Witam.
Jestem ciekaw Waszych opinii na ww.temat.Czy rzeczywiście ma takie znaczne ten indeks (np.H<210 km/h lub V<240 km/h),i czy faktycznie przekłada się to odczuwalnie podczas jazdy.W tym akurat przypadku mam na myśli autko z silnikiem 2.0 125 KM,gdzie katalogowa prędkość max.wg.producenta to 180 km/h gdzie producent zaleca oponki o indeksie V=240 km/h.Poruszam ten temat z oczywistego względu jakim jest znaczna różnica w cenie zakupu tych samych opon lecz innym indeksem prędkości.Do normalnej jazdy wydaje mi się przynajmniej,że nie ma to aż tak odczuwalnego i większego znaczenia,ale co ja tam wiem,dlatego zwracam się do Was z tym zapytaniem.
Pozdrawiam gorąco,bo jednak mam już dosyć tej zimy
Indeks prędkości opony-V/H/...
-
lukass
- 5 gwiazdek
- Lokalizacja: Wawa
- Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
- Polubił: 8 razy
- Polubione posty: 130 razy
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Z tego co sprawdziłem to Legac 125 KM ma prędkość maksymalną 194 km/h - dlatego homologowana do niego jest opona z indeksem V. Ktos powie że H wystarczy bo ma 210. Niestety te 210 nie jest do końca "prawdą", tak samo jak przy V prędkość 240 to tak nie do końca.
Generalnie wygląda to tak
Indeks T to 190km/h zawsze i przy pełnym wykorzystaniu nośności katalogowej dla tej opony
Indeks H to tak naprawdę 190 km/h przy pełnym wykorzystaniu nośności katalogowej dla tej opony i później nośnośc spada po 5% co 10km/h, czyli przy 210km/h mamy tylko 90% nośności.
Analogicznie jest z V czyli 240km/h
Mamy pełną nośnośc przy 210km/h i spadek po 5% co 10km/h, czyli przy 240 tylko 85% nominalnego obciążenia.
Dlatego producent musi dobrać tak indeks prędkości żeby prędkość maksymalna była osiagana bez spadku założonej przez producenta nośności opony.
Stąd też , gdyby tenże Legacy miał V max 189km/h to starczyłoby do homologacji dać opone H, ale te 194 wymaga indeksu V.
Generalnie wygląda to tak
Indeks T to 190km/h zawsze i przy pełnym wykorzystaniu nośności katalogowej dla tej opony
Indeks H to tak naprawdę 190 km/h przy pełnym wykorzystaniu nośności katalogowej dla tej opony i później nośnośc spada po 5% co 10km/h, czyli przy 210km/h mamy tylko 90% nośności.
Analogicznie jest z V czyli 240km/h
Mamy pełną nośnośc przy 210km/h i spadek po 5% co 10km/h, czyli przy 240 tylko 85% nominalnego obciążenia.
Dlatego producent musi dobrać tak indeks prędkości żeby prędkość maksymalna była osiagana bez spadku założonej przez producenta nośności opony.
Stąd też , gdyby tenże Legacy miał V max 189km/h to starczyłoby do homologacji dać opone H, ale te 194 wymaga indeksu V.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Nasuwa się jednak pytanie - czy legac jest w stanie w normalnych warunkach drogowych osiągnąć takie prędkości i czy użytkownik ma zamiar do tych prędkości dobijać... W końcu to jest tylko 4km/h ponad indeks...
Marcin
-_-
-_-
-
lukass
- 5 gwiazdek
- Lokalizacja: Wawa
- Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
- Polubił: 8 razy
- Polubione posty: 130 razy
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
To nie chodzi o to co chce uzytkownik - tylko o zgodnośc z przepisami. Nikomu nie życzę, ale kiedyś przy jakiejś szkodzie ubezpieczyciel zacznie w końcu na to patrzeć, tak jak jest to na zachodzie.........
Ale oczywiście każdy jest dorosły i odpowiadam sam za swoje czyny. Ja tylko wyjaśniłem skąd się to bierze.
Ale oczywiście każdy jest dorosły i odpowiadam sam za swoje czyny. Ja tylko wyjaśniłem skąd się to bierze.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD
- Arionimus
- 0 gwiazdek
- Lokalizacja: Łaziska G.
- Auto: Subaru Legacy 2.0 GL
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Dzięki lukass za tak rzetelne podejście do tematu,mimo wszystko taki mały szczegół techniczny,a jednak nie daje do końca spokoju,czy producenci na wyrost dobierają te opony pod względem technicznym (min.indeksu prędkości),czy mają w tym jakiś inny cel (marketingowy?) Podejmując ten temat nie miałem na myśli jakiś najtańszych budżetowych opon,tylko tych z klasy średniej i wyższej(tzw.premium),które technologicznie są bardziej zaawansowane konstrukcyjnie,mając nadzieje,że ich parametry nie są właśnie jakoś drastycznie zaniżone,cóż 100% nie mamy.
Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.
Jeszcze raz dzięki i pozdrawiam.
Silber Pearl
-
lukass
- 5 gwiazdek
- Lokalizacja: Wawa
- Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
- Polubił: 8 razy
- Polubione posty: 130 razy
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Nie mają żadnego ukrytego celu. Jeżeli homologują pojazd to musi spełniać on pewne kryteria, a tym samym opony też. Skoro przewidziano taki a nie inny minimalny indeks nośności to musi być on spełniony w całym zakresie prękości jakie ten pojazd uzuyskuje. Jeżeli w przedmiotowym Legacy V max jest 194 to niestety prękość H odpada bo nie łapie się pod względem nośności zgonie z tym co napisałem wcześniej. I nie ma tu znaczenia czy to opony premium czy budżetowe.Arionimus pisze: a jednak nie daje do końca spokoju,czy producenci na wyrost dobierają te opony pod względem technicznym (min.indeksu prędkości),czy mają w tym jakiś inny cel (marketingowy?)
Oczywiście wymagania homologacyjne co do indeksu prędkości tyczą się opon letnich. Opony zimowe moga być stosowane z niższymi indeksami i wtedy w miejscu widocznym dla kierowcy powinna być naklejka informująca że ma opony z niższym indeksem. Kiedyś dało się to zauważyć w autach sprowadzanych z DE. Dzisiaj praktycznie każdy olał te naklejki.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD
-
dziubek_ma
- 0 gwiazdek
- Auto: Forester 2.0 XC WIN 2007
- Polubił: 0
- Polubione posty: 0
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Wiem, że trochę po czasie, ale:
Otóż Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) –Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep (który odnosi się do samochodów z grupy C1) mówi wyraźnie, że to o czym psizesz jest prawdą, ale odnosi się do opon od indeksu V wzwyż. No chyba, że Regulamin doczekał się aktualizacji, albo w Polsce obowiązuje jeszcze inny dokument, o którego istnieniu nie wiem.
Robię ostatnio doktorat z tabliczki znamionowej w moim foresterze 2.0 N/A MY 2007, na której mam dopuszczone 2 rozmiary opony. Jedne R15 w indeksie H i R16 w indeksie V i nie mogę się doszukać w tym sensu :/.
Oczywiście liczę na konstruktywną krytykę mojego wpisu, bo ostatnio się "zorientowałem", że moje opony 215/60/16 95H są niezgodne z homologacją i nie mogę z tym spokojnie spać :D.
Link do Regulaminu
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 096:PL:PDF
Wiem, że niewiele się tu udzielam, ale mimo wszystko pozwolę sobie nieśmiało się z tym nie zgodzić.lukass pisze:Jeżeli w przedmiotowym Legacy V max jest 194 to niestety prękość H odpada bo nie łapie się pod względem nośności zgonie z tym co napisałem wcześnie
Otóż Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) –Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep (który odnosi się do samochodów z grupy C1) mówi wyraźnie, że to o czym psizesz jest prawdą, ale odnosi się do opon od indeksu V wzwyż. No chyba, że Regulamin doczekał się aktualizacji, albo w Polsce obowiązuje jeszcze inny dokument, o którego istnieniu nie wiem.
Robię ostatnio doktorat z tabliczki znamionowej w moim foresterze 2.0 N/A MY 2007, na której mam dopuszczone 2 rozmiary opony. Jedne R15 w indeksie H i R16 w indeksie V i nie mogę się doszukać w tym sensu :/.
Oczywiście liczę na konstruktywną krytykę mojego wpisu, bo ostatnio się "zorientowałem", że moje opony 215/60/16 95H są niezgodne z homologacją i nie mogę z tym spokojnie spać :D.
Link do Regulaminu
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 096:PL:PDF
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
lukass, warto nadmienić ze oznaczenie XL oznacza ze opona posiada pełną nośność przy pełnej prędkości wg. oznaczeń
Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269
Re: Indeks prędkości opony-V/H/...
Ale odkop :)komin pisze:lukass, warto nadmienić ze oznaczenie XL oznacza ze opona posiada pełną nośność przy pełnej prędkości wg. oznaczeń
Gwoli ścisłości: XL = extra load i przeważnie dzięki wzmocnionej konstrukcji taka opona posiada większą nośność niż jej odpowiednik.
I kolejna uwaga: jest haczyk, większość producentów zastrzega sobie, że jazda przy maksymalnym obciążeniu i pełnej prędkości wg. parametrów nie może trwać dłużej niż jedną godzinę.