na przełaj 2011/2012

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 17:43

bo to jest skandal, że wurce mają wątek, F1 ma wątek a cross-country/baja - nie. :x
i czas to zmienić.

chociażby dlatego, że niejaki p. Hołowczyc osiąga w tym sporcie poważne sukcesy (poważniejsze niż kiedyś w "normalnych" rajdach). o tym, że nasz ukochany, uwielbiany Orzeł z Wisły założył wrotkę (4 koła) i też walczy na bezdrożach - wie chyba każdy PKP (prawdziwy kibic patriota).

po tym króciutkim wstępie czas na... ależ oczywiście.... odrobinę TEORII. :evilgrin:


żart, oczywiście, ale jednak trochę wstępu nie zaszkodzi. chodzi przede wszystkim o to, że te rajdy też podlegają regulacjom FIA. więc jest podział na klasy. i te klasy są inne niż gdzie indziej. w rajdzie Dakar (który najsłynniejszym i chyba najdłuższym przedstawicielem gatunku) startują:

Moto (motocykle)
klasa "Maraton" powyżej/poniżej 450 ccm
klasa "Open" powyżej/poniżej 450 ccm
klasa Quad

Samochody
klasa T1
klasa T2
klasa "Open"

Ciężarówki
klasa T4
klasa T5 (nie klasyfikowana)


taki podział jest dość klasyczny dla wyścigów "cross-country". definicja niektórych klas za FIA:
Category I :
- Group T2 : Series Cross-Country Cars
Category II :
- Group T1: Modified Cross-Country Cars
- Group T3: Improved Cross-Country Cars
Category III :
- Group T4 : Cross-Country Trucks...

...
2.1.1) Series Production cars (Category I) :
Cars of which the production of a certain number of identical examples (see definition of this word hereinafter) within a certain period of time has been verified at the request of the manufacturer, and which are destined for normal sale to the public (see this expression). Cars must be sold in accordance with the homologation form. These cars will have a maximum of six wheels and a minimum of four driven wheels.
2.1.2) Competition cars (Category II) :
Cars built singly and intended solely for competition.
2.1.3) Trucks (Category III) :
Trucks will be considered to mean vehicles with a gross weight exceeding 3500 kg, with a maximum of eight wheels and a minimum of four driven wheels.
Po rajdowemu, powyższe oznacza, że T2 to odpowiednik grupy N (chyba).
Jeśli postawimy obok siebie (taki przykład był opisywany w off-road 4x4) dwa Pajero, jeden T1 a drugi T2, to - z zewnątrz - niewiele będą się różniły. zdwojone amory, klatka, opony spore A/T, kubły, gaśnica, radio... jeśli już jednak pogrzebiemy głębiej, to T2 musi mieć seryjny silnik i seryjny zawias, więc seryjne (z grubsza) przeniesienie napędu. T1 tego nie musi. silnik nie od Pajero, w innym miejscu, reduktor nie od Pajero, w innym miejscu itd..


jakie jeszcze różnice między rajdami a rajdami?
etapy w cross-country - w porównaniu do wrc - są dłuuuuuuuuuugie. nawet kilkaset kilometrów. i w tych kilometrach jest baaardzo mało asfaltu. a bywa - na przykład - błotko. tempo przejazdu: w okolicach 100 km/h (podkreślam: "w okolicach"). te dwutonowe (lub trzytonowe) "drobiazgi" potrafią skakać na hopach jak "zwykłe" wurce. stąd tyle amorków na koło. jeszcze jedna ciekawostka: wychodzi na to, że w tej chwili czołówkę światową stanowią... emeryci z wrc.


no i najważniejsze: są fajniejsze niż wrc i DUUUUŻO bardziej wciągające niż F1


o.

:razz:





P.S.
tego wszystkiego wyżej nie sprawdzam zbyt dokładnie (bo nie), więc jakieś nieścisłości drobne mogą się wkraść



esilon
6 gwiazdek
Auto: mat
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 4 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 17:54

to będzie w temacie chyba ;-)
Załączniki
IMG_0287.JPG

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 18:31

no to rekord kreski pobity. oftop w pierwszym poście. :x


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



a tu dowód, że miałem rację i że te wyścigi SOM najzajefajniejsze:
http://bajapoland.eu/

zofija
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice/Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 22:41

esilon, się teraz remontuje, to ma takie skojarzenia :giggle:


damaz, w mediach słychać o Hołku, Orle z Wisły, czasem pojawia się Czachor. A pewnie w różnych klasach mamy więcej utalentowanych kierowców na arenie międzynarodowej, o których nikt słowem nie wspomni?
Czarownica prawdę Ci powie :D

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 23:04

damaz pisze: no to rekord kreski pobity. oftop w pierwszym poście. :x


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
W pierwszym, czyli w drugim :mrgreen:

