Znowu powielasz jakiś mity z mchu i paproci ...
Kilka faktów:
1. Normy ACEA nie występują już dawno oddzielnie A (benzyna) i B (diesel), czyli nie ma oleju tylko do diesla, nawet jak ma na opakowaniu napis "Diesel" to nadaje się do benzyny i w pewnych warunkach jest to wskazane - takie oleje mają dużo dyspersantów i dobrze myją zasyfione silniki
2. Ze względu na HTHS (lepkość w 150 stopniach) dzielimy oleje na te z niskim (ACEA A1/B1, A5/B5, C2, C1) oraz wysokim HTHS-em (ACEA A3/B3, A3/B4, C3, C4) - wysoki HTHS to mniejsze ryzyko zerwania filmu olejowego w ekstremalnych warunkach, za to przy jeździe po bułki większe opory, spalanie itp.
3. Ze względu na zawartość fosforu i siarki dzielimy oleje na Full SAPS (np. zawartośc popiołów siarczanowych SA <= 1.6% dla A5/B5 i A3/B4), mid SAPS (SA <= 0,8% dla C2 i C3) i low SAPS (SA <= 0,5% dla C1 i C4). W olejach mid-SAPS i low-SAPS forsfor i siarka są zastąpione innymi modyfikatorami tarcia, o czym za chwilę
4. Oleju Long life nikt nie każe Ci wymieniać po milionie km - możesz normalnie po 15.000 km, będzie on na pewno w lepszym stanie niż olej nie long life. Poza tym brak longlife w nazwie nie oznacza, że nie możesz wymieniać w długich interwałach. Np. olej full-SAPS jak Motul X-Cess 5w40, czy X-max 0w40 mają normy BMW LL-01 (LL jak "longlife"), która od LL-04 różni się kompatybilnością z układami oczyszczania spalin, a nie okresem miedzy wymianami.
5. Oprócz norm ACEA warto popatrzeć na amerykańskie API. Oleje full SAPS w starej recepturze spełniają często tylko API SL, zaś nowsze mid-SAPS najnowszą normę SN. Np. Ford (także do silników z DPF) ma swoje normy oparte na ACEA A5/B5 (full SAPS), ale API tylko SL. Ja wolę do swoich aut lać coś już z API SN.
Przy okazji - w API S to benzyna, C to diesel. Oleje mid SAPS mają oznaczenia SN, więc nie nadają się do benzyny? Instrukcja Subaru także wspomina coś o API ...
6. Normy C3 i C2 znacznie przewyższają wymogami normy (odpowiednio) A3/B4 i A5/B5 - wystarczy wejść sobie na stronę Lubrizolu (producent dodatków do olejów):
https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html i wyklikac dane normy - okaże się, że np. A3/B4 "zawiera się" w C3, a ta ostatnia nawet ją przewyższa w kilku obszarach:
Napisz proszę jaki olej chciał Ci wlać mechanik, a jaki chciałeś wlać Ty i porównamy na wykresach norm, które spełniają, czy zrobiłeś sobie lepiej, czy gorzej ...