OBK geometria zawieszenia

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
jimiasty
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Polubił: 166 razy
Polubione posty: 102 razy

OBK geometria zawieszenia

Post 6 lis 2012, o 09:58

Watek http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.ph ... 49#p330449 sklonil mnie wreszcie do stworzenia prywatnego.
Otoz geometria u mnie wyglada tak: https://picasaweb.google.com/1111877931 ... 0472883282 . Prawdopodobnie przyczyna bylo zwiedzanie kraweznika/pobocza przez poprzedniego wlasciciela. Katow regulowac sie nie da, zatem droga redakcjo, co mozna z tym zrobic (zakreslone na obrazku) najlepiej w Krakowie?



błonek
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 6 lis 2012, o 22:09

Pokażę to u mnie w pracy i dam znać co proponują.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 6 lis 2012, o 23:04

Jeśli nie odczuwasz tego w jeździe to ja bym nie ruszał dopóki nie będzie musiał czegoś z tyłu wymieniać z innego powodu, będzie drogo.

błonek
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 6 lis 2012, o 23:52

Azrael pisze:Jeśli nie odczuwasz tego w jeździe to ja bym nie ruszał dopóki nie będzie musiał czegoś z tyłu wymieniać z innego powodu, będzie drogo.
Azrael popraw mnie jeżeli źle myślę: wartości ma na zielono, czyli powinno być w normach i nie ma potrzeby ingerencji, tym bardziej, że nie ma tam regulacji. Natomiast jeżeli wynika to z uderzenia w krawężnik to możliwe, że ktoś wcześniej się słabiej przyłożył do naprawy lub jest coś krzywe i można temu zaradzić.

jimiasty
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Polubił: 166 razy
Polubione posty: 102 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 00:39

Azrael pisze:Jeśli nie odczuwasz tego w jeździe to ja bym nie ruszał dopóki nie będzie musiał czegoś z tyłu wymieniać z innego powodu, będzie drogo.
Gdy kupilem auto to mialo troche sciachane opony i znosilo go w prawo. Podjechalem wiec ustawic geometrie i gosc zrobil co mogl (wyniki z linka). Po regulacji dalej sciagalo, ale juz nie tak bardzo. Potem kupilem nowki sztuki letnie i zalozylem felgi 17".
Bylo jakby lepiej tzn moglem dac kierownice na wprost i auto jechalo tak do pierwszej napotkanej nierownosci (nie dziura, a lekkie wglebienie czy uwypuklenie nawierzchni), wtedy kierownica skrecala sie w prawo i znosilo mnie do rowu. Zapewne jest to spowodowane roznica w katach wyprzedzenia sworznia (0.5 st roznicy). A i jeszcze zauwazylem, ze jak auto bylo zaladowane zona dzieckiem i gratami na weekend (czyt. pod dach) to jezdzilo prosciej.
Teraz na nowych zimowkach i troche krzywych felgach 16"auto jezdzi zadziwiajaco prosto - zaczyna zbaczac dopiero po jakichs 100-150 metrach.
Te letnie opony zuzyly sie w miare rowno, choc prawa przednia sie troche wyzabkowala.

Podejrzewam, ze i tak gdzies na wiosne bedzie mnie czekala wymiana/regeneracja tylnych amorkow, no ale chcialbym sie przygotowac jakos i dlatego zbieram opinie. A no i jeszcze gosc od geometrii (taki jeden magik z ul. Mogilskiej w Krakowie polecil mi niejakiego inż. :) Zubę z ul. Przewóz, ponoc jest to w stanie wyprostowac jakimis drastycznymi metodami, rozmawialem nawet z nim ale jakos nie wzbudzil mojego zaufania.

jimiasty
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Polubił: 166 razy
Polubione posty: 102 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 00:42

błonek pisze: popraw mnie jeżeli źle myślę: wartości ma na zielono, czyli powinno być w normach i nie ma potrzeby ingerencji, tym bardziej, że nie ma tam regulacji
Niby wszystko w normie, ale jedno kolo jest prawie pionowo (+0.05), a drugie pochylone (-0,43).

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 00:59

Różnica w wyprzedzeniach z przodu występuje w każdym używanym aucie na polskich drogach, ta nie jest szczególnie duża, w OBK są słabe gumy wahacza przedniego - tylne, więc warto je zmienić jeśli są zmęczone, może się poprawić.

