cholerne dyfry

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 11:30

citan pisze: Wracam do 4eat i biegu I z blokadą sprzęgła. Czy można wtedy powiedzieć, że teoretycznie w skrajnych przypadkach moment obrotowy przenoszony jest od 0 do 100% w obie strony w zależności od przyczepności kół na każdej z osi?

Tak, oczywiście, że tak.



jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 11:36

Danieldd48 pisze:
Azrael pisze: moim zdaniem nie można o tym mówić bez dobrego zrozumienia działania silnka tłokowego w ogóle.
Azrael, czyli co, pierwszy rozdział :mrgreen: j.w.
Ależ zasada działania jest przecież bardzo prosta! :razz:

Ja się naciska gaz, to silnik się szybciej kręci i jest mocniejszy, jak się puszcza gaz to na odwrót.

Też mi filozofia.... :roll:


:mrgreen:

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 11:42

jarmaj, zapomniałeś o tzw. "filozofii turbo": im szybciej jedziesz tym więcej spalin, im więcej spalin tymwiększe ciśnienie doładowania, im wieksze ciśnienie doładowania tym szybciej jedziesz, tym więcej spalin, tym szybciej jedziesz, ergo im szybciej jedziesz tym szybciej jedziesz.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 11:51

Tak jest, czyli tym samym wyczerpany został temat "zasady działania silników tłokowych"

Co do omówienia następne? ;-)

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 407 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 14:59

Azrael pisze: ergo im szybciej jedziesz tym szybciej jedziesz
perpetum mobile :idea:
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 18:43

No nie, raczej układ z dodatnim sprzężeniem zwrotnym. Rozwinięcie brzmi:

im szybciej jedziesz tym szybciej jedziesz tylko musisz częściej i więcej dolewać ;))))

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

zofija
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice/Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: cholerne dyfry

Post 21 lut 2009, o 18:44

kręci się, kręci - nie może się zatrzymać :giggle:

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 12:45

jeszcze "słowniczek" obiecałem. no, a skoro obiecałem...

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 12:48

4ETS - system elektroniczny zarządzający przeniesieniem napędu na poszczególne koła stosowany w Mercedesach. "elementem wykonawczym procesu zarządzania" są hamulce.


2H,4L,4H,4LL.... - to są wszystko skróty opisujące ustawienia napędu stosowane w samochodach z napędem 4WD. w szczególności w Mitsubishi. i tak:
2H - napęd na jedną oś (H od High ratio)
4H - napęd na obie osie (H od High ratio). coś jak AWD
4HLc - napęd na obie osie (LC od LoCked) z zablokowanym międzyosiowym dyferencjałem. czasem oznaczany skrótem 4H - żeby było łatwiej :evilgrin:. oznaczenia zależą od rodzaju skrzyni, czyli od modelu samochodu.
4LLc - napęd jak 4HLc + włączona skrzynka redukcyjna (dodatkowe "L" od "low ratio"). czasem oznaczany 4L

mogą być różne wariacje tych oznaczeń, ale geneza zawsze jest podobna.


4motion - nazwa handlowa napędu na 4 koła stosowanego w samochodach marki Volkswagen. w samochodach z silnikiem ustawionym poprzecznie stosuje się rozwiązanie oparte o sprzęgło Haldex. w samochodach z silnikiem ustawionym wzdłużnie stosuje się Torsen.


4WD - od 4 wheel drive - układ przenoszący napęd na wszystkie koła. może być permanentny (działa cały czas) lub dołączany. układ "poprzedniej generacji" (czyt: znany od dziesiątków lat), gdzie napęd na 4 koła był realizowany mechanicznie (e.g. poprzez blokadę mechanizmów różnicowych). bardzo często współpracujący z reduktorem.


50:50 - oznaczenie spotykane w większości materiałów reklamowych, sugerujące rozkład momentu po połowie na obie napędzane osie, będące (według autorów) odpowiednikiem stwierdzenia "zablokowany dyferencjał". jeśli oznaczenie to występuje zaraz obok "up to" i "torque split" albo podobnie - jest całkowicie błędne i dezinformujące. zablokowany dyferencjał nie rozdziela momentu "po równo".


ACD - aktywny dyferencjał stosowany przez Mitsubishi


AWD - od All Wheel Drive - układ stale (przez cały czas) przenoszący napęd na wszystkie cztery koła. zazwyczaj zautomatyzowany, zazwyczaj bez dodatków typu reduktor


blokada dyfra - urządzenie pozwalające zablokować dyferencjał, czyli wymusić zrównanie prędkości obrotowych obu napędzanych przez dyfer osi. w zablokowanym dyfrze rozdział momentu jest nieokreślony (zależy od warunków jazdy czyli trakcji). blokada może być uaktywniana ręcznie lub automatycznie.


blokada mostu - blokada dyfra


DCCD - aktywny dyferencjał stosowany w Subaru


dyfer - potoczna nazwa dyferencjału


dyfer aktywny - mechanizm, który potrafi płynnie zmieniać rozłożenie momentu między napędzane osie w zależności od warunków jazdy (na przykład: na zakręcie). aktywne dyferencjały stosowane są pomiędzy osiami przednią i tylną.


dyfer otwarty - dyferencjał, w którym nie zastosowano żadnych mechanizmów ingerujących w rozdział momentu pomiędzy osie napędzane. klasyczny dyfer otwarty rozdziela moment po równo na obie osie ( podział 50:50)


dyferencjał - mechanizm, który pozwala osiom napędzanym obracać się z różnymi prędkościami obrotowymi. rolę dyferencjału pełnią najczęściej mechanizmy różnicowe (budowa klasyczna) lub przekładnie planetarne.


Haldex - samozaciskające się sprzęgło. mechanizm stosowany jako centralne LSD. pierwsze Haldexy uaktywniane były mechanicznie i działały zbyt wolno. obecnie sterowanie jest całkowicie elektroniczne. Haldex nie jest mechanizmem różnicowym tylko sprzęgłem. dlatego jest stosowany tylko jako centralne LSD


LSD - (od limited slip differentia) - angielska nazwa szpery


quattro - nazwa handlowa napędu AWD używana przez Audi. czyli: każde Audi, w którym napędzane są 4 koła, to Audi z napędem "quattro". to "quattro" może być realizowane w dowolny sposób, w zależności od modelu. w samochodach "quattro" stosowano Haldexy, wiskozy, odpowiedniki Torsenów i inne.


S-AWC - handlowa nazwa napędu na wszystkie koła używana przez Mitsubishi. jest to system łączący ACD (aktywny dyferencjał) z dodatkowymi systemami kontroli trakcji (jak AYC czy ASC) tworząc wspólny system "pilnujący" zachowania samochodu w czasie jazdy.


S-AWD - napęd AWD stosowany w Subaru. S (od symmetrical) ma wskazywać na symetryczne (względem wzdłużnej osi pojazdu) umiejscowienie wszystkich elementów napędu, łącznie z silnikiem.
UWAGA: w literaturze rodem z US pisze się czasem o "symmetric AWD". po naszemu jest to odpowiednik "stałego AWD". oprócz "symmetric AWD" rozróżnia się tam "asymmetric AWD" co oznacza (po naszemu) napęd dołączany (jak Haldex). więc nie należy mylić rynkowej nazwy Symmetrical AWD (używanej przez Subaru) z "symmetric AWD" używanej przez ... gazety. po angielsku, Subaru ma "symmetric AWD called Symmetrical AWD". to tak, żeby było prościej.


