siewcu pisze:o czym Ty piszesz? każdy KKL ma dwukierunkową linię K, każdy KL też - różnica jest taka, że KKL ma linię L przełączaną na drugą linię K, jeśli wymaga tego samochód - a jest kilka takich w grupie VAG. linie K i L nie działają tak Tx i Rx, co zresztą miałem okazję sprawdzić, jak używając pewnego sprzętu urwałem linię L i komunikacja z SSM-II na samej linii K normalnie działała - nie wiem jak by było z flashowaniem ECU, ale diagnostyka działała w pełni prawidłowo. a interfejsów na czymś innym niż ft232 już praktycznie nie ma, jakieś pojedyncze sztuki się trafiają - a żeby dobrać się do SSM-I, najlepiej kupić samą przejściówkę USB-RS232 na ft232 i wtedy można próbować się łączyć.
Jest dokładnie tak jak piszesz. Cała komunikacja idzie po linii K. Niektóre samochody w ogóle nie używają linii L a niektóre w momencie inicjalizacji połączenia z ECU muszą mieć na niej podane to samo co na linii K. Druga linia K (czyli L jako K) spotykana jest tylko w grupie VW. Wtedy są jakby dwa kanały komunikacji równocześnie (dwie, dwukierunkowe linie).
Kolega
ozarek myli chyba protkoły SSM-1 i SSM-2.
To może dla usystematyzowania:
SSM (SSM-0):
- Bardzo stara wersja, używa komunikacji Rx, Tx i dodatkowo linii zegarowej (protkoł synchroniczny)
- Nie znam programów ani interfejsów działających z SSM-0.
SSM-1:
- Używa komunikacji Tx Rx, piny 12 i 13 w gnieździe typu OBDII oraz 2 i 3 w subarowym gnieździe 9-pin.
- Przykładowe programy: EvoScan, Subaru Select Monitor Scan Tool
- Interfejsy: Konwertery USB-RSR232(TTL), Interfejsy LPG (testowałem!)
SSM-2:
- Używa komunikacji K i L, piny 7 i 15 w gnieździe typu OBDII.
- Przykładowe programy: FreeSSM, Romraider, EvoScan
- Interfejsy: Typowe "głupie" interfejsy pod VAG-COM/VCDS 3.11 lub 4.09.
SSM-3:
- Używa komunikacji CAN, piny 6 i 14 w gnieździe typu OBDII
- Przykładowe programy: EvoScan
- Interfejsy: Dedykowane interfejsy obsługujące CAN np. OpenPort 2.0
OBDII:
- Ustandaryzowany protkół, uniwersalny dla wszystkich pojazdów, jednak w porównaniu w powyższymi ma spore ograniczenia, w praktyce obsługuje tylko silnik i automatyczną skrzynie biegów
- Używa komunikacji K i L (ISO) lub CAN zależnie od rocznika (w przypadku Subaru, dla innych marek są jeszcze stosowane VPW i PWM)
- Interfejsy: np. wszystkie oparte na ELM327
Który protokół mamy w swoim Subaru? Wystarczy zerknąć na gniazdo diagnostyczne.
Jeżeli mamy stare gniazdo 9 pin to będzie to na pewno SSM-1.
W gnieżdzie OBDII trzeba zerknąć na piny - producenci umieszczają tylko te potrzebne, reszta to puste dziurki.
- Jeżeli mamy piny 12 i 13 to pewnie zadziała SSM-1
- Jeżeli mamy pin 7 (i ew. 15) to pewnie zadziała SSM-2 oraz OBDII
- Jeżeli mamy piny 6 i 14 to pewnie zadziała SSM-3 oraz OBDII
Nie konieczne musi być tylko 1 protkół - ja np. w Imprezie '99 mam zarówno SSM-1 jak i SSM-2 i obydwa działają.
SSM-2 testowałem typowym interfejsem VAG-COMa a SSM-1 interfejsem LPG do KME do którego dorobiłem kabelek zakończony pojedyńczymi pinami.