4EAT - permanentne 50:50 mod
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
4EAT - permanentne 50:50 mod
Nie wiem czy było już na forum ale wydaje mi się że nie, to się podzielę znaleziskiem.
Istnieje możliwość włączenia permanentnego rozłożenia napędu 50:50 w 4eat. Wystarczy oszukać tak zwane MPT czyli pseudo-dyferencjał centralny (w samochodach bez VTD) zmieniając napięcie które dostaje.
Nie mam teraz czasu tłumaczyć całego sposobu - jest tutaj http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html
W skrócie - wpinamy rezystor 25w 10-17ohm w kabelek nr 15 we wtyczce B54 wchodzącej w TCU (komputer skrzyni).
Można też zupełnie przeciąć ten kabel ale jest to niezalecane bo wtedy w MPT stykaja się powierzchnie "wiatraczków" i szybko zużywają.
TCU jest zwykle nad pedałem gazu po lewej jednak u mnie (legacy 98') znajduje się za radiem :/ Wiec trochę wiecej rozkręcania ale satysfakcja jest :)
Napędy działają teraz zawsze tak jak przy skrzyni w pozycji 1 i 2.
Istnieje możliwość włączenia permanentnego rozłożenia napędu 50:50 w 4eat. Wystarczy oszukać tak zwane MPT czyli pseudo-dyferencjał centralny (w samochodach bez VTD) zmieniając napięcie które dostaje.
Nie mam teraz czasu tłumaczyć całego sposobu - jest tutaj http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html
W skrócie - wpinamy rezystor 25w 10-17ohm w kabelek nr 15 we wtyczce B54 wchodzącej w TCU (komputer skrzyni).
Można też zupełnie przeciąć ten kabel ale jest to niezalecane bo wtedy w MPT stykaja się powierzchnie "wiatraczków" i szybko zużywają.
TCU jest zwykle nad pedałem gazu po lewej jednak u mnie (legacy 98') znajduje się za radiem :/ Wiec trochę wiecej rozkręcania ale satysfakcja jest :)
Napędy działają teraz zawsze tak jak przy skrzyni w pozycji 1 i 2.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Było. Sam to ćwiczyłem w swojej 4eat.
Jak się wiatraczki nie stykają, to nie ma 50:50, więc się zdecyduj
Jak się wiatraczki nie stykają, to nie ma 50:50, więc się zdecyduj
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Dodam, że to nie zawsze jest kabelek 15, różnie to bywa, trzeba obadać multimetrem.
Oprócz tego, zawsze warto tam podpiąć woltomierz i wyprowadzić gdzieś na deskę rozdzielczą, nawet jak nie planuje się samego modowania -- można wtedy obserwować jak (bardzo nieudolnie) komputer steruje przeniesieniem napędu na tył.
Oprócz tego, zawsze warto tam podpiąć woltomierz i wyprowadzić gdzieś na deskę rozdzielczą, nawet jak nie planuje się samego modowania -- można wtedy obserwować jak (bardzo nieudolnie) komputer steruje przeniesieniem napędu na tył.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Widzialem cos podobnego w Kia Sorento z tym ze tam sa inne napędy i ta modyfikacja jest bardziej rozbudowana (sa oryginalnie sprzedawany cały potrzebny sprzęt do tego).Co do 4eat pytanie mam czy taka modyfikacja nie skraca żywotności skrzyni lub napędów??
Kłótnia z idiotą jest jak gra w szachy z gołębiem - Nieważne jak dobrze grasz, gołąb i tak przewróci wszystkie figury, nasra na szachownicę i będzie dumny z "wygranej"...
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Mówimy tu o dwóch różnych modyfikacjach:
1. wpięcie rezystora w układ sterowania sprzęgła wielopłytkowego
2. odłączenie układu sterowania
Pierwsza modyfikacja nie powoduje stałego rozkładu momentu (wbrew temu co sugeruje teo), zmienia jedynie charakterystykę jego rozkładu; Komputer skrzyni dalej steruje napięciowo sprzęgłem wielopłytkowym z tym, że poprzez wpięcie rezystora cała charakterystyka napięcie sterowania/spięcie skrzyni się podwyższa.
Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu. Zyskujemy stały rozkład 50:50, ale bez centralnego dyferencjału, czyli jak w rasowej terenówce :) Najsłabszym elementem tego układu są... opony. Branie ciasnych zakrętów czy manewrowanie na parkingu z załączonym tak napędem zeżre opony w mgnieniu oka. To rozwiązanie dodatkowo wymaga, po odłączeniu sprzęgła wielopłytkowego od komputera, jednoczesnego podpięcia pod tenże komputer rezystora, aby komputer nie wykrył przerwy w obwodzie i nie podniósł larum.
Jest jeszcze trzecia, moim zdaniem najlepsza modyfikacja -- odłączenie sterowania napięciowego z komputera, a w jego miejsce zamontowanie sterowania potencjometrem, trochę podobnie jak to się ma w dccd - i płynne sterowanie spięciem sprzęgła, w zależności od potrzeb.
1. wpięcie rezystora w układ sterowania sprzęgła wielopłytkowego
2. odłączenie układu sterowania
Pierwsza modyfikacja nie powoduje stałego rozkładu momentu (wbrew temu co sugeruje teo), zmienia jedynie charakterystykę jego rozkładu; Komputer skrzyni dalej steruje napięciowo sprzęgłem wielopłytkowym z tym, że poprzez wpięcie rezystora cała charakterystyka napięcie sterowania/spięcie skrzyni się podwyższa.
Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu. Zyskujemy stały rozkład 50:50, ale bez centralnego dyferencjału, czyli jak w rasowej terenówce :) Najsłabszym elementem tego układu są... opony. Branie ciasnych zakrętów czy manewrowanie na parkingu z załączonym tak napędem zeżre opony w mgnieniu oka. To rozwiązanie dodatkowo wymaga, po odłączeniu sprzęgła wielopłytkowego od komputera, jednoczesnego podpięcia pod tenże komputer rezystora, aby komputer nie wykrył przerwy w obwodzie i nie podniósł larum.
Jest jeszcze trzecia, moim zdaniem najlepsza modyfikacja -- odłączenie sterowania napięciowego z komputera, a w jego miejsce zamontowanie sterowania potencjometrem, trochę podobnie jak to się ma w dccd - i płynne sterowanie spięciem sprzęgła, w zależności od potrzeb.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Bergen pisze: Zyskujemy stały rozkład 50:50
albo i nie.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
- ptk22
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: JG
- Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
- Polubił: 2268 razy
- Polubione posty: 137 razy
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
I wtedy auto nie nadaje się do jazdy po asfalcie z prędkością większą niż 15km/hBergen pisze: Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu.
Jest ryzyko, musi być wybór.
- ptk22
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: JG
- Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
- Polubił: 2268 razy
- Polubione posty: 137 razy
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Miałem na myśli, że szybko coś padnie - przy spiętym na stałe napędzie i dużych prędkościach na asfalcie.
Jest ryzyko, musi być wybór.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Mi nic nie wysiadło. Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?
Jeśli zaś chodzi generalnie o jazdę z rozkładem 50:50 bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego, to tutaj odnieśmy się do tego, co np. piszą w instrukcjach do samochodów terenowych -- jazda ze spiętymi napędami po suchej, czarnej i krętej drodze po prostu zje nam opony, z oczywistych przyczyn (ach, te prawa fizyki).
Jeśli zaś będziemy tutaj rozpatrywać takie przypadki, jak jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.
Z drugiej strony uważam, że sztywne spięcie napędów na śliskim/mokrym, mimo braku dyfra, czy to w 4eat czy to w terenówce, daje więcej pożytku niż ewentualnych szkód.
Jeśli zaś chodzi generalnie o jazdę z rozkładem 50:50 bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego, to tutaj odnieśmy się do tego, co np. piszą w instrukcjach do samochodów terenowych -- jazda ze spiętymi napędami po suchej, czarnej i krętej drodze po prostu zje nam opony, z oczywistych przyczyn (ach, te prawa fizyki).
Jeśli zaś będziemy tutaj rozpatrywać takie przypadki, jak jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.
Z drugiej strony uważam, że sztywne spięcie napędów na śliskim/mokrym, mimo braku dyfra, czy to w 4eat czy to w terenówce, daje więcej pożytku niż ewentualnych szkód.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniemBergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D
Zdecydowanie najlepszym pomysłem jest przełacznik: sterowanie spięciem przez komputer / sterowanie spięciem ręczne, za pomocą potencjometra. Na codzień zostawiamy przełącznik w pierwszym położeniu i dajemy komputerowi decydować jak bardzo odłączony będzie tył (z reguły bardzo ). W przypadku gdy pojawią się jakieś atrakcje typu szklanka na drodze, konieczność podjazdu pod oblodzoną górkę itp., aby zapobiec typowo "haldexowym" zachowaniom skrzyni 4eat, przełączamy przełącznik w drugie położenie i potencjometrem "dodajemy sobie tył" odpowiednio tyle, ile wystarczy żeby wybrnąć z kłopotów. Można zamontować sobie wyświetlacz, który będzie pokazywał stopień spięcia w obu przypadkach -- przydatna rzecz.
Zdecydowanie najlepszym pomysłem jest przełacznik: sterowanie spięciem przez komputer / sterowanie spięciem ręczne, za pomocą potencjometra. Na codzień zostawiamy przełącznik w pierwszym położeniu i dajemy komputerowi decydować jak bardzo odłączony będzie tył (z reguły bardzo ). W przypadku gdy pojawią się jakieś atrakcje typu szklanka na drodze, konieczność podjazdu pod oblodzoną górkę itp., aby zapobiec typowo "haldexowym" zachowaniom skrzyni 4eat, przełączamy przełącznik w drugie położenie i potencjometrem "dodajemy sobie tył" odpowiednio tyle, ile wystarczy żeby wybrnąć z kłopotów. Można zamontować sobie wyświetlacz, który będzie pokazywał stopień spięcia w obu przypadkach -- przydatna rzecz.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Nawet koła o tej samej średnicy mają inne obciążenia na przodzie i tyle, co widać choćby po poziomie ugięcia opony, więc może nawet taka jazda powodowałaby problemy, a conajmniej dziwne zachowanie opon.Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
droga nie musi być kręta, bo w aucie ze zblokowanym centralnym dyfrem wystarczy nawet niewielki impuls poprzeczny, by tył zapragnął zamienić się na miejsca z przodem...leon pisze:będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniemBergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
Link: https://www.youtube.com/watch?v=WgMc7CTKQtA
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Bergen pisze: leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D
W Legacy 2.0 n/a na suchym to se można
pomarzyć
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
- ptk22
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: JG
- Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
- Polubił: 2268 razy
- Polubione posty: 137 razy
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Jeśli mamy na stałe spięty tył z przodem, to coś musi się albo ślizgać (w wyniku różnicy obwodów opon lub skręcania) najczęściej są to opony względem podłoża lub sprzęgło, albo musi się ukręcić. Innego wyjścia nie widzęBergen pisze: Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?
Jest ryzyko, musi być wybór.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
ptk22, oczywiście, że sztywne spięcie osi to nie jest najlepszy pomysł, nikt tutaj co do tego nie ma wątpliwości.
Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat, potrafi niemiło zaskoczyć. Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.
Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat, potrafi niemiło zaskoczyć. Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,
cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.Bergen pisze:ptk22,Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.
- zinc
- 4 gwiazdki
- Lokalizacja: Wrocław
- Auto: Forester NA MY 99 rally car i Legacy IV 2.0 138hp
- Polubił: 1 raz
- Polubione posty: 0
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz:P i nie nie spawarka :D
leon pisze:Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,
cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.
Proste sa dla szybkich samochodow, zakrety-dla szybkich kierowcow
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.l_ewy pisze: Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.
-
jarmaj
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: Gliwice
- Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
- Polubił: 74 razy
- Polubione posty: 425 razy
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Tylko czy to jeszcze będzie wiskoza, czy zostanie tak ściśnięta, że zacznie działać jak szpera płytkowa? No i potem zdechnie po chwili, bo wiskoza jednak szperą płytkową nie jest.zinc pisze:mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz
Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod
Bergen pisze:
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.
Mnie nurtuje inny mod, jak do starego AT dorobić łopatki.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.