Rajdy 2009

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 18:34

Vibowit: z drugiej strony dzisiejsze rajdy to już nie to samo, co niegdysiejsze. Może jeszcze nie sprowadzają się do RallyCrossu, ale choćby takiej długości tras już nigdy nie zobaczymy.

Druga rzecz, za którą tęsknię, to niegdysiejsze regulaminy: kiedyś jeździło się samochodami niemalże seryjnymi. Dziś rajdówka, nawet N-ka czy Rcośtam (<- tu wstaw niski numerek) swój odpowiednik z taśmy tylko przypomina. Nie mam nic przeciwko wyposażeniu bezpieczeństwa (klatki, pasy, fotele, systemy gaśnicze), ale cała reszta powinna być znacznie bardziej ograniczona.

r.


Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 18:44

I co mają sie scigac autami z obowiązkowym nieodłączalnym normalnymi sposobami ESP, ABS i ze sztywna belka z tyłu na seryjnych amorach przy wadze półtorej tony?

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 18:51

Azrael pisze:I co mają sie scigac autami z obowiązkowym nieodłączalnym normalnymi sposobami ESP, ABS i ze sztywna belka z tyłu na seryjnych amorach przy wadze półtorej tony?
A dlaczego by nie... ;-)
Wtedy postęp technologiczny móglby pójść w inna stronę. Ile w dzisiejszych rajdowkach jest serii?
Baaaardzo niewiele.
Cienkie szyby, cienkie blachy, mocne skrzynie i silniki; to dzisiejsza rajdówka...
Acha. LOGO NA MASCE. :mrgreen:
Dolce far niente ;-)

devlin
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Włochy
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 19:17

Dobrze zorganizowany KJS też potrafi być atrakcyjny. Ale - jak dla mnie - nic z tego nie umywa się do wyjazdu na offroad/tor w Kielcach - piszę to zupełnie serio.
http://wwojnar.com/

– Это водка? – слабо спросила Маргарита. Кот подпрырнул на стуле от обиды.
– Помилуйте, королева, – прохрипел он, – разве я позволил бы себе налить даме водку? Это – чистый спирт!

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 19:17

Kuba, czy Ty czasem rozróżniasz jeszcze czasem inne kolory niż tylko czerń i biel? Tak, mają ścigać na sztywnych belkach, jeśli producent przewidział taki szajs (ale jakoś jest tak, że nie każdy wkłada belkę sztywną). Amortyzatory mogą sobie wymienić, ale czy od razu musi to być Proflex z fafnastoma regulacjami i zawias o skoku pozwalającym jazdę po głazach zbliżonych rozmiarami do małych telewizorów? Hamulce jak pizza, byle móc zapieprzać bezmyślnie do przodu? Sekwencje? Aktywne dyfry? To jest N-ka? Nawet niektórzy zawodnicy zdążyli już zauważyć, że komuś się coś poluzowało pod beretem i zażyczyli sobie N4-. Za ciężki? Wywalić kanapę, boczki, wygłuszenia, ale żeby od razu budować pół auta od nowa z cieńszych i lepszych blach czy materiałów rodem z NASA?

Idę też o zakład, że gdyby przepisy były tak skonstruowane, to producenci robili by więcej wersji podobnych do Clio 172Cup i umieszczaliby mechanizmy do stosunkowo łatwego wyłączania przeszkadzaczy. Bo nie mieliby innego wyjścia.

O ile dobrze pamiętam, to GpI była o wiele bardziej restrykcyjna od dzisiejszej N-ki (nie chce mi się teraz przekopywać przez stare załączniki), a Gp2 pozwalała zbudować auto zgodne z nią, jeśli miało homologację w Gp1. Bez żadnych VK, VO i innych pierdafonów podwyższających tylko cenę pojazdu. I tymi autami jeździli, szybko, ówcześni mistrzowie, którzy oprócz myśli ,,za*ać! za*ać!'' musieli jeszcze kombinować jak wygrać, jak dojechać w całości, jak nie zniszczyć auta. Nie było AWD, nie było aktywnych dyfrów, nie było sekwencji, które same potrafią zmieniać biegi czy zapobiegają przed przekręceniem silnika, nie było całych innych zawieszeń na szuter i innych na asfalt. Były za to boki, było widać trudy imprezy, koszty były mniejsze, a i atmosfera inna.

Dziś zaś wystarczy jakiś Cypr czy inna Turcja, Argentyna, whatever i jest płacz, że trasa nie taka, że nie da się jechać, że zbyt wyboiście, że zbyt nierówno i trzeba podnosić auto, że to, że tamto, że zupa za słona, bo trzeba używać orzeszka w głowie do czegoś więcej niż ciągłego trzymania gazu w podłodze. Dzisiejsi mistrzowie, jakby mieli przejechać w szybkim tempie kilka tysięcy kilometrów bezdroży, prawdopodobnie oflagowaliby się, albo pozarzynali swe śliczne rakiety góra w połowie trasy. Zresztą pięknie to było widać w Safari, jak sześćdziesięcioparoletni dziadzio z Krakowa, za pomocą zdławionej N-ki, wkurzał młodziaków w potworach, za to inny pan z Olsztyna przez pierwsze kilka lat masakrował swoje samochody na pustyni, a potem popłakiwał, że piasek za gęsty.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 19:37

ky, popadasz w grubą przesadę. Dzisiejsze auta się różnią tak bardzo pod tak wieloma względami że nie wchodzi w rachube coś w rodzaju ówczesnej grupy 1. Jak się nad tym zastanowisz to też dojdziesz dlaczego.

Gump
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Ustrzyk Górnych
Auto: Spec + Legacy i wszystko cacy
Polubił: 29 razy
Polubione posty: 85 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 20:01

Azrael dobrze mówisz bracie :mrgreen:
Legio Patria Nostra

"Jeżeli myślisz, że jesteś mężczyzną, boś spłodził syna, posadził drzewo i wybudował dom, to jesteś w błędzie. Spróbuj przebiec
Rzeźnika "

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 20:05

Azrael pisze: Dzisiejsze auta się różnią tak bardzo pod tak wieloma względami
No wlaśnie...
Tylko, po co...
Dolce far niente ;-)

Azrael
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 3 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 20:10

FUX, np. po to że opony radialne zapoewniają tak dużo wiekszą przyczepność że trzeba mieć większe hamulce żeby ich nie ugotowac itwardsze zawieszenie żeby nei walnąc dacha... a potem idzie się dalej...

Gump
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Ustrzyk Górnych
Auto: Spec + Legacy i wszystko cacy
Polubił: 29 razy
Polubione posty: 85 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 20:19

FUX tym tokiem myślenia będziemy musieli się cofnąć do początków świata :giggle:
Legio Patria Nostra

"Jeżeli myślisz, że jesteś mężczyzną, boś spłodził syna, posadził drzewo i wybudował dom, to jesteś w błędzie. Spróbuj przebiec
Rzeźnika "

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 236 razy
Polubione posty: 350 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 20:59

Gump pisze:FUX tym tokiem myślenia będziemy musieli się cofnąć do początków świata :giggle:
Ee. Kierunek zmienić...
Po co rozwijac rzeczy, które nie mają przelożenia na codzień...
Patrz na F1 o slawetny KERS....
Dolce far niente ;-)

Gump
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z Ustrzyk Górnych
Auto: Spec + Legacy i wszystko cacy
Polubił: 29 razy
Polubione posty: 85 razy

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 21:26

Pewne rzeczy są absurdem jednak większość pomaga w codzienności i trudno tu wymieniać wszystkie za i przeciw :mrgreen:
Legio Patria Nostra

"Jeżeli myślisz, że jesteś mężczyzną, boś spłodził syna, posadził drzewo i wybudował dom, to jesteś w błędzie. Spróbuj przebiec
Rzeźnika "

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 6 lut 2009, o 23:40

Azrael pisze:ky, popadasz w grubą przesadę. Dzisiejsze auta się różnią tak bardzo pod tak wieloma względami że nie wchodzi w rachube coś w rodzaju ówczesnej grupy 1. Jak się nad tym zastanowisz to też dojdziesz dlaczego.
A ja uważam, że dziś po prostu auta zaczęto dostosowywać do jak najszybszej jazdy, podczas gdy kierowcy chyba przestali dostosowywać swoją technikę do możliwości i mankamentów sprzętu. Co zresztą doskonale widać u nas, wszyscy za wszelką cenę chcą jeździć tylko N4 i S2000, a niższe klasy leżą. Dobrze, że już chociaż wyeliminowano potwory z klasyfikacji w RPP, dzięki czemu nie pojawi się jakiś Kuzaj Drugiej Ligi w jedynym mocnym wózku w serialu.

I przegapiłeś jeszcze jedną rzecz. Na podstawie Gp1 można było zbudować Gp2 w oparciu o regulacje zawarte w załączniku J. I nie musiałeś wkładać np. hamulca X, bo tylko taki jest homologowany.
Azrael pisze: FUX, np. po to że opony radialne zapoewniają tak dużo wiekszą przyczepność że trzeba mieć większe hamulce żeby ich nie ugotowac itwardsze zawieszenie żeby nei walnąc dacha... a potem idzie się dalej...
Albo należy dostosować swoją jazdę do możliwości sprzętu. I to kiedyś robili dawni Mistrzowie. I jeździli szybko autami, których dziś by nie przepuścił żaden szalony inspektor BHP, wróć, przedstawiciel FIA. Autami, które były wrednie nadsterowne, autami, którym też potrafiły się gotować hamulce, autami które przy dzisiejszym stylu jazdy rozpadły by się po kilku kilometrach takiego Cypru czy innego tego typu rajdu. A oni przejeżdżali nimi np. całe Safari.
Gump pisze: FUX tym tokiem myślenia będziemy musieli się cofnąć do początków świata :giggle:
Bez przesady. Natomiast obecna grupa N, która komplikacją niektórych elementów prześcignęła już Bgrupy, to tylko bezsensowny wyścig zbrojeń.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 14:10


vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 14:15

WRC fan, cóż. To już chyba tutaj było przewidywane. :-/
czarne jest piękne...

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 15:41

Ale S2000 miały mieć turbo, a teraz już nawet ten element odpadł ;|

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 15:42

Zmiany, zmiany, zmiany. Nie ma co płakać, tym też da się szybko jeździć.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 15:45

ky pisze:Zmiany, zmiany, zmiany. Nie ma co płakać, tym też da się szybko jeździć.
Powiedział ten, który wiecznie podkreśla, że kiedyś to były prawdziwe samochody. :razz: :mrgreen:
czarne jest piękne...

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 16:59

Ależ nadal tak uważam i wolałbym powrotu do N-ek i bardziej restrykcyjnych przepisów, jeśli chodzi o możliwości przerabiania seryjnych aut. Ale S2000 podoba mi się o tyle, że upuszcza troszkę powietrza z rozdętego balonu postępu: trochę mniej kosmosu niż w WRC, choć nadal są to samochody, które z ulicznymi mają wspólną tylko sylwetkę i to też w przybliżeniu.

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 17:05

Jest przynajmniej nadzieja, że więcej aut będzie walczyć w czołówce. Gdzieś wyczytałem, że Loeb powiedział, że nie zamierza ścigać się S2000 i ze zmierzchem WRC podziękuje za udział.
czarne jest piękne...

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 24 lut 2009, o 17:15

vibowit pisze: Gdzieś wyczytałem, że Loeb powiedział, że nie zamierza ścigać się S2000 i ze zmierzchem WRC podziękuje za udział.
Podobnie było przy okazji końca Bgrupy. I świat się nie zawalił :P

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

ky
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Boat City
Auto: die Pflaume
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 7 mar 2009, o 14:15

Rallyonline.pl pisze: Rajd Cypru 2009
Loeb znów narzeka

2009-03-07 07:58:35, opublikował Alfan, komentarze: 9
Sebastienowi Loebowi, który wyrasta na największego malkontenta w RMŚ, znów się coś nie podoba. Tym razem Seb narzeka na nakaz używania szutrowych opon podczas pierwszego dnia Rajdu Cypru.

Asfaltowy piątek będzie stanowił spore wyzwanie dla opon i hamulców. FIA już zezwoliła kierowcom na użycie czterech dodatkowych gum, ale Sebowi, który ma szanse osiągnąć na Cyprze magiczną liczbę 50 wygranych rund RMŚ i tak się to nie podoba.

- Dla mnie w przypadku rajdu o mieszanej nawierzchni dobrze byłoby mieć asfaltowe opony i hamulce na asfaltowy dzień, a szutrowe na szuter - mówi Seb.

- Teraz musimy jechać z szutrowymi oponami na asfalcie. Nie sądzę, aby to był dobry pomysł. Nie będziemy mogli cisnąć. Moglibyśmy przez trzy dni jechać po szutrze, albo zrobić dwa po szutrze i jeden porządny po asfalcie.

- Asfalt będziemy mieć pierwszego dnia, więc na pewno zobaczymy tam trochę taktyki - przewiduje Francuz.
Normalnie gewałt, nie będzie można bezmyślnie zapieprzać, trzeba będzie myśleć.

I to jest to, o czym pisałem. Dawniej jeździło się samochodami niemal seryjnymi, na oponach z dopuszczeniem do normalnego ruchu. Dziś jest gewałt, kiedy kierowca ma wyłączyć szarą komórkę od zapieprzania na zabój i zacząć knuć taktycznie. Czyżby narząd nieużywany zanikł?

r.
Wieśniak w trójce. Dla przyjaciół Rufjan.

vibowit
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kiełpin
Auto: szkoda
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Rajdy 2009

Post 8 mar 2009, o 00:14

No kurcze inni kierowcy nie chcą mu dostarczyć powodów do narzekania, to kombinuje jak koń pod górę. Nudzi mu się ewidentnie. ;-)
czarne jest piękne...

barton
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Rajdy 2009

Post 28 mar 2009, o 11:40

Ciekawy list otwarty na temat sposobu organizacji memoriału w Wieliczce:
W najnowszym numerze magazynu rajdowego WRC (nr 90) ukazał się list Grzegorza Dachowskiego dotyczący rozegranego niedawno Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza. Z niewiadomych przyczyn, pomimo przesłania go przez autora do najpopularniejszych rajdowych portali, żaden z nich nie zdecydował się na publikację. Dlaczego?? Pytanie to pozostawmy na razie bez odpowiedzi. Dla wszystkich, którzy nie mieli okazji zapoznać się z treścią listu publikujemy go poniżej.


"Jak dobrze, że pamiętamy o naszych Mistrzach, potrafimy docenić jak wiele nam dali. Pamiętamy, że stworzyli wzorce godne naśladowania. Dlatego też bardzo cieszy, że istnieją inicjatywy upamiętniające tych ludzi w jakże bliski im sposób - poprzez rywalizację na odcinkach specjalnych. Ale czy na pewno tak jest?
Może warto się zastanowić czy wszystko spodobałoby się Marianowi i Januszowi. Bo czy zupełnie fair jest dobieranie zawodników do udziału poprzez zaproszenia od organizatora? Czy uczciwe jest ustalanie listy startowej na podstawie wpłaty przez zawodnika (lub jego sponsora) odpowiedniej kwoty w ramach wsparcia wedle `widzi mi się` dyrektora imprezy?
Pierwsza opcja jest w pewien sposób wytłumaczalna. Chcemy zobaczyć gwiazdy na ulicach Wieliczki, więc zaprośmy je. Skoro konkretni zawodnicy dostali zaproszenie, to później trudno im odmówić startu. Chociaż jak zinterpretować odpowiedź w tonie `jak Pan śmiał przysłać zgłoszenie skoro nie dostał Pan zaproszenia` którą otrzymał Tomek Kramarczyk. I mimo że zgłaszał się tylko leciwą Astrą to organizując show dla kibiców nie można o Nim zapominać. Druga możliwość (mimo że czasy są ciężkie) wzbudza już większe kontrowersje. Trudno wytłumaczyć sytuację, gdy zawodnik wysyła zgłoszenie, dowiaduje się, że zostało ono przyjęte, więc zaczyna gorączkowe przygotowania. A po jakimś czasie dostaje wiadomość, że niestety nie wystartuje w Memoriale... chyba że jego sponsor dołoży się do organizacji. Po co w takim razie jest regulamin, a w nim zapis, że decyduje kolejność zgłoszeń?
Zawodnik zostaje na lodzie. Jedni zapłacili zaliczkę na wypożyczenie auta, inni uzgodnili wszystko ze sponsorem. Tak właśnie miała się zacząć całoroczna współpraca i starty Łukasza Gadowskiego w Micrze Kit Car. Niektórzy mieli większe możliwości namówienia sponsorów na `przepchnięcie` zgłoszenia i tak np. sponsorzy Piotra Ilnickiego stali się też sponsorami imprezy. W przeciwnym wypadku nie oglądalibyśmy tego zawodnika w rejonach kopalni soli w Wieliczce.
Czasem wystarczy tylko należeć do odpowiedniego klubu, żeby się pokazać na takich zawodach. Bo jak inaczej interpretować fakt, że zawodnicy z dużym doświadczeniem na oesach zostali wyparci z listy przez zawodników, którzy dopiero odebrali licencję i należą jednocześnie do klubów współorganizujących zawody?
Nie piszę tego wszystkiego z zawiści, że to nie ja jestem współorganizatorem tej imprezy, jak to miało miejsce przez dwie pierwsze edycje (które zostały w numeracji zupełnie zapomniane przez nowego organizatora). Cieszę się, że całość nabrała takich rozmiarów. Tylko czy nikogo nie rusza sumienie, że pod tak podniosłym hasłem: `Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza` nie wszystko ma charakter czystej gry?
W przyszłorocznej edycji proponuję zorganizować licytację na portalu aukcyjnym. Wystartować od złotówki i na listę startową Memoriału wpisać 35 najwyższych ofert. Będzie przejrzyście i nikt nie będzie miał do nikogo żalu. Zawodnik będzie wiedział, czy wystartuje, czy tylko się łudzi. Ze swojej strony życzę każdemu udanego startu w przyszłorocznej edycji.


Grzegorz Dachowski
zawodnik RSMP i PPZM"
znalezione na: http://www.agalicyjski.pl

Może m.innymi dlatego posypały się kary:
Na marcowym posiedzeniu, Główna Komisja nałożyła również kary. Zawieszono na rok licencje sędziowskie Wojciechowi Śliwowskiemu, a także dyrektorowi Memoriału w Wieliczce, Andrzejowi Borowiczce. Komisja stwierdziła nieprawidłowości i przekroczenia uprawnień przy organizacji Memoriału. Członkom ZSS Memoriału udzielono pisemnego upomnienia za niedopełnienie art. 66, 140 i 141 Międzynarodowego Kodeksu Sportowego.
żródło: http://www.autoklub.pl
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"

WRC fan
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: inąd
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 10 razy

Re: Rajdy 2009

Post 3 kwie 2009, o 23:49

Duch Colina w rajdowcach nie ginie :

http://rallyonline.pl/index.php?1&modex=pnews&&s=21423
polecam zwłaszcza film amatorski :o


A M.Wilson już się wpienia, że Jari-Matti tak dzwoni...

ODPOWIEDZ