SuperSelect/Active Track - nazwy handlowe układu przeniesienia napędu używana przez Mitsubishi (chyba od 1991). SuprSelect używa w trybie 4H sprzęgła wiskotycznego (pomiędzy osiami przednią i tylną), więc działa prawie jak "asymmetric AWD", czyli napęd dołączany. z jedną różnicą: dołączana jest oś przednia. nazwa SuperSelect z różnymi dodatkami (eg. SSII) używana jest do dzisiaj.


SUV - sport utility vehicle. handlowa (marketingowa?) nazwa pewnej klasy samochodów. oryginalne SUV budowane były z wykorzystaniem podwozi lekkich ciężarówek (ok. 5m długości), ale dodawano im napęd na wszystkie koła i "cywilizowane" wnętrze. Ideą było połączenie własności typowego amerykańskiego pick-up'a (utility) i auta osobowego (albo raczej minivana). przedstawicielem klasy SUV jest np. Tribeca. według niektórych źródeł, pierwszym przedstawicielem "rasy" był Jeep Cherokee.


syncro - tak VW nazywało swoje rozwiązanie dołączanego AWD, w którym pomiędzy osiami przednią i tylną montowano sprzęgło wiskotyczne.


szpera - ( od Sperrdifferenzial) tak naprawdę, to w tym miejscu niezły bajzel panuje. wygląda jednak na to, że ostatnio przewagę zdobywa "szkoła" nazywająca szperą (lub LSD) dowolny mechanizm międzyosiowy potrafiący ingerować w rozkład momentu obrotowego przekazywanego na napędzane osie.


torsen - (od Torque Sensing) rodzaj mechanizmu różnicowego ograniczonym poślizgu (czyli szpery), w którym "ograniczony poślizg" realizowany jest mechanicznie, poprzez zastosowanie odpowiedniego rodzaju kół zębatych w jego konstrukcji. w oryginalnym Torsenie są to koła o zębach skośnych. w innych rozwiązaniach (które już nie mogą używać zastrzeżonej nazwy Torsen) stosuje się na przykład koła o zębach śrubowych. Toreseny (i pochodne) są stosowane jako mechanizm różnicowy przedni, tylny bądź centralny.


VCU - (Viscous Coupling Unit) - angielska nazwa wsikozy


wiskoza - sprzęgło wiskotyczne. sprzęgło, w którym wykorzystuje się zmienne własności płynów na bazie silikonu. podobnie jak Haldex - stosowane są tylko jako centralne LSD.


xDrive - handlowa nazwa napędu na wszystkie koła stosowanego w BMW. rolę dyfra centralnego pełni sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe.
Ostatnio zmieniony 25 mar 2009, o 13:14 przez damaz, łącznie zmieniany 4 razy.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 12:48

takie coś mi wyszło. jak zwykle, recenzje poproszę.

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 13:33

Miodzisko. Do przeniesienia na pierwszą stronkę...
Dolce far niente ;-)

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 13:52

damaz pisze:...
4LL - napęd jak 4L + włączona skrzynka redukcyjna
...
A jak realizuje się Low? Nie przez reduktor ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 14:41

leon pisze:A jak realizuje się Low?
pierwsze "L" to blokada centralnego dyferencjału. jak ona jest dokładnie realizowana - nie wiem, ale reduktor nie ma w tym żadnego udziału. dopiero drugie "L" włącza reduktor. oprócz cały czas działającej blokady. tak przynajmniej mówią wszystkie "poradniki" Mitsu. spory problem jest z tymi oznaczeniami, bo one trochę się zmieniają. w każdym razie pozycja "locked" oznacza blokadę dyferencjału a dopiero "low" oznacza dodatkową redukcję.

chyba jeszcze przeedytuję te oznaczenia...

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 14:44

Pokręcone to Mitsu.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 15:08

przeedytowane. :evilgrin:

nie tak bardzo. wszystko zależy od tego, jaka skrzynia jest w aucie. jak SuperSelect - to są jedne oznaczenia a jak EasySelect, to te drugie (bo EasySelect nie ma wiskozy pośrodku). chociaż wielkiej różnicy by nie zrobiło, jakby jedne oznaczenia stosowali.
podejrzewam, że znowu "marketing" zadziałał. przy tych samych oznaczeniach wszędzie widać byłoby "gołym okiem", że EasySelect jest uboższa...

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 20:24

Zasadnicza różnica między SuperSelect a EasySelect jest taka, że w tym pierwszym napędzie jest centralny mechanizm różnicowy, dzieki czemu można stale jeździć z napędem na 4 koła.
W przypadku skrzyni EasySelect napęd stale przekazywany jest na tył, a napęd na przód dołącza się dźwignią w trudnych warunkach drogowych.

Dzięki układowi napędowemu SuperSelect, nowa generacja pick-up'a Mitsubishi L200 pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji typu Nissan Navara i innych pick-upów, gdzie nie można stale jeździć po asfalcie z włączonym napędem na 4 koła.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 20:27

a jakby ktoś jeszcze nie rozumiał o co chodzi z tym dyfrem otwartym, to...



:-d

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 22:17

damaz, w temacie quattro. Gdzieś przewinęła mi się informacje, że VAGi z motorem wzdłużnie ustawionym mają torsena a z poprzecznie haldexa. Do potwierdzenia ale brzmi rozsądnie ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

LouCyphre
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: H&H
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 22:55

Chloru, Ja ci to mówiłem :razz:

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 23:01

LouCyphre pisze: Chloru, Ja ci to mówiłem :razz:

Ty jesteś mało wiarygodny ! :-p :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 23:04

to ja odpowiem jako autor a nie student.
problem mam taki, że nazwa quattro używana jest od początku stosowania przez Audi 4x4. w ciągu tych 20+ lat pod "quattro" schowane było prawie wszystko, czego Audi próbowało. od ręcznie sterowanych blokad (słynne rajdówki takie miały) aż do elektronicznie sterowanych zabawek stosowanych teraz. dlatego opis jest ... lakoniczny. gdyż w przeciwnym razie powinien być ... OBSZERNY. co gorsza, z różnych opisów wynika, że "dzisiaj" konkretne "wykonanie" systemu zależy od ... użytej płyty podłogowej, czyli "bazy". czy to jest związane z użytym silnikiem? w tej chwili nie wiem. wiem natomiast, że wersji i wersiątek "quattro" jest od metra. zwłaszcza, że nie chodzi tylko o dyfer centralny, ale o wszystkie trzy dyfry (bo dopiero całość to jest "quattro").
jednym słowem, jako autor: nie chce mi się w to zagłębiać. :razz:

p.s.
a filmik z patyczkami (poprzedni post) podobał się?

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 23:12

Filmik bajera, żeby jeszcze ktoś mi wytłumaczył (filmowo) jak działa torsen, bo same obrazki mi nie wystarczają.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 23:31

damaz pisze: a filmik z patyczkami (poprzedni post) podobał się?
To ta duża zębatka - przyjmująca napęd z wału zamocowana jest jako część jednej z satelitek (bo ja nie ogarniam obrazów w wymiarze większym niż 1) . :mrgreen: No, w końcu mi to ktoś palcem pokazał. Szafa i koc rządzą. Patyczki też :!: damaz, jeszcze raz dzięki.

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: cholerne dyfry

Post 10 mar 2009, o 23:44

damaz pisze:a filmik z patyczkami (poprzedni post) podobał się?
Znakomity.
Stara, dobra szkoła.

Ja też znalazłem filmik na omawiany temat, ale jednak to nie to samo...


Link: http://www.youtube.com/watch?v=osKLMzYxyyw

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: cholerne dyfry

Post 11 mar 2009, o 11:58

gootek, sprawdź w "leksykonie" (kilka postów wyżej) pierwsze hasło, bo ja to mitsu-świeżynka jestem a instrukcja w j. nieogarnianym.

ODPOWIEDZ