Mianowicie kupiłem lodówkę, która ma wadę (złe spasowanie elementów i drzwiczki zamrażarki odstają w jednym narożniku i jest szczelina). W salonie Euro RTV AGD zasugerowano mi kontakt pezpośredni z producentem lub jego serwisem. Okazało się, że w KRK nie ma serwisu tzw. dużego agd, więc wczoraj napisałem maila do centrali (i czekam na odpowiedź)
Ale wiem, że jest (a przynajmniej była) możliwość zwrotu towaru do sklepu (spotykałem się z takimi praktykami w innych sklepach)... Dziś zadzwoniłem do nich na infolinię z pytaniem jakie są warunki zwrotu ponieważ regulamin, który mają dostępny w internecie dotyczy tylko zasad sprzedaży w wirtualnym sklepie. Skontaktowałem się z Infolinią sprzedawcy i na moje pytanie, gdy gość dostał odpowiedź, że kupiłem w sklepie fizycznie istniejącym to odpowiedział iź polskie prawo się zmieniło i sklep nie przyjmuje zwrotu!!! Prawda to, czy mnie chcą znowu jak wodę w ubikacji spuścić...
Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Barthol, najlepiej jak zadzwonisz do rzecznika praw konsumenta w Twoim mieście. On wszystko wytłumaczy.
Marcin
-_-
-_-
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
w przypadku zawierania umowy poza siedzibą firmy (sprzedaż internetowa, wysyłkowa itp) masz możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od jej zawarcia, bez żadnych konsekwencji, bez kar itd.
Jeżeli natomiast umowa została zawarta w siedzibie klienta (sklep, salon itp) wtedy pozostaje Ci tylko i wyłącznie dochodzenie swoich praw z tytułu gwarancji lub rękojmi rzeczy sprzedanej.
Gwarancja daje Ci mozłiwość domagania się od producenta sprzętu (na warunkach wynikających z karty gwarancyjnej) wymiany sprzętu, lub naprawy na warunkach gwarancji. Reklamację składasz w miejscu gdzie towar został zakupiony lub bezpośrednio w serwisie producenta.
Rękojmia daje Ci możliwość zwrotu kosztów zakupu (619 pln jak pamiętam) w przypadku jeżeli rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, lub nie spełnia warunków umowy.
To są frazesy które znam - dokładniejsze przypadki na pewno znajdziesz na necie, albo u rzecznika jak TERZO pisał
Jeżeli natomiast umowa została zawarta w siedzibie klienta (sklep, salon itp) wtedy pozostaje Ci tylko i wyłącznie dochodzenie swoich praw z tytułu gwarancji lub rękojmi rzeczy sprzedanej.
Gwarancja daje Ci mozłiwość domagania się od producenta sprzętu (na warunkach wynikających z karty gwarancyjnej) wymiany sprzętu, lub naprawy na warunkach gwarancji. Reklamację składasz w miejscu gdzie towar został zakupiony lub bezpośrednio w serwisie producenta.
Rękojmia daje Ci możliwość zwrotu kosztów zakupu (619 pln jak pamiętam) w przypadku jeżeli rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, lub nie spełnia warunków umowy.
To są frazesy które znam - dokładniejsze przypadki na pewno znajdziesz na necie, albo u rzecznika jak TERZO pisał
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Dzięki za odpowiedź... no właśnie sprawa nabrała toku a ja już się uspokoiłem i wyplułem ucho kierownika sklepu, które mu odgryzłem... Więc mogę na spokojnie napisać (przynajmniej do tego momentu jaki jest stan rzeczy)
Jak już wiecie, "zanabyłem" lodówkę firmy MPM o szokującej wartości 619 złotych (ze względu na wymiar i ograniczony budżet) w salonie Euro RTV AGD. Po kilku godzinach od dostawy do domu (sobota), stwierdziłem wadę towaru. Udałem się więc w niedzielę do sklepu z pytaniem: co dalej. I dostałem odpowiedź, że najlepiej to dzwonic do serwisu bezpośrednio bo jak się zajmie tym sklep to będzie to wszystko długo trwać a mi pewnie zależy na czasie... Cwaniak mnie podszedł. Następnego dnia pojechałem do serwisu (miałem po drodze), który był umieszczony na karcie gwarancyjnej i jakaż była niespodzianka, gdy okazało się, że owszem są serwisem ale zajmują się tylko "małym agd". Po powrocie do domu poszedł mail do centrali producenta: gdzie mogę to załatwić w KRK. Odpowiedź uzyskałem, że nigdzie i proszą o kontakt centrum serwisowym w WWA. Potem wysłałem maila do centrum serwisowego z opisem usterki, dokumentacją fotograficzną i roszczeniem.
A dziś pojechałem do sklepu RTV euro AGD, żeby zrobić małą awanturę (bo się wkurczakowałem na nich za podejście)
Po małych perturbacjach nazwijmy to słownych (że jak się nie uspokoję to nie będzie ze mną rozmawiał) z kierownikiem, że nie ma zwrotu bo lodówkę przyjąłem i że powinienem w momencie odbioru widzieć uszkodzenie. Gość stwierdził, że zadzwoni do serwisu i mnie umówi na wizytę...Stwierdziłem, niech dzwoni
Tutaj powtórzył całą moją drogę z poniedziałku i tak sobie telefonował przez 20 minut... W końcu został właściwie połączony, przekazał mi telefon (bo będę wiedział lepiej o co chodzi) i porozmawiałem sobie z serwisem. Gość z centrali w WWA był naprawdę w porządku, kontakt mailowy błyskawiczny... Oświadczenie o wymianę lodówki w drodze (podobno wyślą pocztą)...
Wnioski:
Firma MPM, uważam że zachowali się okej w sytuacji kryzysowej. Żadnego zlewania klienta droga mailową (może trochę pomogła dzisiejsza wycieczka do sklepu bo tak to trwałoby maks 14 dni czekanie na odpowiedź do mojego maila). Ale reszta załatwiona tip top (przynajmniej na razie). Aczkolwiek zdziwiony jestem, że w tak dużym mieście jak KRK nie mają serwisu odpowiedzialnego za "duże agd"
RTV Euro AGD to w tym momencie dla mnie banda patafianów, która wychodzi z założenia, że jak towar zostanie kupiony to na tym ich odpowiedzialność się kończy. Zero jakiejś troski o klienta czy np. propozycji, że skoro lodówka nowa jest wadliwa to podmienią bez problemu tylko proszą o dokumentację zdjęciową albo przyślą swojego eksperta i będzie cacy. Tutaj raczej jest nastawienie: zapłaciłeś nam frajerze to się bujaj! Więcej tam nic nigdy nie kupię!!!
Jak już wiecie, "zanabyłem" lodówkę firmy MPM o szokującej wartości 619 złotych (ze względu na wymiar i ograniczony budżet) w salonie Euro RTV AGD. Po kilku godzinach od dostawy do domu (sobota), stwierdziłem wadę towaru. Udałem się więc w niedzielę do sklepu z pytaniem: co dalej. I dostałem odpowiedź, że najlepiej to dzwonic do serwisu bezpośrednio bo jak się zajmie tym sklep to będzie to wszystko długo trwać a mi pewnie zależy na czasie... Cwaniak mnie podszedł. Następnego dnia pojechałem do serwisu (miałem po drodze), który był umieszczony na karcie gwarancyjnej i jakaż była niespodzianka, gdy okazało się, że owszem są serwisem ale zajmują się tylko "małym agd". Po powrocie do domu poszedł mail do centrali producenta: gdzie mogę to załatwić w KRK. Odpowiedź uzyskałem, że nigdzie i proszą o kontakt centrum serwisowym w WWA. Potem wysłałem maila do centrum serwisowego z opisem usterki, dokumentacją fotograficzną i roszczeniem.
A dziś pojechałem do sklepu RTV euro AGD, żeby zrobić małą awanturę (bo się wkurczakowałem na nich za podejście)


Wnioski:
Firma MPM, uważam że zachowali się okej w sytuacji kryzysowej. Żadnego zlewania klienta droga mailową (może trochę pomogła dzisiejsza wycieczka do sklepu bo tak to trwałoby maks 14 dni czekanie na odpowiedź do mojego maila). Ale reszta załatwiona tip top (przynajmniej na razie). Aczkolwiek zdziwiony jestem, że w tak dużym mieście jak KRK nie mają serwisu odpowiedzialnego za "duże agd"
RTV Euro AGD to w tym momencie dla mnie banda patafianów, która wychodzi z założenia, że jak towar zostanie kupiony to na tym ich odpowiedzialność się kończy. Zero jakiejś troski o klienta czy np. propozycji, że skoro lodówka nowa jest wadliwa to podmienią bez problemu tylko proszą o dokumentację zdjęciową albo przyślą swojego eksperta i będzie cacy. Tutaj raczej jest nastawienie: zapłaciłeś nam frajerze to się bujaj! Więcej tam nic nigdy nie kupię!!!
Ostatnio zmieniony 9 maja 2012, o 23:13 przez barton, łącznie zmieniany 1 raz.
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Barthol pisze: kupiłem w sklepie fizycznie istniejącym to odpowiedział iź polskie prawo się zmieniło i sklep nie przyjmuje zwrotu!!!
Gówno prawda.
O ile nie oglądałeś tej lodówki w sklepie i nie wiedziałeś o wadzie, to obowiązuje ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Innymi słowy - niech facet spierdala i wymienia lodówkę albo zwraca kasę.
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Konto usunięte, a co z klauzulą, że gdy odbierasz lodówkę i podpisujesz, że potwierdzasz odbiór lodówki bez widocznych uszkodzeń... Gość (kierownik sklepu) twierdził, że gdybym tego nie podpisał to miałbym prawo do zwrotu! Innymi słowy już w momencie dostawy by ją zabrali... Na to mu odpowiedziałem, że jak mi wchodzą goście do domu to sprawdzam czy nie jest obita, podrapana, zawartość się zgadza (kompletność wyposażenia) i podpisuję kwitek... No to on stwierdził, że rozumie ale że zwrotu nie przyjmie bo nie może i będzie postępowanie reklamacyjne...
wniosek: oglądać wnikliwie!
wniosek: oglądać wnikliwie!
"Nim cokolwiek napiszesz, pomyśl o swojej matce. Czy byłaby dumna?"
-
Konto usunięte
- 6 gwiazdek
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Pytanie do doświadczonych w prawie konsumenckim
Barthol, no przecież nie stwierdzisz wszystkich wad przy odbiorze lodówki. Poza tym, to nie były "uszkodzenia". A w ogóle to moim zdaniem ta klauzula jest nieważna, moim zdaniem w takiej sytuacji ma zastosowanie art. 11 ustawy:
Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
A facet z Euro niech się buja z MPM na postawie art. 12.
Zgodnie z art. 7 sprzedawca byłby zwolniony z odpowiedzialności, gdybyś wiedział o wadzie w momencie zawarcia umowy - a umowę przecież zawarłeś wcześniej w sklepie, a oni ci ją później przywieźli do domu. Masz więc dwa lata na wykrycie wady
No a w ogóle to przecież drzwiczki mogły opaść po trzecim otworzeniu
Zresztą, wrzucę Ci cały tekst ustawy, bo może coś się przyda.
Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
A facet z Euro niech się buja z MPM na postawie art. 12.
Zgodnie z art. 7 sprzedawca byłby zwolniony z odpowiedzialności, gdybyś wiedział o wadzie w momencie zawarcia umowy - a umowę przecież zawarłeś wcześniej w sklepie, a oni ci ją później przywieźli do domu. Masz więc dwa lata na wykrycie wady

No a w ogóle to przecież drzwiczki mogły opaść po trzecim otworzeniu

Zresztą, wrzucę Ci cały tekst ustawy, bo może coś się przyda.
Art. 1. 1. Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny).
2. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości.
3. Ustawy nie stosuje się do sprzedaży egzekucyjnej oraz sprzedaży dokonywanej w postępowaniu upadłościowym albo innym postępowaniu sądowym.
4. Do sprzedaży konsumenckiej nie stosuje się przepisów art. 556-581 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z 1971 r. Nr 27, poz. 252, z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45, poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r. Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114, poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117, poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532, z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11, poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984).
Art. 2. 1. Sprzedawca jest obowiązany podać do wiadomości kupującego cenę oferowanego towaru konsumpcyjnego oraz jego cenę jednostkową (cenę za jednostkę miary), chyba że wyrażają się one tą samą kwotą. Przy sprzedaży towaru konsumpcyjnego oferowanego luzem jest wymagane podanie jedynie ceny jednostkowej. Taki sam sposób podawania cen powinien być stosowany w reklamie.
2. Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży za cenę powyżej dwóch tysięcy złotych sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.
3. W pozostałych przypadkach, na żądanie kupującego, sprzedawca wydaje pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, zawierające oznaczenie sprzedawcy z jego adresem, datę sprzedaży oraz określenie towaru konsumpcyjnego, jego ilość i cenę.
Art. 3. 1. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera, znak zgodności wymagany przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera.
3. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru towaru konsumpcyjnego i sprawdzenie jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów.
4. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.
5. Sprzedawca jest obowiązany wydać kupującemu wraz z towarem konsumpcyjnym wszystkie elementy jego wyposażenia oraz instrukcje obsługi, konserwacji i inne dokumenty wymagane przez odrębne przepisy.
6. Informacje lub dokumenty, o których mowa w ust. 1 i 5, powinny być sporządzone w języku polskim lub, o ile rodzaj informacji na to pozwala, w powszechnie zrozumiałej formie graficznej. Wymogu używania języka polskiego nie stosuje się do nazw własnych, znaków towarowych, nazw handlowych, oznaczeń pochodzenia towarów oraz zwyczajowo stosowanej terminologii naukowej i technicznej.
Art. 4. 1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona w chwili wydania.
2. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego domniemywa się, że jest on zgodny z umową, jeżeli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru.
3. W przypadkach nieobjętych ust. 2 domniemywa się, że towar konsumpcyjny jest zgodny z umową, jeżeli nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego właściwości odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. Takie samo domniemanie przyjmuje się, gdy towar odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela; w szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
4. Na równi z zapewnieniem producenta traktuje się zapewnienie osoby, która wprowadza towar konsumpcyjny do obrotu krajowego w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa, oraz osoby, która podaje się za producenta przez umieszczenie na towarze swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego.
Art. 5. Sprzedawca nie jest związany zapewnieniem, o którym mowa w art. 4, jeżeli wykazał, że zapewnienia tego nie znał ani, oceniając rozsądnie, znać nie mógł albo że nie mogło ono mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy, albo też że jego treść sprostowano przed zawarciem umowy.
Art. 6. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży.
Art. 7. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub, oceniając rozsądnie, powinien był wiedzieć. To samo odnosi się do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.
Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.
Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów żywnościowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość tych towarów.
Art. 10. 1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednakże nie poniżej jednego roku.
2. Roszczenia kupującego określone w art. 8 przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową; przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w ust. 1. W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy.
3. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.
4. Upływ powyższych terminów nie wyłącza wykonania uprawnień wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli sprzedawca w chwili zawarcia umowy wiedział o niezgodności i nie zwrócił na to uwagi kupującego.
Art. 11. Uprawnień unormowanych w niniejszej ustawie nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o wszelkich niezgodnościach towaru z umową.
Art. 12. 1. W przypadku zaspokojenia roszczeń wynikających z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową sprzedawca może dochodzić odszkodowania od któregokolwiek z poprzednich sprzedawców, jeżeli wskutek jego działania lub zaniechania towar był niezgodny z umową sprzedaży konsumenckiej. Do odpowiedzialności odszkodowawczej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o skutkach niewykonania zobowiązań.
2. Roszczenie zwrotne przewidziane w ust. 1 przedawnia się z upływem sześciu miesięcy; staje się wymagalne z chwilą zaspokojenia kupującego, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca obowiązany był to uczynić.
Art. 13. 1. Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
2. Sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny; powinien także sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
3. Oświadczenie gwaranta powinno być sformułowane zgodnie z wymogami określonymi w art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze.
4. W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
5. Uchybienie wymogom, o których mowa w ust. 2 i 4 oraz art. 3 ust. 1 zdanie pierwsze, nie wpływa na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.