4EAT - permanentne 50:50 mod

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
teo
0 gwiazdek
Auto: Legacy '98 2.0
Polubił: 0
Polubione posty: 0

4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 20 mar 2016, o 19:51

Nie wiem czy było już na forum ale wydaje mi się że nie, to się podzielę znaleziskiem.
Istnieje możliwość włączenia permanentnego rozłożenia napędu 50:50 w 4eat. Wystarczy oszukać tak zwane MPT czyli pseudo-dyferencjał centralny (w samochodach bez VTD) zmieniając napięcie które dostaje.
Nie mam teraz czasu tłumaczyć całego sposobu - jest tutaj http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html
W skrócie - wpinamy rezystor 25w 10-17ohm w kabelek nr 15 we wtyczce B54 wchodzącej w TCU (komputer skrzyni).
Można też zupełnie przeciąć ten kabel ale jest to niezalecane bo wtedy w MPT stykaja się powierzchnie "wiatraczków" i szybko zużywają.
TCU jest zwykle nad pedałem gazu po lewej jednak u mnie (legacy 98') znajduje się za radiem :/ Wiec trochę wiecej rozkręcania ale satysfakcja jest :)
Napędy działają teraz zawsze tak jak przy skrzyni w pozycji 1 i 2. :giggle:



Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 20 mar 2016, o 20:05

Było. Sam to ćwiczyłem w swojej 4eat.

Jak się wiatraczki nie stykają, to nie ma 50:50, więc się zdecyduj ;-)

teo
0 gwiazdek
Auto: Legacy '98 2.0
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 20 mar 2016, o 20:05

Zgoda - 51:49 :D

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 21 mar 2016, o 12:52

Dodam, że to nie zawsze jest kabelek 15, różnie to bywa, trzeba obadać multimetrem.
Oprócz tego, zawsze warto tam podpiąć woltomierz i wyprowadzić gdzieś na deskę rozdzielczą, nawet jak nie planuje się samego modowania -- można wtedy obserwować jak (bardzo nieudolnie) komputer steruje przeniesieniem napędu na tył.

pszemq
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: Subaru Outback 2.5 SOHC 2005 rok
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 0

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 21 mar 2016, o 17:18

Widzialem cos podobnego w Kia Sorento z tym ze tam sa inne napędy i ta modyfikacja jest bardziej rozbudowana (sa oryginalnie sprzedawany cały potrzebny sprzęt do tego).Co do 4eat pytanie mam czy taka modyfikacja nie skraca żywotności skrzyni lub napędów??
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - Nieważne jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, nasra na szachownicę i będzie dumny z "wygranej"...

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 22 mar 2016, o 08:55

Mówimy tu o dwóch różnych modyfikacjach:

1. wpięcie rezystora w układ sterowania sprzęgła wielopłytkowego
2. odłączenie układu sterowania

Pierwsza modyfikacja nie powoduje stałego rozkładu momentu (wbrew temu co sugeruje teo), zmienia jedynie charakterystykę jego rozkładu; Komputer skrzyni dalej steruje napięciowo sprzęgłem wielopłytkowym z tym, że poprzez wpięcie rezystora cała charakterystyka napięcie sterowania/spięcie skrzyni się podwyższa.

Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu. Zyskujemy stały rozkład 50:50, ale bez centralnego dyferencjału, czyli jak w rasowej terenówce :) Najsłabszym elementem tego układu są... opony. Branie ciasnych zakrętów czy manewrowanie na parkingu z załączonym tak napędem zeżre opony w mgnieniu oka. To rozwiązanie dodatkowo wymaga, po odłączeniu sprzęgła wielopłytkowego od komputera, jednoczesnego podpięcia pod tenże komputer rezystora, aby komputer nie wykrył przerwy w obwodzie i nie podniósł larum.

Jest jeszcze trzecia, moim zdaniem najlepsza modyfikacja -- odłączenie sterowania napięciowego z komputera, a w jego miejsce zamontowanie sterowania potencjometrem, trochę podobnie jak to się ma w dccd - i płynne sterowanie spięciem sprzęgła, w zależności od potrzeb.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 22 mar 2016, o 09:16

Bergen pisze: Zyskujemy stały rozkład 50:50

albo i nie. ;-)
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 22 mar 2016, o 09:32

Bergen pisze: Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu.
I wtedy auto nie nadaje się do jazdy po asfalcie z prędkością większą niż 15km/h :-p
Jest ryzyko, musi być wybór.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 22 mar 2016, o 13:14

ptk22, ciekawe rzeczy opowiadasz.

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 00:57

Miałem na myśli, że szybko coś padnie - przy spiętym na stałe napędzie i dużych prędkościach na asfalcie.
Jest ryzyko, musi być wybór.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 10:49

Mi nic nie wysiadło. Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?

Jeśli zaś chodzi generalnie o jazdę z rozkładem 50:50 bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego, to tutaj odnieśmy się do tego, co np. piszą w instrukcjach do samochodów terenowych -- jazda ze spiętymi napędami po suchej, czarnej i krętej drodze po prostu zje nam opony, z oczywistych przyczyn (ach, te prawa fizyki).

Jeśli zaś będziemy tutaj rozpatrywać takie przypadki, jak jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.

Z drugiej strony uważam, że sztywne spięcie napędów na śliskim/mokrym, mimo braku dyfra, czy to w 4eat czy to w terenówce, daje więcej pożytku niż ewentualnych szkód.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 11:08

Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniem :giggle:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 11:13

leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D

Zdecydowanie najlepszym pomysłem jest przełacznik: sterowanie spięciem przez komputer / sterowanie spięciem ręczne, za pomocą potencjometra. Na codzień zostawiamy przełącznik w pierwszym położeniu i dajemy komputerowi decydować jak bardzo odłączony będzie tył (z reguły bardzo :giggle: ). W przypadku gdy pojawią się jakieś atrakcje typu szklanka na drodze, konieczność podjazdu pod oblodzoną górkę itp., aby zapobiec typowo "haldexowym" zachowaniom skrzyni 4eat, przełączamy przełącznik w drugie położenie i potencjometrem "dodajemy sobie tył" odpowiednio tyle, ile wystarczy żeby wybrnąć z kłopotów. Można zamontować sobie wyświetlacz, który będzie pokazywał stopień spięcia w obu przypadkach -- przydatna rzecz.

komor
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Forester SG 2.0X MY03
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 13:03

Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.
Nawet koła o tej samej średnicy mają inne obciążenia na przodzie i tyle, co widać choćby po poziomie ugięcia opony, więc może nawet taka jazda powodowałaby problemy, a conajmniej dziwne zachowanie opon.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 13:17

leon pisze:
Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniem :giggle:
droga nie musi być kręta, bo w aucie ze zblokowanym centralnym dyfrem wystarczy nawet niewielki impuls poprzeczny, by tył zapragnął zamienić się na miejsca z przodem...

Link: https://www.youtube.com/watch?v=WgMc7CTKQtA

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 16:19

Bergen pisze: leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D

W Legacy 2.0 n/a na suchym to se można


pomarzyć :wall:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 24 mar 2016, o 23:50

Bergen pisze: Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?
Jeśli mamy na stałe spięty tył z przodem, to coś musi się albo ślizgać (w wyniku różnicy obwodów opon lub skręcania) najczęściej są to opony względem podłoża lub sprzęgło, albo musi się ukręcić. Innego wyjścia nie widzę :-)
Jest ryzyko, musi być wybór.

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 10:32

ptk22, oczywiście, że sztywne spięcie osi to nie jest najlepszy pomysł, nikt tutaj co do tego nie ma wątpliwości.
Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat, potrafi niemiło zaskoczyć. Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 10:52

Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,

cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

l_ewy
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 14:28

Bergen pisze:ptk22,Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.
Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.

zinc
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Wrocław
Auto: Forester NA MY 99 rally car i Legacy IV 2.0 138hp
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 0

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 14:51

mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz:P i nie nie spawarka :D
leon pisze:
Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,

cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.
Proste sa dla szybkich samochodow, zakrety-dla szybkich kierowcow

Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 15:36

l_ewy pisze: Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.

l_ewy
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Łódź
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 16:56

Lubię to.
Ja później znajdę czas i miejsce na montaż :-)

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 17:14

zinc pisze:mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz
Tylko czy to jeszcze będzie wiskoza, czy zostanie tak ściśnięta, że zacznie działać jak szpera płytkowa? No i potem zdechnie po chwili, bo wiskoza jednak szperą płytkową nie jest.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Kąąbi 3 i Niepsujące się.
Polubił: 206 razy
Polubione posty: 282 razy

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

Post 25 mar 2016, o 17:26

Bergen pisze:
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.

Mnie nurtuje inny mod, jak do starego AT dorobić łopatki. :cofee:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

ODPOWIEDZ