AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
TomekSliwa
Awatar użytkownika
4 gwiazdki
Lokalizacja: Wilczyce k/Wrocławia
Auto: Subaru "Masakrathor" STi, Outback H6
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 28 maja 2014, o 23:36

booSTi pisze:
TomekSliwa pisze: A może ktoś wie jakim cudem magiczne pokrętełko DCCD powoduje że tylnia szpera mocniej spina?
A jak to się objawia?
Nie powiem! Bo nie :-p

A z teori
booSTi pisze:
ryjeks pisze:
booSTi pisze: A jaki preload, rampa oraz max jest z tyłu?
Najpierw powinna dupa zerwać żeby potem przód mógł wejść do akcji z pomocą - odwrotnie to chyba nie chcemy się przekonać jak będzie...
Z tyłu jest jakby szpera typu MZ, bo jest sprężyna talerzowa, a nie ma sprężynek. Są zdjęcia wcześniej w wątku.
Jest ustawione mocne spięcie wstępne; 115 Nm
No z tyłu 115Nm, 2way, rampa 45 stopni. A jak płytki włożyłeś? Rozumiem, że na maxa 100%.

No to może z przodu najmniejsze spięcie jakie się da uzyskać na tych sprężynkach, a płytki włożyć na 60/80%?

I teraz załóżmy, że ci ucieka napęd przednim kołem, ale tylko 40/20% (upraszczając) i przedni dyfer kręci się szybciej niż spięty w tym samym momencie na 100% tył, to wisko będzie chciało wyrównać prędkości obrotowe dyfrów i jakoś to będzie :-p
BooSTi idzie ostro w drugie miejsce? :lol: :mrgreen:



booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 00:34

A kto na pierwszym? Który to taki cfaniak? :-p

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 18:30

eMTi pisze: o, w sam raz do podusi!

Przeczytał ?

Czekamy na WNIOSKI :idea: :idea: :idea:

:-)
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 20:29

po booSTim to się wstydze, rozpisał wszystko ładnie :-)
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 20:34

Czyli co ?

Ustawiamy przykładowo na 30Nm preload, a dająć w palnik i tak się zeszperuje 100% w pewnym momencie ? :roll:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 21:34

eMTi pisze:po booSTim to się wstydze, rozpisał wszystko ładnie :-)
No dawaj, dawaj, nie rób wstydziocha. :mrgreen:

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:07

booSTi pisze: A kto na pierwszym?
a jak myślisz, w jakim celu ryjeks ładuje to żelastwo w skrzynie? :cofee: :razz:

ryjeks, jakbyś nie ustawił, to wszyscy mają pozamiatane :thumb:

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:33

dobra panocki, to jo sie może wtrynce troszku ;-)

przeczytałem sobie jeszcze raz ostatnie kilka stron po ryjeksowym wielkim odsłonięciu ;-) Szpera jak byk jest 1 way, tylko z 2 rampami do wyboru, ale to już ustaliliście. Generalnie zgadzam się z boostim, żeby dać jak najmniejsze spięcie wstępne.
ryjeks pisze: Ustawiamy przykładowo na 30Nm preload, a dająć w palnik i tak się zeszperuje 100% w pewnym momencie ?
dokładnie tak, tak to wynika z wykresów. KAŻDY rodzaj da 100% przy 100% bucie i każde wstępne spięcie da i tak finalnie 100% spięcia przy pełnym bucie, więc przy Twoim stylu jazdy nie masz się co obawiać, będzie zaspawany :mrgreen: Różnica jest tylko w 2 kwestiach:
1. mniejsze spięcie wstępne powoduje - mniejsze spięcie wstępne :mrgreen: Ale oprócz tego ta różnica będzie się przekładać na większe spinanie przy takim samym poziomie gazu - im większe spięcie wstępne, tym większe spięcie chwilowe przy danym gazie, choć im dalej w las, tym te wartości będą się do siebie zbliżać, aż nastąpi pełne zblokowanie
2. im mniejsze spięcie wstępne, tym łagodniejsza charakterystyka spięcia - bardziej precyzyjne i łatwiejsze kontrolowanie spięcia gazem. To tak, jak by się miało pedał gazu, który w jednym przypadku ma skok 10cm (małe spięcie), a w drugim 1cm (duże spięcie). W pierwszym przypadku możesz dosyć swobodnie wciskać gaz i łatwo wyczujesz, jak samochód przyspiesza, umożliwiajać płynną jazdę, nie rozsypując żonie zakupów po bagazniku, a w drugim przypadku jazda będzie potwornie szarpana i boruta w domu, bo minimalne różnice w naciskaniu gazu powodować będą duże zmiany w przyspieszeniu

no. to tak obrazowo :-)

Ważną kwestią, o której nie wspomnieliście jest fakt, że im mniejsze wstępne spięcie, tym większa żywotność ustrojstwa (mniejsze zużycie płytek i wolniejsza utrata siły sprężyn) i teoretycznie rzadsze wymiany oleju.