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 23:29

Oftop w pierwszym poście to raczej te damaziowe smęcenia o samochodach. On-top to powinno być takie coś:
http://biegamyrazem.pl/news/121-noz-komandosa

:evilgrin:

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 27 paź 2011, o 23:45

Cholera nie doczytałem :wall: OT był tylko w pierwszym poście. Potem już wszystko jest na temat :giggle:

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 28 paź 2011, o 14:57

zofija pisze:A pewnie w różnych klasach mamy więcej utalentowanych kierowców na arenie międzynarodowej, o których nikt słowem nie wspomni?
no niestety, nie jest tak różowo. te rajdy kosztują. nie mniej niż WRC, podejrzewam. dlatego amatorzy "znikąd" nie mają za dużych szans.
w Polsce mamy dwa liczące się zespoły jeżdżące w cross-country: Orlen Team i RMF Caroline. ten pierwszy jest bardziej profesjonalny i ma - według mnie lepszych kierowców. w szczególności w Orlenie jeżdżą:
Jakub Przygoński - najlepszy polski motocyklista (znacznie bardziej utytułowany niż Czachor, chociaż młodszy)
Hołek - najlepszy (według mnie) kierowca, z którym jest mały problem: on chyba jest nastawiony na Dakar i tylko Dakar więc inne starty (nawet jeśli wygrywa) traktuje jak treningi. niedawno właśnie w ten sposób wygrał Baja Polonia. przyjechał, pozamiatał... i był to jedyny rajd pucharowy, w którym wystąpił.


w RMF Caroline jeździ (zaczął jeździć) nasz Orzeł, ale oprócz niego jest tam bardzo doświadczony gościu "zaadoptowany" z prawdziwego off-road - Rafał Płuciennik. mają dobrego quadowca - Łaskawca Łukasza

oprócz tych dwóch teamów, pomału rośnie Toyota Terratrek.

innych kandydatów na kandydatów można szukać w RMPST, które od niedawna (2009) są rozgrywane tylko w cross-country.
Ostatnio zmieniony 28 paź 2011, o 16:20 przez damaz, łącznie zmieniany 1 raz.

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 28 paź 2011, o 14:58

przy okazji słowniczek wykopałem:
http://rmpst.h31.pl/czym-jest-rmpst/




jak można road-book nazywać itinerer? co to w ogóle znaczy?

:razz:

zofija
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice/Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: na przełaj 2011/2012

Post 28 paź 2011, o 15:23

damaz pisze: jak można road-book nazywać itinerer? co to w ogóle znaczy?

:razz:
Oj damaz, bo Ty się taplasz tylko w tym błocie, to nie wiesz, że w prawdziwych rajdach książka drogowa to się właśnie Itinerer nazywa :razz:


A tu masz wytłumaczenie co znaczy:
wikipedia.pl pisze:Itinerer – rodzaj mapy, który zawiera jedynie schematy skrzyżowań z zaznaczonym kierunkiem, w którym należy się udać. Wykorzystywany jest w rajdach samochodowych, a także w Turystycznych Marszach na Orientację.
Czarownica prawdę Ci powie :D

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 28 paź 2011, o 16:09

zofija pisze:się taplasz tylko w tym błocie
my (oboje) z WIELKĄ chęcią byśmy Pająka do cross-country przysposobili. nadaje się jak ulał. lepiej niż do błota. tylko, niestety, nie ma półśrodków. żeby wystartować musi być klatka (homologowana), gaśnica i bardzo mocny zawias (najlepiej po dwa amory na koło). no i jakiś serwis. inaczej nie ma co zaczynać. poza tym wpisowe, transport, itp, itd.
dotyczy to nawet imprez amatorskich, nie pucharowych. klatki są wymagane a zawias... jeśli go nie będzie to koszty i tak się wygenerują. już po pierwszym występie. :whistle: (wiesz na ile ASO wyceniło wymianę zwrotnicy + półosi w Pajączku? 6kPLN)


dla nas - napisze optymistycznie: na razie - jest to poza zasięgiem.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 28 paź 2011, o 23:25

Damaz,
też uważam, że Pajero zaadaptowane do specyfikacji T2 to byłaby super zabawka.
Zawsze kiedy widzę, że ma ktoś takiego do sprzedania, to mi sie trochę podnosi ciśnienie. :razz:

O ten na przykład byłby fajny:
http://www.rally4x4.pl/?opt=sprzedaz&sprzedid=11

Chociaż może na początek wystarczyłby mi taki dziadek, którym kiedyś jeździł z powodzeniem Sven Quandt:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1
:->

ot fajnie czasem pofantazjować, gdy brakuje i czasu i sałaty na takie hobby ;-)

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 29 paź 2011, o 09:39

Лукашэнка pisze:wystarczyłby mi taki dziadek,
a my sobie takiego dziadka sami chcielibyśmy zrobić. o!
:mrgreen:

nasz na M/T spokojnie jedzie 130+ i czuć, że się z tym dobrze czuje. (więcej nie jechaliśmy nigdy, bo... jak ktoś jeździł na M/T to wie :evilgrin: )

najfajniejsze jest to, że takim Pająkiem zrobionym do T2 można byłoby normalnie po ulicy jeździć. :thumb:

dużo nie potrzeba...
- rozebrać
- wypiaskować
- obspawać
- wstawić klatkę
- wstawić gaśnicę (chyba wymagane)
- wstawić poprzeczki pod dodatkowe amortyzatory
- zanabyć amortyzatory/sprężyny/drążki (skrętne)
- złożyć
- trochę więcej światła
- kubły
- parę gadżetów dla pilota


i wystarczy :cofee:





OGŁOSZENIE
damazie rally team poszukuje sponsora


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Witek
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Wrocław
Auto: A500 @ Piotruś II
Polubił: 20 razy
Polubione posty: 15 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 29 paź 2011, o 23:07

damaz pisze: bo to jest skandal, że wurce mają wątek, F1 ma wątek a cross-country/baja - nie.


Podoba mi się Baja! Żółta jest ładna. :thumb:

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 31 paź 2011, o 15:53

damaz pisze:dużo nie potrzeba...
- rozebrać
- wypiaskować
- obspawać
- wstawić klatkę
- wstawić gaśnicę (chyba wymagane)
- wstawić poprzeczki pod dodatkowe amortyzatory
- zanabyć amortyzatory/sprężyny/drążki (skrętne)
- złożyć
- trochę więcej światła
- kubły
- parę gadżetów dla pilota


i wystarczy :cofee:
Damaz,
nie wiem jak Ty, ale ja nie miałbym ani czasu ani umiejętności aby samemu to wszytko zrobić we własnym garażu.
Musiałbym to zlecić i zapłacić.
A skoro tak, to nie brałbym jako bazę sprawnego auta, tylko jakiegoś rozbitka (najlepiej z wystrzelonymi poduchami i popsutymi innymi gadżetami, żeby nie bylo żal wyrzucać dobrych ;-) )
Kupiłbym najchętniej aktualny model (PIV), z w miarę sprawnym silnikiem i układem przeniesienia napędu, z papierami, za parę tysięcy złociszy i takiego rozbitka dałbym do rozbiórki i odbudowy.

oj, fajnie by było takim poskakać do wertepach :-)

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 1 lis 2011, o 14:32

Лукашэнка pisze:nie wiem jak Ty, ale ja nie miałbym ani czasu ani umiejętności aby samemu to wszytko zrobić we własnym garażu.
no my też nie. jako zatwardziały teoretyk nie dotykam się zbytnio do samochodów. boję się, że mógłbym coś popsuć... :whistle:

dlatego przede wszystkim napisałem, że team szuka sponsorów
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Лукашэнка pisze:nie brałbym jako bazę sprawnego auta,
trochę zależy gdzie miałby się ten projekt skończyć. jeśli mówimy o prawdziwym T2 ze wszelkimi szykanami, gotowym do - na przykład - rajdu Dakar, to pewnie masz rację. oczywiście, rozbitek musiałby mieć sprawne przeniesienie napędu i płytę nie naruszoną (już chciałem napisać "ramę", ale się opamiętałem :evilgrin: ). Obawiam się jednak, że rozbitek nadający się na bazę nie kosztowałby parę tysięcy.

nam chodziłoby o dostosowanie już kilkiunastoletniego auta do amatorskich rajdów. łącznie z utrzymaniem możliwości nie sportowej, codziennej jazdy (coby na niektóre imprezy bez lawety jeździć). powód? prosty. ani ja, ani moja pani sportowcami już nie zostaniemy. chodzi tylko o fun. dla własnej przyjemności. dlatego robienie rasowej rajdówki - w naszym przypadku - mijałoby się z celem. a gdybyśmy nawet połknęli bakcyla i okazałoby się, że chcemy jeździć poważniej, to i tak pierwsze auto nie musi (nie powinno nawet) być absolutnym topem z górnej półki (nawet w ramach klasy).

Лукашэнка pisze:oj, fajnie by było takim poskakać do wertepach :-)
no tutaj, to się w 200% zgadzam z przedmówcą :thumb:

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 1 lis 2011, o 22:53

damaz pisze:ani ja, ani moja pani sportowcami już nie zostaniemy. chodzi tylko o fun. dla własnej przyjemności.
mnie też już nie grozi zostanie "profesjonalnym" sportowcem ;-)
ale na odrobine funu miewam ochotę...
na razie z braku czasu jest to najczęściej ochota niezrealizowana, ale może za jakiś czas...
no, juz nawet widzę światełko w tym tunelu :mrgreen:

tak zupełnie dla funu, to nie poprzestałbym na wspawaniu klatki w seryjne Pajero....
tylko na bazie gratów Pajero (choćby z rozbitka), zbudowałbym chętnie replikę dakarowego evo,
ot coś w den deseń:
Obrazek
to nawet nie byłby jakiś bardzo drogi projekt...
a jaki efekt.
:mrgreen:

faktem jest też, że tak na początek, to można by nabyć jakieś gotowe auto, jak to na przykład:
http://rajdy4x4.pl/index.php/ida/3/?ogl ... &pSt=0&p=1
i też można by poskakać.
:mrgreen:
( ma nawet podgrzewane lusterka! ;-) )

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 2 lis 2011, o 12:58

Лукашэнка pisze:faktem jest też, że tak na początek, to można by nabyć jakieś gotowe auto, jak to na przykład:
he, he...
brat bliźniak naszego Pająka :thumb:

spotkałem ich na Mazowieckich Trawersach. opis nawet się zgadza. trochę (wydaje mi się) pojechali ze zmianą twardości zawieszenia. auto jest podniesione. z tego, co mówił właściciel ma podkręcone drążki (skrętne) i z tyłu włożone sprężyny od Patrola. bardzo często spotykany... chałupniczy sposób. jeśli pisze o zmiennej twardości zawieszenia, to znaczy, że podniósł samochód na sprężynach, ale zostawił oryginalne amortyzatory.
natomiast - z krótkiej rozmowy - wynikało, że auto rzeczywiście nie jeździło dużo w terenie. sobie właśnie narzekał, że kupił, bo dziewczyna miała zajawkę na cross-country, ale słomiany zapał, brak czasu itd.

zastanów się, dyktatorze...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 2 lis 2011, o 15:33

damaz pisze:dziewczyna miała zajawkę na cross-country, ale słomiany zapał, brak czasu itd.
No widzisz, to tak jak u mnie.
Szczególnie - chroniczny brak czasu.
Wystarczy, że już motor enduro prawie nieużywany stoi w garażu,
na cholerę ma mi jeszcze jakiś Pająk zarastać pajęczynami?
:wall:



;-)

WiS
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Polubił: 3 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 18 gru 2011, o 23:28

Gdyby ktoś się chciał potaplać legalnie, a przy okazji zespotować w Kielcach, to można tu:
http://kielce.gazeta.pl/kielce/1,35255, ... koszu.html

Oczywiście, wstęp tylko dla tych którzy potrafią prawidłowo zjeść homara.



:mrgreen:

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 1 sty 2012, o 16:07

ogłoszenie parafialne:

na czas trwania największego i najważniejszego z prawdziwych rajdów przenosimy się tu:
http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.php?f=1&t=7734


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 1 sty 2012, o 21:22

damaz, chyba Ci się wtrąciłem z tym moim wątkiem między wódkę a zakąskę. Nie zaglądałem tu wcześniej i nie zakumałem, że to wątek o XC :mrgreen:


Edit:
Stricte "dakarowe" posty przeniosłem do wątku Dakar 2012.

Alan, Alan, Alan!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: WiśniaNieWiśnia
Polubił: 130 razy
Polubione posty: 365 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 2 sty 2012, o 14:10

WRC fan pisze: damaz, chyba Ci się wtrąciłem z tym moim wątkiem między wódkę a zakąskę. Nie zaglądałem tu wcześniej i nie zakumałem, że to wątek o XC


Edit:
Stricte "dakarowe" posty przeniosłem do wątku Dakar 2012.
hehe, przylazł założył konkurencyjny wątek i jeszcze posty zaebał :mrgreen:

Kruszyn
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Czeczenia
Auto: KARAWAN
Polubił: 111 razy
Polubione posty: 95 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 22 sty 2012, o 20:34

Panowie i Panie specjalizujący sie w błocie i innych piaskach ,możecie wziąć udział w fajnej imprezie :-d
http://motocyklisci-dzieciom.pl/aktualn ... -urwisoff/
Mądremu wystarczy napomknąć, a głupiego nawet biciem się nie nauczy...

damaz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: z Damaziowa
Polubił: 0
Polubione posty: 97 razy

Re: na przełaj 2011/2012

Post 11 lut 2012, o 17:59

wiecie jaki jest najbardziej znany po Dakar wyścig corss-country?
Baja 1000


zobaczcie, czym tam można się ścigać
http://www.desertrides.com/reference/racing_classes.php

ODPOWIEDZ