Forum Subaru

Przejdź do zawartości

Forek AT stacza się z górki

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania

Post 7 sty 2017, o 18:03

Witam,

Dziś zaobserwowałem sytuacje jak w tytule. Auto stoi na górce, jest zapięte D i się stacza. Do dnia dzisiejszego stał jak na hamulcu. Poza tym redukuje, zmienia biegi jak należy. Olej nie ma więcej jak 15 tys. Pacjent Forek 2.0 NA 158km, skrzynia 4eat. Macie jakieś pomysły?

Pozdrawiam
pioo
0 gwiazdek
 
Auto: forek 2.0 NA AT 2007r
  

Post 7 sty 2017, o 18:32

Dodam jeszcze, że na płaskim po zdjęciu nogi z hamulca auto normalnie się toczy
pioo
0 gwiazdek
 
Auto: forek 2.0 NA AT 2007r
  

Post 7 sty 2017, o 20:52

RPM, ciężar, kąt wzniesienia taki sam jak zwykle?
lutek34
1 gwiazdka
 
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l
Skąd: Krosno
  

Post 8 sty 2017, o 07:10

Ten sam
pioo
0 gwiazdek
 
Auto: forek 2.0 NA AT 2007r
  

Post 9 sty 2017, o 07:30

Pewnie się zęby w blokadzie wyrobiły...
Bergen
Moderator
 
Skąd: Wrocław
  

Post 9 sty 2017, o 11:53

Z ciekawości się zapytam o jaką blokadę w 4eat chodzi? u mnie lekko stacza się tylko na ekstremalnie stromym podjeździe z garażu i uważam że nie ma nic w tym złego. Wydaje mi się, że silnik poprzez skrzynie przekazuję na D pewną stałą moc (zależna oczywiście od RPM, nawet w idlu potrafi się zmieniać - zepsuta sprężarka klimy tez potrafi wprowadzić tutaj zamieszanie), która bez użycia gazu pozwala autu lekko się toczyć lub przeciwważyć sile grawitacji i zapobiegać staczaniu przy podjeździe (choć to raczej wtórne zastosowanie). Wtedy i tak wszystko zależy od kata wzniesienia, gdyż nawet ze 100% sprawnym silnikiem, skrzynią i mechanizmem przeniesienia napędu, nie zawsze wystarczy to, aby auto nie staczało się.
Allan
0 gwiazdek
 
  

Post 9 sty 2017, o 12:06

AAAAaa, na "D"... gapa ze mnie, myślałem że na "P".

Jeśli się stacza na D, to rację masz Allan w 100%. Z tym, że te przeniesienie mocy odbywa się za pomocą sprzęgła hydrokinetycznego i płynu ATF w nim. Jest szansa, że skoro płyn ATF nie jest przepracowany, a zaczął się staczać z dnia na dzień, to sprzęgło hydrokinetyczne (czyli z angielska torque conventer) niedomaga w jakiś sposób. Być może jest jakaś nieszczelność w nim, bo mechaniczne uszkodzenie (np. wyłamane łopatki) dałoby się odczuć raczej w spektakularny sposób ;-)
Bergen
Moderator
 
Skąd: Wrocław
  

Post 9 sty 2017, o 14:53

też bym tropił zmniejszone ciśnienie ATF
damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Post 10 sty 2017, o 09:15

A czy to nie może mieć coś wspólnego z dużym mrozem, który mamy obecnie?
Godlik
6 gwiazdek
 
Auto: GT'99; OBK'09 2.5 A/T
Skąd: Warszawa
  

Post 10 sty 2017, o 10:23

Na chłopski rozum, to mróz powinien spowodować, że jeszcze mocniej będzie trzymać to sprzęgło.
Bergen
Moderator
 
Skąd: Wrocław
  

Post 10 sty 2017, o 12:02

A ja mam takie dodatkowe pytanie czy stacza się przodem czy tyłem ?
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 14:28

o tak, tak. to istotne pytanie jest. :-d

bo jeśli stacza się przodem w pozycji "D", to już zupełnie nie mam pojęcia co może być przyczyną.
:lol: :lol: :lol: :lol:


paku, dzięki. ubawiłem się do łez.
:thumb:
damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Post 10 sty 2017, o 14:38

Z punktu widzenie budowy konwertera i kierunku łopatek ma to zasadnicze wg mnie znaczenie... ale to trzeba mieć pojęcie jak działa konwerter.
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 14:53

... albo uważnie przeczytać dwa pierwsze posty w wątku
:mrgreen:
damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Post 10 sty 2017, o 15:01

Nie widzę co miałbym zobaczyć.
Pytanie nadal aktualne.
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 15:19

paku napisał(a):A ja mam takie dodatkowe pytanie czy stacza się przodem czy tyłem ?


W pierwszym poście jest napisane że stacza się na D, więc trzeba domniemać że stacza się do tyłu.
lutek34
1 gwiazdka
 
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l
Skąd: Krosno
  

Post 10 sty 2017, o 16:01

Właśnie ja tego nie czuje ... poczekajmy na autora.
Chodzi mi o to że samochód zatrzymany na D jest na "1", konwerter powinien nie mieć zapiętego lock-up'a więc samochód, poza oporami oleju, powinien móc się poruszać swobodnie w obie strony.
Jedyną różnicą, związaną z kierunkiem takiego ruchu jest to jak olej przepływa przez łopatki konwertera i stator. W jedną stroną ma łatwo (zgodnie z układem łopatek - jak w normalnej pracy), w drugą trochę trudniej.
Stąd moje pytanie o kierunek. Wg mnie przy niskiej temperaturze otoczenia w jedną stronę może się toczyć, a w drugą niechętnie.
Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 16:25

no prosszz....
a ja myślałem, że Ty naprawdę sobie żartujesz.


ale skoro nie żartujesz, to zadam takie pytanie: skoro auto po puszczeniu hamulca powolutku zaczyna się toczyć do przodu na płaskim (niezależnie od technicznych powodów tego toczenia), to co się stanie w analogicznej sytuacji, kiedy kierunek "do przodu" będzie jednocześnie kierunkiem "z górki"? i czy autor wątku/właściciel pojazdu będzie bił na alarm?
:mrgreen:

paku napisał(a):Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.

a to, akurat, może być jedna z wielu przyczyn.
damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Post 10 sty 2017, o 19:33

paku napisał(a):Właśnie ja tego nie czuje ... poczekajmy na autora.
Chodzi mi o to że samochód zatrzymany na D jest na "1", konwerter powinien nie mieć zapiętego lock-up'a więc samochód, poza oporami oleju, powinien móc się poruszać swobodnie w obie strony.
Inny pomysł to przyblokowanie lock-up'a wcześniej, dlatego kiedyś stał. Teraz mu się poprawiło - to się zsuwa.


Kolego coś wiesz, ale nie do końca. Przy zapiętym D część momentu obrotowego silnika pracującego na wolnych obrotach jest przekazywana poprzez konwerter i skrzynię z zapiętym pierwszym biegiem na koła, jeśli ten moment obrotowy jest większy jak siły oddziaływające na samochód (opory toczenia, hamulce, pochyłość), to samochód zacznie się toczyć do przodu.
Lock up nigdy nie jest zapinany na postoju, pierwszym, drugim i wstecznym biegu a z tego co się orientuje to w 4EAT to jest zapinany na trzecim i czwartym biegu.

Mam pytanie do Ciebie, zanim napiszesz następną głupotę, czy ty kiedykolwiek jeździłeś samochodem z tradycyjną skrzynią automatyczną? Piszę tradycyjną żebyś nie wrzucał CVT, DCT do jednego worka.
lutek34
1 gwiazdka
 
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l
Skąd: Krosno
  

Post 10 sty 2017, o 19:45

Sorki ale zupełnie nie wiem skąd takie wnioski wysuwasz. Napisałeś dokładnie to co ja. A na co dzień jeżdżę twoją skrzynia i silnikiem tylko w innej karoserii.

Edit:

Dopiszę zagadkę, a co jak lockup się nie wypina (awaria), a samochód został zatrzymany i pozostawiony na "D". Na którym biegu jest wtedy skrzynia? Czy lepkość oleju ma jakiś wpływ ??
Czy samochód się stoczy (jeśli jest to górka) ??

A teraz jeszcze raz przeczytaj mój post ...
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 21:34

paku napisał(a):Dopiszę zagadkę, a co jak lockup się nie wypina (awaria), a samochód został zatrzymany i pozostawiony na "D". Na którym biegu jest wtedy skrzynia? Czy lepkość oleju ma jakiś wpływ ??
Czy samochód się stoczy (jeśli jest to górka) ??


Dywagujecie nad czymś co nie ma miejsca u autora tematu. Nie chce mi się pisać jak i kiedy jest zapinany lock up. Powiem tylko, że jeśli jakimś cudem tarczka lock upu była by zapięta bez podania ciśnienia na magistralę sterującą lock upem, to jazda samochodem nie była by raczej możliwa, wywaliło by dawno błąd np. P0741
lutek34
1 gwiazdka
 
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l
Skąd: Krosno
  

Post 10 sty 2017, o 21:48

Ale rozmawiamy o samochodzie, który staczał się a się nie stacza na postoju i ustawieniu "D". A nie o błędach.

Nadal czekam, aż autor powie czy stacza się przodem czy tyłem ... i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony :)
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Post 10 sty 2017, o 23:00

paku napisał(a):Ale rozmawiamy o samochodzie, który staczał się a się nie stacza na postoju i ustawieniu "D"

paku napisał(a): i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony

i tyle w temacie.
zrozumienia.


skąd taki wysyp tego?

ja jestem za stary. niecierpliwy. rozmawiajcie sobie dalej, nie będę przeszkadzał.
damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Post 10 sty 2017, o 23:04

paku napisał(a):Nadal czekam, aż autor powie czy stacza się przodem czy tyłem ... i niech potwierdzi że silnik jest wyłączony :)


Jak silnik wyłączony!!?? Skoro mu zadałem pytanie czy RPM są takie same jak zwykle, to wskazuje że silnik pracuje. Mówimy tutaj o sytuacji że samochód stoi na pochyłości przodem ku górze, silnik pracuje, wrzucamy D, puszczamy hamulec i samochód się zaczyna staczać lekko do tyłu. Nikt nie wrzuca D na wyłączonym silniku, żeby unieruchomić samochód, no przynajmniej ja nikogo takiego nie znam. Do tego jest pozycja P, w tej pozycji unieruchomienie samochodu następuje poprzez blokadę na wałku wyjściowym.
lutek34
1 gwiazdka
 
Auto: '08 Subaru Tribeca 3.6l
Skąd: Krosno
  

Post 10 sty 2017, o 23:22

W takim razie chwilowa lepkość oleju (temperatura) czyli praca konwertera w zależności od temperatury na ten przykład... normalne że na zimnym będzie bardziej stał pod górkę (a może i jechał), a na rozgrzanym bardziej staczał. Mam tak codziennie jak wyjeżdżam z garażu :)
Trzeba spytać autora w jakich warunkach sprawdzał.
PS
1.To lipa myślałem że stawiał bez silnika jak na P... temat byłby ciekawszy ...
2. Nigdzie nie widzę odpowiedzi na temat ilości RPM
3. Nigdzie nie widzę też że samochód/silnik chodzi ...
paku
2 gwiazdki
 
Auto: OBK 3.6
  

Następna strona

Powrót do Dział techniczny ...czyli dla kochających inaczej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 9 gości