Znoszenie i nierówne pochylenia z tyłu sugerują ze coś jest pogięte z tyłu jak auto znosi na nierównościach to skończy się wymianą wahaczy/belki z tyłu. Tego znoszenia nie powoduje statyczna geometria tylko co się z nią dzieje wraz z ugięciem zawieszenia.

Regenerację amortyzatorów do tego nieprzystosowanych np. seryjnych uważam za druciarstwo i szarlatanerię.

jimiasty
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Polubił: 166 razy
Polubione posty: 102 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 01:04

Azrael pisze: Znoszenie i nierówne pochylenia z tyłu sugerują ze coś jest pogięte z tyłu jak auto znosi na nierównościach to skończy się wymianą wahaczy/belki z tyłu.
A te magiczne sruby whiteline pozwalajace na regulacje katow? Wiem ze macie je w ofercie, ale zdaje sie tylko do WRXa. Sa takie do OBKa?

błonek
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 01:11

jimiasty ok, to akurat widzę na wydruku, natomiast zapytam speca od geometrii czy jest sens abyś do nas przyjechał, bo pewnie kolejny wydruk do kolekcji nie jest Ci potrzebny.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 7 lis 2012, o 02:09

jimiasty, jak masz pokrzywione elementy zawieszenia wielowahaczowego to Ci nic nie da że sobie wyregulujesz po równo statyczne parametry geometrii.

Piskoor
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester S-Turbo 2002 / Outback 2.5 2008 Viessmann Edition By Jako
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 21:05

Panowie...
kto w warszawie dobrze ustawi mi geometrie...
bylem na niej przed zakupem ale jako lajkonik q tych sprawach nie zwrocilem uwagi na niuanse...
niby wszystko swieci sie na zielono z jednym przypadkiem...
ale widac ze panowie ustawiający jak zobaczyli ze cos w normie to zostawili...
w efekcie teraz widze że mam
z przodu kąt pk mam 1.02/-0.09. norma (1.15/-0.15)
kąt wsz 5.04/4.44. norma (4.20/5.50)
suma summarum. zb sum 0.00 odchyl. toru jazdy 0.00. no ale....


tył
kąt pk. -0.14/-0.57. norma (-0.45/0.45) to jedyne co nie trzyma normy...
ale jak sądzę przód można poprawić...


no i jak jest z tym pk z tyłu... można regulować czy nie?
a jeśli są jakieś specjalne śruby proszę o link. :-)

obk 2007
One cappucino per favore - Danke

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 21:24

Podjedź do Mysiadła, mogę z czystym sumieniem polecić geometrię niezależnie od związków firmowych, z resztą sam robiłem w czwartek ;)

Ja stawiam ze masz w prawym przodzie coś krzywe i się nie obędzie bez wymiany elementu, ew. rozbita tylna poduszka przedniego wahacza jak to w Legacy.

Piskoor
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester S-Turbo 2002 / Outback 2.5 2008 Viessmann Edition By Jako
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 21:38

byl puknięty w lewy przód...
ale wynik końcowy jest taki sam jak wynik początkowy
więc śmiem twierdzić że panowie nawet nie ruszyli...

jedyne gdzie z przodu widzę zmianę to
wyrównanie zbieżności z przodu na 0.00

i zwiększenie pk w prawym przodzie z -0.06. na. -0.09 co jak mi się wydaje wyszło im przypadkiem...

znalazłem taki zestaw na tył...
będzie ok?
http://www.optionsauto.com/prodinfo.asp ... =WL-KCA399
One cappucino per favore - Danke

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 21:40

Piskoor, może nie da się z przodu wyregulować tego, jak był puknięty to dużo rzeczy może być krzywe - wahacz, zwrotnica.

Zestaw Whiteline reguluje pochylenie, owszem, dostępny też w PL ;)

Piskoor
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester S-Turbo 2002 / Outback 2.5 2008 Viessmann Edition By Jako
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 21:50

Azrael pisze:Piskoor, może nie da się z przodu wyregulować tego, jak był puknięty to dużo rzeczy może być krzywe - wahacz, zwrotnica.

Zestaw Whiteline reguluje pochylenie, owszem, dostępny też w PL ;)
daj link... i czemu usd jest po 8 pln ;-)

byl pukniety w lewą stronę ale pod spodem jest wszystko ok..dokładnie ....baaaardzo dokładnie sprawdzone. :-)

można regulować
kąt. wsz w outbacku?
generalnie dramatu nie ma...wszystko w normie...
ale jak można poprawić to czemu nie. :-)
One cappucino per favore - Danke

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 22:15

Piskoor pisze: daj link... i czemu usd jest po 8 pln ;-)

Raczej AUD ;)

http://sklep.4turbo.pl/product-pol-8234 ... 99-09.html
Piskoor pisze: byl pukniety w lewą stronę ale pod spodem jest wszystko ok..dokładnie ....baaaardzo dokładnie sprawdzone. :-)
No chyba nie jest dobrze skoro jest źle ;) Kąt wyprzedzenia o jakiś stopień walnięty więc coś jest nie tak - jak napisałem może tylko poducha wahacza, w OBK ona się rozlatuje rutynowo.
Piskoor pisze: można regulować
kąt. wsz w outbacku?

Zasadniczo nie, ale w prawie niczym się nie da.
Piskoor pisze: generalnie dramatu nie ma...wszystko w normie...

Z taką kombinacją pochylenia i WSZ to skręcać w lewo to to nie może równie dobrze jak w prawo.

Piskoor
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester S-Turbo 2002 / Outback 2.5 2008 Viessmann Edition By Jako
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 22:35

Azrael pisze: Piskoor napisał(a):
generalnie dramatu nie ma...wszystko w normie...


Z taką kombinacją pochylenia i WSZ to skręcać w lewo to to nie może równie dobrze jak w prawo.

no nie stopień :-) 0,6 stopnia :-)

Zobaczymy po kolejnej geometrii i wymianie felg na takie na których nie ma po 15 ciężarków :-)

a że nie będzie skręcał rownie dobrze....
eee ważne żeby skręcał wogóle :-)

Tak czy inaczej zabiorę się za to jak już zaparkuje pod swoim lokum
One cappucino per favore - Danke

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 14 razy
Polubione posty: 19 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 22 gru 2012, o 23:24

Piskoor pisze: Panowie...
kto w warszawie dobrze ustawi mi geometrie...

U Dobruckiego robi geometrię słynny pan Sylwek http://www.dobrucki.com.pl/

Piskoor
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Auto: Forester S-Turbo 2002 / Outback 2.5 2008 Viessmann Edition By Jako
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 10 sty 2013, o 13:57

No i...
Do Sylwka nie dotarłem bo coś tam cos tam... ale wymieniając olej w skrzyni dostałem namiar na niejakiego Pana Wacława Schuberta.. człowieka który ustawił juz kilka samochodów gdzie wszyscy rozłożyli ręce...
No i co wyszło ?
nawet nieustawialne jest ustawialne :-)

to co było po ostatniej geometri, gdzie zrobili "co mogli" vs to co ustawił Pan Wacław
PRZÓD
Kąt PK
L/P
1,02/-0,09 jest -0,01/-0,04
Kąt WSZ - czyli mój największy ból
5,04/4,44 jest 5,25/5,21
Zbieżność
0,00/0,00 jest 0,00/0,00

TYŁ
kąt PK
-0,14/-0,57 jest -0,40/-0,40
zbieżność
-0,06/0,06 jest 0,00/0,00
kat znoszenia
-0,06 jest 0,00

no i ogólnie jeszcze 2 strony innych pomiarów...

Tak więc z czystym sercem polecam...
jakby ktoś chciał namiary mogę wysłać..
One cappucino per favore - Danke

jimiasty
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Polubił: 166 razy
Polubione posty: 102 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 11 sty 2013, o 12:54

No to ja sie odswieze
Azrael pisze:Zestaw Whiteline reguluje pochylenie, owszem, dostępny też w PL ;)
Azrael pisze: jimiasty, jak masz pokrzywione elementy zawieszenia wielowahaczowego to Ci nic nie da że sobie wyregulujesz po równo statyczne parametry geometrii.
Czyli co? Dobre sa te sruby czy nie? ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: OBK geometria zawieszenia

Post 11 sty 2013, o 13:13

jimiasty, jeśli masz np. skrzywiony wahacz to nawet jak sobie wyregulujesz geometrię na stojącym samochodzie to wraz z ugięciem zawieszenia na dziurze czy zakręcie będą się parametry zmieniały nierówno. Przy niewielkim ugięciu nie zrobi to różnicy, ale przy większym i owszem. W skrajnym wypadku jechałem Evo, które mimo ustawienia wszystkiego na zero przy przejeździe przez dziurę samo skręcało. Śruby spełniają swoją rolę, ale one są raczej po to żeby ustawić większe pochylenie niż seryjnie, a nie po to żeby niwelować skutki pokrzywionego zawieszenia.

ODPOWIEDZ