4ETS - system elektroniczny zarządzający przeniesieniem napędu na poszczególne koła stosowany w Mercedesach. "elementem wykonawczym procesu zarządzania" są hamulce.
2H,4L,4H,4LL.... - to są wszystko skróty opisujące ustawienia napędu stosowane w samochodach z napędem 4WD. w szczególności w Mitsubishi. i tak:
2H - napęd na jedną oś (H od High ratio)
4H - napęd na obie osie (H od High ratio). coś jak AWD
4HLc - napęd na obie osie (LC od LoCked) z zablokowanym międzyosiowym dyferencjałem. czasem oznaczany skrótem 4H - żeby było łatwiej
. oznaczenia zależą od rodzaju skrzyni, czyli od modelu samochodu.
4LLc - napęd jak 4HLc + włączona skrzynka redukcyjna (dodatkowe "L" od "low ratio"). czasem oznaczany 4L
mogą być różne wariacje tych oznaczeń, ale geneza zawsze jest podobna.
4motion - nazwa handlowa napędu na 4 koła stosowanego w samochodach marki Volkswagen. w samochodach z silnikiem ustawionym poprzecznie stosuje się rozwiązanie oparte o sprzęgło Haldex. w samochodach z silnikiem ustawionym wzdłużnie stosuje się Torsen.
4WD - od 4 wheel drive - układ przenoszący napęd na wszystkie koła. może być permanentny (działa cały czas) lub dołączany. układ "poprzedniej generacji" (czyt: znany od dziesiątków lat), gdzie napęd na 4 koła był realizowany mechanicznie (e.g. poprzez blokadę mechanizmów różnicowych). bardzo często współpracujący z reduktorem.
50:50 - oznaczenie spotykane w większości materiałów reklamowych, sugerujące rozkład momentu po połowie na obie napędzane osie, będące (według autorów) odpowiednikiem stwierdzenia "zablokowany dyferencjał". jeśli oznaczenie to występuje zaraz obok "up to" i "torque split" albo podobnie - jest całkowicie błędne i dezinformujące. zablokowany dyferencjał nie rozdziela momentu "po równo".
ACD - aktywny dyferencjał stosowany przez Mitsubishi
AWD - od All Wheel Drive - układ stale (przez cały czas) przenoszący napęd na wszystkie cztery koła. zazwyczaj zautomatyzowany, zazwyczaj bez dodatków typu reduktor
blokada dyfra - urządzenie pozwalające zablokować dyferencjał, czyli wymusić zrównanie prędkości obrotowych obu napędzanych przez dyfer osi. w zablokowanym dyfrze rozdział momentu jest nieokreślony (zależy od warunków jazdy czyli trakcji). blokada może być uaktywniana ręcznie lub automatycznie.
blokada mostu - blokada dyfra
DCCD - aktywny dyferencjał stosowany w Subaru
dyfer - potoczna nazwa dyferencjału
dyfer aktywny - mechanizm, który potrafi płynnie zmieniać rozłożenie momentu między napędzane osie w zależności od warunków jazdy (na przykład: na zakręcie). aktywne dyferencjały stosowane są pomiędzy osiami przednią i tylną.
dyfer otwarty - dyferencjał, w którym nie zastosowano żadnych mechanizmów ingerujących w rozdział momentu pomiędzy osie napędzane. klasyczny dyfer otwarty rozdziela moment po równo na obie osie ( podział 50:50)
dyferencjał - mechanizm, który pozwala osiom napędzanym obracać się z różnymi prędkościami obrotowymi. rolę dyferencjału pełnią najczęściej mechanizmy różnicowe (budowa klasyczna) lub przekładnie planetarne.
Haldex - samozaciskające się sprzęgło. mechanizm stosowany jako centralne LSD. pierwsze Haldexy uaktywniane były mechanicznie i działały zbyt wolno. obecnie sterowanie jest całkowicie elektroniczne. Haldex nie jest mechanizmem różnicowym tylko sprzęgłem. dlatego jest stosowany tylko jako centralne LSD
LSD - (od limited slip differentia) - angielska nazwa szpery
quattro - nazwa handlowa napędu AWD używana przez Audi. czyli: każde Audi, w którym napędzane są 4 koła, to Audi z napędem "quattro". to "quattro" może być realizowane w dowolny sposób, w zależności od modelu. w samochodach "quattro" stosowano Haldexy, wiskozy, odpowiedniki Torsenów i inne.
S-AWC - handlowa nazwa napędu na wszystkie koła używana przez Mitsubishi. jest to system łączący ACD (aktywny dyferencjał) z dodatkowymi systemami kontroli trakcji (jak AYC czy ASC) tworząc wspólny system "pilnujący" zachowania samochodu w czasie jazdy.
S-AWD - napęd AWD stosowany w Subaru. S (od symmetrical) ma wskazywać na symetryczne (względem wzdłużnej osi pojazdu) umiejscowienie wszystkich elementów napędu, łącznie z silnikiem.
UWAGA: w literaturze rodem z US pisze się czasem o "symmetric AWD". po naszemu jest to odpowiednik "stałego AWD". oprócz "symmetric AWD" rozróżnia się tam "asymmetric AWD" co oznacza (po naszemu) napęd dołączany (jak Haldex). więc nie należy mylić rynkowej nazwy Symmetrical AWD (używanej przez Subaru) z "symmetric AWD" używanej przez ... gazety. po angielsku, Subaru ma "symmetric AWD called Symmetrical AWD". to tak, żeby było prościej.
SuperSelect/Active Track - nazwy handlowe układu przeniesienia napędu używana przez Mitsubishi (chyba od 1991). SuprSelect używa w trybie 4H sprzęgła wiskotycznego (pomiędzy osiami przednią i tylną), więc działa prawie jak "asymmetric AWD", czyli napęd dołączany. z jedną różnicą: dołączana jest oś przednia. nazwa SuperSelect z różnymi dodatkami (eg. SSII) używana jest do dzisiaj.
SUV - sport utility vehicle. handlowa (marketingowa?) nazwa pewnej klasy samochodów. oryginalne SUV budowane były z wykorzystaniem podwozi lekkich ciężarówek (ok. 5m długości), ale dodawano im napęd na wszystkie koła i "cywilizowane" wnętrze. Ideą było połączenie własności typowego amerykańskiego pick-up'a (utility) i auta osobowego (albo raczej minivana). przedstawicielem klasy SUV jest np. Tribeca. według niektórych źródeł, pierwszym przedstawicielem "rasy" był Jeep Cherokee.
syncro - tak VW nazywało swoje rozwiązanie dołączanego AWD, w którym pomiędzy osiami przednią i tylną montowano sprzęgło wiskotyczne.
szpera - ( od Sperrdifferenzial) tak naprawdę, to w tym miejscu niezły bajzel panuje. wygląda jednak na to, że ostatnio przewagę zdobywa "szkoła" nazywająca szperą (lub LSD) dowolny mechanizm międzyosiowy potrafiący ingerować w rozkład momentu obrotowego przekazywanego na napędzane osie.
torsen - (od Torque Sensing) rodzaj mechanizmu różnicowego ograniczonym poślizgu (czyli szpery), w którym "ograniczony poślizg" realizowany jest mechanicznie, poprzez zastosowanie odpowiedniego rodzaju kół zębatych w jego konstrukcji. w oryginalnym Torsenie są to koła o zębach skośnych. w innych rozwiązaniach (które już nie mogą używać zastrzeżonej nazwy Torsen) stosuje się na przykład koła o zębach śrubowych. Toreseny (i pochodne) są stosowane jako mechanizm różnicowy przedni, tylny bądź centralny.
VCU - (Viscous Coupling Unit) - angielska nazwa wsikozy
wiskoza - sprzęgło wiskotyczne. sprzęgło, w którym wykorzystuje się zmienne własności płynów na bazie silikonu. podobnie jak Haldex - stosowane są tylko jako centralne LSD.
xDrive - handlowa nazwa napędu na wszystkie koła stosowanego w BMW. rolę dyfra centralnego pełni sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe.