Dzień dobry,
Mam prośbę o pomoc w identyfikacji problemu.
Samochód: Subaru Forester SJ IV rok produkcji 11.2012. Przebieg 347tyś km ( licznik). Silnik FB20 z 2016, przebieg 27tyś km.
Po wymianie silnika zalałem olejem 5w50 ( taki olej używałem w poprzednim silniku).
Po uruchomieniu silnika pojawia się błąd P0013. Podmieniłem:
- czujniki położenia wałka rozrządu,
- zawór olejowy wałka rozrządu.
Silnik na postoju pracuję równo, a po dodaniu gazu brak dławienia. Podczas jazdy dławi się i bardzo szarpie.
Zastanawiam się czy trzeba programować ECU ( jest z 2012r, EA1M202K), silnik przyjechał kompletny:
- wiązka
- wszystkie czujniki,
- przepustnica,
- cewki
- świece ( wyglądają jak nowe)
- itp itd
Dwa braki to sprężarka klimatyzacji i alternator.
Prośba o pomoc w identyfikacji problemu P0013, po wymianie silnika.
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Prośba o pomoc w identyfikacji problemu P0013, po wymianie silnika.
Błąd P0013 jest "elektryczny", teoretycznie może go powodować niewłaściwa kalibracja ECU ale w życiu i widziałem tylko jeden taki przypadek, i to w Oplu więc tego no ... raczej nie.
Normalnie P0013 to zapchany zawór sterujący VVT (w tym przypadku bank 1 - ten gdzie jest cylinder1). Nie jakieś uszkodzenie kabla/wtyczki/cewki, bo na to jest osobny błąd. Ogólnie (w każdym samochodzie) błąd ten wyskakuje jeśli ECU spodziewa się zmiany kąta wyprzedzenia zaworów o ileś tam, a zmiana nie nastąpi albo jest poza oczekiwanym zakresem.
Przeprogramowanie ECU? raczej nie, ale z tego co pamiętam dla VVT jest procedura re-learn i jestem prawie pewny że trzeba ją uruchomić. Nie wiem jak, dla mnie wszystkie silniki i komputery powyżej EJ20/25 są za nowe
Dla jaj podmienił bym czujnik spalania stukowego, nawet bez przykręcenia we właściwe miejsce (może być dowolna nagwintowana dziura w bloku). Że niby bez sensu? OK, ale ten akurat czujnik potrafi robić "dziwne uszkodzenia".
Normalnie P0013 to zapchany zawór sterujący VVT (w tym przypadku bank 1 - ten gdzie jest cylinder1). Nie jakieś uszkodzenie kabla/wtyczki/cewki, bo na to jest osobny błąd. Ogólnie (w każdym samochodzie) błąd ten wyskakuje jeśli ECU spodziewa się zmiany kąta wyprzedzenia zaworów o ileś tam, a zmiana nie nastąpi albo jest poza oczekiwanym zakresem.
Przeprogramowanie ECU? raczej nie, ale z tego co pamiętam dla VVT jest procedura re-learn i jestem prawie pewny że trzeba ją uruchomić. Nie wiem jak, dla mnie wszystkie silniki i komputery powyżej EJ20/25 są za nowe
Dla jaj podmienił bym czujnik spalania stukowego, nawet bez przykręcenia we właściwe miejsce (może być dowolna nagwintowana dziura w bloku). Że niby bez sensu? OK, ale ten akurat czujnik potrafi robić "dziwne uszkodzenia".
- Użytkownicy, którzy polubili ten post :
- MUrsus (28 wrz 2024, o 07:27)
- MUrsus
- 0 gwiazdek
- Lokalizacja: CK
- Auto: Subaru Forester MY13 2.0i Platinum Navi, LR D2 TD5 :)
- Polubił: 1 raz
- Polubione posty: 0
Prośba o pomoc w identyfikacji problemu P0013, po wymianie silnika.
Dziękuję za odpowiedź, problem rozwiązany.
Silnik kupiłem w pełnej kompetencji ( z wyjątkiem alternatora i sprężarki klimatyzacji). Okazało się że wiązka ma inne "zaszycie" zaworów.
W "starej" na złączu B21 sygnał jest na pinach solenoida:
- ssącym LH 12, RH 23
- wydechowym LH 17, RH 46
- masa na 47 z czterech zaworów
W "nowej" na złączu B21sygnał jest na pinach solenoida:
- ssącym LH 12, RH 23
- wydechowym LH 17, RH 46
- masa na ssącym LH 13, RH 24; Wydechowym LH 5, RH 47
Dobrze się sprawdził interfejs Maxiecu.
Silnik kupiłem w pełnej kompetencji ( z wyjątkiem alternatora i sprężarki klimatyzacji). Okazało się że wiązka ma inne "zaszycie" zaworów.
W "starej" na złączu B21 sygnał jest na pinach solenoida:
- ssącym LH 12, RH 23
- wydechowym LH 17, RH 46
- masa na 47 z czterech zaworów
W "nowej" na złączu B21sygnał jest na pinach solenoida:
- ssącym LH 12, RH 23
- wydechowym LH 17, RH 46
- masa na ssącym LH 13, RH 24; Wydechowym LH 5, RH 47
Dobrze się sprawdził interfejs Maxiecu.