mniejszy).

Chyba, że już zupełnie nic nie rozumiem. :-/

tadaoando
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: WA, WO, LRY
Auto: SFXT MY14+SI RS MY10
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 13:23

witam!

citan... no patrz a ja pierwotnie kupujac mojego forka myslalem ze wszystkie subaru maja pernamentny naped 50:50, po kilku postach domniemalem iz ma 40:60 na tyl niemniej sa tacy ktorzy uwazaja za standart dla automatu w forku stosunek 30:70 za jedynie sluszny. Prawda jest iz jesli moglo by odbyc sie to bez szkody dla samochodu to chcialbym byc jaknajblizej tego 50:50, nawet kosztem kilku zlotych.

tomasz
(K) GRILL wersja STI/ CROSS/ SPORT ten w kratke, zderzak tez przytule !!!

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 13:37

tadaoando pisze: no patrz a ja pierwotnie kupujac mojego forka myslalem ze wszystkie subaru maja pernamentny naped 50:50
Jak kupowałem subaru, to nie miałem bladego pojęcia. :mrgreen:

Chyba rozmawiamy o dwóch róznych rzeczach. :) O ile chciałbym mieć centralny dyferencjał (5EAT ma), o tyle permanentne 50:50 nie - nawet wolnossące Imprezy z manualną skrzynią mają wiskozę (i też się nie da skręcać jak się sklei). ;-) Coś mnie się wydaje, że takie 50:50 (3 otwarte dyfry) w pewnych sytuacjach nie będzie się różnić od auta z napędem na jedno koło.

Jeżeli chodzi o to, że tył w A/T za słabo ciągnie (w zakrętach), to u mnie pomogło wybieranie odpowiedniego biegu przed zakrętem... wiem A/T a macham, ale takie życie. :mrgreen: Inaczej pluło, ale w manualu też zmieniałem przed. :razz: Natomiast tego patentu ze strony nie odważyłbym się zamontować.

PS. Aha, w "symetrycznym AWD" nie chodzi o to ile na przód/tył. Tylko o konstrukcję - jest symetryczna. Przynajmniej tak to rozumiem.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 13:55

tadaoando pisze: uwazaja za standart dla automatu w forku stosunek 30:70 za jedynie sluszny.

33:67 jest w 5EAT, a więc w H6, które w forku nie występuje
citan pisze: Aha, w "symetrycznym AWD" nie chodzi o to ile na przód/tył. Tylko o konstrukcję - jest symetryczna. Przynajmniej tak to rozumiem.

Twój tok myślenia jest jak najbardziej prawidłowy.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

tadaoando
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: WA, WO, LRY
Auto: SFXT MY14+SI RS MY10
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 13:58

CITAN
... nadal chyba nie rozumiem, myslalem wlasnie iz cudownym ukladem jest 50:50 bo to i w audi quattro chwalil moj brat, bo i koledzy w starych subarakach chwalili ze to nie jakies tam jak w misku ze sie zalaczy lub nie... tylko ze w sbaru zawsze ciagnie wszystkimi 4 kolami naraz i to jeszcze z taka sama sila przod i tyl. a tu kolego piszesz ze 50:50 to strasznie niewygodny uklad ???
... mialem okazje w zimie przekonac sie iz nie zawsze wyprzedzanie w trakcie pierszych opadow sniegu jest bezpieczne bo potrafi rzucic tylkiem. wymianilem wiec stabilizator na grubszy, ale koledzy z bajecznej twierdza iz to pomoze tylko troche bo tyl ma poprostu mocniejszy moment na kola... czy to prawda iz forek AT bedzie nadsterowny zawsze ???
(K) GRILL wersja STI/ CROSS/ SPORT ten w kratke, zderzak tez przytule !!!

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 14:01

tadaoando pisze: czy to prawda iz forek AT bedzie nadsterowny zawsze ???
Własciwie to forek AT jest mocno podsterowny, ewentualna nadsterowność bierze się z gwałtownego zapięcia napedu na tylną oś, w najmniej oczekiwanym momencie ;-)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 14:20

rrosiak pisze: Twój tok myślenia jest jak najbardziej prawidłowy.
No, czyli nie muszę odklejać naklejki S-AWD. :thumb:
tadaoando pisze: ale koledzy z bajecznej twierdza iz to pomoze tylko troche bo tyl ma poprostu mocniejszy moment na kola...
O permanentną nadsterowność ani Imprezy, ani Forka z 4EAT bym nie podejrzewał. :mrgreen: Wcześniej ktoś skarżył się na okropne zachowanie Forka zimą i o ile pamiętam miało to związek z oponami. Ale tu już nie ma różnicy, czy A/T czy M/T. Taki AWD nie ma kół które mógłby ciągnąć za sobą stąd łatwość z jaką wpada w poślizg (szczególnie przy kiepskich oponach).

Poczytaj sobie to: http://www.forum-subaru.pl/bb3/viewtopi ... 833#p82833 - nie twierdzę, że wszystko doskonale rozumiem, ale daje jakieś podstawy do wyciągania wniosków z zachowania auta.

A 4EAT to ma dużo większe wady niż te związane z tym, czy mityczny inicjalny rozkład wynosi 90:10, czy ileśtam. :mrgreen:

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 287 razy
Polubione posty: 55 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 14:32

rrosiak pisze: 33:67 jest w 5EAT, a więc w H6
Ciekawe dlaczego tak trudno w nim zrobić nawrót :roll:


Zjadło mi jedno słowo.
Ostatnio zmieniony 12 lip 2010, o 14:55 przez So What!, łącznie zmieniany 1 raz.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 14:47

So What! pisze:
rrosiak pisze: 33:67 jest w 5EAT, a więc w H6
Ciekawe dlaczego tak trudno w nim zrobić :roll:
Co jest trudno zrobić :?:
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

pamejudd
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Tue
Auto: Longinus
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 12 lip 2010, o 14:53

citan: jakie jeszcze poza opisanymi?



rrosiak: a ja tak sie kiedys smialem z tych wszystkich bryczek z dolaczanym tylem...

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 287 razy
Polubione posty: 55 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 14:56

rrosiak pisze: Co jest trudno zrobić :?:
Nawrót. Jedno słowo mi zjadło. Już poprawiłem.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 15:37

So What! pisze: Nawrót.
Bo nie ma hamowania silnikiem, ale jesli na luznej nawierzchni przy skręconych kolach dodasz gazu to tył od razu jedzie do przodu.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 16:35

pamejudd pisze: citan: jakie jeszcze poza opisanymi?
- hydrokinetyczne sprzęgło - czyli coś tam sobie wiruje i raz lepiej raz gorzej przenosi moment z silnika,
- brak centralnego dyferencjału, tylko sprzęgło sterowane elektronicznie - akurat tutaj narzekam dla zasady bo do samego napędu większych uwag nie mam (po 2 latach jeżdżenia GLem z ręczną skrzynią), ale wolałbym rozwiązanie mechaniczne,
- sterowanie skrzynią żyje własnym życiem i nie wie np. kiedy chcę wyprzedzać - więc bez wachlowania często się nie da,
- długi czas zrzucania na I bieg

Zalety też są, ale na pewno nie jest to auto sportowe. :oops:

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 287 razy
Polubione posty: 55 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 16:45

rrosiak pisze: Bo nie ma hamowania silnikiem, ale jesli na luznej nawierzchni przy skręconych kolach dodasz gazu to tył od razu jedzie do przodu.
Pamiętam, jak się AL poddał. Swoją drogą wydawało mi się, że po zbiciu biegu np. do dwójki, hamowanie silnikiem powinno być w AT wystarczające.
W każdym razie na śniegu Forka MT obraca się bez problemu. Nawet na trójce.

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 16:49

So What! pisze: Nawrót

coś mi się wydaje, że kupujący ałtomat oczekuja, że auto nie będzie się obracać ;-)

pamejudd
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Tue
Auto: Longinus
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:00

citan: ja akurat na dynamike nie narzekam. Przy startach spod swiatel nie mam wielkich problemow, podobnie podczas wyprzedzania w okreslonym przedziale predkosci. A juz z zapietym POWER to jest miodzik.

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 287 razy
Polubione posty: 55 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:06

esilon pisze: coś mi się wydaje, że kupujący ałtomat oczekuja, że auto nie będzie się obracać ;-)
Łopatki przy kierownicy są dla miłośników sportowej jazdy.

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:17

So What! pisze: Łopatki przy kierownicy są dla miłośników sportowej jazdy.

a który forester ma łopatki ?

:whistle:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:17

So What! pisze: Swoją drogą wydawało mi się, że po zbiciu biegu np. do dwójki, hamowanie silnikiem powinno być w AT wystarczające.

Przede wszystkim AT nie redukuje od razu do wybranego biegu, tylko "przechodzi" po kolei. Poza tym hamowanie jest płynne, brak uderzenia odpowiadającego puszczeniu sprzęgła w MT.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:18

rrosiak pisze: Poza tym hamowanie jest płynne, brak uderzenia odpowiadającego puszczeniu sprzęgła w MT.

między gaz i bez uderzeń w MT :whistle:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:21

esilon pisze: między gaz i bez uderzeń w MT

Przy nawrotach :?:
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:23

rrosiak pisze: Przy nawrotach

rączek i nóżek brakuje to fakt ale dlaczego nie ?

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 73 razy
Polubione posty: 424 razy

Re: Forester Manual czy automat ?

Post 12 lip 2010, o 17:42

tadaoando pisze:i koledzy w starych subarakach chwalili ze to nie jakies tam jak w misku ze sie zalaczy lub nie... tylko ze w sbaru zawsze ciagnie wszystkimi 4 kolami
A czy nie mówili przypadkiem o manualnej skrzyni? :whistle:

;-)

ODPOWIEDZ