Opony AT do OBK-a
: 12 sty 2015, o 16:40
Czy opony AT 215/70r16 wejdą na OBK-a 08 i da się tym bez problemu jeździć? Czy standardowe felgi GT-ekowe będą pasowały do takiego OBK-a?
danikl pisze: Czy opony AT 215/70r16 wejdą na OBK-a 08 i da się tym bez problemu jeździć?
vojta pisze: ooo i ja..i ja..lukass a co do forka sturbo na lato w 99..97..% asfalty po stronie czeskiej i polskiej...letnia... 215/60/16...?
Semperita Speed Life/speed life2 polecam.altanin pisze: Poproszę więc o namiar na kierunkowe,ewentualnie symetryczne,przedział cen,to do około 500 zł za sztukę.
altanin pisze: I teraz dylemat : od razu wypieprzyć ,oczywiście komplet,czy jechać na drapane i nuż się nic nie stanie.
Rozumowanie całkowicie błędne - przeczytaj internet a później wykasuj te herezjealtanin pisze: Od razu wyjaśnię dlaczego nie asymetryczne: w poprzednim aucie miałem taki wynalazek,i auto skręcało po prostu dziwnie,na wprost też zresztą tak jakoś w nie do końca pojęty sposób.zakładania <outsaidem
Pewnej wiosny zmieniając opony,zauważyłem iż pomimo <outsaidem> na zewnątrz,to patrząc z przodu auta na prawą i lewą oponę ,to na lewej oponie lamelki idą w dół a na prawej w górę,czyli jest dokładnie tak jak by założyć dwie różne opony .
W tym momencie wyjaśniły się wszystkie dotychczasowe dziwności związane z prowadzeniem.
Ale nie dało mi to spokoju i znalazłem info że zasadniczo to asymetryczne OK,tylko że powinna być w takim wypadku lewa opona asymetryczna i prawa-w tym momencie wszystko było by OK.
Są też takie opony,ale jak na razie producenci twierdza uparcie że to tylko do luksusowych ,drogich i sportowych aut,a dla plebsu-nie warto wykonywać extra form,ani też nawet wyobrażać sobie zamieszania przy sprzedaży opon lewych i prawych.
Wystarczy dobry marketing a Kowalski to łyknie.
Fakt pozostaje jednak faktem,na lewej i prawej stronie są dwie różne opony.
altanin pisze: Przeczytałem dwa pierwsze artykuły.
Niestety w obu nie ma żadnego wyjaśnienia moich wątpliwości jak to możliwe że dwie różne rzeźby bieżnika na oponach tej samej osi nie robią różnicy w zakrętach lewych czy prawych,w jeździe na wprost czy po mokrym .
Są tylko ogólniki że tak ma być.I że to jest prawidłowo.
altanin pisze: Jest natomiast informacja że produkcja na masową skalę opon asymetrycznych kierunkowych,czyli w praktyce lewych i prawych-byłaby niezwykle uciążliwa dla dystrybutorów i producentów.
Tak, na tej samej osi nie można stosować 2 różnych bieżników.altanin pisze: Jest też informacja że na tej samej osi nie może być dwóch różnych bieżników.
Tzn. kupiłeś 4 identyczne opony, które po założeniu na pojazd "zasadą transformersa" magicznie zmieniają swój bieżnik? Takich cudów nie ma na razie.altanin pisze: A jak spojrzeć z przodu czy tyłu samochodu to w przypadku opon asymetrycznych są to dwa różne bieżniki.
Jaki kierunek? Opony asymetryczne to nie opony kierunkowe.altanin pisze: Jeśli rzeźba i kierunek bieżnika nie ma znaczenia w przypadku opon asymetrycznych,to po co w ogóle go stosować?
Może problem tkwi w tym, że kierujesz się (tak to nazwę) uproszczoną logiką dwuwymiarową a opony są produktami w pełni trójwymiarowymi i tak należy je postrzegać. Postaram się dać prosty przykład:altanin pisze: Kieruję się logiką,i logicznym dla mnie jest że jest różnica w tym czy bieżnik <idzie> do tyłu czy do przodu,to tak jak w życiu,bynajmniej ja odczuwam różnicę jak idę przodem czy też tyłem
Rzecz w tym ,że ciężko uwierzyć w to bez żadnych dowodów,ot ktoś mówi że białe to to samo co czarne i ja mam po prostu w to uwierzyć,ot tak.ccwrc pisze:Ale one nie są różne. Są identyczne tylko odwrócone, siły się równoważą
Proponuję jednak przyjąć zasadę że to nie rozmowa z pensjonariuszem Tworek,będzie łatwiej,po raz setny czytam te same argumenty o <outside> i oponach asymetrycznych kierunkowych-wiem o tym doskonale,i nie jest to przedmiotem tematu,nie ma potrzeby do tego wracać po raz setny.ccwrc pisze:Jeśli założysz wszystkie 4 opony asymetryczne napisem 'outside' w jedną stronę wtedy pojazd będzie ściągał i bieżnik będzie zużywał się szybciej.
Po pierwsze nie tłumaczy się jednego zła drugim-to taka złota zasada,po drugie jak dla mnie to nie jest opona symetryczna.ccwrc pisze:Obrazek
Z przodu układ opon jest widoczny tak: / /
Jak to możliwe, że pojazd nie ściąga cały czas na jedną stronę?!![]()
Jak wspomniałem wyżej ,nie uciekłem z Tworek,i jak spojrzę na opony asymetryczne to wyraźnie widzę że na lewym i prawym kole mam dwa różne bieżniki. Proponuję iść teraz do garażu,i zrobić takie samo doświadczenie,następnie z reką na sercu powiedzieć co się zobaczyło,to samo ? czy dwie różne rzeźby bieżnika ? gdzie różnica rzeźby to również jego obrócenie do góry nogami.ccwrc pisze: altanin napisał(a):A jak spojrzeć z przodu czy tyłu samochodu to w przypadku opon asymetrycznych są to dwa różne bieżniki.
Tzn. kupiłeś 4 identyczne opony, które po założeniu na pojazd "zasadą transformersa" magicznie zmieniają swój bieżnik? Takich cudów nie ma na razie.
ccwrc pisze:Jaki kierunek? Opony asymetryczne to nie opony kierunkowe.
W końcu docieramy powoli do meritum,-otóż ja wiem że bieżnik ma znaczenie. A w przypadku opony asymetrycznej,jak i Twojego tłumaczenia jej działania-wyraźnie widać że masywne klocki po stronie zewnętrznej opony asymetrycznej trzymają auto w torze np lewego zakrętu (prawe opony),a w tym czasie wewnętrzna strona (lewych opon) odprowadza wodę ...ccwrc pisze:Rzeźba bieżnika ma znaczenie - strona zew. w oponie asymetrycznej zawsze ma bardziej masywne klocki, ona odpowiada głównie za stabilność w zakrętach, natomiast strona wewnętrzna lepiej odprowadza wodę.
I tu leży cały problem,otóż dlatego miało by tak być - ponieważ natarcie rowka opony skierowanego w tył spowoduje swobodniejsze a przez to szybsze opuszczenie wody spod koła,i tym samym odwrócenie rowka w kierunku przodu samochodu zaburzy naturalną ucieczkę(wyciśnięcie) wody spod koła co musi spowodować spowolnienie tej ucieczki.ccwrc pisze:I strona wewnętrzna budzi kontrowersje ponieważ układ opon wygląda czasami tak (też będę się posiłkował kreseczkami):
[/ /]
Błędnym przekonaniem jest, że woda jest po jednej stronie kierowana do wewnątrz pojazdu a po drugiej na zew. Dlaczego miałoby tak być? Woda jest po prostu wciskana w rowki i odprowadzana na wew. stronę opony oraz do środka, czyli do rowka centralnego.
Nigdy też tak nie myślałem.ccwrc pisze:Tak w uproszczeniu działa klocek bieżnika opony W RUCHU. Klocki bieżnika NIE ZGARNIAJĄ WODY.
altanin pisze: Chyba jedyne co miało by przekonać mnie i innych,to jakaś grafika,animacja,gdzie widać że nie ma dla wody różnicy czy płynie 80km/h czy 0km/h