Strona 1 z 1

Subaru Libero

: 24 lut 2008, o 19:34
autor: Konto usunięte
Zebrałem trochę wiadomości dot. tego wyjątkowego samochodu. Dla mnie jest podwójnie wyjątkowy, bo wiozłem się nim do ślubu :-D

[color=blue]Subaru Libero

Subaru Libero jest to mikrobus produkowany przez FHI w latach 1984-1998 jako rozwinięcie Subaru Sambar. Jest to urocze, bardzo funkncjonalne autko z niezliczonymi wprost możliwościami aranżacji wnętrza. Samochód posiadał dwoje klasycznych drzwi z przodu. Parę drzwi odsuwanych w środkowej części pojazdu i drzwi tylne otwierane do góry. Przy niespełna 3,42m długości oferował 6 miejsc w 3 rzędach siedzeń (7 osób siedziało całkiem wygodnie). Subaru Libero oferowany był z dwoma 3-cylindrowymi silnikami o pojemnościach 1.0l i 1.2l. Te rzędowe jednostki napędowe umieszczone były z tyłu pojazdu pod podłogą i napędzały tylną oś. W gałce zmiany biegów umieszczony był przełącznik umożliwiający elektromagnetyczne dołączenie napędu na przednią oś czyniąc z tego auta pełnowartościowe 4WD. Dzięki niewielkiej długości auta, małemu promieniowi skrętu, stosunkowo dużemu prześwitowi, oraz niewielkiej odległości między osiami, samochód cechowała duża dzielność terenowa. Cecha ta, jak również wielofunkcyjność auta powodowała, że zdobyło bardzo dużą popularność w rejonach górskich Europy (Austria, Niemcy, Szwajcaria). Samochód często obsługiwał małe hotele i pensjonaty będąc jednocześnie samochodem ciężarowym, taksówką, oraz samochodem rodzinnym właścicieli.

Przednia oś umieszczona była pod siedzeniem kierowcy, co powodowało, że auto prowadziło się bardzo specyficznie, niemal jak autobus.

W czasie 14 lat produkcji Subaru Libero przeżyło 2 przeobrażenia.

[color=blue]I Generacja (1984-1986)

Nazwa kodowa: KJ6. Auto wyposażone było w litrowy, gaźnikowy, 3 cylindrowy silnik rzędowy E10 (997cm3, 37kW - stosowany również w modelu Justy) i pięciobiegową skrzynię biegów. Od pierwszego modelu standardem był stały napęd na oś tylną i dołączany napęd na oś przednią. Libero KJ6 fabrycznie wyposażony był w opony 155/80R13 lub 165/65R13.

Dane techniczne:
silnik: 997 cc (37 kW), rzędowy, 3 cylindrowy
długość: 3,425 mm
szerokość: 1,430 mm
waga pojazdu: 905 kg

Obrazek Obrazek
Subaru Libero KJ6

[color=blue]II Generacja (1986-1993)

Nazwa kodowa: KJ8. Wyposażony w większy, nadal gaźnikowy silnik E12 (1189cm3, 38kW) z katalizatorem. Wygląd zewnętrzny zmienił się o podwyższany dach. Ze względu na dużą powierzchnię boczną auto było dość wrażliwe na podmuchy bocznego wiatru. Jednak nisko umieszczony silnik przekładał się na nisko umieszczony środek ciężkości co zapewniało całkiem bezpieczną jazdę. Dostęp do silnika był przez podnoszoną klapę znajdującą się pod ostatnim rzędem siedzeń. Dodatkowo samochód posiadał otwierany do dołu zderzak pod którym mieścił się korek wlewu oleju, pokrywa zaworów i elementy wydechu.

Dane techniczne:
silnik: 1,189 cc (38 kW), rzędowy, 3 cylindrowy
długość: 3,425 mm
szerokość: 1,430 mm
wysokość: 1935 mm
waga pojazdu: 920 kg


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Subaru Libero KJ8

Obrazek
Możliwości aranżacji wnętrza

Obrazek
Wymiary Libero KJ8

[color=blue]III Generacja (1993-1998)

Nazwa kodowa: FA. W stosunku do poprzednika przeprojektowane zostało nadwozie. Zostało skrócone o 7cm i zwężone o 2cm. Auto miało duży dwuczęściowy szklany dach, więcej zaokrągleń i charakterystyczne wystające zderzaki z przodu i z tyłu. Podwójne światła z przodu zoastały zastąpione pojedynczymi. Szyby w przednich drzwiach były sterowane elektrycznie. Silnik E12 został wyposażony w układ wtryskowy co spowodowało podniesienie mocy do 40kW.

Dane techniczne:
silnik: 1,189 cc (40 kW), rzędowy, 3 cylindrowy
długość: 3,255 mm
szerokość: 1,415 mm
wysokość: 1925 mm
waga pojazdu: 980 kg


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Subaru Libero FA

[color=blue]Libero na prospektach reklamowych

Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek

[color=blue]Libero - inspiracje

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek


Źródła
http://subarulibero.org
http://www.libero.wz.cz
http://de.wikipedia.org/wiki/Subaru_Libero
http://subarulibero.org
http://freenet-homepage.de/Subaru-Libero

: 24 lut 2008, o 23:15
autor: 5qra
Konto usunięte pisze:Dla mnie jest podwójnie wyjątkowy, bo wiozłem się nim do ślubu
co za pomysł :-D

: 24 lut 2008, o 23:31
autor: WiS
5qra pisze:
Konto usunięte pisze:Dla mnie jest podwójnie wyjątkowy, bo wiozłem się nim do ślubu
co za pomysł :-D
:mrgreen: :mrgreen:

Noooco, a ja dużym fiatem 8-) - wtedy to było przyzwoite auto klasy wyższej średniej. Fido był zaś o tyle lepszy, że jechał nie polskim, a zagranicznym... 8-)

Brawo :evilgrin:

: 25 lut 2008, o 00:33
autor: EterycznyŻołądź
Ja jak spotykam coś takiego na na ulicy to zawsze muszę się nagłowić czy to Libero czy takie jedno Mitsubishi(?).

: 25 lut 2008, o 02:08
autor: 5qra
MItsu takiego nie było - było Suzi Carry :)

Re: Subaru Libero

: 25 lut 2008, o 15:11
autor: EterycznyŻołądź
Było podobne. L300. W ogóle jest kilka podobnych japońskich starych vanów. Np. Toyota, ale nie pamiętam nazwy.

Re: Subaru Libero

: 25 lut 2008, o 16:22
autor: 5qra
L300 jest duuuzo wieksze :mrgreen: takie jak Toyka HiAce

Re: Subaru Libero

: 25 lut 2008, o 21:47
autor: E12
Jeżdziłem takim samochodem 10 lat BOMBA. Suzuki jest 2WD i ma z tyłu sztywny most inna bajka inn klasa samochodu ;-) na miasto nie ma lepszej fury.

Re: Subaru Libero

: 26 lut 2008, o 13:28
autor: WRC fan
Fido wg. moich źródeł były tylko dwie generacje Libero (to co Ty potraktowałeś jako I i II tam jest określone jako Libero I). Kolejna generacja to już Dias Wagon a nie Libero :

Obrazek

Obrazek

Re: Subaru Libero

: 19 cze 2008, o 14:45
autor: esilon

Re: Subaru Libero

: 7 wrz 2008, o 21:52
autor: esilon
Obrazek

a tak wygląda rozkrojone

Re: Subaru Libero

: 10 mar 2009, o 12:42
autor: ujar
U nas był dziś taki zielony III generacji :mrgreen:

Re: Subaru Libero

: 25 mar 2018, o 14:12
autor: JARP
Witam,
czy ktoś jeszcze ma Libero?