Forum Subaru

Przejdź do zawartości

Ważne wątki

Subaru Forester

Encyklopedia Subarowa - baza wiedzy o wszystkim co związane z Subaru, a czasem więcej

Post 21 lut 2008, o 22:29

SUBARU FORESTER, zwany potocznie m.in. „Forkiem” lub „Leśnikiem”.

Powstał w drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku, jako „uterenowione kombi” vel „SUV”. Podwozie i silniki wzięto z Imprezy, lekko tylko je modyfikując. Nadwozie od początku łączyło praktyczność, solidność i „nienachalną” urodę, często porównywaną do urody osiedlowego warzywniaka. Dla niektórych to wada, dla maniaków Subaru – ważna zaleta.

Generalnie Forestery dzielimy na:
- wolnossące (zawsze 2.0 w Europie, 2.5 w USA);
- zaturbione (w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później; w USA turbo pojawiło się dopiero w 2004, ale za to od razu o pojemności 2.5).

Wersje turbo „na oko” odróżniamy przede wszystkim po wlocie powietrza na masce.

Na razie wszystkie silniki są benzynowe. Diesel pojawi się niebawem.

Forester miał dotychczas trzy generacje, różniące się szczegółami nadwozia i drobiazgami konstrukcyjnymi - zdjęcia poniżej.

Europejskie "wolno-ssaki" mają reduktor, amerykańskie nie. Wersje turbo – również nie. Wszystkie zaturbione mają natomiast szperę z tyłu.

Forester, zwłaszcza wolnossący, cieszy się opinią jednego z „najbardziej terenowych” SUV-ów („poza czarnym” w tej samej lidze gra chyba tylko Suzuki Vitara). Decyduje o tym głównie wysoka jakość i efektywność subarowego AWD; warto jednak pamiętać, że mamy do czynienia z autem o samonośnym nadwoziu, o raczej „szosowym” zawieszeniu i bez blokad, a więc nie jest to prawdziwa terenówka w rodzaju Patrola czy UAZ-a.
Spośród wszelkich „terenowych” i „pseudoterenowych” aut Forek wyróżnia się za to znakomitą jazdą po szosie – pod tym względem przewyższa nie tylko inne SUV-y, ale i wiele niżej zawieszonych aut osobowych.

Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html

Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe. A jak ktoś nie odnajdzie, to może nie powinien jeździć mocnym czteropędem...? ;-)

I tyle tytułem wstępu, na dobry początek. Zachęcam posiadaczy i pasjonatów do uzupełnień i dalszych komentarzy :-)
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 22 lut 2008, o 01:47

WiS napisał(a):w Europie 2.0 turbo do 2005 roku, 2.5 turbo później


Przez jeden rok w Polsce (i całej Europie zapewne) były oferowanie 2.0XT i 2.5XT (210KM) równolegle (2005 bodajże).

WiS napisał(a):Forester miał dotychczas trzy generacje


Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001
Druga generacja 2003
-lifting 2006
Trzecia generacja 2008
WRC fan
Moderator
 
Skąd: inąd
  

Post 5 mar 2008, o 17:00

WRC fan napisał(a):Druga generacja 2003
-lifting 2006

A nie lifting 2005?
hogi
5 gwiazdek
 
Auto: Kona Stinky
Skąd: Warszawa
  

Post 5 mar 2008, o 21:54

hogi napisał(a):A nie lifting 2005?

Wg. mnie nie. Rok produkcji mógł być już 2005 - owszem, ale modelowo był to rocznik 2006.
WRC fan
Moderator
 
Skąd: inąd
  

Post 10 mar 2008, o 22:20

WRC fan napisał(a):Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001

Chyba koniec 1999 albo początek 2000

Mam 2 pytania :

1. jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad? Ostatnio spotkałam się z opinią, że Forester to allroad :->
1. co to jest ta szpera? :oops:
Człowiek do kresu życia powinien się dotoczyć z kieliszkiem Chardonnay w jednej ręce,
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
Doxa
5 gwiazdek
 
Skąd: z krzesła
  

Post 10 mar 2008, o 22:34

Doxa napisał(a): WRC fan napisał(a):Pierwsza generacja 1998
-lifting bodajże 2001


Chyba koniec 1999 albo początek 2000


2000 rok czyli mogły być już w ostatnim kwartale 1999 roku
hogi
5 gwiazdek
 
Auto: Kona Stinky
Skąd: Warszawa
  

Post 10 mar 2008, o 22:45

Doxa napisał(a):jaka jest różnica pomiędzy SUV-em a allroad?

