
i czas to zmienić.
chociażby dlatego, że niejaki p. Hołowczyc osiąga w tym sporcie poważne sukcesy (poważniejsze niż kiedyś w "normalnych" rajdach). o tym, że nasz ukochany, uwielbiany Orzeł z Wisły założył wrotkę (4 koła) i też walczy na bezdrożach - wie chyba każdy PKP (prawdziwy kibic patriota).
po tym króciutkim wstępie czas na... ależ oczywiście.... odrobinę TEORII.

żart, oczywiście, ale jednak trochę wstępu nie zaszkodzi. chodzi przede wszystkim o to, że te rajdy też podlegają regulacjom FIA. więc jest podział na klasy. i te klasy są inne niż gdzie indziej. w rajdzie Dakar (który najsłynniejszym i chyba najdłuższym przedstawicielem gatunku) startują:
Moto (motocykle)
klasa "Maraton" powyżej/poniżej 450 ccm
klasa "Open" powyżej/poniżej 450 ccm
klasa Quad
Samochody
klasa T1
klasa T2
klasa "Open"
Ciężarówki
klasa T4
klasa T5 (nie klasyfikowana)
taki podział jest dość klasyczny dla wyścigów "cross-country". definicja niektórych klas za FIA:
Po rajdowemu, powyższe oznacza, że T2 to odpowiednik grupy N (chyba).Category I :
- Group T2 : Series Cross-Country Cars
Category II :
- Group T1: Modified Cross-Country Cars
- Group T3: Improved Cross-Country Cars
Category III :
- Group T4 : Cross-Country Trucks...
...
2.1.1) Series Production cars (Category I) :
Cars of which the production of a certain number of identical examples (see definition of this word hereinafter) within a certain period of time has been verified at the request of the manufacturer, and which are destined for normal sale to the public (see this expression). Cars must be sold in accordance with the homologation form. These cars will have a maximum of six wheels and a minimum of four driven wheels.
2.1.2) Competition cars (Category II) :
Cars built singly and intended solely for competition.
2.1.3) Trucks (Category III) :
Trucks will be considered to mean vehicles with a gross weight exceeding 3500 kg, with a maximum of eight wheels and a minimum of four driven wheels.
Jeśli postawimy obok siebie (taki przykład był opisywany w off-road 4x4) dwa Pajero, jeden T1 a drugi T2, to - z zewnątrz - niewiele będą się różniły. zdwojone amory, klatka, opony spore A/T, kubły, gaśnica, radio... jeśli już jednak pogrzebiemy głębiej, to T2 musi mieć seryjny silnik i seryjny zawias, więc seryjne (z grubsza) przeniesienie napędu. T1 tego nie musi. silnik nie od Pajero, w innym miejscu, reduktor nie od Pajero, w innym miejscu itd..
jakie jeszcze różnice między rajdami a rajdami?
etapy w cross-country - w porównaniu do wrc - są dłuuuuuuuuuugie. nawet kilkaset kilometrów. i w tych kilometrach jest baaardzo mało asfaltu. a bywa - na przykład - błotko. tempo przejazdu: w okolicach 100 km/h (podkreślam: "w okolicach"). te dwutonowe (lub trzytonowe) "drobiazgi" potrafią skakać na hopach jak "zwykłe" wurce. stąd tyle amorków na koło. jeszcze jedna ciekawostka: wychodzi na to, że w tej chwili czołówkę światową stanowią... emeryci z wrc.
no i najważniejsze: są fajniejsze niż wrc i DUUUUŻO bardziej wciągające niż F1
o.

P.S.
tego wszystkiego wyżej nie sprawdzam zbyt dokładnie (bo nie), więc jakieś nieścisłości drobne mogą się wkraść