Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Sprawy LPG, diesli, hybryd i baterii słonecznych omawiamy tutaj.
ODPOWIEDZ
PajakWlochaty
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 10 lis 2015, o 08:53

Witam,

jestem od niedawna posiadaczem wolnossaka 2.0 DOHC z LPG (instalacja wlosko-polska Nova Sgis, sterownik produkcji Lecho) i proboje podstroic instalacje LPG. Bawiac sie ELM327 oraz EcuExplorerem odkrylem ze ww. silnik posiada sonde szerokopasmowa :-) . Czy ktos bawil sie w strojenie instalki z uzyciem oryginalnej sondy?

pozdr



AMI
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dublin
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 10 lis 2015, o 10:42

Ale co chcesz konkretnie osiagnac tym "strojeniem"?
Instalacja LPG jest obecnie niewystrojona? Czy o co chodzi?
Jacek "AMI" Rudowski

PajakWlochaty
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 10 lis 2015, o 12:04

chcialbym osiagnac :

1. przede wszystkim bezpieczny AFR przy butowaniu. Ile powinno byc na LPG?
2. poprawic obecne wystrojenie gdyz:
- reakcja na gaz na niskich obrotach (2000) jest slaba, jest mniejsze lub wieksze zmulenie co wkurza mnie podczas jazdy po miescie
- przy zejsciu do wolnych obrotow jest spadek w okolice 500rpm po czym obroty sie stabilizuja. Czasem zdarza sie zgasnac. Na benzynie tego nie ma.

pozdr

AMI
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dublin
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 10 lis 2015, o 20:43

No dobra, a teraz kolejne pytanie - na pewno znasz sie na strojeniu?

Wnioskuje, ze nie - skoro zadajesz te pytania.
A na tej podstawie raczej zalecilbym Ci wizyte u specjalisty od tego - oszczedzisz sobie czasu, nerwow i takze, wbrew pozorom, pieniedzy.

Tak, wiem - nie jest to odpowiedz, ktora chcialbys uslyszec. Ale jest to odpowiedz, moim skromnym zdaniem, sensowna i jedynie sluszna w tym przypadku.

I nie mowie tego zlosliwie, zeby sie dopierdolic - mowie Ci to tylko po to, zebys oszczedzil sobie nerwow i kosztow. Lepiej zostawic to komus, kto sie zna, kto Ci to ogarnie we w miare krotkim czasie i odstawi auto do radosci z jazdy, a nie grzebania ciagle przy czyms.
Jacek "AMI" Rudowski

PajakWlochaty
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 11 lis 2015, o 08:31

hmmmm, jakby tak do wszystkiego podchodzic to w zasadzie nikt nie powinien nic robic bo przeciez na poczatku sie na tym nie zna. Moje zas doswiadczenia z for pasjonatow sa takie ze sa to spolecznosci ktorych czlonkowie sobie pomagaja. Czyz nie?

Na strojeniu sie specjalnie mocno nie znam, co nie znaczy jednak ze nic w temacie nie robilem. Udalo mi sie np. rozpracowac ECU w swojej MX5 co wszyscy koledzy z klubu negowali ze sie nie da i bez sensu, wymienilem walki rozrzadu, skorygowalem mape zaplonu, podnioslem lekko odcinke i jezdzi o niebo lepiej niz seria. Jeszcze nie wybuchlo a eksperymentuje juz 2 lata :lol:

Wracajac do Imprezy: auto juz bylo w przyzwoitym serwisie LPG w Lodzi i jest w sporej czesci wystrojone. Na pewno jednak czlowiek ktory to robil nie mial tyle czasu co ja ani wiedzy o istnieniu sondy szerokopasmowej w tym aucie oraz SSM i programow z niego korzystajacych.

Conieco juz poprawilem:
- delikatnie zmieniajac mape (bo Lecho stroi sie w zasadzie tylko na mapie jak ponizej)
Obrazek
uzyskalem mniejsze korekty (rzadko wychodza poza -5% +5%) podczas roznych warunkow jazdy

- po wylaczeniu opcji "filtrowania ekstra wtryskow" (fachowiec upieral sie ze opcja musi byc wlaczona) zejscie na wolne obroty zrobilo sie normalne jak na benzynie, reakcja na gaz z niskich obrotow jest o niebo lepsza a korekty nie lataja w rozne strony jak szalone.

jak bede mial chwile to zrobie log z pelnego buta do odcinki.

pozdr

pmlody
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: Leśnik 2.0xt
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 11 lis 2015, o 08:44

Pamiętaj że szerokopasmowa w subaru pokazuje tylko afr od 11. Jak zejdziesz niżej to dalej będzie 11.

Wysłane z mojego Passport przy użyciu Tapatalka

AMI
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dublin
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 11 lis 2015, o 23:22

PajakWlochaty pisze: hmmmm, jakby tak do wszystkiego podchodzic to w zasadzie nikt nie powinien nic robic bo przeciez na poczatku sie na tym nie zna. Moje zas doswiadczenia z for pasjonatow sa takie ze sa to spolecznosci ktorych czlonkowie sobie pomagaja. Czyz nie?

Nie no, jasne - jesli traktujesz to jako hobby i nie zal Ci na to czasu ani nerwow, to pewnie.

Pare pomocnych lektur - wprawdzie glownie benzyna, ale LPG nie bedzie sie tak bardzo znow roznic, w koncu nadal to silnik z zaplonem iskrowym.

Greg Banish - Engine Management: Advanced Tuning albo Designing and Tuning High-Performance Fuel Injection Systems
Jeff Hartman - How to Tune and Modify Engine Management Systems

I tak jak juz powyzej wspomniano - bazowanie na seryjnej sondzie moze Cie daleko nie zaprowadzic. Lepiej sie zaopatrzyc w jakas prawdziwa szerokopasmowke do zabawy.
A dalej to juz dlubanie i testowanie. Warto tez byloby zweryfikowac nowe ustawienia na hamowni, bo dupohamownia moze oszukiwac.
Jacek "AMI" Rudowski

PajakWlochaty
0 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 12 lis 2015, o 18:51

zgadza sie: czasu troche mam, zmiany wprowadzam malymi krokami, nastepnie weryfikuje, loguje etc. Nie oczekuje zadnych spektakularnych efektow, jedynie auta jezdzacego na LPG mozliwie tak sprawnie jak na benzynie tj. bez przydlawien czy szarpniec i z osiagami jak najblizszymi benzynowym.

Czy dobrze zakladam myslac ze ECU w tym aucie pracuje caly czas w CL i generalnie AFR caly czas bedzie dazyl do zalozonego w ECU o ile ww. bedzie w stanie skorygowac mieszanke, jedynie korekty beda sie wahac?

Na ktore korekty mam patrzec? tylko A/F learning #1 i A/F correction #1 czy cos jeszcze? Bo jest jeszcze A/F correction #3

Czy A/F learning ma jakas mape w ECU czy jest to kilka wartosci dla roznych zakresow obciazen? Bo zastanawiam sie jak interpretowac wyniki z EE

pozdr

AMI
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dublin
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 13 lis 2015, o 11:34

To musisz niestety zapoznac sie z konkretnym typem ecu - zalozenia jakiekolwiek moga sie skonczyc dosc kosztowna naprawa.

Nie jestem przekonany, czy auto pracuje w calym zakresie mapy w petli zamknietej.
Jacek "AMI" Rudowski

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 13 lis 2015, o 11:51

pmlody pisze:Pamiętaj że szerokopasmowa w subaru pokazuje tylko afr od 11. Jak zejdziesz niżej to dalej będzie 11.

Wysłane z mojego Passport przy użyciu Tapatalka
albo pokazuje niż, albo nie jest szerokopasmowa.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

milak
1 gwiazdka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 15 lis 2015, o 17:57

siewcu pisze:
pmlody pisze:Pamiętaj że szerokopasmowa w subaru pokazuje tylko afr od 11. Jak zejdziesz niżej to dalej będzie 11.

Wysłane z mojego Passport przy użyciu Tapatalka
albo pokazuje niż, albo nie jest szerokopasmowa.
Jakieś uzasadnienie dla tak śmiałej tezy? :P
PajakWlochaty pisze:chcialbym osiagnac :

1. przede wszystkim bezpieczny AFR przy butowaniu. Ile powinno byc na LPG?
2. poprawic obecne wystrojenie gdyz:
- reakcja na gaz na niskich obrotach (2000) jest slaba, jest mniejsze lub wieksze zmulenie co wkurza mnie podczas jazdy po miescie
- przy zejsciu do wolnych obrotow jest spadek w okolice 500rpm po czym obroty sie stabilizuja. Czasem zdarza sie zgasnac. Na benzynie tego nie ma.
pozdr
1. Dąż do AFR odczytywanego przez skaner takiego samego jak na benzynie. Duże uproszczenie ale powinno być bezpieczne. (AFR stechio dla LPG to 15,5:1)
2. Reakcja na gaz (słaba) może wynikać z przyczyn hardware'owych np. długie wężyki wtrysk-kolektor. Schodzenie z obrotów to raczej kwestia strojenia.
PajakWlochaty pisze:- po wylaczeniu opcji "filtrowania ekstra wtryskow" (fachowiec upieral sie ze opcja musi byc wlaczona) zejscie na wolne obroty zrobilo sie normalne jak na benzynie, reakcja na gaz z niskich obrotow jest o niebo lepsza a korekty nie lataja w rozne strony jak szalone.
Ciekawe jakie procesy myślowe doprowadziły "fachowca" do takich wniosków. Nie pamiętam abym spotkał się w Subaru z dotryskami, ale trudno wykluczyć, że były. Ale empiria potwierdziła, że niezależnie od ich występowania, bądź nie ich wycinanie było zbędne/szkodliwe.
PajakWlochaty pisze:zgadza sie: czasu troche mam, zmiany wprowadzam malymi krokami, nastepnie weryfikuje, loguje etc. Nie oczekuje zadnych spektakularnych efektow, jedynie auta jezdzacego na LPG mozliwie tak sprawnie jak na benzynie tj. bez przydlawien czy szarpniec i z osiagami jak najblizszymi benzynowym.
Tak ma być :) Idziesz dobrą drogą!
PajakWlochaty pisze:zCzy dobrze zakladam myslac ze ECU w tym aucie pracuje caly czas w CL i generalnie AFR caly czas bedzie dazyl do zalozonego w ECU o ile ww. bedzie w stanie skorygowac mieszanke, jedynie korekty beda sie wahac?
Tego nie wiem - gdzieś na skanerze musisz odczytać ten parametr - fuel system status lub podobnie - i będziesz wiedział. Raczej mało jest silników pracujących do końca w CL. Korekty dążą wtedy do stechio. A na WOT masz raczej OL i jakiś przelany AFR.
Milak
(ex- OBK MY01 H6)

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 15 lis 2015, o 18:28

milak pisze:
siewcu pisze:
pmlody pisze:Pamiętaj że szerokopasmowa w subaru pokazuje tylko afr od 11. Jak zejdziesz niżej to dalej będzie 11.

Wysłane z mojego Passport przy użyciu Tapatalka
albo pokazuje niż, albo nie jest szerokopasmowa.
Jakieś uzasadnienie dla tak śmiałej tezy? :P
może to, że fakt wskazywania afr przez program nie jest oznaką tego, że auto ma sondę szerokopasmową? a może to, że zakres wskazań sondy szerokopasmowej jest znacznie szerszy? a może jeszcze to, że wskazania z wąskopasmowej sondy lambda też może podać w postaci afr ale nie będzie ono dokładne dla afr innego niż bardzo bliskie okolice 14.7 na benzynie?

ps. dla lpg sondę należy inaczej kalibrować.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

milak
1 gwiazdka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Impreza 2.0 160KM LPG - strojenie AFR

Post 16 lis 2015, o 18:02

Zasadniczo istotnie zakres wskazań WBO może być szerszy, co nie zmienia faktu, że oprogramowanie różnych samochodów ma różnie ustawione wartości skrajane i podejrzewam, że bardzo możliwe, że tak właśnie jest w Subaru z sondą szerokopasmową, że nie pokazuje AFR poniżej 11. Nie pamiętam, za mało Subaru zrobiłem. Rozważania o możliwości pokazywania AFR z NBO są ciekawe teoretycznie :) prośba o przykład samochodu, który to realizuje (i jaki jest zakres wskazań).
Milak
(ex- OBK MY01 H6)

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 16 lis 2015, o 19:00

chyba nie wiesz co piszesz. wskazania z sondy wąskopasmowej można bez problemów pokazać jako afr, choć z afr to za dużo wspólnego nie ma. a jeśli to, że soft do diagnostyki pokazuje na liście parametrów afr jest wyznacznikiem obecności sondy szerokopasmowej, to mi brak słów.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

milak
1 gwiazdka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re:

Post 16 lis 2015, o 22:35

siewcu pisze:wskazania z sondy wąskopasmowej można bez problemów pokazać jako afr, choć z afr to za dużo wspólnego nie ma.
Dziękuję.
Milak
(ex- OBK MY01 H6)

ODPOWIEDZ