Strona 1 z 2

Subaru Forester

: 21 lut 2008, o 23:29
autor: WiS
SUBARU FORESTER, zwany potocznie m.in. „Forkiem” lub „Leśnikiem”.

Powstał w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku, jako „uterenowione kombi” vel „SUV”. Podwozie i silniki wzięto z Imprezy, lekko tylko je modyfikując. Nadwozie od początku łączyło praktyczność, solidność i „nienachalną” urodę, często porównywaną do urody osiedlowego warzywniaka. Dla niektórych to wada, dla maniaków Subaru – ważna zaleta.

Generalnie Forestery dzielimy na:
- wolnossące (zawsze 2.0 w Europie, 2.5 w USA);
- zaturbione (w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później; w USA turbo pojawiło się dopiero w 2004, ale za to od razu o pojemności 2.5).

Wersje turbo „na oko” odróżniamy przede wszystkim po wlocie powietrza na masce.

Na razie wszystkie silniki są benzynowe. Diesel pojawi się niebawem.

Forester miał dotychczas trzy generacje, różniące się szczegółami nadwozia i drobiazgami konstrukcyjnymi - zdjęcia poniżej.

Europejskie "wolno-ssaki" mają reduktor, amerykańskie nie. Wersje turbo – również nie. Wszystkie zaturbione mają natomiast szperę z tyłu.

Forester, zwłaszcza wolnossący, cieszy się opinią jednego z „najbardziej terenowych” SUV-ów („poza czarnym” w tej samej lidze gra chyba tylko Suzuki Vitara). Decyduje o tym głównie wysoka jakość i efektywność subarowego AWD; warto jednak pamiętać, że mamy do czynienia z autem o samonośnym nadwoziu, o raczej „szosowym” zawieszeniu i bez blokad, a więc nie jest to prawdziwa terenówka w rodzaju Patrola czy UAZ-a.
Spośród wszelkich „terenowych” i „pseudoterenowych” aut Forek wyróżnia się za to znakomitą jazdą po szosie – pod tym względem przewyższa nie tylko inne SUV-y, ale i wiele niżej zawieszonych aut osobowych.

Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html

Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe. A jak ktoś nie odnajdzie, to może nie powinien jeździć mocnym czteropędem...? ;-)

I tyle tytułem wstępu, na dobry początek. Zachęcam posiadaczy i pasjonatów do uzupełnień i dalszych komentarzy :-)

: 22 lut 2008, o 02:47
autor: WRC fan
WiS pisze:w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później
Przez jeden rok w Polsce (i całej Europie zapewne) były oferowanie 2.0XT i 2.5XT (210KM) równolegle (2005 bodajże).
WiS pisze:Forester miał dotychczas trzy generacje
Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001
Druga generacja 2003
-lifting 2006
Trzecia generacja 2008

Re: Subaru Forester

: 5 mar 2008, o 18:00
autor: hogi
WRC fan pisze: Druga generacja 2003
-lifting 2006
A nie lifting 2005?

Re: Subaru Forester

: 5 mar 2008, o 22:54
autor: WRC fan
hogi pisze: A nie lifting 2005?
Wg. mnie nie. Rok produkcji mógł być już 2005 - owszem, ale modelowo był to rocznik 2006.

Re: Subaru Forester

: 10 mar 2008, o 23:20
autor: Doxa
WRC fan pisze: Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001
Chyba koniec 1999 albo początek 2000

Mam 2 pytania :

1. jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad? Ostatnio spotkałam się z opinią, że Forester to allroad :->
1. co to jest ta szpera? :oops:

Re: Subaru Forester

: 10 mar 2008, o 23:34
autor: hogi
Doxa pisze: WRC fan napisał(a):Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001


Chyba koniec 1999 albo początek 2000
2000 rok czyli mogły być już w ostatnim kwartale 1999 roku

Re: Subaru Forester

: 10 mar 2008, o 23:45
autor: WiS
Doxa pisze: jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad?
IMO, jedno i drugie to nie jest precyzyjne okreslenie techniczne, a takie handlowo-marketingowe cuś, które należy traktować umownie. Przy czym SUV (ew. z dodatkiem "mały" lub "duzy") przyjął się jako okreslenie czegoś na kształt uterenowionego kombi, tzn. auta z napędem na cztery i nieco wyższym prześwitem, ale bez ramy, najczęściej z niezależnym zawieszeniem kół i bez prawdziwie terenowych gadżetów w układzie przeniesienia napędu. Allroad to natomiast specyficzne określenie, stosowane przez audi na jego modele SUV-ów; nie zdziwiłbym się, gdyby je zastrzegli, bo nie kojarzę aby inne marki to stosowały.
Doxa pisze: co to jest ta szpera?
Już miałem napisać, ale zostawię innym samczykom tę przyjemność, aby z okazji Dnia Faceta poinformować "małą, słabą kobietkę" o technicznych zawiłościach... :evilgrin: ;-)

A serio - kuledzy, szpera stanowczo zasługuje na godne miejsce i odrębny wątek w Suparupedii. Do piór!

Re: Subaru Forester

: 11 mar 2008, o 00:16
autor: Doxa
Aha :). Dziękuję bardzo za wyjaśnienie, czyli znaczy się mogę swobodnie wydrapać oczy w obronie mojego stanowiska, iż Forester to SUV ;-)

I czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery :->

Re: Subaru Forester

: 11 mar 2008, o 00:27
autor: WiS
Doxa pisze: czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery
W największym skrócie, czyli szpera według politologa: takie cuś, co powoduje, że pałer idzie nie tam, gdzie chce (i gdzie - dzieki mechanizmowi różnicowemu może pójść) bo ma najlżej (czyli np. na koło wiszące w powietrzu albo ślizgające się) - ale tam, gdzie jest potrzebny (czyli na koło dociskane do podłoża i mogące się odeń odepchnąć).
Szpery dzielimy na te między osiami przednią i tylną oraz na te w danej osi, między kołem lewym i prawym.
Szper jest dużo, różnych typów - i zasadniczo dzielą się też na mientkie (takie, co tylko trochę udają, że potrafią być szperą), twardsze (bardzo cenione w środowisku) i zespawane na sztywno, na których trochę kiepsko się jeździ zakręty.
Szpery przydają się zarówno w terenie, na miękkim lub bardzo krzywym, jak i przy szybkiej jeździe po twardym.
Dalszych zeznań w temacie - odmawiam ;-)

Re: Subaru Forester

: 11 mar 2008, o 00:34
autor: Alan, Alan, Alan!
Doxa pisze: szpery :->
tak po krotce. Szpera potocznie to mechanizm roznicowy (dyferencjal) o ograniczonym poslizgu. Otwarty dyferencjal (taki jak w normalnych autach) dziala w ten sposob, ze zawsze przekazuje taki sam moment na oba kola. Problem polega na tym, ze jezeli jedno kolo nie ma przyczepnosci (=dostaje malutki moment), drugie nawet jezeli te przyczepnosc ma, dostaje taki sam malutki moment i auto ma problem z ruszaniem.
Szpera eliminuje ten efekt poprzez mozliwosc nierownego przenoszenia momentu miedzy kolami - kolo ktore ma lepsza przyczepnosc dostaje wiecej momentu.
W Subaru szpera jest wiskotyczna - to taki gesty 'kisiel' ktory zageszcza sie jeszcze bardziej jezeli jedno z kol kreci sie szybciej (ma mala przyczepnosc). W normalnym dyfrze kolo krecace sie wolniej dosaloby maly moment, a tutaj wiskoza dazy do wyrownania obrotow kola szybciej krecacego sie i tego wolniej, dzieki temu autko moze latwiej ruszac.

ps zakrety i inne takie pominelem.

Re: Subaru Forester

: 12 maja 2008, o 22:47
autor: WRC fan
WiS pisze: Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html

Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe.


Tu jest dla tych którzy nie chcą się męczyć w obcych lengłidżach :

http://www.4forester.pl/

8-)

Re: Subaru Forester

: 12 maja 2008, o 23:03
autor: Konto usunięte
:o :o :o opadła mi szczęka z wrażenia. Piękne opracowanko :-)

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 01:28
autor: radekk
Konto usunięte pisze: opadła mi szczęka z wrażenia
Mi również. Bardzo fajna stronka

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 01:30
autor: WiS
Ożesz ja cię kręcę...


I już nikt nie śmiał zagrać po Jankielu. Gratulacje dla Autora i Sponsora stronki 8-)

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 08:15
autor: esilon
4turbo się rozkręca, rewelacyjna strona ale tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim :mrgreen: chyba na parkingu przy wyłączonej klimie

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 13:32
autor: warp9
Zadam strony 4legacy.pl :mrgreen:

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 13:49
autor: WRC fan
WiS pisze: Gratulacje dla Autora
Dzięki :-) Bardzo mnie cieszą pozytywne opinie :oops:

esilon pisze: tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim :mrgreen:

Hehe - dane pochodzą stricte z katalogu ;-)

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 13:59
autor: vibowit
WRC fan, super!!
Będzie dalszy ciąg serii, czy to jakiś specjalny ukłon w stronę leśników? ;-)

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 14:44
autor: EterycznyŻołądź
Tylko lata modeli są chyba niespójne. Raz są według MY, a raz według kalendarza.

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 16:18
autor: Alan, Alan, Alan!
warp9 pisze: Zadam strony 4legacy.pl :mrgreen:
spokojnie, nie wszystko na raz :mrgreen:

Re: Subaru Forester

: 13 maja 2008, o 19:36
autor: esilon
remek pisze: spokojnie, nie wszystko na raz

o o o liczba ojców sukcesu rośnie :mrgreen:

gratulacje 8-)

Re: Subaru Forester

: 14 maja 2008, o 16:15
autor: So What!
esilon pisze:
remek pisze: spokojnie, nie wszystko na raz

o o o liczba ojców sukcesu rośnie :mrgreen:

gratulacje 8-)
Może remek jest matką :-d

Re: Subaru Forester

: 14 maja 2008, o 23:05
autor: vibowit
So What! pisze:Może remek jest matką :-d
Matka, jest tylko jedna! ;-)

Re: Subaru Forester

: 15 maja 2008, o 09:43
autor: So What!
vibowit pisze: Matka, jest tylko jedna! ;-)
:oops: :mrgreen:

Re: Subaru Forester

: 15 maja 2008, o 10:25
autor: damaz