Rondo po raz 1045
Trudno jednoznacznie określić jak to jest z jazdą po rondzie. Głównie dlatego, że są różnie oznakowane. Na przykład w Radomiu jest rondo, z którego oba pasy wyjeżdżają i tak przy każdym zjeździe. Czyli będąc na prawym pasie i jadąc po rondzie, puszczamy kolesia, który jest na lewym pasie i wyjeżdża z ronda. Trochę zakręcone, wiem. Natomiast we Wrocławiu, trzeba puszczać tramwaje, ale one zawsze mają rację.
Amatorzy zbudowali Arkę, profesjonaliści Titanica...
- Marko Rally
- 2 gwiazdki
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Impreza WRC (w planach)
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
- Marko Rally
- 2 gwiazdki
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Impreza WRC (w planach)
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Marko Rally, No dobra, więc jest tak:
Rondo to coraz bardziej popularny typ skrzyżowania w naszym kraju. Nie doczekało się jednak osobnego rozdziału w kodeksie drogowym, dlatego nie będzie również jego fachowej definicji.
Pokonując taki typ skrzyżowania należy pamiętać o kilku zasadach. Przed ogromną większością rond w Polsce występują dwa znaki: C-1 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”. W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie. Dlatego przed wjechaniem na rondo należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się czy nic po nim nie jedzie.
Należy jednak pamiętać, że gdy (jakimś cudem) odnajdziemy rondo, przed którym nie będzie znaku pierwszeństwa, to panują tam zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązuje wtedy reguła prawej strony. Pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo, a nie ten, który po nim już podróżuje.
Warto wiedzieć także, w jaki sposób należy sygnalizować określone manewry na rondzie. Wielu kierowców włącza prawy kierunkowskaz wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Nie jest to konieczne, ponieważ geometria jezdni wymusza tylko i wyłącznie taki właśnie skręt. Z kolei manewr opuszczenia ronda powinien zostać zasygnalizowany kierunkowskazem wystarczająco wcześnie i wyraźnie. Także każda zmiana pasa ruchu na samym rondzie powinna być sygnalizowana kierunkowskazem. Pamiętajmy też, że zmieniając pas ruchu należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie, na który chcemy wjechać.
Gdy zamierzamy pokonać rondo mające co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać także o zajęciu odpowiedniego pasa. Generalna zasada jest taka, że pojazd zamierzający skręcić w prawo, powinien zbliżyć się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, czyli zająć prawy pas. Z kolei samochód zamierzający skręcić w lewo powinien zająć lewy pas.
Na rysunku widzimy samochody A i B. Ich kierowcy postępują prawidłowo, zajmując odpowiednie pasy ruchu. Kierowca auta A skręca w lewo, więc zajmuje pas lewy, kierowca auta B skręca w prawo więc zajmuje pas prawy. Z kolei kierowca auta C postępuje źle. Zajęcie pasa lewego, gdy zamierzamy skręcić w prawo jest sytuacją niepoprawną. Należy pamiętać o tym, że, analogicznie, jeśli chcemy skręcić w lewo, a podróżujemy po tym samym rondzie prawym pasem, nie zachowujemy się poprawnie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że takie postępowanie ogranicza płynność ruchu na rondzie.
Rondo to coraz bardziej popularny typ skrzyżowania w naszym kraju. Nie doczekało się jednak osobnego rozdziału w kodeksie drogowym, dlatego nie będzie również jego fachowej definicji.
Pokonując taki typ skrzyżowania należy pamiętać o kilku zasadach. Przed ogromną większością rond w Polsce występują dwa znaki: C-1 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”. W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie. Dlatego przed wjechaniem na rondo należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się czy nic po nim nie jedzie.
Należy jednak pamiętać, że gdy (jakimś cudem) odnajdziemy rondo, przed którym nie będzie znaku pierwszeństwa, to panują tam zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązuje wtedy reguła prawej strony. Pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo, a nie ten, który po nim już podróżuje.
Warto wiedzieć także, w jaki sposób należy sygnalizować określone manewry na rondzie. Wielu kierowców włącza prawy kierunkowskaz wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Nie jest to konieczne, ponieważ geometria jezdni wymusza tylko i wyłącznie taki właśnie skręt. Z kolei manewr opuszczenia ronda powinien zostać zasygnalizowany kierunkowskazem wystarczająco wcześnie i wyraźnie. Także każda zmiana pasa ruchu na samym rondzie powinna być sygnalizowana kierunkowskazem. Pamiętajmy też, że zmieniając pas ruchu należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie, na który chcemy wjechać.
Gdy zamierzamy pokonać rondo mające co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać także o zajęciu odpowiedniego pasa. Generalna zasada jest taka, że pojazd zamierzający skręcić w prawo, powinien zbliżyć się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, czyli zająć prawy pas. Z kolei samochód zamierzający skręcić w lewo powinien zająć lewy pas.
Na rysunku widzimy samochody A i B. Ich kierowcy postępują prawidłowo, zajmując odpowiednie pasy ruchu. Kierowca auta A skręca w lewo, więc zajmuje pas lewy, kierowca auta B skręca w prawo więc zajmuje pas prawy. Z kolei kierowca auta C postępuje źle. Zajęcie pasa lewego, gdy zamierzamy skręcić w prawo jest sytuacją niepoprawną. Należy pamiętać o tym, że, analogicznie, jeśli chcemy skręcić w lewo, a podróżujemy po tym samym rondzie prawym pasem, nie zachowujemy się poprawnie. Dlaczego? Między innymi dlatego, że takie postępowanie ogranicza płynność ruchu na rondzie.
Amatorzy zbudowali Arkę, profesjonaliści Titanica...
Prawa strona ma pierwszeństwo, więc gdy znaki nie stanowią inaczej wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo. W przypadku PL ok. w 99% znaki stanowią inaczej, więc się człowiek przyzwyczaja, a to może się skończyć nieciekawie (kolega miał stłuczkę zagranicą, bo mu się wydawało, że jak jest na rondzie to ma pierwszeństwo).
- Marko Rally
- 2 gwiazdki
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Impreza WRC (w planach)
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Calkowicie się z tym zgadzam w 100%, dalej już nie ponieważ nie ma rysunkuZubi pisze:Rondo to coraz bardziej popularny typ skrzyżowania w naszym kraju. Nie doczekało się jednak osobnego rozdziału w kodeksie drogowym, dlatego nie będzie również jego fachowej definicji.
Pokonując taki typ skrzyżowania należy pamiętać o kilku zasadach. Przed ogromną większością rond w Polsce występują dwa znaki: C-1 – „ruch okrężny” oraz A-7 – „ustąp pierwszeństwa”. W takiej sytuacji pierwszeństwo mają pojazdy poruszające się po rondzie. Dlatego przed wjechaniem na rondo należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się czy nic po nim nie jedzie.
Należy jednak pamiętać, że gdy (jakimś cudem) odnajdziemy rondo, przed którym nie będzie znaku pierwszeństwa, to panują tam zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązuje wtedy reguła prawej strony. Pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo, a nie ten, który po nim już podróżuje.
Warto wiedzieć także, w jaki sposób należy sygnalizować określone manewry na rondzie. Wielu kierowców włącza prawy kierunkowskaz wjeżdżając na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Nie jest to konieczne, ponieważ geometria jezdni wymusza tylko i wyłącznie taki właśnie skręt. Z kolei manewr opuszczenia ronda powinien zostać zasygnalizowany kierunkowskazem wystarczająco wcześnie i wyraźnie. Także każda zmiana pasa ruchu na samym rondzie powinna być sygnalizowana kierunkowskazem. Pamiętajmy też, że zmieniając pas ruchu należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie, na który chcemy wjechać.
Gdy zamierzamy pokonać rondo mające co najmniej dwa pasy ruchu, musimy pamiętać także o zajęciu odpowiedniego pasa. Generalna zasada jest taka, że pojazd zamierzający skręcić w prawo, powinien zbliżyć się możliwie blisko prawej krawędzi jezdni, czyli zająć prawy pas. Z kolei samochód zamierzający skręcić w lewo powinien zająć lewy pas.

Zwróć uwagę na to:
Dokladnie to mialem na myśli, zasady ogólne - chyba że znaki stanowią inaczej - wtedy jest A 7Zubi pisze:Należy jednak pamiętać, że gdy (jakimś cudem) odnajdziemy rondo, przed którym nie będzie znaku pierwszeństwa, to panują tam zasady ogólne. Oznacza to, że obowiązuje wtedy reguła prawej strony. Pierwszeństwo w takiej sytuacji ma kierowca wjeżdżający na rondo, a nie ten, który po nim już podróżuje.
Zubi pisze:Marko Rally, będący na rondzie ma pierwszeństwo, chyba że znaki stanowią inaczej.

Na tak oznakowanym rondzie stosujemy zasadę
"pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony".

Dojeżdżając do tak oznakowanego ronda -
"ustępujemy pierwszeństwa pojazdom, które są już na rondzie."
W czym więc problem?
W ustawie z 1997r. (do czasu nowelizacji) Art. 22 Ust. 4 regulował zmianę pasa ruchu w następujący sposób: cyt: "Kierujący pojazdem, zmieniając poza skrzyżowaniem zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać oraz wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony".
Jak łatwo się domyśleć w kolejnej nowelizacji, nie było już słów "poza skrzyżowaniem". Duża grupa kierujących uznała ten fakt za swoiste przyzwolenie jazdy prawym pasem ruchu, uznając że to oni właśnie, niezależnie od kierunku przejazdu, mają zawsze pierwszeństwo. W rozumowaniu takim "pomogli" różnego rodzaju "komentatorzy".
Np. komentarz jednej z gazet lokalnych:
"Najlepiej jest wjeżdżać na rondo prawym pasem ruchu, ponieważ jest to najbezpieczniejsze. Jeżeli jednak samochody jadą obydwoma pasami i równocześnie dojeżdżają do ronda, to pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony".
Prosimy zapomnieć o tej "radzie"!
Po mojej pisemnej interwencji ukazało się sprostowanie z opinią ówczesnego Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu.
Jak widać jednak ze statystyki niewiele to zmieniło (150 kolizji na rondzie NSZ - warszawskim w 2002 r.; 128 - 2003 r.; 143 - 2004 r.) .
Jak więc poruszać się po rondzie, aby być w zgodzie z przepisami?
Jedno z wyjaśnień zawarte jest w art. "Słowo" z dn. 09/10.07.2005r. W artykule tym funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji Wydziału Ruchu Drogowego wyjaśniają jak powinien wyglądać przejazd przez tego rodzaju skrzyżowanie: cyt: "Ponieważ większość rond w Radomiu jest kategorii średniej i odległości pomiędzy poszczególnymi wlotami są małe, należy zachować szczególną ostrożność podczas ich pokonywania. Częstym błędem kierowców jest nadużywanie kierunkowskazów. Należy sygnalizować tylko zmianę pasa ruchu lub zmianę kierunku jazdy, nie sygnalizujemy zaś samego wjazdu na rondo. Fakt włączenia lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo sugerowałby chęć jazdy w lewo, czyli pod prąd. Jeżeli jest to możliwe, zmieniajmy pas ruchu wcześniej, nie przed samą zmiana kierunku jazdy. Nie polegajmy także tylko na lusterkach bocznych, ale odwróćmy głowę, gdyż w lusterkach występuje tzw. martwe pole, w którym często może znaleźć się pojazd jadący zewnętrznym pasem. Wjeżdżając na rondo ustawiamy się: na prawym pasie gdy chcemy skręcić w prawo lub jechać na wprost; na lewym pasie, gdy chcemy jechać w lewo lub na wprost."

http://www.automobilklub.radom.pl
Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
Zgłębiłem wiedzę tajemną miesiąc temu, jak mój szwagier na Rondzie Radosława (Babka) jadąc środkowym pasem zjeżdżał w J.P. II i spotkał się z golfem jadącym prawym, skrajnym pasem ronda.
WRD ukarało mandatem szwagra.
A on dalej twierdził, że miał pierwszeństwo, bo go tak uczyli na kursie.
WRD ukarało mandatem szwagra.
A on dalej twierdził, że miał pierwszeństwo, bo go tak uczyli na kursie.

Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Konto usunięte, ten ostatni rysunek wskazuje jak się najlepiej ustawić na pasach i jak wjechać na rondo, aby jak najbezpieczniej je pokonać. 
To jest tylko porada.

To jest tylko porada.
Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Tak to robimy, jak chcemy z czyjegoś OC samochód sobie naprawićZubi pisze:Jak trzeba to z 10 razy, aż się uda wyjechać

Doradca Finansowy
http://www.greatpe.pl
http://www.greatpe.pl
tak jest. jedyna niedogodność jest taka, że jak już znudzi nam się robienie kółek, to rondo trzeba opuszczać metodą z janosika.michal pisze:To dokładnie jest "metoda skuteczna", o której pisałem fefnaście postów temuGal pisze:Z lewego pasa prosto na skrajny wewnętrzny, to najszybszy sposób przejechania ronda Babka. Puściuteńko...
Na innych dużych rondach jest teraz podobnie.
WARTKO, ale pocichuśku, pocichuśku

P.S. (czyli Pod Spodem)
na rondzie Babka niedługo będą światła (dzięki ci, HGW :-P ) i wątek nam zdechnie


-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
Opuszczanie rzeczonego ronda może też się odbywać metodą azjatycką - z okrzykiem "Banzai" na ustach.damaz pisze:tak jest. jedyna niedogodność jest taka, że jak już znudzi nam się robienie kółek, to rondo trzeba opuszczać metodą z janosika.michal pisze:To dokładnie jest "metoda skuteczna", o której pisałem fefnaście postów temuGal pisze:Z lewego pasa prosto na skrajny wewnętrzny, to najszybszy sposób przejechania ronda Babka. Puściuteńko...
Na innych dużych rondach jest teraz podobnie.
WARTKO, ale pocichuśku, pocichuśku![]()
P.S. (czyli Pod Spodem)
na rondzie Babka niedługo będą światła (dzięki ci, HGW :-P ) i wątek nam zdechnie![]()
Co do świateł tamże - wątek może i zdechnie - ale ciekawym jak to zaczopuje Marchlewskiego i Stołeczną.
- Marko Rally
- 2 gwiazdki
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Impreza WRC (w planach)
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Czy napisalem inaczej ?hogi pisze:Marko Rally, będący na rondzie ma pierwszeństwo, chyba że znaki stanowią inaczej.
Na tak oznakowanym rondzie stosujemy zasadę
"pierwszeństwa dla pojazdów nadjeżdżających z prawej strony".
Dojeżdżając do tak oznakowanego ronda -
"ustępujemy pierwszeństwa pojazdom, które są już na rondzie."
W czym więc problem?
Żaden policjant czy naczelnik nie jest dla mnie, podkreślam dla mnie, wyznacznikiem prawa, bynajmniej w tym kraju.
art.22ust.4 ustawy Prawo o ruchu drogowym się zgadza, ale nie wiem o co chodzi tu:
hogi pisze:Jak łatwo się domyśleć w kolejnej nowelizacji, nie było już słów "poza skrzyżowaniem". Duża grupa kierujących uznała ten fakt za swoiste przyzwolenie jazdy prawym pasem ruchu, uznając że to oni właśnie, niezależnie od kierunku przejazdu, mają zawsze pierwszeństwo.
stanowisko Biura Ruchu Drogowego Komendy Gównej Policji jest wręcz odwrotne, z czym z kolei ja sie nie zgadzam. Popieram cytowanę przea Ciebie wersję.hogi pisze:Fakt włączenia lewego kierunkowskazu przy wjeździe na rondo sugerowałby chęć jazdy w lewo, czyli pod prąd.
Co do ostatniego rysunku prawie dobrze

Prawidlowy przejazd np. w lewo na powyższym rondzie bez znaków F-10 i P8...wygląda tak: wjeżdżam lewym pasem, ustępuję pierwszeństwa jadącym w ruchu okrężnym ( A-7) po minięciu wyjazdu na wprost zmieniam pas na prawy - sygnalizując kierunkowskazem, po czy opuszczam bezpiecznie rondo oczywiście sygnalizując ten manewr. Dla przypomnienia na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym możemy zmieniać pas ruchu w przeciwieństwie do innych skrzyżowań.
Pozdrawiam

-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 14 razy
- Polubione posty: 19 razy
- Marko Rally
- 2 gwiazdki
- Lokalizacja: Katowice
- Auto: Impreza WRC (w planach)
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0