Forum Subaru

Przejdź do zawartości

Silniki Subaru

Encyklopedia Subarowa - baza wiedzy o wszystkim co związane z Subaru, a czasem więcej

Post 6 sty 2009, o 15:20

Zainspirowany paroma dyskusjami nt szczególnej awaryjności (?) silnika 2.5 turbo - postanowiłem założyć wątek, który w tym dziale zbierałby podstawowe informacje i opinie o poszczególnych silnikach w ofercie marki.
Przypuszczam, że potencjalnym zainteresowanym "z zewnątrz" łatwiej będzie tu odnaleźć coś dla nich interesujacego, niż przy konkretnych modelach.

Na dobry początek - wykaz silników dostępnych na rynku (daty podaję z czapy, mogą być nieprecyzyjne - zapewne są! - będę wdzięczny, jesli komuś zechce się zweryfikować i uzupełnić):

1.5 - Impreza - od 2006 (... dobrze, że sobie o nim przypomniałem, w ostatniej chwili :giggle: )
1.6 - Impreza - od zawsze do 2006 (też jakoś mało istotny... ;-))
2.0 wolnossący - Impreza, Forester, Legacy - od zawsze do dziś
2.0 turbo - Impreza GT/WRX?STi do 2005, Forester S-turbo/XT do 2005, Legacy do 1993
2.2 - Impreza US do 2001, Legacy do 1998,
2.2 turbo (Legacy US do 1994)
2.5 - Impreza US, Forester US, Legacy, OBK, Baja
2.5 turbo - Impreza od 2005, Forester od 2005, Legacy i OBK US od 2005, Baja 2005-07
3.0 - Legacy od 2004, OBK od zawsze, Tribeca od zawsze
3.6 - Tribeca

O czymś pewnie jeszcze zapomniałem, ale niech się Koleżeństwo wykaże ;-)

I na dobry początek, dla sprowokowania dyskusji, pierwsze pytanie merytoryczne: czy dyskutowane już wady silnika 2.5 turbo, wynikające ponoć m.in. z cienkich ścianek i dużej powierzchni tłoka, rzutują także na trwałość wolnossących silników 2.5?
Czy przy mniejszym wysileniu nie ma to znaczenia, nawet przy dużych przebiegach i dość ostrej jeździe...?
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 6 sty 2009, o 15:33

WiS napisał(a):3.0 - Legacy od 2004, OBK od zawsze, Tribeca od zawsze

Obecny model Tribeca ma 3.6
Godlik
6 gwiazdek
 
Auto: GT'99; OBK'09 2.5 A/T
Skąd: Warszawa
  

Post 6 sty 2009, o 15:37

3.6 Tribeca :)
uups-drugi ...
Pirx
0 gwiazdek
 
Auto: rodzinne kombi :)
  

Post 6 sty 2009, o 15:42

Warto chyba zaznaczyć, że 3.0 i 3.6 to H6.
czarne jest piękne...
vibowit
6 gwiazdek
 
Auto: passerati
Skąd: Kiełpin
  

Post 6 sty 2009, o 15:46

Godlik napisał(a):Obecny model Tribeca ma 3.6

O, psiakrew - nie wiedziałem :-d - jakoś się nigdy Tribeką bliżej nie zainteresowałem, nie wiedzieć czemu... ;-)

Poprawiam.
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 6 sty 2009, o 18:02

Rozumiem, że w tej chwili wymieniamy istniejące pojemności w Subaru, z podziałem na turbodoładowane i wolnossące. Bo np. wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych.

Jeśli tak, to dodam jeszcze takie pojemności:

0.356 - 360 1958 - 1971, R-1 1969-1972, Rex 1972
0.544 - Rex 1972 - 1982
0.653 - Vivio 1992 – 1998
0.658 - R2 2003 - 2009, R1 2005 - 2009
0.665 - Rex 1982 - 1992, 700
1.0 - 1000 1966 – 1969, Justy 1984 - 1994, Libero 1985 - 1986, Domingo 1983
1.1 - Star 1970-1973, G 1971-1973
1.2 - Libero 1987 - 1998, Justy 1989 - 1994, Domingo 1983 - 1998
1.3 - G 1971-1973
1.4 - Leone 1971 - 1981
1.8 - Legacy 1989 - 1994, Impreza 1993 - 1994, Leone 1980 - 1992, Brat 1981 - 1993, XT 1985–1991
1.8 Turbo - Leone 1983 - 1984, XT 1985–1991
2.7 - XT 1989 - 1991
3.3 - SVX 1992 - 1997
Bergen
Moderator
 
Skąd: Wrocław
  

Post 6 sty 2009, o 19:05

Bergen, pisałem o "silnikach dostępnych na rynku" - czyli na tyle popularnych, że ktoś może tu poszukiwać o nich opinii. Z tych: to faktycznie zapomniałem o 1.8 i o 3.3.
Ale dzięki za uzupełnienie ;-)

Fajnie byłoby, gdyby ktoś się pokusił o scharakteryzowanie różnic pomiędzy typami/generacjami silnika 2.0... :whistle:

No i moje pytanie o trwałość wolnossącego 2.5 wciąż wisi w powietrzu.
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 6 sty 2009, o 19:25

tu jest ściąga dotycząca tego tematu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_engines

A jeśli chodzi o wolnossący 2.5-litrowy to trzeba by doprecyzować, czy chodzi o EJ251, EJ252, EJ253 czy może EJ254?
:razz:
Gość
5 gwiazdek
 
  

Post 6 sty 2009, o 20:53

gootek napisał(a):trzeba by doprecyzować, czy chodzi o EJ251, EJ252, EJ253 czy może EJ254?


O wszystkie... :cofee: ;-)
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 6 sty 2009, o 21:08

Z tego czego sam doświadczyłem podczas 2-letniej eksploatacji i co słyszałem od mechaników, te silniki są zupelnie OK jeśli chodzi o trwałość.
W ogóle nie słyszałem o żadnych szczególnych problemach, które byłyby z nimi związane...
no może tylko, że czasem trafi się egzemplarz, który bierze trochę więcej oleju.
:->
Gość
5 gwiazdek
 
  

Post 6 sty 2009, o 22:40

gootek napisał(a):tu jest ściąga dotycząca tego tematu:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Subaru_engines


Prawdziwe porno dla technicznych nerdów! :-d
Bergen
Moderator
 
Skąd: Wrocław
  

Post 9 sty 2009, o 14:30

Bergen napisał(a):Rozumiem, że w tej chwili wymieniamy istniejące pojemności w Subaru, z podziałem na turbodoładowane i wolnossące. Bo np. wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych.

Jeśli tak, to dodam jeszcze takie pojemności:

0.356 - 360 1958 - 1971, R-1 1969-1972, Rex 1972
0.544 - Rex 1972 - 1982
0.653 - Vivio 1992 – 1998
0.658 - R2 2003 - 2009, R1 2005 - 2009
0.665 - Rex 1982 - 1992, 700
1.0 - 1000 1966 – 1969, Justy 1984 - 1994, Libero 1985 - 1986, Domingo 1983
1.1 - Star 1970-1973, G 1971-1973
1.2 - Libero 1987 - 1998, Justy 1989 - 1994, Domingo 1983 - 1998
1.3 - G 1971-1973
1.4 - Leone 1971 - 1981
1.8 - Legacy 1989 - 1994, Impreza 1993 - 1994, Leone 1980 - 1992, Brat 1981 - 1993, XT 1985–1991
1.8 Turbo - Leone 1983 - 1984, XT 1985–1991
2.7 - XT 1989 - 1991
3.3 - SVX 1992 - 1997


dla uproszczenia ;-) dodam, że w ostatnich leone był też 1.3 EA65(bardzo dobry ponoć do motolotni)dla wersji FWD(bo drugiej ośki to by już nie pociągnął)
tom669
2 gwiazdki
 
Skąd: inąd
  

Post 11 sty 2009, o 19:53

Watek fajny, ale:
-ile jednostek jest eksploatowanych z przebiegiem ponad 100kkm?
-jaki parametr przyjąć w kwestii "zajechania", "awaryjności"; wytknięcie buta, wiecej, niż 1l oleju na 1kkm, padnięta uszczelka pod glowicą?

F.
FUX
6 gwiazdek
 
Auto: jeżdżące
Skąd: ze sofy.
  

Post 7 kwi 2009, o 11:04

w drugim Legacy były stosowane dwa silniki 2.0:
- z dwom wałkami 116KM
- z czterema wałkami (4 cam) 150KM i na ten silnik zakładane były dwie turbiny, ale tylko na rynek japoński (280KM)

Padnięta uszczelka pod głowicą - gdzieś niedawno czytałem, że ten problem nie dotyczy silników Subaru. Moje pierwsze Legacy z 94r, 116KM, w momencie jak go kupowałem na liczniku miał około 290 000 i dopiero bliżej 300 000 pojawił się upierdliwy problem...na ciepło nie zawsze chciał zapalić, a na zimno zawsze było ok, raz puściła górna rura od chłodnicy... i byłem jeszcze do tego dwunastym właścicielem tego samochodu.
bbartek666
0 gwiazdek
 
Auto: SUBARU LEGACY GT
Skąd: Isle o Arran
  

Post 7 kwi 2009, o 11:32

Niezłe zestawienie silników jest tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine
Fido__
Specjalne pozdrowienia dla Ciebie Gość
Dziwisz się, że Cię pozdrawiam? Nie pisz na public, priv, pokombinuj, wyloguj się i spróbuj jeszcze raz bez zalogowania
Fido__
6 gwiazdek
 
Auto: C200
Skąd: Ze wsi
  

Post 7 kwi 2009, o 13:00

bbartek666
0 gwiazdek
 
Auto: SUBARU LEGACY GT
Skąd: Isle o Arran
  

Post 8 kwi 2009, o 07:52

W żadnym z linków nie znalazłem silnika o oznaczeniu EJ202NXZVB - składany z części w Pasikurowicach ???
Rob-Ko
0 gwiazdek
 
Auto: Subaru Forester 2,0 99
Skąd: Wrocław
  

Post 15 wrz 2009, o 18:28

Bergen napisał(a):wolnossących silników o pojemności o pojemności 2 litry było dziewięć różnych


Czy macie jakiś namiar (szukałem ale nic z tego) gdzie w necie będą opisane sliniki wolnossące 2.0
Mam na oku impreze 96 z silnikiem EJ20 i chciałbym dowiedzieć się czegoś na jego temat bo puki co dowiedziałem się, że ma ponoć 135KM i włąściwie na tym moja wiedza się kończy :]
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--
Dyziek
2 gwiazdki
 
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Skąd: Przemyśl
  

Post 15 wrz 2009, o 18:42

Dyziek, 115 raczej.
citan
5 gwiazdek
 
Auto:
Skąd: Bełchatów
  

Post 15 wrz 2009, o 18:54

citan napisał(a):Dyziek, 115 raczej.

Ogólnie nie jestem w temacie i myślałem że wszystkie 2.0 to 115kucy ale z tego linku

jak dobrze widzę wynika: Impreza JDM 1993-1999 135 hp (101 kW) GC - GF series
ale poprawcie mnie jeśli się mylę... 115 nie jest źle :) tak tylko z ciekawości szperam :)
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--
Dyziek
2 gwiazdki
 
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Skąd: Przemyśl
  

Post 15 wrz 2009, o 18:57

Dyziek napisał(a): jak dobrze widzę wynika: Impreza JDM 1993-1999 135 hp (101 kW) GC - GF series



Ale raczej chyba nie masz JDM-a. ;-)
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 15 wrz 2009, o 19:00

wolnossak JDM, to byłby hit...
Azrael
6 gwiazdek
 
Skąd: Warszawa
  

Post 15 wrz 2009, o 19:02

Puki co jeszcze nie mam nic :) ale mam przez to rozumieć że wszystkie 2litówki na europę były ograniczone do 115?
Obrazek Mój trabancik na FB https://www.facebook.com/TrabantDyzka?r ... page_panel

FOTOGRAFIA ŚLUBNA I NIE TYLKO --> http://www.tomaszmosiadz.pl/ <--
Dyziek
2 gwiazdki
 
Auto: Blobeye Wagon & Trabant
Skąd: Przemyśl
  

Post 15 wrz 2009, o 19:37

Japońce zawsze najlepsze wersje dawali i dają na swój rynek (STI japoński cały czas ma 2.0.....).
A wyższa moc JDM-ów często wynika z tego, że są pod wyżej oktanowe paliwo robione (w Japonii jest 100 oktan)
jarmaj
6 gwiazdek
 
Auto: Łopel Turrrbo i 6-cylindrowy bokser, ale nie japoński ;-)
Skąd: Gliwice
  

Post 15 wrz 2009, o 19:39

Jak coś to mam na sprzedaż kompletny 1.8 wolnossący wraz z napędem i skrzynią.
Sprzedam przerobione cewki z WRXów 02-06
pasujące do GT/WRX/STi 92-96
Obrazek
http://www.forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?t=15191
Virus12
4 gwiazdki
 
Auto: JDM WRX MY97
Skąd: Warszawa
  

Następna strona

Powrót do Subarupedia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość