Strona 1 z 5

Powiew historii - Subaru Legacy

: 21 lut 2008, o 23:07
autor: Konto usunięte
Wypadło na mnie, to zebrałem do kupy. Zapraszam wszystkich do edycji, wyłapywania błędów i rozwijania tego wątku.

[color=blue]Subaru legacy

Auto klasy średniej wprowadzone do produkcji w roku 1989. Zaprojektowany całkowicie od zera, jako następca modelu Subaru Leone.

[color=blue]Generacje:

[color=blue]I Generacja: 1989-1994

wersje silnikowe:
1.8 L SOHC 102 KM (76 kW)
2.0 L SOHC 116 KM (87 kW)
2.2 L SOHC 130 KM (97 kW) H4
2.0 L DOHC 150 KM (110 kW)
2.2 L SOHC Turbo 163 KM (122 kW)
2.0 L DOHC GT 200 KM (150 kW)
2.0 L DOHC RS 220 KM (160 kW)

skrzynie biegów:
4 biegowy automat
5 biegowy manual

wersje kodowe nadwozia:
BC - Sedan
BJ - Wagon (kombi)
BF - Touring Wagon albo Super Station (podwyższany dach)

wersje wyposażenia:

Europa:

- GX, GL - wersje z podstawowym wyposażeniem, AWD oferowane w opcji, silnik 1,8 (w GX 2,2)
- GX Gala - wersja ze skórzaną tapicerką
- Station - kombi, Super Station - kombi z podwyższanym dachem

US:

- L, LS - wersje z podstawowym wyposażeniem - silnik 2.2 N/A
- LSi = LS skórzana tapicerka - silnik 2.2 wolnossący
- Sport Sedan - silnik 2.2 turbo

Inne kraje:
- RS - wersja turbo dostępna tylko w JP (2.0 L DOHC 220 KM), koła 15''
- GT - jw (2.0 L DOHC GT 200 KM)

Obrazek
fot. 1 - Legacy sedan 1989-1994

Obrazek
fot. 2 - Legacy sedan 1989-1994

Obrazek
fot. 3 - Subaru boxer 1990r

Obrazek
fot. 4 - Subaru Legacy RS

Obrazek
fot. 5 - Subaru Legacy RS

Obrazek
fot. 6 - Subaru Legacy RS - 2.0 L DOHC RS 220 KM (160 kW)

Obrazek
fot. 7 - Subaru Legacy RS - wnętrze

Obrazek
fot. 8 - Subaru Legacy Super Station

Facelift w 1992 roku (tylko Japonia) - reszta świata w 1993 :
nowy grill, zderzak, pokrywa silnika i światła.

Obrazek
fot. 9 - Subaru Legacy 1994

Obrazek
fot. 10 - Subaru Legacy Super Station 1994

[color=blue]II Generacja: 1995-1999

Całkowicie nowy wygląd zewnętrzny zaprojektowany przez francuskiego designera Oliviera Boulay'a. W 1994 do oferty weszły nowe silniki 2.5l. W 1995 pojawiła się pierwsza wersja Legacy Outback, najpierw znana jako "Legacy Grand Wagon" a potem w 1997 r "Legacy Lancaster". W 1996 Subaru zdecydowało o tym, że AWD będzie standardowym wyposażeniem wszystkich aut.

Legacy Outback nazwany został pierwszym na świecie SUW-em. Popularności nadał mu aktor Paul Hogan, który jeździł Outbackiem w "Krokodylu Dundee". Paul wziął udział w kampanii reklamowej nowego auta

Link: http://www.youtube.com/watch?v=ESsoZJtMbqc

Link: http://www.youtube.com/watch?v=qveKSQTgTx4

wersje silnikowe:
2.0 L SOHC 115 KM (86 kW) H4
2.0 L DOHC 150 KM (110 kW) H4
2.2 L SOHC 137 KM (102 kW) H4
2.5 L SOHC 165 KM (123 kW) H4
2.0 L DOHC twin turbo 280 KM (210 kW)

skrzynie biegów:
4 biegowy automat
5 biegowy manual

wersje kodowe nadwozia:
BD - sedan
BK - wagon (kombi)
BG - "Touring Wagon" albo "Super Station" (podwyższany dach)

wersje wyposażenia:
Oprócz wersji z poprzedniej generacji oferowane były:
- GT z nowym silnikiem 2.5l
- wersje Limited - skórzana tapicerka, szklany szyberdach

Obrazek
fot. 11 - Subaru Legacy GT

Obrazek
fot. 12 - Subaru Legacy GT 1996

Obrazek
fot. 13 - Subaru Legacy GT 1997

Obrazek
fot. 14 - Subaru Liberty GX Station Wagon (wersja australijska)

Obrazek
fot. 15 - Subaru Lancaster 1997 (protoplasta outbacka)

Obrazek
fot. 16 - Subaru Legacy Grand Wagon 1996

Obrazek
fot. 17 - EJ20TT (Twin Turbo)

[color=blue]III Generacja: 1998-2004

Na rynku japońskim pojawił się w rolu 1998. W Stanach w roku 2000. W roku 2001 w ofercie pojawił się nowy sześciocylindrowy silnik 3.0 H6. Legacy staje się jedynym autem klasy średniej na świecie, który oferowany jest standardowo z napędem AWD. W 2003 następuje trwały rozwód legacy - outback. Auta mają wiele wspólnych elementów, ale zaczynają podążać swoimi drogami.

wersje silnikowe:
2.0 L DOHC 125 KM (93 kW) H4
2.0 L DOHC 280 KM (210 kW) turbo H4 manual
2.0 L DOHC 265 KM (198 kW) turbo H4 automatic
2.5 L SOHC 165 KM (123 kW) H4
3.0 L DOHC Flat-6 (162kW at 6000 rpm and 289 N·m (213 ft·lbf) at 4400 rpm)

skrzynie biegów:
4 biegowy automat
5 biegowy manual

wersje kodowe nadwozia:
BE - sedan
BH - wagon (kombi)

wersje wyposażenia:
B4 RSK - sedan z silnikiem 2.0l twin turbo 280 KM (manual) 265KM (sport shift automat). Rozdział momentu przód-tył 50/50 (manual) 35/65 (automat).
B4 RS25 - j.w. z silnikiem 2.5l N/A 165 KM (rok 2001)
B4 RS30 - j.w. z silnikiem 3.0l (rok 2002)
B4 CNG - tak, tak, wersja, w której FHI eksperymentalnie dostosowało silnik do zasilania gazem http://www.fhi.co.jp/english/news/press ... 10_14e.pdf
GT-B (Bilstein) - stuninigowana wersja kombi.
GT30 - j.w. z silnikiem 3.0l
Blitzen - wersja powstała we współpracy z Porsche. Oprócz zaprojektowania wnętrza, kół, spojlerów, Porsche dostarczył sekwencyjną skrzynię biegów Porsche Tiptronic. Pierwsza wersja kombi powstała w roku 2001, odświeżona w roku 2002
Avignon - zaprezentowana na Tokyo Motor Show w 2001 wersja kombi z silnikiem 2.5l i unikalną kolorystyką i wyposażeniem

Obrazek
fot. 18 - Subaru Legacy Sedan 2000-2004

Obrazek
fot. 19 - Subaru Legacy Wagon 2000-2004

Obrazek
fot. 20 - Subaru Legacy B4

Obrazek
fot. 21 - Subaru Legacy B4

Obrazek
fot. 22 - Subaru Legacy Avignon

Obrazek
fot. 23 - Subaru Legacy Avignon

Obrazek
fot. 24 - Subaru Legacy Avignon

Obrazek
fot. 25 - Subaru Legacy Avignon

Obrazek
fot. 26 - Subaru Legacy Blitzen Wagon

Obrazek
fot. 27 - Subaru Legacy Blitzen

Obrazek
fot. 28 - Subaru Legacy Blitzen


[color=blue]IV Generacja: 2004-

Nadwozie zostało całkowicie przeprojektowane i usztywnione. Pojawiają się 5 biegowa skrzynia automatyczna i 6 biegowa skrzynia manualna. W 2006 subaru zapowiada wprowadzenie pierwszego silnika diesla w układzie bokser. Na rynku amerykańskim przestaje być produkowany outback sedan i legacy kombi, co sugeruje kierunek rozwoju kombi -> outback, sedan -> legacy.

wersje silnikowe:
2.0i DOHC 138 KM (101 kW) H4
2.0i DOHC 165 KM (123 kW) H4
2.0t DOHC Dual AVCS 280 KM (210 kW) H4
2.0td 148 KM (110 kW) H4
2.5i SOHC 175 KM (130 kW) H4
2.5t DOHC AVCS 250 KM (190 kW) H4
3.0i DOHC AVCS 250 KM (190 kW) H6

skrzynie biegów:
4-biegowy automat
5-biegowy manual
5-biegowy automat
6-biegowy manual

wersje kodowe nadwozia:
BL - sedan
BP - wagon (kombi)

wersje wyposażenia (Europa):
2.0R - 5MT z redukcją / SPORTSHIFT E-4AT
2.5i - 5MT z redukcją / SPORTSHIFT E-4AT
3.0R - SPORTSHIFT E-5AT
3.0R spec B - 6MT / SPORTSHIFT E-5AT
Inne kraje:
2.5i, 2.5i Limited, 2.5 GT Limited, 2.5SE, 3.0R, 2.5GT Spec.B.

Obrazek
fot. 29 - Subaru Legacy 3.0R Spec.B kombi 2007

Obrazek
fot. 30 - Subaru Legacy 3.0R Spec.B sedan 2007

Obrazek
fot. 31 - Subaru Legacy 3.0R Spec.B sedan 2007

Obrazek
fot. 32 - Subaru Legacy 2.5GT Spec.B

Obrazek
fot. 33 - Subaru Legacy 2.5GT Wagon

Źródła:
http://www.conceptcarz.com
http://en.wikipedia.org
http://www.subaru-global.com
http://www.subaru.pl

: 22 lut 2008, o 12:31
autor: Alan, Alan, Alan!
Subaru Legacy w Australii nazwane jest Liberty, ze wzgledu na to, ze wczesniej istniala organizacja Legacy Australia.

Legacy Australia ([`legəsɪ] spadek, legat, spuścizna, dziedzictwo - za http://www.ling.pl) to organizacja pomagająca weteranom i ich rodzinom w czasie trwania i po wojnach.

http://en.wikipedia.org/wiki/Legacy_Australia

: 22 lut 2008, o 16:46
autor: Alan, Alan, Alan!
Subaru Liberty GT Tuned by STI - samochód przygotowany przez Subaru Australia.

: 24 lut 2008, o 10:24
autor: FUX
Subaru diesel 2008


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 25 lut 2008, o 11:40
autor: docurobei
Konto usunięte pisze: [color=blue]IV Generacja: 2004-
[...]
wersje silnikowe:
2.0i DOHC 138 KM (101 kW) H4
2.0i DOHC 165 KM (123 kW) H4
[/b]
A czy ten 138 KM to nie był SOHC? Z tego co mi się wydaje to główna zmiana w tym silniku między MY04-05 a MY06-07 to było właśnie dołożenie wałka i zwiększenie stopnia sprężania.

PS. SZACUN za zebranie tego do kupy! Fajnie się czyta

Docurobei

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 25 lut 2008, o 12:03
autor: Konto usunięte
docurobei, mnie się też tak wydaje. Ale nie mogę znaleźć nigdzie wiarygodnych danych.

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 26 lut 2008, o 13:34
autor: WRC fan
Jeszcze w kwestii diesla - tak wygląda oznaczenie na tylnej klapie :

Obrazek

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 27 lut 2008, o 00:53
autor: Fala
O! Ciekawy wątek :-)

A czy faktycznie już w 97r. Lancaster miał karoserię wprowadzoną w Europie dopiero rok później?
Konto usunięte pisze: Obrazek
fot. 15 - Subaru Lancaster 1997 (protoplasta outbacka)

...tam na antypodach jednak faktycznie słońce wcześniej wstaje... :-)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 27 lut 2008, o 03:58
autor: Alan, Alan, Alan!
the Wave pisze: tam na antypodach jednak faktycznie słońce wcześniej wstaje
... i jest to okropnie wkurzajace kiedy mama, o poranku wg czasu Au (czyli kiedy normalny czlowiek chce isc spac), zaczyna Cie pytac, czy zjadles, czy wyprane, czy posptrzatane, czy sie zle nie czujesz, zrob syrop z miodu i cebuli (czy czegos tu sie zawsze wylaczam), za duzo pracujesz, cos malo rozmowny jestes, wszystko ok? etc etc etc :-)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 27 lut 2008, o 10:29
autor: docurobei
Konto usunięte pisze:docurobei, mnie się też tak wydaje. Ale nie mogę znaleźć nigdzie wiarygodnych danych.
Znalazłem coś co kiedyś widziałem:
http://www.subaruklub.hu/subaru/modellek/legacy.html

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 27 lut 2008, o 11:26
autor: Fala

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 27 lut 2008, o 12:08
autor: Konto usunięte
the Wave pisze:O! Ciekawy wątek :-)

A czy faktycznie już w 97r. Lancaster miał karoserię wprowadzoną w Europie dopiero rok później?
Konto usunięte pisze: Obrazek
fot. 15 - Subaru Lancaster 1997 (protoplasta outbacka)

...tam na antypodach jednak faktycznie słońce wcześniej wstaje... :-)
Dobrze gadasz. Faktycznie obrazek jest rok młodszy niż lancaster. Zaraz poprawię.

EDIT. Poprawione. the Wave, dzięki :->

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 1 kwie 2008, o 02:11
autor: radekk
Konto usunięte pisze: 2.5t DOHC AVCS 250 KM (190 kW) H4
3.0i DOHC AVCS 250 KM (190 kW) H6
245KM to chyba będzie 180kW

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 21:50
autor: pablonas
Pozwolę sobie zadać pytanie tutaj.
Czy użytkownicy turbodziadka mogliby mnie uświadomić jakie realne przyśpieszenie 0-100 ma seryjny legaś turbo? W jednym z linków zapodanych przez Falę widzę 0-100 w 7,7 sekundy. Jakoś nie chce mi się w to wierzyć. Wydaje mi się, że te osiągi są zaniżone. GT jest wg suchych danych sporo szybszy a lżejszy jest "tylko" o 150 - 200 kg.

To jak będzie? Pomożecie? :)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 22:04
autor: vibowit
pablonas, ja tam nie wiem, ale z tego: http://www.autospeed.com/cms/A_0098/article.html wynika. że 6.8. Dane dla GT podają 6.4 a faktycznie w testach wychodziło jeszcze inaczej, więc straszny mętlik jest z tymi danymi.

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 22:13
autor: pablonas
vibowit pisze: pablonas, ja tam nie wiem, ale z tego: http://www.autospeed.com/cms/A_0098/article.html wynika. że 6.8. Dane dla GT podają 6.4 a faktycznie w testach wychodziło jeszcze inaczej, więc straszny mętlik jest z tymi danymi.

O dzięki! Ten artykuł jakoś mi umknął... ale tutaj z kolei podają dziwną wagę Legasia. 1355 kg podczas gdy w danych z tym "słabym" przyśpieszeniem, legaś t. waży prawie 1,5 tony. Coraz więcej rozbieżności :whistle:

Mimo wszystko realne osiągi nadal mnie interesują 8-)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 22:18
autor: So What!
pablonas pisze: O dzięki! Ten artykuł jakoś mi umknął... ale tutaj z kolei podają dziwną wagę Legasia. 1355 kg podczas gdy w danych z tym "słabym" przyśpieszeniem, legaś t. waży prawie 1,5 tony. Coraz więcej rozbieżności
Tutaj masz dane Legacy Turbo MY'92: http://www.subaru.de/fileadmin/download ... urbo92.pdf
Nie podali niestety przyspieszenia :?

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 22:21
autor: vibowit
pablonas pisze:ale tutaj z kolei podają dziwną wagę Legasia. 1355 kg podczas gdy w danych z tym "słabym" przyśpieszeniem, legaś t. waży prawie 1,5 tony. Coraz więcej rozbieżności :whistle:
Różnica kombi - sedan?

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 7 maja 2008, o 22:39
autor: WiS
So What! pisze: Nie podali niestety przyspieszenia

Podali, w opisie na str 2 folderka. "6.7 sekunden".

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 12:01
autor: So What!
WiS, opisu nie czytałem :oops: Przeglądnąłem tylko tabelkę. Ale ze mnie leniwiec trójpalczasty :-)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 12:26
autor: Fala
pablonas pisze: Mimo wszystko realne osiągi nadal mnie interesują 8-)

Turbodziadka?
Z własnej ciekawości zmierzę po powrocie do W-wy - teraz OBK'iem we Wrocku.

...a "zeks koma siben sekunden" brzmi strasznie, ale chyba realnie ;-P

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 20:18
autor: pablonas
the Wave pisze: ...a "zeks koma siben sekunden" brzmi strasznie, ale chyba realnie ;-P
To co mówisz + dane z niemieckiego prospektu przywracają mi wiarę w dziadka 8-) Te 7,7s to byłaby porażka i gwóźdź do trumny z pomysłem zakupu przeze mnie tego auta :razz:
Dzięki wszystkim za pomoc ;-)

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 20:33
autor: szczur75
He he. Dopiero teraz znalazłem temata. Fajny. Ciekawe jak się rozwinie?

pablonas, prawie seryjny Turbodziadek leje seryjnego GT '97 :arrow: na prostej ze startu zatrzymanego.

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 20:41
autor: pablonas
A no właśnie miałem Cię zapytać. Co tam masz u siebie nadłubane? I jaka jest teraz szacunkowa moc?

Re: Powiew historii - Subaru Legacy

: 8 maja 2008, o 20:46
autor: vibowit
widzisz pablonas.
Bierz tego herrkamowego sztrucla ;-) i lej GTki na prostej ze startu zatrzymanego. :mrgreen: