Forki 2.0 158 i turbo 177 KM - różnice w eksploatacji z LPG

Sprawy LPG, diesli, hybryd i baterii słonecznych omawiamy tutaj.
ODPOWIEDZ
eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Forki 2.0 158 i turbo 177 KM - różnice w eksploatacji z LPG

Post 22 lis 2010, o 00:31

Czy silniki w Forkach 2.0 158 i turbo 177 KM różnią się wyłącznie dołożeniem turbo ?
Chodzi mi o różnicę w eksploatacji z ewentualnym LPG, np. regulacja (sprawdzenie) luzu zaworowego ?



Kraszan120
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Lokalizacja: Kielce
Auto: Subaru OBK
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jaka gazowna Outback

Post 22 lis 2010, o 17:19

Hello, Robiłem kiedyś wywiad w tym kierunku i dużo dobrego słyszałem o instalacji BRC. Byłem w warsztacie BRC i goście twierdzili, że taki motor jak u Ciebie jest "stworzony do gazu" i że robili kilka Subaraków z bardzo pozytywnym skutkiem. Ale z autopsji nie mogę potwierdzić bo zostałem przy Pb :whistle:
Oby Polska rosła w siłę, a ludzie ... dostali żytniej !

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 22 lis 2010, o 18:58

eror pisze: Chodzi mi o różnicę w eksploatacji z ewentualnym LPG, np. regulacja (sprawdzenie) luzu zaworowego ?

w tych dwulitrowkach jest myk z regulacja zaworow.. cos mi chodzi po glowie, ze trzeba wyjmowac silnik?
2,5 tego nie ma.. reguluje sie na aucie.. jesli sie myle, niech mnie ktos poprawi

cerbera
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Auto: impreza wrx, legacy disel, evo X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 23 lis 2010, o 01:35

Kolego jak juz to lepiej dołozyc 200zl i masz prinsa a jest lepszy niz brc
ŚWIEŻAK LEGACY DISEL MY09 - SREBNA LALKA WRX 04- RED MISIEK 08 I ZOO FAMILY DO TEGO MOJSPORT-PRESTIGE the north face salewa grizzly mammut black diamond alpinus campus milo itp itd duze rabaty dla czlonków rodziny Subaru ;-)

witekprytek
0 gwiazdek
Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jaka gazowna Outback

Post 23 lis 2010, o 17:33

Kraszan120 pisze:Hello, Robiłem kiedyś wywiad w tym kierunku i dużo dobrego słyszałem o instalacji BRC. Byłem w warsztacie BRC i goście twierdzili, że taki motor jak u Ciebie jest "stworzony do gazu" i że robili kilka Subaraków z bardzo pozytywnym skutkiem. Ale z autopsji nie mogę potwierdzić bo zostałem przy Pb :whistle:
A jaki masz motor? H6 czy 4 cylindrowca? z "automatyką" na zaworach czy płytkami? Ja rozmawiałem telefonicznie z Jako i skutecznie mnie zniechęcił do instalacji gazu w moim H6.
Poza tym na podstawie jakiś dziwnych raportów spalania po rożnych portalach motoryzacyjnych oraz danych zamieszczanych na tym forum wyszło mi, ze H6 będzie mi żarła min 18l gazu. Dodając koszt serwisowania wychodzi drożej niż PB.

Ostatnio wyskoczył mi gdzieś w błędach "misfire", zainwestowałem w nowe świeczki NGK platynowe - spalanie na trasie spadło mi średnio o 1.5-2l/100!!! :-d (wpierdzielało już koło 12l/100 przy "normalnej" jeździe)

taki obrót sprawy również mnie skłonił do pozostania przy PB

cerbera
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Auto: impreza wrx, legacy disel, evo X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jaka gazowna Outback

Post 23 lis 2010, o 23:43

witekprytek pisze:
Kraszan120 pisze:Hello, Robiłem kiedyś wywiad w tym kierunku i dużo dobrego słyszałem o instalacji BRC. Byłem w warsztacie BRC i goście twierdzili, że taki motor jak u Ciebie jest "stworzony do gazu" i że robili kilka Subaraków z bardzo pozytywnym skutkiem. Ale z autopsji nie mogę potwierdzić bo zostałem przy Pb :whistle:
A jaki masz motor? H6 czy 4 cylindrowca? z "automatyką" na zaworach czy płytkami? Ja rozmawiałem telefonicznie z Jako i skutecznie mnie zniechęcił do instalacji gazu w moim H6.
Poza tym na podstawie jakiś dziwnych raportów spalania po rożnych portalach motoryzacyjnych oraz danych zamieszczanych na tym forum wyszło mi, ze H6 będzie mi żarła min 18l gazu. Dodając koszt serwisowania wychodzi drożej niż PB.

Ostatnio wyskoczył mi gdzieś w błędach "misfire", zainwestowałem w nowe świeczki NGK platynowe - spalanie na trasie spadło mi średnio o 1.5-2l/100!!! :-d (wpierdzielało już koło 12l/100 przy "normalnej" jeździe)

taki obrót sprawy również mnie skłonił do pozostania przy PB
Zalezy ile jezdzisz mi sie prins za 7tys zwrocil po pol roku w jeepie :mrgreen:
ŚWIEŻAK LEGACY DISEL MY09 - SREBNA LALKA WRX 04- RED MISIEK 08 I ZOO FAMILY DO TEGO MOJSPORT-PRESTIGE the north face salewa grizzly mammut black diamond alpinus campus milo itp itd duze rabaty dla czlonków rodziny Subaru ;-)

witekprytek
0 gwiazdek
Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jaka gazowna Outback

Post 24 lis 2010, o 12:36

cerbera pisze:...

Zalezy ile jezdzisz mi sie prins za 7tys zwrocil po pol roku w jeepie :mrgreen:
No tak tylko, że rozważamy montaż w Subarce, a nie dowolnym aucie. Mam gaz w omedze 3.0 V6 i tam na początku był prins, ale działało to jak działało (reduktor zaczął kwękać po przejechaniu 300km)i zamieniłem na polskiego staga z reduktorem KME i jeździ do dzisiaj (3lata) - na gazie zrobił jakieś 60tys - 0 problemów.

W starym legacy 1.8 miałem LPG na jakiejś polskiej centralce + osprzęcie brc (instalacja na mikserze nie na wtrysku!) i działało to bez problemu. Subaryna miała nabiegane 400tys (w tym jakieś 100 tys na gazie) i pojechała na złom na kołach - blachy i mechaniki nie opłacało się już naprawiać, ale z silnik działał do końca (chociaż na koniec żywota zaczął bardzo lubić olej :-) )
Moje dotychczasowe doświadczenia z LPG (oprócz wymienionych wyżej miałem zagazowanego MB, Nivke i skodę) są jak najbardziej pozytywne, choć nie ukrywam, że każda z instalacji dostarczyła mi jakiś dodatkowych zajęć - nie mówię poważnych kłopotów, ale na pewno wydałem jakieś pieniądze na ich serwisowanie i utrzymanie + czas na wizyty w serwisie.

Nie wiem jak liczyłeś ten zwrot instalacji po roku jazdy - cenne by było podanie ile kilometrów robiłeś w rok i ile średnio jeep "konsumował" PB na 100km.
Co do instalacji w Outbacku, to jak wspominałem po rozważeniu wszystkich za i przeciw (do tej pory wszystkie posiadane auta gazowałem (jakieś 6 szt.) i nie zauważyłem jakiegoś destrukcyjnego wpływu na silniki pomimo braku takich marketingowych ulepszaczy jak "zewnętrzne lubryfikatory") optuję za pozostawieniem outbacków z silnikami H6 z zasilaniem na PB.

Ostatnio rozmawiałem z gościem, który ma Forku 2.5 XT instalację gazowa założoną chyba w jakimś serwisie fabrycznym za granicą i z jego zeznań wynika że auto wciąga mu jakieś 19l/100km gazu.

Jeśli więc odrzucić skrajne opinie, które mówią, outback H6 na LPG wciąga 8 (jak ktos na forum się kiedyś wyraził - 3 cylindry spalają 8 kolejne 3 -10)-25l (25 jest wartością osiągalną ale w skrajnych warunkach)LPG i przyjmując wartość koło 16l /100km(którą uważam i tak za bardzo rozsądną), to przy obecnych cenach LPG zbliżamy się do 9l PB/100 km
przyjmując, że przy podobnej jeździe zużyjemy 10.5l PB/100km, to oszczędzamy równowartość 1.5l PB na 100km czyli ok 7zł. Biorę pod uwagi średnie spalanie w trasie, bo chyba do jazdy po mieście to lepiej inwestować w jakąś małolitrażówkę niż LPG (dochodzą utrudnienia z parkowaniem a i zużycie w korkach LPG tez drastycznie wzrasta)
Przy koszcie instalacji z założeniem (rozsądnie jest wliczyć dojazdy do serwisu + swój czas + wymiana oleju po 1000km) na poziomie 5000zł co daje równowartość ok 1000l PB, zaczynamy oszczędzać po przejechaniu 66666,66 km (jakiś satanistyczny wynik mi wyszedł :evilgrin: ) i oszczędzamy 70 zł/1000km. pierwszy 1000km w roku powinno się odliczyć bo przegląd auta z instalacja jest ok 70 zł droższy. (chyba, że nie musimy robić co roku) i w tym momencie wychodzimy na 0. Teraz to 70 zł możemy sobie mnożyć x ilość przejeżdżanych km pow każdego 1000km w roku co da nam realny zysk.

Jeśli nie przydarzy nam się nieszczęście związane z koniecznością regulacji zaworów, to po przejechaniu 70 tys nie oszczędzamy a dopłacamy do interesu. Doliczając jakieś drobiazgi jak wymiana filterków do LPG, korekty ustawień sterownika jesteśmy w stanie zaoszczędzić ok 60zł/1000km. Należy liczyć się z tym, że wystąpią dodatkowe koszty serwisu - mamy więcej klamotów w silniku (wszyscy co mieli do czynienia z LPG wiedzą, że wtryskiwacz czy listwa potrafi pieprznąć zarówno na gwarancji jak i po gwarancji - jak każda inna część ). Nie mówię o "mitycznych" kosztach jak częstsza wymiana świec czy przewodów (tam gdzie są przewody), bo wg. mnie trzeba to robić tak samo często jak na PB, tylko, że w większości ludzie o tym "zapominają".

podsumowując ten przydługi wywód - wg mnie instalacja (rozważamy przypadek montażu w OTB H6 lub czymś porównywalnym) która kosztowała 5000zł zwraca się po ok 70 tys km i przynosi nam zysk ok 60zł na każde 1000km. w stosunku do jazdy na PB , jednocześnie ryzyko poniesienia dodatkowych związanych z serwisem kosztów wzrasta. Jeśli założymy, że musimy wyregulować zawory po 50tys km od zainstalowania LPG, to już nam się całkowicie nie opłaca.

60zł/1000km - dużo nie dużo jak ktoś jeździ pow. 70 tys rocznie, to po roku instalacja się zwróci i mu zostanie jakieś 420zl w kieszeni, pod warunkiem, że coś Ci nie pierdyknie w silniku.
Chociaż nie jestem zwolennikiem teorii spiskowej, że gaz zabija silnik, to jednak instalacja, to rzecz dodatkowa i jako tak ją należy traktować. Pamiętajmy więc o prawach Murphiego, które można odnieść do takiej instalacji:
- Każde rozwiązanie rodzi nowe problemy.
- Wszystko zabiera znacznie więcej czasu, niż by się wydawało.
- Jeżeli udoskonalasz coś dostatecznie długo, na pewno to zepsujesz.
- Jeżeli coś może się popsuć w wielu miejscach, to pierwsze uszkodzenie wystąpi tam, gdzie wyrządzi największe szkody.

....oczywiście jest wiele więcej, ale te mi jakoś tak najbardziej pasują do omawianego zagadnienia :-)

Tummi
2 gwiazdki
Lokalizacja: GD/DL
Auto: Legas MY07 & Pug 206
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 25 lis 2010, o 02:09

witekprytek, mam jedna uwage - przyjmowanie sredniego spalania LPG na poziomie 16l i przy podobnej jezdzie spalania Pb na poziomie 10.5l to 'lekkie' naciaganie - roznica w spalaniu na poziomie 52% oznaczalaby usterke.

IMO oszczednosci beda wieksze. Osobiscie zakladalem zwiekszenie spalania o 20-25%, a w tej chwili (12.000km po montazu) wychodzi 16,2%. Daloby sie mniej, ale wole spalac LPG niz silnik ;)

T.

witekprytek
0 gwiazdek
Auto: Foresters-turbo 99/ outback 3.0H6 02
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 25 lis 2010, o 15:09

Tummi pisze:witekprytek, mam jedna uwage - przyjmowanie sredniego spalania LPG na poziomie 16l i przy podobnej jezdzie spalania Pb na poziomie 10.5l to 'lekkie' naciaganie - roznica w spalaniu na poziomie 52% oznaczalaby usterke.

IMO oszczednosci beda wieksze. Osobiscie zakladalem zwiekszenie spalania o 20-25%, a w tej chwili (12.000km po montazu) wychodzi 16,2%. Daloby sie mniej, ale wole spalac LPG niz silnik ;)

T.
A do jakiego silnika?

Ja się oparłem tak jak napisałem na danych przekazywanych przez użytkowników LPG w H6 -nie ma za wiele takich danych dlatego może to brzmi nieprecyzyjnie. Wiem, że różnica jest duża, dlatego napisałem, że rozważam tylko ten jeden specyficzny przykład.
Może jak ktoś ma w H6, to niech się podzieli "wrażeniami" z użytkowania. Nie wiem czy jest to usterka, czy kwestia zestrojenia.

Ja na dobrze zestrojonej sekwencji w omedze 3.0 v6 mam spalanie o ok 30% -40% wyższe w stosunku do PB (sekwencja na STAG-u) i porównując tę wartość z innymi użytkownikami wcale nie odbiega od normy. (ale konstrukcja tego silnika to wczesne lata 70 bądx nawet 60, tak że nie ma się za bardzo co dziwić, przebieg pomimo remontu tez niemały)
Przy czym w MB z silnikiem 2.3l różnica ta była na poziomie 20-30% a legacy 1.8 25% (zwykłe gazówki z mikserami) i nigdy nie udało mi się zejść niżej. Może to kwestia pojemności itp. Ktoś może zarzucić, że instalacja źle zestrojona, ale jeszcze raz podkreślam - bazowałem na danych z Internetu tych co mają instalację w H6 3.0 - a że nie ma takich wielu, to wnioski mogą być dwa:
- nie ma instalatorów, którzy potrafią dobrze zestroić instalacje do tego silnika
- instalacje były dobrze postrojone ale należny się liczyć z takim zużyciem i takimi konsekwencjami jak opisywane w wątku w przypadku instalowania do H6 3.0

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 405 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 25 lis 2010, o 20:45

Z tego co słyszałem na B22 to H6 w OBK się nie gazuje ale ten który był w SVX to ponoć można, no ale czy wypada to już inna para kaloszy.

PS gdzie nasz spec Jarmaj? chyba przypominajka się zepsuła :giggle:
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

cerbera
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Auto: impreza wrx, legacy disel, evo X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 25 lis 2010, o 23:38

Kolego no wiec jeep przejchal na instalce jakies 70-80kk i palil srednio na trasie 17l lpg a w miescie dochodzilo do 22 jak go cieslem. benzyne podobnie i uwiez ze jest na stacji roznica. tyg paliwo jeep ok 600zl do 1200zl a lpg max 500-600zl wiec cos zle liczysz. ja mega zadowolony bylem zero roznicy w jezdzie za to roznica w portfelu :mrgreen:
ŚWIEŻAK LEGACY DISEL MY09 - SREBNA LALKA WRX 04- RED MISIEK 08 I ZOO FAMILY DO TEGO MOJSPORT-PRESTIGE the north face salewa grizzly mammut black diamond alpinus campus milo itp itd duze rabaty dla czlonków rodziny Subaru ;-)

Tummi
2 gwiazdki
Lokalizacja: GD/DL
Auto: Legas MY07 & Pug 206
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

Post 26 lis 2010, o 00:02

witekprytek, u mnie 2.0 n/a, podalem moj przyklad, bo mam dosyc dobrze zmierzone (spisane kazde tankowanie) i ufam... moim wynikom :)

Nie nalezy tez zapominac o efekcie psychologicznym LPG - ja z cala pewnoscia na LPG mam ciezsza noge, bo wiem, ze z portfela mniej ubedzie :D Jest to b. indywidualna sprawa... tak samo jak styl jazdy - u mnie srednie spalanie na jednym baku potrafi sie wachac od 10,52l do 13.92l LPG. To wzrost o ponad 30%. Dlatego dobrze jest miec dane z duzej ilosci probek i najlepiej z wlasnego zrodla :/

T.


ODPOWIEDZ