piotruś, obwód koła (nominalny: srednica felgi 15 cali, czyli 381 mm, opona 205/70 R15, czyli wysokość opony: 205x70% =143,5 mm,piotruś pisze: Te 2% (to jest właśnie kilkanaście milimetrów!),
srednica koła = 668 mm) 2piR= 2097 mm.
2% na obwodzie to 42 mm
5% to 104,85 mm to już myślę trochę dużo.
Myślę że przejechanie przez rondo bardziej rozgrzeje wiskoze w tylnim moście niż powiedzmy 19 mm różnicy na obwodzie (no chyba że przy 150 km/h) , czemu koło o większej średnicy musi ok. 110 razy się obrócić (ok. 230 m), żeby koło o 19 mm mniejszym obwodzie zrobiło o 1 obót więcej (3,21 stopnia na obrót).
Oczywiśnie nie zmienia to faktu, że każda różnica średnicy na osi w mniejszym lub większym stopniu zużywa wiskozę na tyle (w trochę mniejszym na środku). Ale koła nie zużywają się równo (np. na rondzie prawe przednie najbardziej), dla tego manual zaleca wymianę przodu z tyłem.