IMO, jedno i drugie to nie jest precyzyjne okreslenie techniczne, a takie handlowo-marketingowe cuś, które należy traktować umownie. Przy czym SUV (ew. z dodatkiem "mały" lub "duzy") przyjął się jako okreslenie czegoś na kształt uterenowionego kombi, tzn. auta z napędem na cztery i nieco wyższym prześwitem, ale bez ramy, najczęściej z niezależnym zawieszeniem kół i bez prawdziwie terenowych gadżetów w układzie przeniesienia napędu. Allroad to natomiast specyficzne określenie, stosowane przez audi na jego modele SUV-ów; nie zdziwiłbym się, gdyby je zastrzegli, bo nie kojarzę aby inne marki to stosowały.

Doxa napisał(a):co to jest ta szpera?

Już miałem napisać, ale zostawię innym samczykom tę przyjemność, aby z okazji Dnia Faceta poinformować "małą, słabą kobietkę" o technicznych zawiłościach... :evilgrin: ;-)

A serio - kuledzy, szpera stanowczo zasługuje na godne miejsce i odrębny wątek w Suparupedii. Do piór!
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 10 mar 2008, o 23:16

Aha :). Dziękuję bardzo za wyjaśnienie, czyli znaczy się mogę swobodnie wydrapać oczy w obronie mojego stanowiska, iż Forester to SUV ;-)

I czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery :->
Człowiek do kresu życia powinien się dotoczyć z kieliszkiem Chardonnay w jednej ręce,
tabliczką czekolady w drugiej, narąbany w trzy d..y, krzycząc : "ALE TO BYŁA JAZDA!"
:)
Doxa
5 gwiazdek
 
Skąd: z krzesła
  

Post 10 mar 2008, o 23:27

Doxa napisał(a):czekam niecierpliwie na jakiś elaborat na temat szpery

W największym skrócie, czyli szpera według politologa: takie cuś, co powoduje, że pałer idzie nie tam, gdzie chce (i gdzie - dzieki mechanizmowi różnicowemu może pójść) bo ma najlżej (czyli np. na koło wiszące w powietrzu albo ślizgające się) - ale tam, gdzie jest potrzebny (czyli na koło dociskane do podłoża i mogące się odeń odepchnąć).
Szpery dzielimy na te między osiami przednią i tylną oraz na te w danej osi, między kołem lewym i prawym.
Szper jest dużo, różnych typów - i zasadniczo dzielą się też na mientkie (takie, co tylko trochę udają, że potrafią być szperą), twardsze (bardzo cenione w środowisku) i zespawane na sztywno, na których trochę kiepsko się jeździ zakręty.
Szpery przydają się zarówno w terenie, na miękkim lub bardzo krzywym, jak i przy szybkiej jeździe po twardym.
Dalszych zeznań w temacie - odmawiam ;-)
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 10 mar 2008, o 23:34

Doxa napisał(a):szpery :->


tak po krotce. Szpera potocznie to mechanizm roznicowy (dyferencjal) o ograniczonym poslizgu. Otwarty dyferencjal (taki jak w normalnych autach) dziala w ten sposob, ze zawsze przekazuje taki sam moment na oba kola. Problem polega na tym, ze jezeli jedno kolo nie ma przyczepnosci (=dostaje malutki moment), drugie nawet jezeli te przyczepnosc ma, dostaje taki sam malutki moment i auto ma problem z ruszaniem.
Szpera eliminuje ten efekt poprzez mozliwosc nierownego przenoszenia momentu miedzy kolami - kolo ktore ma lepsza przyczepnosc dostaje wiecej momentu.
W Subaru szpera jest wiskotyczna - to taki gesty 'kisiel' ktory zageszcza sie jeszcze bardziej jezeli jedno z kol kreci sie szybciej (ma mala przyczepnosc). W normalnym dyfrze kolo krecace sie wolniej dosaloby maly moment, a tutaj wiskoza dazy do wyrownania obrotow kola szybciej krecacego sie i tego wolniej, dzieki temu autko moze latwiej ruszac.

ps zakrety i inne takie pominelem.
A poza tym przepraszam. Nie wiem czy mogę z racji pełnionej funkcji.
Alan, Alan, Alan!
Administrator
 
Auto: WiśniaNieWiśnia
  

Post 12 maja 2008, o 21:47

WiS napisał(a):Podstawowe dane techniczne można znaleźć:
- wersje europejskie: http://www.subaru.de/kundenservice/pros ... rester.htm
- wersje amerykańskie: http://www.cars101.com/forester.html

Niestety, w lengłidżach obcych, ale cyferki - przy odrobinie wyobraźni - nawet łatwo odnaleźć te właściwe.



Tu jest dla tych którzy nie chcą się męczyć w obcych lengłidżach :

http://www.4forester.pl/

8-)
WRC fan
Moderator
 
Skąd: inąd
  

Post 12 maja 2008, o 22:03

:o :o :o opadła mi szczęka z wrażenia. Piękne opracowanko :-)
Fido__
Specjalne pozdrowienia dla Ciebie Gość
Dziwisz się, że Cię pozdrawiam? Nie pisz na public, priv, pokombinuj, wyloguj się i spróbuj jeszcze raz bez zalogowania
Fido__
6 gwiazdek
 
Auto: C200
Skąd: Ze wsi
  

Post 13 maja 2008, o 00:28

Fido__ napisał(a):opadła mi szczęka z wrażenia

Mi również. Bardzo fajna stronka
radekk
5 gwiazdek
 
Auto: Forester, MX5
Skąd: Zmysłowo/Poznań
  

Post 13 maja 2008, o 00:30

Ożesz ja cię kręcę...


I już nikt nie śmiał zagrać po Jankielu. Gratulacje dla Autora i Sponsora stronki 8-)
WiS
6 gwiazdek
 
Auto: Forester turbo, zwany Yetim
Skąd: z puszcz odwiecznych, z krain mrocznych...
  

Post 13 maja 2008, o 07:15

4turbo się rozkręca, rewelacyjna strona ale tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim :mrgreen: chyba na parkingu przy wyłączonej klimie
esilon
6 gwiazdek
 
Auto: mat
  

Post 13 maja 2008, o 12:32

Zadam strony 4legacy.pl :mrgreen:
It's evolution ...
Obrazek
warp9
2 gwiazdki
 
Auto: Celica ST182/ Vitara V6/Evo VIII/Impreza WRX
Skąd: Grodzisk Maz.
  

Post 13 maja 2008, o 12:49

WiS napisał(a):Gratulacje dla Autora

Dzięki :-) Bardzo mnie cieszą pozytywne opinie :oops:


esilon napisał(a):tabelka ze spalaniem to mnie zawsze rozśmiesza: 7,7 w cyklu pozamiejskim :mrgreen:


Hehe - dane pochodzą stricte z katalogu ;-)
WRC fan
Moderator
 
Skąd: inąd
  

Post 13 maja 2008, o 12:59

WRC fan, super!!
Będzie dalszy ciąg serii, czy to jakiś specjalny ukłon w stronę leśników? ;-)
czarne jest piękne...
vibowit
6 gwiazdek
 
Auto: passerati
Skąd: Kiełpin
  

Post 13 maja 2008, o 13:44

Tylko lata modeli są chyba niespójne. Raz są według MY, a raz według kalendarza.
EterycznyŻołądź
6 gwiazdek
 
  

Post 13 maja 2008, o 15:18

warp9 napisał(a):Zadam strony 4legacy.pl :mrgreen:

spokojnie, nie wszystko na raz :mrgreen:
A poza tym przepraszam. Nie wiem czy mogę z racji pełnionej funkcji.
Alan, Alan, Alan!
Administrator
 
Auto: WiśniaNieWiśnia
  

Post 13 maja 2008, o 18:36

remek napisał(a):spokojnie, nie wszystko na raz


o o o liczba ojców sukcesu rośnie :mrgreen:

gratulacje 8-)
esilon
6 gwiazdek
 
Auto: mat
  

Post 14 maja 2008, o 15:15

esilon napisał(a):
remek napisał(a):spokojnie, nie wszystko na raz


o o o liczba ojców sukcesu rośnie :mrgreen:

gratulacje 8-)

Może remek jest matką :-d
So What!
Rada forum
 
Auto: H6
Skąd: Kraków
  

Post 14 maja 2008, o 22:05

So What! napisał(a):Może remek jest matką :-d

Matka, jest tylko jedna! ;-)
czarne jest piękne...
vibowit
6 gwiazdek
 
Auto: passerati
Skąd: Kiełpin
  

Post 15 maja 2008, o 08:43

vibowit napisał(a):Matka, jest tylko jedna! ;-)

:oops: :mrgreen:
So What!
Rada forum
 
Auto: H6
Skąd: Kraków
  

Post 15 maja 2008, o 09:25

damaz
Rada forum
 
Skąd: z Damaziowa
  

Następna strona

Powrót do Subarupedia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość