Subaru Forester
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Subaru Forester
SUBARU FORESTER, zwany potocznie m.in. „Forkiem” lub „Leśnikiem”.
Powstał w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku, jako „uterenowione kombi” vel „SUV”. Podwozie i silniki wzięto z Imprezy, lekko tylko je modyfikując. Nadwozie od początku łączyło praktyczność, solidność i „nienachalną” urodę, często porównywaną do urody osiedlowego warzywniaka. Dla niektórych to wada, dla maniaków Subaru – ważna zaleta.
Generalnie Forestery dzielimy na:
- wolnossące (zawsze 2.0 w Europie, 2.5 w USA);
- zaturbione (w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później; w USA turbo pojawiło się dopiero w 2004, ale za to od razu o pojemności 2.5).
Wersje turbo „na oko” odróżniamy przede wszystkim po wlocie powietrza na masce.
Na razie wszystkie silniki są benzynowe. Diesel pojawi się niebawem.
Forester miał dotychczas trzy generacje, różniące się szczegółami nadwozia i drobiazgami konstrukcyjnymi - zdjęcia poniżej.
Europejskie "wolno-ssaki" mają reduktor, amerykańskie nie. Wersje turbo – również nie. Wszystkie zaturbione mają natomiast szperę z tyłu.
Forester, zwłaszcza wolnossący, cieszy się opinią jednego z „najbardziej terenowych” SUV-ów („poza czarnym” w tej samej lidze gra chyba tylko Suzuki Vitara). Decyduje o tym głównie wysoka jakość i efektywność subarowego AWD; warto jednak pamiętać, że mamy do czynienia z autem o samonośnym nadwoziu, o raczej „szosowym” zawieszeniu i bez blokad, a więc nie jest to prawdziwa terenówka w rodzaju Patrola czy UAZ-a.
Spośród wszelkich „terenowych” i „pseudoterenowych” aut Forek wyróżnia się za to znakomitą jazdą po szosie – pod tym względem przewyższa nie tylko inne SUV-y, ale i wiele niżej zawieszonych aut osobowych.
Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html
Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe. A jak ktoś nie odnajdzie, to może nie powinien jeździć mocnym czteropędem...?
I tyle tytułem wstępu, na dobry początek. Zachęcam posiadaczy i pasjonatów do uzupełnień i dalszych komentarzy
Powstał w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku, jako „uterenowione kombi” vel „SUV”. Podwozie i silniki wzięto z Imprezy, lekko tylko je modyfikując. Nadwozie od początku łączyło praktyczność, solidność i „nienachalną” urodę, często porównywaną do urody osiedlowego warzywniaka. Dla niektórych to wada, dla maniaków Subaru – ważna zaleta.
Generalnie Forestery dzielimy na:
- wolnossące (zawsze 2.0 w Europie, 2.5 w USA);
- zaturbione (w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później; w USA turbo pojawiło się dopiero w 2004, ale za to od razu o pojemności 2.5).
Wersje turbo „na oko” odróżniamy przede wszystkim po wlocie powietrza na masce.
Na razie wszystkie silniki są benzynowe. Diesel pojawi się niebawem.
Forester miał dotychczas trzy generacje, różniące się szczegółami nadwozia i drobiazgami konstrukcyjnymi - zdjęcia poniżej.
Europejskie "wolno-ssaki" mają reduktor, amerykańskie nie. Wersje turbo – również nie. Wszystkie zaturbione mają natomiast szperę z tyłu.
Forester, zwłaszcza wolnossący, cieszy się opinią jednego z „najbardziej terenowych” SUV-ów („poza czarnym” w tej samej lidze gra chyba tylko Suzuki Vitara). Decyduje o tym głównie wysoka jakość i efektywność subarowego AWD; warto jednak pamiętać, że mamy do czynienia z autem o samonośnym nadwoziu, o raczej „szosowym” zawieszeniu i bez blokad, a więc nie jest to prawdziwa terenówka w rodzaju Patrola czy UAZ-a.
Spośród wszelkich „terenowych” i „pseudoterenowych” aut Forek wyróżnia się za to znakomitą jazdą po szosie – pod tym względem przewyższa nie tylko inne SUV-y, ale i wiele niżej zawieszonych aut osobowych.
Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html
Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe. A jak ktoś nie odnajdzie, to może nie powinien jeździć mocnym czteropędem...?
I tyle tytułem wstępu, na dobry początek. Zachęcam posiadaczy i pasjonatów do uzupełnień i dalszych komentarzy
Przez jeden rok w Polsce (i całej Europie zapewne) były oferowanie 2.0XT i 2.5XT (210KM) równolegle (2005 bodajże).WiS pisze:w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później
Pierwsza generacja 1998WiS pisze:Forester miał dotychczas trzy generacje
-lifting bodajże 2001
Druga generacja 2003
-lifting 2006
Trzecia generacja 2008
Re: Subaru Forester
A nie lifting 2005?WRC fan pisze: Druga generacja 2003
-lifting 2006
Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
Re: Subaru Forester
Wg. mnie nie. Rok produkcji mógł być już 2005 - owszem, ale modelowo był to rocznik 2006.hogi pisze: A nie lifting 2005?
Re: Subaru Forester
Chyba koniec 1999 albo początek 2000WRC fan pisze: Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001
Mam 2 pytania :
1. jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad? Ostatnio spotkałam się z opinią, że Forester to allroad
1. co to jest ta szpera?
Człowiek do kresu życia powinien się dotoczyć z kieliszkiem Chardonnay w jednej ręce,
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
Re: Subaru Forester
2000 rok czyli mogły być już w ostatnim kwartale 1999 rokuDoxa pisze: WRC fan napisał(a):Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001
Chyba koniec 1999 albo początek 2000
Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester
IMO, jedno i drugie to nie jest precyzyjne okreslenie techniczne, a takie handlowo-marketingowe cuś, które należy traktować umownie. Przy czym SUV (ew. z dodatkiem "mały" lub "duzy") przyjął się jako okreslenie czegoś na kształt uterenowionego kombi, tzn. auta z napędem na cztery i nieco wyższym prześwitem, ale bez ramy, najczęściej z niezależnym zawieszeniem kół i bez prawdziwie terenowych gadżetów w układzie przeniesienia napędu. Allroad to natomiast specyficzne określenie, stosowane przez audi na jego modele SUV-ów; nie zdziwiłbym się, gdyby je zastrzegli, bo nie kojarzę aby inne marki to stosowały.Doxa pisze: jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad?
Już miałem napisać, ale zostawię innym samczykom tę przyjemność, aby z okazji Dnia Faceta poinformować "małą, słabą kobietkę" o technicznych zawiłościach...Doxa pisze: co to jest ta szpera?
A serio - kuledzy, szpera stanowczo zasługuje na godne miejsce i odrębny wątek w Suparupedii. Do piór!
Re: Subaru Forester
Aha :). Dziękuję bardzo za wyjaśnienie, czyli znaczy się mogę swobodnie wydrapać oczy w obronie mojego stanowiska, iż Forester to SUV
I czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery
I czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery
Człowiek do kresu życia powinien się dotoczyć z kieliszkiem Chardonnay w jednej ręce,
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester
W największym skrócie, czyli szpera według politologa: takie cuś, co powoduje, że pałer idzie nie tam, gdzie chce (i gdzie - dzieki mechanizmowi różnicowemu może pójść) bo ma najlżej (czyli np. na koło wiszące w powietrzu albo ślizgające się) - ale tam, gdzie jest potrzebny (czyli na koło dociskane do podłoża i mogące się odeń odepchnąć).Doxa pisze: czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery
Szpery dzielimy na te między osiami przednią i tylną oraz na te w danej osi, między kołem lewym i prawym.
Szper jest dużo, różnych typów - i zasadniczo dzielą się też na mientkie (takie, co tylko trochę udają, że potrafią być szperą), twardsze (bardzo cenione w środowisku) i zespawane na sztywno, na których trochę kiepsko się jeździ zakręty.
Szpery przydają się zarówno w terenie, na miękkim lub bardzo krzywym, jak i przy szybkiej jeździe po twardym.
Dalszych zeznań w temacie - odmawiam
- Alan, Alan, Alan!
- 6 gwiazdek
- Auto: WiśniaNieWiśnia
- Polubił: 130 razy
- Polubione posty: 360 razy
Re: Subaru Forester
tak po krotce. Szpera potocznie to mechanizm roznicowy (dyferencjal) o ograniczonym poslizgu. Otwarty dyferencjal (taki jak w normalnych autach) dziala w ten sposob, ze zawsze przekazuje taki sam moment na oba kola. Problem polega na tym, ze jezeli jedno kolo nie ma przyczepnosci (=dostaje malutki moment), drugie nawet jezeli te przyczepnosc ma, dostaje taki sam malutki moment i auto ma problem z ruszaniem.Doxa pisze: szpery
Szpera eliminuje ten efekt poprzez mozliwosc nierownego przenoszenia momentu miedzy kolami - kolo ktore ma lepsza przyczepnosc dostaje wiecej momentu.
W Subaru szpera jest wiskotyczna - to taki gesty 'kisiel' ktory zageszcza sie jeszcze bardziej jezeli jedno z kol kreci sie szybciej (ma mala przyczepnosc). W normalnym dyfrze kolo krecace sie wolniej dosaloby maly moment, a tutaj wiskoza dazy do wyrownania obrotow kola szybciej krecacego sie i tego wolniej, dzieki temu autko moze latwiej ruszac.
ps zakrety i inne takie pominelem.
Re: Subaru Forester
WiS pisze: Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html
Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe.
Tu jest dla tych którzy nie chcą się męczyć w obcych lengłidżach :
http://www.4forester.pl/
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Re: Subaru Forester
Mi również. Bardzo fajna stronkaKonto usunięte pisze: opadła mi szczęka z wrażenia
- WiS
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
- Auto: Forester turbo, zwany Yetim
- Polubił: 3 razy
- Polubione posty: 2 razy
Re: Subaru Forester
Ożesz ja cię kręcę...
I już nikt nie śmiał zagrać po Jankielu. Gratulacje dla Autora i Sponsora stronki
I już nikt nie śmiał zagrać po Jankielu. Gratulacje dla Autora i Sponsora stronki
Re: Subaru Forester
4turbo się rozkręca, rewelacyjna strona ale tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim chyba na parkingu przy wyłączonej klimie
Re: Subaru Forester
Dzięki Bardzo mnie cieszą pozytywne opinieWiS pisze: Gratulacje dla Autora
esilon pisze: tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim
Hehe - dane pochodzą stricte z katalogu
Re: Subaru Forester
WRC fan, super!!
Będzie dalszy ciąg serii, czy to jakiś specjalny ukłon w stronę leśników?
Będzie dalszy ciąg serii, czy to jakiś specjalny ukłon w stronę leśników?
czarne jest piękne...
-
EterycznyŻołądź
- 6 gwiazdek
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Subaru Forester
Tylko lata modeli są chyba niespójne. Raz są według MY, a raz według kalendarza.
- Alan, Alan, Alan!
- 6 gwiazdek
- Auto: WiśniaNieWiśnia
- Polubił: 130 razy
- Polubione posty: 360 razy
Re: Subaru Forester
remek pisze: spokojnie, nie wszystko na raz
o o o liczba ojców sukcesu rośnie
gratulacje
- So What!
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Kraków
- Auto: Giulia V Q4
- Polubił: 300 razy
- Polubione posty: 57 razy
Re: Subaru Forester
Może remek jest matkąesilon pisze:remek pisze: spokojnie, nie wszystko na raz
o o o liczba ojców sukcesu rośnie
gratulacje
Re: Subaru Forester
Matka, jest tylko jedna!So What! pisze:Może remek jest matką
czarne jest piękne...