Całość:(...)W niemieckiej prasie pojawiły się ostatnio artykuły krytykujące KERS wyprodukowany przez BMW. System ma być zbyt ciężki i za bardzo skomplikowany. Zdaniem mediów BMW Sauber ma problemy z wykorzystaniem całej mocy dostępnej na każdym okrążeniu.
Impulsem dla tych komentarzy mogły być słowa Norberta Hauga z Mercedesa, który dostarcza KERS McLarenowi. Obie niemieckie firmy chciałyby mieć wyłączność na dostarczanie KERS wszystkim zespołom Formuły 1. Takie rozwiązanie może zostać zastosowane już w 2010 roku, choć szef Renault Flavio Briatore powiedział w czwartek, że zespoły zjednoczone w FOTA chcą całkowitego zakazu stosowania KERS od przyszłego sezonu.
Niezależnie jednak od rywalizacji między koncernami, nie ulega wątpliwości, że system, którego BMW było największym orędownikiem w Formule 1, nie działa w ekipie Polaka dobrze.
Co na ten temat mówi szef zespołu Mario Theissen? - W naszym KERS używamy baterii jonowo-litowych i jestem przekonany, że to jeden z najlżejszych systemów w całej stawce - przekonuje Niemiec.
- Odzyskiwanie energii zależy od warunków panujących na torze i sposobu wykorzystania generatora elektrycznego podczas hamowania. Zawsze trzeba znaleźć kompromis między próbą odzyskania jak największej ilości energii, a nienaruszaniem stabilności samochodu w momencie mocnego naciskania hamulca. To czasem ogranicza ilość odzyskiwanej energii - tłumaczy Theissen.
- Jesteśmy zadowoleni z tego, jak ta magazynowana energia zamienia się w źródło napędu. Możemy to robić z łatwością podczas każdego okrążenia - odpiera zarzuty Niemiec. I wyjaśnia: - Jedyny limit jaki istnieje, dotyczy wspomnianego koniecznego kompromisu podczas odzyskiwania energii przy hamowaniu.
- Słyszałem komentarze, że nie jesteśmy w stanie wykorzystać pełnego limitu 60 kilowatów mocy na każdym okrążeniu. Otóż nasz system w swojej pełnej konfiguracji sprzętowej z łatwością dałby nam te 60 kilowatów, ale mamy możliwość balansowania wydajnością KERS zgodnie z warunkami zastanymi na torze. Możemy zamontować w samochodzie nieco mniejszy sprzęt i wybrać takie ustawienie, które będzie dodawało nam mniej niż te 60 kilowatów. Ale tylko wtedy, kiedy naszym zdaniem, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, dawałoby to nam korzyść na torze - tłumaczy Theissen.(...)
http://www.sport.pl/F1/1,96297,6540822, ... uber_.html