1. Obowiązuje ruch prawostronny.
2. Na skrzyżowaniach dróg pierwszeństwo ma nadjeżdżający z prawej, z wyjątkami określonymi w p.3.
3. Wyjątki od zasady p.2 to:
3.1. skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (zielone - jedź, czerwone - stój, żółte - uwaga, zaraz będzie zmiana).
3.2. skrzyżowania, na których ruchem kieruje umundurowany policjant albo ktoś inny, komu dobrze i pożytecznie to idzie.
4. Wyprzedzać wolniejszego można i trzeba, pod warunkiem, że:
4.1. widzimy wystarczającą wolną przestrzeń,
4.2. upewnimy się, że nikt akurat nie wyprzedza nas.
5. Kierujący ma bezwzględny obowiązek zasygnalizować zamiar zmiany kierunku lub pasa ruchu - stosownym kierunkowskazem, na tyle wcześnie, aby nie zaskakiwać innych swym manewrem.
6. Żeby widzieć i być widzianym, należy włączyć światła. Zawsze i wszędzie. Nasze światła nie mogą oślepiać innych użytkowników dróg.
7. Kierujący ma obowiązek jazdy z prędkością bezpieczną - a więc dostosowaną do warunków "zewnętrznych" (zabudowa, stan nawierzchni, pogoda, natężenie ruchu itp.) oraz "wewnętrznych" (umiejętności, aktualna forma, typ i stan auta).
8. Jeśli kierowca:
8.1. po raz pierwszy przekroczy w/w indywidualną prędkość bezpieczną - i spowoduje tym szkody w swoim lub cudzym mieniu, zdrowiu lub życiu - tytułem ostrzeżenia wymierza się mu karę grzywny w wysokości dostosowanej do jego stanu materialnego, na tyle wysokiej, by była dolegliwa (z zamianą na prace społecznie użyteczne); musi też wyrównać spowodowane swoją niekompetencją straty osób trzecich.
8.2. jeśli powyższe ostrzeżenie nie odniosło skutku i dany kierowca powtórnie spowoduje odnośne szkody wskutek przekroczenia prędkości bezpiecznej - traci prawo jazdy dożywotnio; musi ponadto wyrównać spowodowane szkody materialne, zaś jeśli wskutek jego nieostrożnej i nieprawidłowej jazdy ktoś poniósł uszczerbek na zdrowiu lub stracił życie, kierowca sądzony jest jak za próbę zabójstwa lub zabójstwo z premedytacją.
9. Zakazuje się:
9.1. Zajeżdżania drogi jadącemu obok lub z naprzeciwka.
9.2. Parkowania w miejscach, utrudniających ruch innym.
9.3. Blokowania płynności ruchu na inne sposoby.
10. Policja drogowa jest zobowiązana działać na rzecz płynności i bezpieczeństwa ruchu, w szczególności poprzez eliminowanie z dróg lub pouczanie osób, łamiących powyższe zasady.
I wystarczy!
Może i niedoskonałe, ale na pewno lepsze niż to dzieło, uchodzące za kodeks dzisiaj.
Po pierwsze, każdy jest w stanie szybko zapamiętać.
Po drugie, uczy odpowiedzialności i wymusza myślenie - zamiast tępego stosowania sztywnych i nieżyciowych zapisów.
Po trzecie, powinno eliminować idiotów z dróg. Zarówno po stronie użytkowników, jak i stróżów.
Będzie luźniej i przyjemniej

Gdybyście Państwo chcieli na mnie głosować, muszę rozczarować. Nie przewiduję okazji...
