F1 2009

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
ODPOWIEDZ
WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 00:11

Parę zdań Dr T na temat KERS w F1.09:


(...)W niemieckiej prasie pojawiły się ostatnio artykuły krytykujące KERS wyprodukowany przez BMW. System ma być zbyt ciężki i za bardzo skomplikowany. Zdaniem mediów BMW Sauber ma problemy z wykorzystaniem całej mocy dostępnej na każdym okrążeniu.

Impulsem dla tych komentarzy mogły być słowa Norberta Hauga z Mercedesa, który dostarcza KERS McLarenowi. Obie niemieckie firmy chciałyby mieć wyłączność na dostarczanie KERS wszystkim zespołom Formuły 1. Takie rozwiązanie może zostać zastosowane już w 2010 roku, choć szef Renault Flavio Briatore powiedział w czwartek, że zespoły zjednoczone w FOTA chcą całkowitego zakazu stosowania KERS od przyszłego sezonu.

Niezależnie jednak od rywalizacji między koncernami, nie ulega wątpliwości, że system, którego BMW było największym orędownikiem w Formule 1, nie działa w ekipie Polaka dobrze.

Co na ten temat mówi szef zespołu Mario Theissen? - W naszym KERS używamy baterii jonowo-litowych i jestem przekonany, że to jeden z najlżejszych systemów w całej stawce - przekonuje Niemiec.

- Odzyskiwanie energii zależy od warunków panujących na torze i sposobu wykorzystania generatora elektrycznego podczas hamowania. Zawsze trzeba znaleźć kompromis między próbą odzyskania jak największej ilości energii, a nienaruszaniem stabilności samochodu w momencie mocnego naciskania hamulca. To czasem ogranicza ilość odzyskiwanej energii - tłumaczy Theissen.

- Jesteśmy zadowoleni z tego, jak ta magazynowana energia zamienia się w źródło napędu. Możemy to robić z łatwością podczas każdego okrążenia - odpiera zarzuty Niemiec. I wyjaśnia: - Jedyny limit jaki istnieje, dotyczy wspomnianego koniecznego kompromisu podczas odzyskiwania energii przy hamowaniu.

- Słyszałem komentarze, że nie jesteśmy w stanie wykorzystać pełnego limitu 60 kilowatów mocy na każdym okrążeniu. Otóż nasz system w swojej pełnej konfiguracji sprzętowej z łatwością dałby nam te 60 kilowatów, ale mamy możliwość balansowania wydajnością KERS zgodnie z warunkami zastanymi na torze. Możemy zamontować w samochodzie nieco mniejszy sprzęt i wybrać takie ustawienie, które będzie dodawało nam mniej niż te 60 kilowatów. Ale tylko wtedy, kiedy naszym zdaniem, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, dawałoby to nam korzyść na torze - tłumaczy Theissen.(...)
Całość:
http://www.sport.pl/F1/1,96297,6540822, ... uber_.html



barton
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 01:16

WRC fan, wypowiedź Dr T powinna iść do działu: coś śmiesznego. Bo to moim zdaniem taki PR'owy bełkot i odwracanie kota ogonem...

Coś w stylu:
dziennikarz: Ten Wasz kers nie działa?
dr T.: Jak nie działa jak działa.
dziennikarz: Ale macie z nim problem...
Dr T.: Oj tam zaraz problem, bym raczej użył słowa niedogodność związaną z balansem między odzyskiwaniem i oddawaniem mocy
dziennikarz: znaczy nie ma pełnej mocy??
Dr T.: Ma
dziennikarz: jak to??
Dr T.: w warunkach optymalnych wyciskamy z niego maksa
Dziennikarz: no to co stoi na przeszkodzie?
Dr T.: warunki optymalne mamy w laboratorium, niestety nie da się ich przełożyć na tor...
itd ;)
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 07:32

Barthol, no jasne ;-)
Tak czy siak Dr T sam chcąc nie chcąc przyznał, że te 60 kW jest niejako mityczne i, ze wcale kierowcy nie mają aż tyle do dyspozycji.

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 15:57

Jak to dobrze, że w połowie zeszłego sezonu bmw zrezygnowało z rozwoju bolidu i walki o mistrzostwo, w przeciwnym razie jeszcze by im gorzej niż teraz poszło i mieliby problemy ze zdobyciem tak zaszczytnych, wysokich, ostatnich miejsc. :lol:

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 21:29

Ty, Żołdzion. Z całym szacunkiem dla badziewności BMW, ale:

a) Nakajima nie dojechał w ogóle,
b) gdyby nie zamieszanie na pierwszym kółku i bratobójcza walka, to miejsca miały szansę być wyższe.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 26 kwie 2009, o 22:08

ky, to już nie można poszukać szczypty śmiechu w smutnym dniu? ;-(

Punkt a) bardzo krzepiący. :giggle:
Nie wiem czy między miejscem 18, a 10 jest rzeczywiście jakaś znacząca różnica dla timu, który chce być w czołówce. ;-)

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 11:58

BMW bez KERSu w Hiszpanii: http://www.f1ultra.pl/index.php/wiadomo ... panii.html
Czyżby pasma sukcesów ciąg dalszy?

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 12:24

Zmiany regulaminowe na sezon 2010 :

http://www.f1wm.pl/artykuly/?real_id=281

ogólnie znowu zapowiada się ciekawie, z ponownym przemieszaniem stawki włącznie.

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 12:43

Podoba mi się punkt 9. :giggle:

Ja bym wolał, aby wyścigi odbywały się cały rok... :cofee:
... z przerwa powiedzmy 2 miesięczną.
Do tego dołożył turbo, dyfuzory, tankowanie z powietrza i takie tam inne... :-d
Dolce far niente ;-)

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 14:38

WRC fan pisze:Zmiany regulaminowe na sezon 2010 :
http://www.f1wm.pl/artykuly/?real_id=281
ogólnie znowu zapowiada się ciekawie, z ponownym przemieszaniem stawki włącznie.
Co mi się podoba:

3. Kwalifikacje – trzecia część na "pustym baku" -- co prawda to wynika z zakazu dotankowywania aut, ale nareszcie będą to normalne kwalifikacje, a nie jakieś wynalazki.

5. Maksymalna liczba zespołów mogących startować w wyścigach grand prix zwiększona z 12 do 13 -- wiadomo.

Co mi się nie podoba:

6. Sędziowie mogą nałożyć karę przesunięcia kierowcy w dół o dowolną liczbę pozycji na starcie do kolejnego GP, jeżeli ten uwikłany był np. w wypadek wyścigowy (ang. racing incident), którego mógł uniknąć. Do tej pory taka kara była "zamrożona" i oznaczała zawsze minus 10 pozycji na starcie -- moim zdaniem zbyt wielka uznaniowość będzie prowadziła do nadużyć.

7. KERS nie będzie mógł być użyty przy prędkości powyżej 300 km/h. -- czyli brednie o obronie przed wyprzedzającym są bredniami, bo KERS obetnie (choć z drugiej strony obetnie obu zawodnikom).

3. Brak limitów dotyczących liczby silników używanych w trakcie sezonu.
4. Brak limitów dotyczących ilości skrzyni biegów używanych w trakcie sezonu.
7. Brak limitów dotyczących obrotów silnika -- niby wystarczającym ograczeniem powinien być niski budżet (a jak to wygzekwować? S1600 też miały być tanie...), ale to równie dobrze może oznaczać zbyt duży handicap dla prywaciarzy. Sądzę, że w ten sposób będzie można naprodukować sporo mocy.

5. Ruchome przednie skrzydło. Zakres zmiany kąta nachylenia: 10 stopni, dowolna liczba zmian w trakcie jednego okrążenia. Możliwość regulacji systematycznie przez komputer lub przez kierowcę -- to po to przez lata banowano wszelkie aktywne zawieszenia, układy antypoślizgowe czy kontrolę trakcji, by wprowadzać aktywną aerodynamikę?!

9. Możliwy napęd na cztery koła (4WD)
10. KERS możliwy do wykorzystania przy napędzaniu wszystkich czterech kół (przy stosowaniu napędu na cztery koła). -- komuś się na łeb rzuciło. Znów przez ostatnie naście lat było pierdzenie o bezpieczeństwie, a teraz panowie chcą wprowadzać na tory coś, co ma szanse zachowywać się jak wózek sklepowy. To już taki Gobstopper na wyjściach żyje własnym życiem, a tu będzie mocy tyle samo lub jeszcze więcej i paręset kg mniej.

Z jednej strony ideą tych zmian jest zapewne zmuszenie wszystkich do ograniczenia budżetów rocznych. z drugiej strony jest tu parę nielogicznych, przynajmniej z punktu widzenia ostatnich x-lat.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 15:30

ky pisze: 3. Kwalifikacje – trzecia część na "pustym baku" -- co praw

A czy przez to nie będzie nudniej? Kto będzie miał wygrać wygra, ten wyga, stawka nie będzie się zbytnio zmieniać od startu do mety?
ky pisze:
9. Możliwy napęd na cztery koła (4WD)
Czemu to źle?

WRC fan pisze: z ponownym przemieszaniem stawki włącznie

Czyli jak? Da się jeszcze bardziej? :mrgreen: ;-)

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 15:43

ky pisze: Znów przez ostatnie naście lat było pierdzenie o bezpieczeństwie, a teraz panowie chcą wprowadzać na tory coś, co ma szanse zachowywać się jak wózek sklepowy.
Dorzućmy do tego jeszcze zakaz używania koców grzewczych :wall: Kompletnie nie zrozumiała dla mnie decyzja.

Jeszcze gdzieś wyczytałem, że od 2010 zatwierdzony jest system medalowy.



A tak odnośnie aktualnych wydarzeń - jako, że nie miałem okazji obejrzeć w Polsacie na żywo GP Bahrainu, ściągnąłem z neta relację BBC - pod koniec wyścigu zastanawiano się dlaczego BMW nie wycofa z wyścigu chociaż jednego bolidu mogąc dzięki temu wystartować w następnym wyścigu z nową skrzynią biegów nie otrzymując przy tym kary.
No i oczywiście Eddie Jordan stwierdził, że kierowcy BMW-S mają pełne prawo okazać swoje niezadowolenie z prac zespołu po takim wyścigu :mrgreen:

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 19:43

EterycznyŻołądź pisze:
ky pisze: 9. Możliwy napęd na cztery koła (4WD)
Czemu to źle?
Napisałem. Bardzo mocne auto AWD zachowuje się jak wózek sklepowy (zaczyna się ślizgać czterokołowo). Popatrz na Gobstoppera na Youtube, jak nerwowo zachowuje się na wyjściach, szczególnie gdy zahaczy o tarkę. A teraz jeszcze przemnóż to przez odpowiedni współczynnik (Gobstopper ma 850KM przy masie 1120kg, bolid F1 będzie miał coś kole tego przy masie własnej 620kg). Do tego jeszcze dodaj manerwy aerodynamiką (nie przypomina Ci to trochę ground-effects i wydarzeń z tym zjawiskiem związanych?), to zrobi się całkiem nieciekawa mieszanka, zwłaszcza jeśli przez ostatnie ileś lat przykręcano śrubę z uwagi na bezpieczeństwo.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 20:02

ky pisze: (Gobstopper ma 850KM przy masie 1120kg, bolid F1 będzie miał coś kole tego przy masie własnej 620kg)
Dodaj spokojnie kilkanaście kg... jak nie lepiej.
Dolce far niente ;-)

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 20:23

ky pisze: (Gobstopper ma 850KM przy masie 1120kg, bolid F1 będzie miał coś kole tego przy masie własnej 620kg).
Ciężko to porównywać z pominięciem docisku aerodynamicznego.

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 20:42

So What! pisze: Ciężko to porównywać z pominięciem docisku aerodynamicznego.

Dokładnie. Chyba nic nie ma takiego docisku jak F1, a Impreza ma dość mały.
Potworki Nobuhiro "Monster" Tajamiego, mające 1000KM i ważące kilkaset kilogramów jakoś się przesadnie nie ślizgają, a jeżdżą po szutrze, na oko ciut mniej przyczepnym od asfaltu na torach F1. One chyba też są awd, nie?

Nie jest to obowiązkowe rozwiązanie. Może być ciekawie.


ky, nie odpowiedziałeś, czy przez te kwalifikacje nie będzie nudniej podczas wyścigu.

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 5 maja 2009, o 22:46

EterycznyŻołądź pisze: ky, nie odpowiedziałeś, czy przez te kwalifikacje nie będzie nudniej podczas wyścigu.
A czy kiedyś było? To, że wyścig wygląda tak, a nie inaczej, wynika nie z kwalifikacji, tylko z krótkich stref hamowania i dużej zależności uzyskiwanego docisku od zaburzeń strugi wywoływanych przez poprzednie auto.
So What! pisze: Ciężko to porównywać z pominięciem docisku aerodynamicznego.
Akurat zjawisko będzie najgroźniejsze przy stosunkowo małych prędkościach, tam gdzie docisku jest mało. Np. na wyjściach z wolnych zakrętów.
EterycznyŻołądź pisze: Potworki Nobuhiro "Monster" Tajamiego, mające 1000KM i ważące kilkaset kilogramów jakoś się przesadnie nie ślizgają, a jeżdżą po szutrze, na oko ciut mniej przyczepnym od asfaltu na torach F1. One chyba też są awd, nie?

Z tą różnicą, że Suzuki Sport XL7 Hill Climb Special waży na sucho 1100kg, a do tego ktoś mu przytroczył dwa stateczniki od B-52 do przodu i tyłu auta. No i nie zapominaj, że im wyżej, tym mniej mocy. I PP jedziesz sam, a nie w grupie, więc nie porozbijasz innych przy okazji.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: F1 2009

Post 6 maja 2009, o 09:41

ky pisze: Akurat zjawisko będzie najgroźniejsze przy stosunkowo małych prędkościach, tam gdzie docisku jest mało. Np. na wyjściach z wolnych zakrętów.
Oczywiście docisk aerodynamiczny rośnie wraz z prędkością. Przy bardzo małych prędkościach każdy bolid będzie więc miał mniej przyczepności niż przy wyższych prędkośćiach. Jednak przy tej samej wadze, mocy silnika i aerodynamice bolid z AWD powinien być stabilniejszy od RWD. Niezależnie od prędkości. Pytanie tylko, czy będzie szybszy - mogą powstać problemy z rozkładem masy, będą większe straty na napędzie itp.

barton
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: F1 2009

Post 6 maja 2009, o 19:10

A Kubica chyba się wnerwił już dość konkretnie na BMW i kupił sobie w ramach pocieszenia Skodę Fabię......WRC :giggle:
http://www.autoklub.pl/24515,hotnews.html
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: F1 2009

Post 6 maja 2009, o 21:12

Było... :mrgreen:
Dolce far niente ;-)

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: F1 2009

Post 7 maja 2009, o 23:24

Foty i opis nowego pakietu aero BMW-S:
http://f1.sport.pl/Artykul.82+M56b1a9a8bc9.0.html

Podwójny dyfuzor dopiero od Turcji...

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: F1 2009

Post 8 maja 2009, o 07:31

WRC fan pisze: Podwójny dyfuzor dopiero od Turcji...
Wtedy to reszta bedzie miala potrójny... :cofee:
Dolce far niente ;-)

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 8 maja 2009, o 07:38

FUX pisze: Wtedy to reszta bedzie miala potrójny... :cofee:
Nie, nie. Jak już dopracują podwójny, to wszyscy będą mieli, zgodnie z regulaminem, pojedynczy ;)))

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 309 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: F1 2009

Post 8 maja 2009, o 15:33

Drugi trening:
1 N. Rosberg Williams 1:21,588 43
2 K. Nakajima Williams + 0,152 40
3 F. Alonso Renault + 0,193 36
4 R. Barrichello Brawn GP + 0,255 39
5 M. Webber Red Bull Racing + 0,439 36
6 J. Button Brawn GP + 0,464 35
7 S. Vettel Red Bull Racing + 0,494 45
8 N. Piquet Renault + 0,761 26
9 S. Buemi Toro Rosso + 0,983 17
10 K. Räikkönen Ferrari + 1,011 40
11 S. Bourdais Toro Rosso + 1,027 30
12 G. Fisichella Force India + 1,082 32
13 L. Hamilton McLaren-Mercedes + 1,221 31
14 H. Kovalainen McLaren-Mercedes + 1,288 28
15 F. Massa Ferrari + 1,290 35
16 R. Kubica BMW Sauber + 1,360 40
17 N. Heidfeld BMW Sauber + 1,585 39
18 T. Glock Toyota + 1,772 46
19 J. Trulli Toyota + 2,035 47
20 A. Sutil Force India 0

EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: F1 2009

Post 8 maja 2009, o 15:35

A teraz proszę mi coś sensownego z tego wywnioskować. :-)
ky pisze: Nie, nie. Jak już dopracują podwójny, to wszyscy będą mieli, zgodnie z regulaminem, pojedynczy ;)))

O! To wtedy, kiedy Kubicy skończy się kontrakt. :mrgreen:

ODPOWIEDZ