Dla elektroników...enkoder i PLC

Rozmowy o Subaru i nie tylko. Dział pełen offtopicu i rozmów niemotoryzacyjnych.
Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 19 gru 2018, o 07:56

Witam.
Mam mały problem. Jestem elektrykiem, energetykiem ale nie elektronikiem. Mimo tego bawię się trochę w automatykę. Sporo się uczę ale do meritum.
Potrzebuję prostych i czytelnych schematów jak przerobić silniki krokowe na enkodery? Jak zaprogramować w PLC aby enkoder pokazywał mi ile dany silnik ma obr/min. Przygodę z PLC dopiero zaczynam i dlatego szukam wskazówek. Najszybciej uczę się praktycznie "kopiując' rozwiązania i analizując je. Co do enkoderów zastanawiam się czy jest to dobre rozwiązanie przerabiając silniki krokowe czy raczej kupić typowe onkodery? I nie odsyłajcie mnie do elektrody bo tam się nie da o cokolwiek zapytać!
Jest ktoś tu kto zna powyższy temat??
Pozdrawiam



paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 17:11

Czyli chcesz mieć obrotomierz zbudowany na silniku krokowym i jakimś procesorze ?
A jak odczyt obrotów?
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 18:46

paku pisze:
20 gru 2018, o 17:11
Czyli chcesz mieć obrotomierz zbudowany na silniku krokowym i jakimś procesorze ?
A jak odczyt obrotów?
Dokładnie to potrzebuję pomiaru długości folii(rękaw foliowy) oraz obrotów silników indukcyjnych. Może troszkę sobie utrudniam ale chciałbym mieć możliwość robienia enkoderów z silników krokowych(mam ich sporo) chociaż słyszałem że nie jest to do końca dobry pomysł. :?: Tak czy siak interesuje mnie czy do PLC podpinamy enkoder bezpośrednio czy przez jakiś sterownik? Jak w PLC zamienić kroki na długość ustanawianą z panelu oraz kroki na obroty którymi będzie sterował PLC i będzie możliwość ustawić z panelu.

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 18:50

Adamec pisze:
20 gru 2018, o 18:46
enkoderów z silników krokowych
Co przez to rozumiesz ??

Czy chcesz odczytać położenie silnika ??
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 18:58

Zapytam kolegi, który przewija wyroby z przędzy, jak ma to rozwiązane.
Dolce far niente ;-)

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 19:24

paku pisze:
20 gru 2018, o 18:50
Adamec pisze:
20 gru 2018, o 18:46
enkoderów z silników krokowych
Co przez to rozumiesz ??

Czy chcesz odczytać położenie silnika ??
dokładnie czytać cały czas położenie wirnika. Czytałem że można przerobić silniki krokowe na enkodery ale podobnież jest mały problem z tym że tam są magnesy. Enkodery inkrementalne są w środku optyczne. Myślałem ze uda mi się ogarnąć jakiś schemat który pozwolił by mi na dołożenie elektroniki i zmianę zastosowania małych silników krokowych. Jeśli jednak będzie to nie opłacalne to pominę etap budowy enkoderów i ogarnę gotowe.

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 19:28

Każdy silnik krokowy ma sterownik, a tam są dane jak ma się ustawić, wystarczy je czytać. Czyli podpiąć się przed silnikiem do jego sterownika.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 19:45

paku pisze:
20 gru 2018, o 19:28
Każdy silnik krokowy ma sterownik, a tam są dane jak ma się ustawić, wystarczy je czytać. Czyli podpiąć się przed silnikiem do jego sterownika.
Ale enkodery mają sterować silnikami indukcyjnymi.

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 19:47

Napisz co chcesz zrobić. Dokładnie.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 19:56

paku pisze:
20 gru 2018, o 19:47
Napisz co chcesz zrobić. Dokładnie.
rękaw foliowy przesuwany jest przez wały z grzałkami i np co metr ma zostać ten rękaw zgrzany. średnica wałów tych niebieskich jest taka sama więc i ich obwód też :-)
Długość co ile ma powstać zgrzew musi być ustawiana więc problem polega na tym że folia przesuwa się ze stałą prędkością a wały w momencie zgrzewu muszą mieć taką samą prędkość co folia. natomiast w między czasie muszą zmienić prędkość aby poczekać lub przyśpieszyć aby grzałki znów spotkały folię co ustalona długość. Gdyby nie problem wyrównania prędkości folii i wałów tematu by nie było. Muszę tak wykombinować aby sterownik sterował prędkością wałów. Oczywiście wały są umowne ponieważ musiałem pokazać że grzałki kręcą się wokół pewnej osi.
Może to jakoś wyjaśniłem :lol:
Załączniki
OBROTY.png

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 20:18

Adamec pisze:
20 gru 2018, o 19:56
natomiast w między czasie muszą zmienić prędkość aby poczekać lub przyśpieszyć aby grzałki znów spotkały folię co ustalona długość.
Nie kumam.
A te wały z grzałkami nie kręcą się cały czas równo z folią ??
A folia nie może się zerwać lub wybrzuszyć ??
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 21:07

paku pisze:
20 gru 2018, o 20:18
Adamec pisze:
20 gru 2018, o 19:56
natomiast w między czasie muszą zmienić prędkość aby poczekać lub przyśpieszyć aby grzałki znów spotkały folię co ustalona długość.
Nie kumam.
A te wały z grzałkami nie kręcą się cały czas równo z folią ??
A folia nie może się zerwać lub wybrzuszyć ??
Właśnie nie kręcą się równo z folią. Gdyby kręciły się równo to by można było robić tylko torby równe długości obwodu wału. Te wały są umowne. Grzałki kręcą się jak wały więc dotykają ściskając folię tylko na styku grzałek.
Właśnie o to chodzi że jak prędkość wałów wyrówna się do prędkości foli to się ona ani nie zerwie ani nie wybrzyszy.

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 22:35

Powiem tak, mogę pomóc na poziomi programowania sterownika, czy ogólnie elektroniki cyfrowej i procesorów. Ale jak ogarnąć temat elektro-mechaniczny to musisz pytać dalej.
Tzn jak będziesz miał coś co da się policzyć jakimś sensorem (np impulsy z prędkości folii ) albo wejście na sterowanie silników od obracania tych grzałek to może coś pomogę.
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 20 gru 2018, o 23:46

paku pisze:
20 gru 2018, o 22:35
Powiem tak, mogę pomóc na poziomi programowania sterownika, czy ogólnie elektroniki cyfrowej i procesorów. Ale jak ogarnąć temat elektro-mechaniczny to musisz pytać dalej.
Tzn jak będziesz miał coś co da się policzyć jakimś sensorem (np impulsy z prędkości folii ) albo wejście na sterowanie silników od obracania tych grzałek to może coś pomogę.
I właśnie tego potrzebuję. Dzięki śliczne z góry. Tematy elektromechanicze sam ogarniam. Na pewno będę się odzywał. Rozrysuję dokładnie i dam Ci to do wglądu. Pozdrawiam

tzi
3 gwiazdki
Auto: Subaru Forester 2.0 X 2
Polubił: 40 razy
Polubione posty: 64 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 21 gru 2018, o 12:22

Przerobienie silnika krokowego na czujnik obrotów nie jest chyba takie oczywiste. Pewnie że się da, ale jak się będzie zachowywało przy różnych prędkościach itp ? Jeśli nie jesteś biegły w programowaniu PLC to lepiej kupić czujnik obrotów, lub jak chcesz rzeźbić - koło z pojedynczym/kilkoma magnesami + kontaktron. Podepniesz to bezpośrednio pod każdy sterownik, program też trywialny.

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 21 gru 2018, o 16:53

tzi pisze:
21 gru 2018, o 12:22
Przerobienie silnika krokowego na czujnik obrotów nie jest chyba takie oczywiste. Pewnie że się da, ale jak się będzie zachowywało przy różnych prędkościach itp ? Jeśli nie jesteś biegły w programowaniu PLC to lepiej kupić czujnik obrotów, lub jak chcesz rzeźbić - koło z pojedynczym/kilkoma magnesami + kontaktron. Podepniesz to bezpośrednio pod każdy sterownik, program też trywialny.
Jeszcze nie jestem biegły ale będę 😉 myślę jednak że pójdę w zakup enkoderów. Pracuję przy tych maszynach dość długo i już mam dość napraw. To co chcę zrobić sterownikiem na obecną chwilę jest ustalane mechanicznie. Mam w głowie pewne zamysły. Od nowego roku będę przeprowadzał testy. Potrzebuję tylko trochę podpowiedzi i będę powoli to ogarniał.

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 21 gru 2018, o 18:43

Adamec, a nie było by prościej jak te niebieskie wały miały by przeniesienie napędu od tego czarnego wałka, po którym kręci się folia. Tak aby ich prędkość była by taka sama jak prędkość folii.
Przeniesienie napędu szło by przez sprzęgło elektromagnetyczne, które rozłączy napęd tak długo jak będzie trzeba poczekać aż folia osiągnie odpowiednią długość. Następnie impuls ze sterownika odpowiedzialnego za sterowanie długością załączy na chwilę napęd.
Po wykryciu pełnego obrotu(przez czujnik położenia niebieskiego wału), napęd zostanie rozłączony przez sprzęgło i hamulec zatrzyma niebieskie walce w ustalonej pozycji gotowe do wykonania następnego cyklu.

Sterowanie wtedy jest banalne, ogranicza się jedynie do podania sygnału sterującego sprzęgłem elektromagnetycznym.
Jest ryzyko, musi być wybór.

JARP
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Subaru Libero 1200 Allrad
Polubił: 2 razy
Polubione posty: 51 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 08:57

Tylko nadal jest ten podstawowy problem z odmierzaniem różnych długości folii.
... jeszcze tak nie było, żeby jakoś nie było... :lol:

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 12:12

JARP pisze:
22 gru 2018, o 08:57
Tylko nadal jest ten podstawowy problem z odmierzaniem różnych długości folii.
dokładnie. Teraz jest to rozwiązane w taki sposób iż te "niebieskie wały" mają regulowaną średnicę czyli tak naprawdę obwód a następnie dostraja się prędkość folii. Jest to robione mechanicznie przez operatora maszyny. Milion trybów,. pasków, przekładni. I ciągłe awarie! Chcę tą maszynę uprościć na maxa mechanicznie.

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 12:16

ptk22 pisze:
21 gru 2018, o 18:43
Adamec, a nie było by prościej jak te niebieskie wały miały by przeniesienie napędu od tego czarnego wałka, po którym kręci się folia. Tak aby ich prędkość była by taka sama jak prędkość folii.
Przeniesienie napędu szło by przez sprzęgło elektromagnetyczne, które rozłączy napęd tak długo jak będzie trzeba poczekać aż folia osiągnie odpowiednią długość. Następnie impuls ze sterownika odpowiedzialnego za sterowanie długością załączy na chwilę napęd.
Po wykryciu pełnego obrotu(przez czujnik położenia niebieskiego wału), napęd zostanie rozłączony przez sprzęgło i hamulec zatrzyma niebieskie walce w ustalonej pozycji gotowe do wykonania następnego cyklu.

Sterowanie wtedy jest banalne, ogranicza się jedynie do podania sygnału sterującego sprzęgłem elektromagnetycznym.
tylko sygnały potzreba wysłać wcześniej aby silnik nabrał prędkości, następnie wyhamował i ustawił się bardzo dokładnie w pozycji z której znów zacznie od początku. Myślę że na to wszystko jest max 1-1,5s.

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 13:47

Adamec pisze:
22 gru 2018, o 12:16
następnie wyhamował i ustawił się bardzo dokładnie w pozycji z której znów zacznie od początku
Za to ustawienie powinien być odpowiedzialny hamulec. Który powinien w określonej pozycji zatrzymać bębny.
Adamec pisze:
22 gru 2018, o 12:16
tylko sygnały potzreba wysłać wcześniej aby silnik nabrał prędkości
Napęd na odpowiedniej prędkości będzie chodził cały czas, jedynie będzie rozłączany przez elektrosprzęgło.
JARP pisze:
22 gru 2018, o 08:57
Tylko nadal jest ten podstawowy problem z odmierzaniem różnych długości folii.
Do tego wystarczy banalny sterownik, który poda sygnał sterujący sprzęgłem co określony czas.
Jest ryzyko, musi być wybór.

JARP
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Łódź
Auto: Subaru Libero 1200 Allrad
Polubił: 2 razy
Polubione posty: 51 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 18:40

ptk22 pisze:
22 gru 2018, o 13:47
JARP pisze: ↑
22 grudnia 2018, o 08:57
Tylko nadal jest ten podstawowy problem z odmierzaniem różnych długości folii.

Do tego wystarczy banalny sterownik, który poda sygnał sterujący sprzęgłem co określony czas.
Ale nadal nie mamy czujnika, który by podał sygnał do sterownika... :whistle:
... jeszcze tak nie było, żeby jakoś nie było... :lol:

ptk22
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: JG
Auto: Subaru Impreza 2.0 GX blobeye LPG
Polubił: 2268 razy
Polubione posty: 137 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 19:35

A po co taki czujnik? Prędkość folii jest znana. Wystarczy zliczać czas.
Jest ryzyko, musi być wybór.

paku
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: OBK H6
Polubił: 44 razy
Polubione posty: 97 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 19:51

JARP pisze:
22 gru 2018, o 18:40
nie mamy czujnika
Lusterko na wałku a na elemencie nieruchomym dioda LED i czujnik optyczny

Obrazek

Tylko taka idea
Użytkownicy, którzy polubili ten post :
ptk22 (22 gru 2018, o 20:32)
"Każdy dobry uczynek będzie słusznie ukarany"
"Kto miał się wystraszyć, to się wystraszył. Kto miał się ześwinić, to się ześwinił"

Adamec
Awatar użytkownika
1 gwiazdka
Auto: Subaru Legacy 2.0 benzyna 101kW
Polubił: 7 razy
Polubione posty: 2 razy

Dla elektroników...enkoder i PLC

Post 22 gru 2018, o 23:54

paku pisze:
22 gru 2018, o 19:51
JARP pisze:
22 gru 2018, o 18:40
nie mamy czujnika
Lusterko na wałku a na elemencie nieruchomym dioda LED i czujnik optyczny

Obrazek

Tylko taka idea
na co dzień używam czujników optycznych lub laserowych.
Zastanawiam się teraz nad jedną rzeczą. Czy enkoderem absolutnym jestem w stanie liczyć prędkość i dokładnie podać co obrót pozycję punktu styku grzałek? Silniki sterowane są falownikami. Do ustalania pozycji, krańcówek i innych będę używał czujników indukcyjnych bądź laserowych.

ODPOWIEDZ