Opony AT do OBK-a

Opony letnie, zimowe, szutrowe, rajdowe. Felgi, koła, dojazdówki. Wszystko to, na czym Subaru się toczy.
ODPOWIEDZ
danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 90 razy
Polubione posty: 150 razy

Opony AT do OBK-a

Post 12 sty 2015, o 16:40

Czy opony AT 215/70r16 wejdą na OBK-a 08 i da się tym bez problemu jeździć? Czy standardowe felgi GT-ekowe będą pasowały do takiego OBK-a?



rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 12 sty 2015, o 17:17

danikl pisze: Czy opony AT 215/70r16 wejdą na OBK-a 08 i da się tym bez problemu jeździć?

Miałem kiedyś 215/65R16 i wyglądało to na kres możliwości. Jazda po śniegu powodowała permanentne zapychanie nadkoli i obcieranie przy skręconych kołach. Przy 215/60R16 takie atrakcje nie występują.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 90 razy
Polubione posty: 150 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 12 sty 2015, o 18:18

rrosiak, dzięki.
Czyli nie ma sensu pchać się w ten rozmiar. Po śniegu nie będę jeździł za to pewnie dużo po kamieniach, szutrach i pewnie trochę po błocie, dlatego szukam czegoś bardziej wytrzymałego na takie atrakcje.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 115 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 12 sty 2015, o 21:29

danikl, żeby była jasność. Obcieranie występowało tylko gdy nadkola były zasyfione, "na sucho" wszystko było OK. Niemniej jednak profil 70 to kolejny cm mniej luzu w nadkolu i na wertepach może być upierdliwe, ale bez sprawdzenia to tylko "gdybologia".
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 12 sty 2015, o 22:24

W seryjnym rozmairze masz Yokohamę AT G012 lub trochę mniej hardcorową G051
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

danikl
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: niby mazowsze, ale mentalnie podlasie
Auto: Muł, truposz i czerwone włoskie półwytrawne
Polubił: 90 razy
Polubione posty: 150 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 13 sty 2015, o 00:19

lukass, masz na myśli 215/60/16 czy 65/16 bo nie pamiętam jaki jest seryjny do OBK-a?

vojta
4 gwiazdki
Lokalizacja: Sydenberg
Auto: tojka jariska
Polubił: 64 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 13 sty 2015, o 05:43

ooo i ja..i ja..lukass a co do forka sturbo na lato w 99..97..% asfalty po stronie czeskiej i polskiej...letnia... 215/60/16...?

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 13 sty 2015, o 10:26

Na myśli miałem 215/60R16 - to jest oryginał do OBK przed rocznikiem 2010.
vojta pisze: ooo i ja..i ja..lukass a co do forka sturbo na lato w 99..97..% asfalty po stronie czeskiej i polskiej...letnia... 215/60/16...?

A to zalezy jaki budżet i wymagania. Na pewno powinna byc opona z indeksem prędkości V, bo H to za mało do S-turbo na lato.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

vojta
4 gwiazdki
Lokalizacja: Sydenberg
Auto: tojka jariska
Polubił: 64 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 13 sty 2015, o 17:39

Hmm budżet 1600 pln, zaś wymagania niewygórowane :-) Forek służy jako auto powożone przez kobietę do pracy ok 50km dziennie i sporadyczne wyjazdy Liberec, Jelenia Góra, trasy parę razy w roku max 500km w jedną stronę. A i nigdy więcej niż 130-140 km/h ogranicznik-organiczny. Dotąd były Goodyear EXCELLENCE z indeksem h, ogólnie kierowniczka zadowolona. Myślałem o ...no bridgestone er300, vredestein sportrac 5 ale jestem otwarty na wszelkie sugestie.

aspen
0 gwiazdek
Auto: Wczesniej Forek Ironman teraz Imprezka WRX :))
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 sty 2015, o 21:59

Przetestowalem na starym legasiu i outbacku Continental conticrosscontact AT na forku Geolandery ATS a obecnie na imprezie mam Genearal Grabber AT. Najlepszy stosunek jakosci do ceny maja Grabbery, najbardziej na mokrym asfalcie slizgaly sie Geolandery (chodzi o zatrzymanie auta) a najmniej Continentale. W terenie Conti i Grabbery czyszcza sie lepiej niz Geolandery ale na szuterku sa gorsze przy szybszej jezdzie. W zimie kazdym atekiem zapchasz nadkole, poprostu trzeba nadkole co jakiś czas czyścić. Na terenową zimę dobre są Dunlop SJ6, w zaspie wyciagnely mnie a mialem przyczepe z skuterem, maja jednak wade trzeba uwazac na scianki boczne bo sa delikatne.

vojta
4 gwiazdki
Lokalizacja: Sydenberg
Auto: tojka jariska
Polubił: 64 razy
Polubione posty: 2 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 16 sty 2015, o 05:28

auto..trochę jak stary koń..żeby do rzeźni nie poszło..turanza 001 z V będzie ok? :?:

altanin
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: małopolska
Auto: Outback 2.5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 28 lut 2015, o 16:56

Dołączę do tematu.
Autko stoi sobie i odpoczywa w garażu bo jego pan zarabia na benzynę,cirka raz w miesiącu oczywiście odpala się silnik i przejeżdża trochę.
Właśnie przy takiej co miesięcznej inspekcji wyszło że wszedło coś do opony i uszło całkiem powietrze :giggle:

Nie wiadomo do końca jak szybko schodziło,ale prawdopodobnie dosyć szybko,można zatem przypuszczać że około 4 tygodni opona była rozflaczona pod ciężarem przodu auta.

I teraz dylemat : od razu wypieprzyć ,oczywiście komplet,czy jechać na drapane i nuż się nic nie stanie.
Rzecz w tym że nie wiadomo kiedy sie stanie ,przy 100km/h czy przy 180km/h ?
Sądzę po prostu że opona nie tyle mogła ulec deformacji ,co druty osnowy (jeśli takowe występują) już nigdy w miejscach zgięcia nie będą tak samo mocne.
:-(

Ale nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło.
Otóż po zimie stwierdzam że opony całoroczne Vredestein Quatrac 3, mniej więcej spisują się jak 1/3 zimówki,czyli o wieleee za słabo,auto przede wszystkim nie hamuje i nie skręca.
W związku z takimi doświadczeniami będą jednak zimówki,a jak zimówki to tylko Nokian (ostatni uczciwy producent),natomiast jest dylemat z letnimi.
Otóż na rynku są opony symetryczne,kierunkowe i asymetryczne.
W rachubę wchodzą tylko kierunkowe.
Ale... jest ich cholernie mało do wyboru.
To jakiś spisek czy jak?
Przeszukuje net i nic,jest co najwyżej Sawa.
Może ma ktoś jakiś namiar.

Od razu wyjaśnię dlaczego nie asymetryczne: w poprzednim aucie miałem taki wynalazek,i auto skręcało po prostu dziwnie,na wprost też zresztą tak jakoś w nie do końca pojęty sposób.zakładania <outsaidem
Pewnej wiosny zmieniając opony,zauważyłem iż pomimo <outsaidem> na zewnątrz,to patrząc z przodu auta na prawą i lewą oponę ,to na lewej oponie lamelki idą w dół a na prawej w górę,czyli jest dokładnie tak jak by założyć dwie różne opony .
W tym momencie wyjaśniły się wszystkie dotychczasowe dziwności związane z prowadzeniem.
Ale nie dało mi to spokoju i znalazłem info że zasadniczo to asymetryczne OK,tylko że powinna być w takim wypadku lewa opona asymetryczna i prawa-w tym momencie wszystko było by OK.
Są też takie opony,ale jak na razie producenci twierdza uparcie że to tylko do luksusowych ,drogich i sportowych aut,a dla plebsu-nie warto wykonywać extra form,ani też nawet wyobrażać sobie zamieszania przy sprzedaży opon lewych i prawych.
Wystarczy dobry marketing a Kowalski to łyknie.
Fakt pozostaje jednak faktem,na lewej i prawej stronie są dwie różne opony.

Poproszę więc o namiar na kierunkowe,ewentualnie symetryczne,przedział cen,to do około 500 zł za sztukę.

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 28 lut 2015, o 17:55

Ja smigam na calorocznych goodyear 4seasons i nie chce innych.

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 28 lut 2015, o 18:18

altanin pisze: Poproszę więc o namiar na kierunkowe,ewentualnie symetryczne,przedział cen,to do około 500 zł za sztukę.
Semperita Speed Life/speed life2 polecam.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

altanin
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: małopolska
Auto: Outback 2.5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 28 lut 2015, o 18:32

Wierzę.
Opcja wielosezonówek nie jest u mnie do końca zamknięta.
Jeżdżę na tyle mało ,że kilka dni zimy można od biedy przeżyć ,
to zresztą już się udało.
Wskazane 4sesongi wyglądają o tyle dobrze że mają jedynie słuszny bieżnik.
Zechciał by kolega coś więcej o tych oponach ?
głośność
trakcja
zużycie
hamowanie
ślisko,mokro
bardzo ciepło

Za takimi oponami przemawiają przede wszystkim koszty.
Wydać 2 tauzeny na dwa tygodnie zimy,to lepiej jechać do New Sącza i wymienić parę gratów. :-)

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Opony AT do OBK-a

Post 1 mar 2015, o 20:05

Wszystko co najmniej dobrze, szczegolnie dobrze na mokrym, w upale nie piszcza, zuzycie - berlinskie taxis na tym smigaja. Ciche.

ccwrc
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: WRC
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 12:28

altanin pisze: I teraz dylemat : od razu wypieprzyć ,oczywiście komplet,czy jechać na drapane i nuż się nic nie stanie.

Jest też inny sposób: odszukać na Alle identyczną oponę z głębokością bieznika jak pozostałe. Mi się udało 2 razy (naprawianie niektóych opon jest zabronione) a ty masz dużo czasu z tego co czytam.
altanin pisze: Od razu wyjaśnię dlaczego nie asymetryczne: w poprzednim aucie miałem taki wynalazek,i auto skręcało po prostu dziwnie,na wprost też zresztą tak jakoś w nie do końca pojęty sposób.zakładania <outsaidem
Pewnej wiosny zmieniając opony,zauważyłem iż pomimo <outsaidem> na zewnątrz,to patrząc z przodu auta na prawą i lewą oponę ,to na lewej oponie lamelki idą w dół a na prawej w górę,czyli jest dokładnie tak jak by założyć dwie różne opony .
W tym momencie wyjaśniły się wszystkie dotychczasowe dziwności związane z prowadzeniem.
Ale nie dało mi to spokoju i znalazłem info że zasadniczo to asymetryczne OK,tylko że powinna być w takim wypadku lewa opona asymetryczna i prawa-w tym momencie wszystko było by OK.
Są też takie opony,ale jak na razie producenci twierdza uparcie że to tylko do luksusowych ,drogich i sportowych aut,a dla plebsu-nie warto wykonywać extra form,ani też nawet wyobrażać sobie zamieszania przy sprzedaży opon lewych i prawych.
Wystarczy dobry marketing a Kowalski to łyknie.
Fakt pozostaje jednak faktem,na lewej i prawej stronie są dwie różne opony.
Rozumowanie całkowicie błędne - przeczytaj internet a później wykasuj te herezje :giggle:

na początek początków polecam:
http://warsztaty.samochodowka.internetd ... /opony.htm
http://www.opony.com.pl/artykul/opona-a ... na/?id=974

Można też zadać szczegółowe pytanie jeśli liczy się na wykład:
http://www.pirelli.com/tyre/pl/pl/site/contact_us
http://www.michelin.pl/kontakt
http://www.goodyear.eu/pl_pl/about-us/contact-us/

Albo jeśli chcesz asymetryczną kierunkową to przygotuj kiela 9000 PLN. Za sztukę. A najlepiej by było (i taniej), gdybyś kupił slicki i sam je dociął wg. potrzeb :-)

altanin
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: małopolska
Auto: Outback 2.5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 15:05

Drogi kolego.
Przeczytałem dwa pierwsze artykuły.
Niestety w obu nie ma żadnego wyjaśnienia moich wątpliwości jak to możliwe że dwie różne rzeźby bieżnika na oponach tej samej osi nie robią różnicy w zakrętach lewych czy prawych,w jeździe na wprost czy po mokrym .
Są tylko ogólniki że tak ma być.I że to jest prawidłowo.
Jest natomiast informacja że produkcja na masową skalę opon asymetrycznych kierunkowych,czyli w praktyce lewych i prawych-byłaby niezwykle uciążliwa dla dystrybutorów i producentów.
Jest też informacja że na tej samej osi nie może być dwóch różnych bieżników.
A jak spojrzeć z przodu czy tyłu samochodu to w przypadku opon asymetrycznych są to dwa różne bieżniki.

Jeśli rzeźba i kierunek bieżnika nie ma znaczenia w przypadku opon asymetrycznych,to po co w ogóle go stosować?
Kieruję się logiką,i logicznym dla mnie jest że jest różnica w tym czy bieżnik <idzie> do tyłu czy do przodu,to tak jak w życiu,bynajmniej ja odczuwam różnicę jak idę przodem czy też tyłem :giggle:

Na koniec dodam kilka komentarzy właśnie spod tych artykułów ;

Oto Ci którzy myślą i mają podobne doświadczenia jak ja;

"

AdriaZ 21 marca 2011

Posiadam opony asymetryczne (i wygląda na to, że niekierunkowe) Dunlop Sport 01. Rzeźba bieżnika - ta w kształcie "lejka", służąca za odprowadzanie wody - jest wyraźniej zaznaczona niż na powyższej fotce. Przy prawidłowym montażu (napis OUDSIDE widoczny na zewnątrz auta) otrzymujemy sytuacje, że dwie opony na jednej osi (ten sam kierunek jazdy) inaczej "traktują wodę". Np lewa opona wyrzuca na zewnątrz wodę, a prawa wtłacza wodę do środka opony! I to zdaniem producenta jest poprawne. Dla mnie to jest jakieś nieporozumienie i w żaden sposób nie przemawia do mnie "że jest to zoptymalizowane". Więcej tego rodzaju opon nie kupię.
gonza B 21 marca 2011

Mam to samo! Właśnie trzy dni temu kupiłem nowe, letnie, GoodYear EficientGrip. Tym sposobem bieżniki opon pracujących w parach (tylnej i przedniej) są różne. Zdaje się przepisy mówią, że rozmiar i bieżnik w parach musi być taki sam. Mylę się? No i prawa ma rowki w inną stronę niż lewa.
morte36 6 kwietnia 2011

Mam tak samo. Wczoraj zakładałem opony letnie dunlop sp sport 07 i 30 min się głowiłem jak je założyć outside inside jest poprawne ale kierunek bieżnika kół prawych jest odwrotny niż logiczne myślenie.


Gość 14 września 2011

Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Oponki te mają jedna na zewnątrz grubszy bieżnik, druga zaś ma grubszy bieżnik od wewnątrz!(na jednej osi) To tak jakby wiosłować dwoma wiosłami przechylonymi pod tym, samym a nie przeciwstawnym skosem! Popłyniesz w lewo, albo w prawo, zależy jak ustawisz kont natarcia!To bez sensu!


Gość 12 stycznia 2012

Po zmianie na asymetryki autko zaczęło ściągać na lewo! Potwierdzam co napisałem wcześniej, szkoda, że nie mogę dać foty opon, ale w prosty sposób postaram się to wyjaśnić. Patrząc na bieżnik opon na jednej osi ; asymetryczne \\\\------\\\\ , symetryczne ///\\\------///\\\ , to prosty przykład, pozdrawiam ludzi myślących i inżynierów.
AF 20 stycznia 2012

Mam to samo. I mnie to przeraża. Mam opony asymetryczne, zimowe, założone zgodnie z opisem i dopiero odcisk opony na śniegu mnie zaintrygował. Tył i przód po tej samej stronie mają jednakowy ślad. Patrząc od przodu prawa strona daje inny ślad a lewa inny. Rowki i ząbki są w odwrotnych kierunkach. Wygląda to tak że prawa strona wgryza się ząbkami w śnieg a lewa ma odwrotny układ. Próbowałem dopasować opony tak by było jednakowo ale się nie da. Doszedłem do wniosku, że opony asymetryczne powinny być parowane, prawa i lewa, ale tak nie jest. Ja straciłem zaufanie do takiego rozwiązania, jeżdżę ostrożniej, przez co paradoksalnie jestem bezpieczniejszy.
Mikha'el 28 stycznia 2012

To tak jakby opony kierunkowe z jednej strony auta była zamontowana tyłem :-) Dla mnie to wygląda jak pomyłka. Z jednej strony mam to zaufanie do producentów, że nie wypuściliby na rynek opon nie spełniających standardów bezpieczeństwa. Z drugiej, nie może mi się zmieścić w głowie. Opony kierunkowe mają bieżnik, który dzięki układowi rowków wypycha błoto pośniegowe i wodę na zewnątrz opony przy jeździe do przodu i jest to sednem jej funkcjonalności i innowacyjności, natomiast w przypadku opon asymetrycznych autor artykułu pisze, że kierunek skośnych rowków nie ma znaczenia. Myślę że powinny być dostępne w sprzedaży opony na lewą i prawą stronę osobno, nie jest to znowu taka filozofia. W przeciwnym razie trzeba by jedną połową auta jechać do przodu a drugą do tyłu :-D
Mikha'el 28 stycznia 2012

Nasuwa mi się niestety jeden wniosek: Jeżeli rzeczywiście kierunek rowków nie ma znaczenia, to producenci wciskają nam ciemnotę, a rzeźba bieżnika jest wyłącznie sprawą estetyki i sposobem na rozróżnienie pomiędzy producentami. To wszystko podważa wiarygodność opisów właściwości technicznych i wywołuje we mnie wrażenie, że to wszystko marketingowe bzdury.


"


A tutaj rzeczowe riposty tych którzy wiedzą jak to możliwe że asymetryczna oponka jest OK;


"

bags 14 maja 2011

ale z was Jany :) no coments


Marcin 4 października 2011

Jesteście jeszcze w czasach średniowiecza, znacie się na oponach lepiej niż grupa inżynierów dysponująca doświadczeniem, widać od razu, że nie pracujecie przy porządnych samochodach ani przy porządnych oponach (np. w rozmiarach 18, 19, 20). Nawet inwalida umysłowy nie dopuściłby opony do ruchu drogowego, gdyby zagrażała bezpieczeństwu, a tym bardziej opony asymetryczne dostosowane są do samochodów poruszających się z dużymi prędkościami! Popatrzcie też na opony asymetryczne Continental, np na model SportContact3, później jak przemyślicie możemy podyskutować.
oko 24 października 2011

Te typy tak maja i widocznie tak ma byc ...
tomi 11 listopada 2011

zgadzam sie,nikt by nie dopuscił opony do użytku gdyby nie była przetestowana przez odpowiednio wykwalikowanych ludzi
lolek 14 listopada 2011

opona asymetryczne jest dożo lepsza i coraz częściej stosowana przez znanych producentów


Radi 3 kwietnia 2012

Mam Michelin Pilot Primacy asymetryczne, z lewej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do przodu, a z prawej strony auta rowki wewnętrzne między klockami idą od środka opony do tyłu. Nie ma na nich żadnego napisu prawa/lewa. Dziwne to jest, ale opony są na aucie od nowości. W fabryce chyba dobrze zakładają opony na felgi. Oczywiście napis outside na oponach jest na zewnątrz auta.

tomek 20 kwietnia 2013

to kupcie sobie taczki i problem bedziecie mieli z głowe

"


Może wystarczy.
Oczekuję na model obuwia gdzie lewy but będzie opierał się wodzie a prawy błotu,na lewej nodze wszyscy będą skakać deszcz,a na prawej po miedzach.
Widać kwestia marketingu,a wszystko da się sprzedać.

A na poważnie,kiedyś poważnie zająłem się tematem,poświęciłem trochę czasu żeby znaleźć odpowiedz ;
-jak to możliwe że dwie różne rzeźby bieżnika odprowadzają tak samo wodę,nie mają wpływu na zachowanie samochodu na zakrętach jak i przy jeździe na wprost ?
I wiecie co - po za sloganową odpowiedzią że <tak ma być> ,nic więcej się nie dowiedziałem.

Dlatego dziękuję,i tak z własnego doświadczenia wiem że asymetryki prowadzą się źle.

A dlaczego nikt nie może wytłumaczyć jak asymetryki działają w sposób odwrotny a niby tak samo ?
Bo nie działają i dlatego tego nie ma kto ani jak wytłumaczyć.

Pozdrawiam myślących. 8-)

ccwrc
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: WRC
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 16:45

altanin pisze: Przeczytałem dwa pierwsze artykuły.
Niestety w obu nie ma żadnego wyjaśnienia moich wątpliwości jak to możliwe że dwie różne rzeźby bieżnika na oponach tej samej osi nie robią różnicy w zakrętach lewych czy prawych,w jeździe na wprost czy po mokrym .
Są tylko ogólniki że tak ma być.I że to jest prawidłowo.

Ale one nie są różne. Są identyczne tylko odwrócone, siły się równoważą. Jeśli założysz wszystkie 4 opony asymetryczne napisem 'outside' w jedną stronę wtedy pojazd będzie ściągał i bieżnik będzie zużywał się szybciej.

Poniżej praca domowa po której mózg eksploduje jak przy wstędze Mobiusa: opona symetryczna

Obrazek

Z przodu układ opon jest widoczny tak: / /

Jak to możliwe, że pojazd nie ściąga cały czas na jedną stronę?! :-d
altanin pisze: Jest natomiast informacja że produkcja na masową skalę opon asymetrycznych kierunkowych,czyli w praktyce lewych i prawych-byłaby niezwykle uciążliwa dla dystrybutorów i producentów.

Owszem, jest droższa i bardziej uciążliwa.
altanin pisze: Jest też informacja że na tej samej osi nie może być dwóch różnych bieżników.
Tak, na tej samej osi nie można stosować 2 różnych bieżników.
altanin pisze: A jak spojrzeć z przodu czy tyłu samochodu to w przypadku opon asymetrycznych są to dwa różne bieżniki.
Tzn. kupiłeś 4 identyczne opony, które po założeniu na pojazd "zasadą transformersa" magicznie zmieniają swój bieżnik? Takich cudów nie ma na razie.
altanin pisze: Jeśli rzeźba i kierunek bieżnika nie ma znaczenia w przypadku opon asymetrycznych,to po co w ogóle go stosować?
Jaki kierunek? Opony asymetryczne to nie opony kierunkowe.
Rzeźba bieżnika ma znaczenie - strona zew. w oponie asymetrycznej zawsze ma bardziej masywne klocki, ona odpowiada głównie za stabilność w zakrętach, natomiast strona wewnętrzna lepiej odprowadza wodę.

I strona wewnętrzna budzi kontrowersje ponieważ układ opon wygląda czasami tak (też będę się posiłkował kreseczkami):
[/ /]
Błędnym przekonaniem jest, że woda jest po jednej stronie kierowana do wewnątrz pojazdu a po drugiej na zew. Dlaczego miałoby tak być? Woda jest po prostu wciskana w rowki i odprowadzana na wew. stronę opony oraz do środka, czyli do rowka centralnego. Zwróć uwagę, że w większości wypadków klocki bieżnika ułożone są naprzemiennie (tak żeby woda była odprowadzana środkiem) a czasami stosowane jest żebro (lub kilka w przypadku większych szerokości).
altanin pisze: Kieruję się logiką,i logicznym dla mnie jest że jest różnica w tym czy bieżnik <idzie> do tyłu czy do przodu,to tak jak w życiu,bynajmniej ja odczuwam różnicę jak idę przodem czy też tyłem
Może problem tkwi w tym, że kierujesz się (tak to nazwę) uproszczoną logiką dwuwymiarową a opony są produktami w pełni trójwymiarowymi i tak należy je postrzegać. Postaram się dać prosty przykład:

1.
Uderz kantem dłoni w wodę i skieruj dłoń tak /

2.
Uderz kantem dłoni w wodę i skieruj dłoń tak \

Czy jest jakaś różnica? Tak w uproszczeniu działa klocek bieżnika opony W RUCHU. Klocki bieżnika NIE ZGARNIAJĄ WODY.

altanin
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: małopolska
Auto: Outback 2.5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 17:56

ccwrc pisze:Ale one nie są różne. Są identyczne tylko odwrócone, siły się równoważą
Rzecz w tym ,że ciężko uwierzyć w to bez żadnych dowodów,ot ktoś mówi że białe to to samo co czarne i ja mam po prostu w to uwierzyć,ot tak.
ccwrc pisze:Jeśli założysz wszystkie 4 opony asymetryczne napisem 'outside' w jedną stronę wtedy pojazd będzie ściągał i bieżnik będzie zużywał się szybciej.
Proponuję jednak przyjąć zasadę że to nie rozmowa z pensjonariuszem Tworek,będzie łatwiej,po raz setny czytam te same argumenty o <outside> i oponach asymetrycznych kierunkowych-wiem o tym doskonale,i nie jest to przedmiotem tematu,nie ma potrzeby do tego wracać po raz setny.
ccwrc pisze:Obrazek

Z przodu układ opon jest widoczny tak: / /

Jak to możliwe, że pojazd nie ściąga cały czas na jedną stronę?! :-d
Po pierwsze nie tłumaczy się jednego zła drugim-to taka złota zasada,po drugie jak dla mnie to nie jest opona symetryczna.
ccwrc pisze: altanin napisał(a):A jak spojrzeć z przodu czy tyłu samochodu to w przypadku opon asymetrycznych są to dwa różne bieżniki.



Tzn. kupiłeś 4 identyczne opony, które po założeniu na pojazd "zasadą transformersa" magicznie zmieniają swój bieżnik? Takich cudów nie ma na razie.
Jak wspomniałem wyżej ,nie uciekłem z Tworek,i jak spojrzę na opony asymetryczne to wyraźnie widzę że na lewym i prawym kole mam dwa różne bieżniki. Proponuję iść teraz do garażu,i zrobić takie samo doświadczenie,następnie z reką na sercu powiedzieć co się zobaczyło,to samo ? czy dwie różne rzeźby bieżnika ? gdzie różnica rzeźby to również jego obrócenie do góry nogami.
I jednak jest dokładnie tak jak "transformes" opony asymetryczne są identyczne tylko na półce sklepowej ,po założeniu <jadą> w odwrotnych kierunkach.
ccwrc pisze:Jaki kierunek? Opony asymetryczne to nie opony kierunkowe.

To informacja do ośrodka w Tworkach.Ja mam to zakodowane od 30 lat w głowie i mam nadzieję nie wracać więcej do tego.
ccwrc pisze:Rzeźba bieżnika ma znaczenie - strona zew. w oponie asymetrycznej zawsze ma bardziej masywne klocki, ona odpowiada głównie za stabilność w zakrętach, natomiast strona wewnętrzna lepiej odprowadza wodę.
W końcu docieramy powoli do meritum,-otóż ja wiem że bieżnik ma znaczenie. A w przypadku opony asymetrycznej,jak i Twojego tłumaczenia jej działania-wyraźnie widać że masywne klocki po stronie zewnętrznej opony asymetrycznej trzymają auto w torze np lewego zakrętu (prawe opony),a w tym czasie wewnętrzna strona (lewych opon) odprowadza wodę ...
Moje pytanie brzmi - dlaczego w lewym zakręcie prawe opony nie odprowadza wody ?( jej lewa wewnętrzna strona jest odciążona) i dlaczego robi to w tym czasie prawa połowa lewych opon (które pomimo że dociążone ,to jednak mniej niż lewa strona prawych opon).
Dlaczego lewe opony nie trzymają auta w lewym zakręcie (trzymające masywne klocki są odciążone) ?
Dlaczego w każdym zakręcie <działa> tylko połowa możliwości opon ? i dlaczego chcesz to wytłumaczyć tym że w oponach symetrycznych dzieje się tak samo?
Inaczej mówiąc dlaczego na zakrętach tylko jedne koła (prawe lub lewe) są w stanie odprowadzić wodę ? i dlaczego dzieje się to tam ,gdzie akurat nie jest bardzo potrzebne-czyli na odociążonych kołach?
ccwrc pisze:I strona wewnętrzna budzi kontrowersje ponieważ układ opon wygląda czasami tak (też będę się posiłkował kreseczkami):
[/ /]
Błędnym przekonaniem jest, że woda jest po jednej stronie kierowana do wewnątrz pojazdu a po drugiej na zew. Dlaczego miałoby tak być? Woda jest po prostu wciskana w rowki i odprowadzana na wew. stronę opony oraz do środka, czyli do rowka centralnego.
I tu leży cały problem,otóż dlatego miało by tak być - ponieważ natarcie rowka opony skierowanego w tył spowoduje swobodniejsze a przez to szybsze opuszczenie wody spod koła,i tym samym odwrócenie rowka w kierunku przodu samochodu zaburzy naturalną ucieczkę(wyciśnięcie) wody spod koła co musi spowodować spowolnienie tej ucieczki.
ccwrc pisze:Tak w uproszczeniu działa klocek bieżnika opony W RUCHU. Klocki bieżnika NIE ZGARNIAJĄ WODY.
Nigdy też tak nie myślałem.
Oczywistym jest że rowek centralny odprowadza wodę dostarczoną mu z rowków poprzecznych,ale oczywistym też jest że sposób tego dostarczenia musi mieć wpływ na szybkość i ilość odprowadzenia,jeśli woda kierowana jest tam zgodnie z pędem samochodu będzie to szybciej a odwrotnie -wolniej,czy coś się zmieniło w fizyce z powodu wprowadzenia technologi 3D ?

Moja teoria jest taka; jak napisano w Twoich artykułach "w cywilnych samochodach nie stosuje się opon kierunkowych asymetrycznych" z powodów już nam znanych,ale też dlatego że dla przeciętnego Nowaka,jazda byle na naciętych oponach,z "cywilnymi" prędkościami ,i tak jest bezpieczna.

20 czy 30 lat ,cała Polska jeździła na oponach D 124 cały rok, porównując je do dzisiejszych opon,choćby naciętych w byle jakie wzory przez pensjonariuszy Tworek ,to i tak jest o wiele lepiej.I tu tkwi cała tajemnica,a także w przymusie generowania zysków przez koncerny.Po to zatrudnia się menagerów i innych dupolejców ,żeby zwykły Kowalski zrozumiał co jest dla koncernów ważne,i wcale wynik 4 z dodawania 3+1 nie jest tu najistotniejszy.

ccwrc
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: WRC
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 18:14

Poddaję się.

Ale jak kiedyś znajdę godzinkę-dwie to odpowiem :->

altanin
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: małopolska
Auto: Outback 2.5
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 18:38

Rozumiem.
I chociaż nigdy w Tworkach nie byłem, :? to przekonać się raczej nie dam. Nie jestem też z tych którzy się upierają dla zasady.
Kiedyś się upierałem że stałe 4x4 jest nikomu na drodze nie potrzebne,teraz wiem jak bardzo się myliłem. :oops:

Chyba jedyne co miało by przekonać mnie i innych,to jakaś grafika,animacja,gdzie widać że nie ma dla wody różnicy czy płynie 80km/h czy 0km/h ,
i gdzie widać jak w zakręcie pół odciążonej opony wystarcza do odprowadzenia wody a do trzymania auta wystarczy drugie pół i to na wodzie bo nic jej nie odprowadziło.

Nie rozumiem tylko dlaczego takich filmików,animacji nie ma setek i tysięcy w sieci?
Kiedyś by mnie to bardziej zdziwiło,a dziś tak naprawdę mam to w ...nosie.
I tak zostanie tak jak jest,a jeszcze jak Nowakowi to odpowiada i nie chce nic poza to ? ,to co tu się szarpać.

Pozdrawiam. :cofee:

ccwrc
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: WRC
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Opony AT do OBK-a

Post 15 mar 2015, o 19:41

altanin pisze: Chyba jedyne co miało by przekonać mnie i innych,to jakaś grafika,animacja,gdzie widać że nie ma dla wody różnicy czy płynie 80km/h czy 0km/h

Jednak nie mogę :wall:

Dlaczego z uporem maniaka patrzysz na to w ten sposób? Cały czas traktujesz oponę jak łódkę. Opona TO NIE ŁÓDKA. Woda nie uderza w klocki bieżnika z prędkością z jaką się poruszasz (chyba, że jedziesz po rwącej rzece), to klocki bieżnika uderzają w NIERUCHOMĄ taflę wody wpychając się w nią. Wektory sił się równoważą.

Ponownie wrócę do tego małego prostego eksperymentu;

Uderzasz kantem dłoni na ukos, brzegi są po lewej i prawej [ / ] i siły rozkładają się identycznie.

Asymetryczne założone prawidłowo:
[/ /] - suma wektorów jest neutralna = 0

Asymetryczne założone nierawidłowo:
[\ [\ - suma wektorów jest różna od zera, pojazd znosi.

Koniec na dziś. :-|

ODPOWIEDZ