Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
greenkeeper
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Auto: Subaru Forester X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 13 sty 2017, o 17:22

Witam BRAC SUBARAKOW, od niedawna jestem posiadaczem Foresterka , jak sama nazwa mowi chcialbym poruszac sie troche w lesie, terenie bezasfaltowym. Dojrzalem na http://www.sumoparts.com/ dystanse i chcialbym troche Forka podniesc.....
Pytanie:"Czy ktos z was juz montowal te wyzej wymienione dystanse i moglby sie podzielic, doszly mnie sluchy ze po zamontowaniu sa problemy ze zbierznoscia", ?



damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 15 sty 2017, o 23:47

ZTCW przypadki podnoszenia Leśnika (wbrew temu, co na Youtube można zobaczyć) są raczej nieczęste.
powód jest banalny: jak już naprawdę zainteresujesz się jazdą w terenie, to szybko się zorientujesz, że Leśnika zwyczajnie szkoda do takiej pracy. BO NIE MA RAMY.
oczywiście, da się. wszystko "da się" w świecie samochodów. pytanie: czy to ma sens?

a jeśli chodzi o dojazdy do trudnych miejsc autem, które potem do kościoła ma jechać, to lepiej zacząć od opon. dobrych, terenowych opon. można założyć "ciut większe" i to od razu podnieśie Leśnika o 1cm.

greenkeeper
Awatar użytkownika
0 gwiazdek
Auto: Subaru Forester X
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 sty 2017, o 00:46

Dzieki za komentarz, oponki tez beda,step by step,na to wychodzi ze pionierska robote bede musial poczynic co do tych dystansow, odezwe sie po zmianach technicznych, czekam nadal na pomoc...

gwozdz.p
0 gwiazdek
Auto: Forester SG '06 2.0 N/A Opony AT + lift
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 17:21

U siebie w SG polift 06 zrobiłem następujące "dozbrojenie":

- płyta aluminiowa pod silnik (jeszcze po poprzednim właścicielu) polecam jeśli jeździsz po większych dziurach/koleinach. Boxer ma sporo elementów narażonych na uszkodzenia w dolnej części silnika. Ale do lżejszego jeżdzenia po polach/lasach nie jest szczególnie potrzebna.

- wzmocniony dolny plastikowy pałąk przedniego zderzaka - do środka wstawiona stalowa rurka o szerokości ok 70 cm zamocowana na płaskownikach do pasa przedniego (w istniejące otwory montażowe). Z zewnątrz nic nie widać. Przydaje się w tych samych sytuacjach co płyta pod silnikiem, jak trzeba wjechać gdzieś "na styk" bez urwania plastiku.

- opony AT 235/60/16 Hankook ATM RF10 (+1cm wysokości auta w stosunku do standardowego rozmiaru). Super oponki wielosezonowe na lżejszy teren w bardzo dobrej cenie. Przejeździłem na nich zimę i chwalę, tylko trochę głośne w trasie.

- zawieszenie tył na standardowych amorkach KYB + wzmocnione sprężyny dorabiane w Poznaniu (Pospring), niestety po czasie siadły. Drugi raz wziąłbym Lesjofors wzmocnione albo nawet Ironman (wzmocnione i podwyższone) bo mam hak, LPG i wożę trochę gratów w bagażniku.

- podkładki podwyższające: 3cm tył (wzmocnione sprężyny też jeszcze lekko podnoszą), 4 cm przód (oryginalne sprężyny już trochę uklepane stąd ten 1 cm zapasu). Ogólna zasada: podniesienie do 3 cm jest dość bezpieczne z punktu widzenia zawieszenia, prowadzenia, bezpieczeństwa, etc. 5cm to max podniesienie bez większej ingerencji w zawieszenie, raczej nie zalecane ale wykonalne :-)

- Podniesienie na podkładkach o więcej niż 1cm wymaga wymiany śrub mocowania mcPhersonów na dłuższe (przód i tył). Do 1cm oryginalne są ok.

- podkładki i śruby obniżające mocowanie tylnych wahaczy o ok. 3cm. Zrobiłem "na zapas", normalnie nie wymagane przy mniejszym lifcie.

- śruby korygujące kąt ustawienia kół na tył (fabryczne nie są regulowane). Te śruby są potrzebne przy podniesieniu o więcej niż 1cm. Przy 1cm liftu nie ma problemu z kątami czy ustawieniem zbieżności i nie trzeba żadnych dodatkowych rzeczy ruszać oprócz montażu podkładek. Regulację zbieżności i kątów warto zrobić po każdym podniesieniu, nawet o 1cm.

Podsumowując:

- Forester to nie jest auto terenowe ale przy odpowiednim dozbrojeniu całkiem dzielne nawet w trudniejszych warunkach. Nie rama jest tu głównym problemem tylko dość mały skok zawieszenia i brak blokad w dyfrach ale na to się nic nie poradzi.

- Do jazdy polno/leśno/szutrowej zainwestowałbym w większe opony i 1 cm podkładki przód i tył. Jak masz hak i LPG to dodatkowo wzmocnione sprężyny tył Lesjofors. Żadnych dodatkowych rzeczy nie musisz ruszać, zbieżność i kąty ustawisz na oryginalnych "śrubach" w każdym kumatym warsztacie - zawieszenie w Foresterze jest proste jak konstrukcja cepa.

BiP
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: outback, starex, crosstrek
Polubił: 187 razy
Polubione posty: 204 razy

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 18:32

Tu masz trochę taniej:
http://mpbs.pl/outback-iii-2005-2009/11 ... rubosc-4cm

Do forestera miaał też carfit w swojej ofercie.

Mam dwa lekko dźwignięte outbaki. Jednego podnosiłem sam. Podkładki do 4cm. nie robią scen. Podstawa dobre śruby, niemarketowe na wymianę i geometria po zabiegu.

gwozdz.p
0 gwiazdek
Auto: Forester SG '06 2.0 N/A Opony AT + lift
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 19:23

Z tymi śrubami to celna uwaga, w końcu od tego zależy bezpieczeństwo. Ja u siebie dawałem mocne śruby i nakrętki klasy 9.8 lub 10.9 (kupione w specjalistycznym sklepie). Klasa 8.8 też by pewnie "stykła", marketowe są w najlepszym wypadku 5.6 (jeśli w ogóle mają jakąkolwiek klasę) więc omijać z daleka.

Panther
2 gwiazdki
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 19:56

gwozdz.p pisze: - podkładki i śruby obniżające mocowanie tylnych wahaczy o ok. 3cm. Zrobiłem "na zapas", normalnie nie wymagane przy mniejszym lifcie.
Masz może jakąś fotę poglądową jak to wygląda?

gwozdz.p
0 gwiazdek
Auto: Forester SG '06 2.0 N/A Opony AT + lift
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 20:40

Chodzi o obniżenie punktu mocowania tylnego wahacza podłużnego, swojego zdjęcia nie mam ale w linkach poniżej widać dokładnie o co chodzi. Ja mam najprostsze możliwe rozwiązanie: po prostu trzy 3cm stalowe tuleje na wahacz + dłuższe śruby.

https://farm4.staticflickr.com/3890/143 ... 19e6_o.jpg
http://i106.photobucket.com/albums/m262 ... 4a6b75.jpg
http://i197.photobucket.com/albums/aa22 ... /Block.jpg

Panther
2 gwiazdki
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 16 mar 2017, o 22:41

Dzięki za linki :)
Niekiedy najprostsze rozwiązania są najlepsze ... Czy po takim obniżeniu pkt. mocowania zawieszenie jest trochę mniej "napięte"?
U siebie podniosłem auto za pomocą trzech 1 cm pierścieni. Przyznam, że wszystko jest ponapinane, Mam jeszcze kłopot z ustawieniem pochylenia tylnych kół. Śruby do regulacji kąta pochylenia koła, o których piszesz w poście wyżej oraz miejsce zastosowania to coś jak na obrazku? :
http://tinyurl.com/jdyxjl6
Przyznam, że muszę takie zakupić

gwozdz.p
0 gwiazdek
Auto: Forester SG '06 2.0 N/A Opony AT + lift
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester i sumoparts, podnosic czy nie podnosic

Post 17 mar 2017, o 09:57

Dystanse wahaczy są instalowane w 2 celach:

1) wycentrowanie koła - przy lifcie tylne zawieszenie w Subaru działa tak, że koło jest "przyciągnięte" do przodu (w stronę drzwi). Efekt ten można zauważyć jak podniesziesz lewarkiem cały tył - koła zbliżają się do nadkola. Założenie dystansu koryguje ten efekt odsuwając trochę koło w stronę zderzaka. W praktyce przy małym lifcie efekt ten jest minimalny i można sobie odpuścić.

2) zniwelowanie naprężeń - przy większym lifcie elementy zawieszenia się naciągają/naprężają, obniżenie mocowania wahacza trochę zmniejsza te neprężenia. Znowu - przy małym lifcie nie ma co panikować. Mój mechanik oprócz założenia dystansów poluzował i z powrotem podokręcał śruby zawieszenia, w szczególności przy elementach metalowo-gumowych i Tobie radziłbym to samo.

Co do śrub regulacyjnych kąta pochylenia koła - te co znalazłeś to dokładnie to co jest potrzebne żeby geometrię tyłu ustawić. Jeśli potrzebujesz takich śrub to daj znać na PW, został mi komplet na zbyciu :-)

ODPOWIEDZ