Jeśli chcemy mieć w miarę uniwersalną furę, która dobrze skręca w ciasnych zakrętach, to przy naszych zastosowaniach na przód wg mnie najlepsza jest 1 way, względnie 1.5 way z delikatną rampą na zwalnianie oraz z najmniejszym możliwym spięciem wstępnym.

Jeśli chodzi o płytki, to nimi również dokonuje się regulacji - zarówno poprzez zmianę ich ilości, jak i zmianę ich kolejności - tam są 2 rodzaje płytek - te które blokują się z obudową (out) i te, które blokują się z półosiami (u niektórych producentów jedne z nich są gładkie). Robiąc odpowiednie roszady możemy ustawić maksymalne spięcie - zmieniając kolejność zmieniamy łączną, sumaryczną powierzchnię styku tych płytek - największa jest wtedy, kiedy mamy je naprzemiennie (współdziała ze sobą 5 par). Zamieniając miejscami tylko 2 płytki (2 i 3 od końca/początku), powodujemy, że współpracują ze sobą tylko 4 pary (20% mniej). Zamieniajać kolejne 2 mamy 3 pary - 40% mniej.

Tak więc ja bym chyba poszedł w rozwiązanie min. preload, max spięcie i zobaczył, co je to.

Aha, tak odnośnie dywagacji na temat 1, 1.5, 2 way... Łatwo wpaść w pułapkę:
brahu pisze: 1way nie wpływa na hamowanie, dopiero 1,5way i to w zależności od rampy, a 2way to już wiadomo - tak samo hamuje jak przyspiesza, z tego co pamiętam
nie chodzi o hamowanie w sensie dosłownym! Tzn nie w sensie naciskania na pedał hamulca. Szpera 2 way to szpera, która spina przy dodawaniu gazu i jego puszczaniu, TYLKO I WYŁĄCZNIE w przypadku, kiedy samochód jest na biegu i mówimy o hamowaniu silnikiem, a nie o naciskaniu pedału hamulca. To chyba bardzo dobrze rozjaśnia, że wrzucenie szpery 1.5 way zwiększy nam niestety podsterowność samochodu.
booSTi pisze: No dawaj, dawaj, nie rób wstydziocha.
no to dałem :oops:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:39

eMTi pisze: nie chodzi o hamowanie w sensie dosłownym!
może źle się wyraziłem ale byłem przekonany, że jest to oczywiste, że nie hamulcem nożnym :-p

Panowie dzięki za dokładne tłumaczenia i wyjaśnienia - ogólnie czacha dymi :-)

dodane
No dobra, wszystko ładnie, piękne ale jak wygląda ustawienie tej szpery pod kątem suchy asfalt, a śnieg/lód? Większe spięcie wstępne nie będzie się lepiej spisywało na śliskiej nawierzchni?

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:51

eMTi pisze: no to dałem

No ładnie się rozpisałeś :idea: ;-)

Szczerze to dziwi mnie, że aż tak mocno rozpycha te kosze, że powoduje spięcie 100%.

Aktualnie mam skręcone wszystkie płytki naprzemiennie (czyli 100%) i preload jakieś 25-30Nm.

Czyli chyba tak zostawimy i zobaczymy co pokaże praktyka :roll:
Tak czy nie ? :cofee:

W takim razie teraz czekamy na wysypanie się sprzęgła i okazję na podmiankę skrzyni ;-)
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:54

brahu pisze: Większe spięcie wstępne nie będzie się lepiej spisywało na śliskiej nawierzchni?

Ogólnie ma spinać po dodaniu "gazu", bo wtedy głównie jest potrzebne.
Tak naprawdę im bardziej ślisko tym łatwiej będzie jej zeszperować.

Czyli "martwić" się trzeba o suchy asfalt raczej, a ogólnie o podsterowność, żeby była jak najmniejsza.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:58

no ja bym tak zostawił, gdybym to pchał do siebie ;-)

z wysypaniem sprzęgła Ci mogę pomóc :lol:
ryjeks pisze: Szczerze to dziwi mnie, że aż tak mocno rozpycha te kosze, że powoduje spięcie 100%.
a nie dziwi Cię, że siekierką możesz rozłupać solidnego pniaka? :lol: To jest dokładnie ten sam mechanizm. I nawet więcej - masz generalnie 2 rodzaje siekier - takie zwykłe, klasyczne, to ociosywania z gałęzi i generalnie "podcinania" - te mają wąskie ostrza, oraz masz siekiery do rozłupywania, służące głównie do rąbania pniaków na części - mają zdecydowanie szersze ostrza, o większym kącie rozwarcia - przy użyciu takiej samej siły efekt przy obu w kontekście rozłupywania pniaka będzie z goła inny.

Natomiast to wszystko zależy też od tego, w jakim stanie są płytki, bo one ulegają zużyciu.
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 22:59

ryjeks pisze: W takim razie teraz czekamy na wysypanie się sprzęgła i okazję na podmiankę skrzyni
tak se tłumacz, a mi się wydaje, że na najbliższej WLTA szperka będzie już tam gdzie jej miejsce :evilgrin: :thumb:
ryjeks pisze: Szczerze to dziwi mnie, że aż tak mocno rozpycha te kosze, że powoduje spięcie 100%.
no dobra ale przecież to chyba nie jest tak, że za każdym razem jak dajesz kicka w podłogę, to szpera zapina na 100%, bo zależy to od ustawienia ramp (w jaki sposób krzyżak rozpiera kosze - kąty rampy), ile gazu/mocy w danym momencie, i jaką trakcję/przyczepność mają opony? no chyba, że się mylę :whistle:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:03

brahu pisze: no dobra ale przecież to chyba nie jest tak, że za każdym razem jak dajesz kicka w podłogę, to szpera zapina na 100%, bo zależy to od ustawienia ramp (w jaki sposób krzyżak rozpiera kosze - kąty rampy), ile gazu/mocy w danym momencie, i jaką trakcję/przyczepność mają opony? no chyba, że się mylę

No właśnie mnie najbardziej zastanawia, czy te "100%" z tego manuala to nie jest jakieś umowne lub użyte jako określenie 100% maksymalnego spięcia (jakiegoś), a nie stricte 100% czyli na beton :cofee:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:05

eMTi pisze: Natomiast to wszystko zależy też od tego, w jakim stanie są płytki, bo one ulegają zużyciu.

Wyglądają zdrowo, nawet lepiej niż te co mam z tyłu. A tył szperuje jak trzeba :evilgrin: ;-)

Czyli co, te ich 100% na wykresie to jest 100%=beton czyli 2 koła mielą razem ?
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:07

Dobra, walić teorie! ryjeks, zakładaj ustrojstwo, bo trzeba je sprawdzić w praktyce :evilgrin:

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:07

ryjeks pisze: Czyli co, te ich 100% na wykresie to jest 100%=beton czyli 2 koła mielą razem ?

Kiedyś puszczą, tylko czy silnik tyle wypluje.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:08

Ogólnie chyba nie pozostaje nic innego jak przelać teorię na asfalt :evilgrin:

Preload: 25-30 Nm
Ułożenie płytek: a/b/a/b/a/b/a/b czyli max.
Rampa: 35*

W teorii powinno być mała podsterowność, a przy ogniu przyjemne spięcie.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:10

a to też słuszna uwaga.... Tak jak wtedy na treningu mieliśmy beczkę na suchym i kilku osobom ( :razz: ) mieliło wewnętrzne koło, tak w GTku może przymulić... No ciekawe, jak to się zachowa :roll:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:10

leon pisze: Kiedyś puszczą, tylko czy silnik tyle wypluje.

Z jednej strony większe obciążenie, a z drugiej napęd będzie domknięty i para nie będzie szła w gwizdek.

Ogólnie to bardziej do zabawy niż do robienia czasów mam wrażenie ;-)
Ale zabawę lubimy :-d
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:11

ryjeks pisze: Ogólnie chyba nie pozostaje nic innego jak przelać teorię na asfalt
oo yeah :thumb:
ryjeks pisze: Czyli co, te ich 100% na wykresie to jest 100%=beton czyli 2 koła mielą razem ?
czyli LOCK, lewe i prawe koło - taka sama ilość obrotów

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:14

eMTi pisze: a to też słuszna uwaga....

To będziemy regulować przyczepnością opony, najwyżej na zimówce będę latał :lol:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:15

Przyczepność opon nie wpływa na spięcie, jeno jak mocno krzyżak pcha na rampy. A tym mocniej pcha im mocniejszy moment generuje silnik (pomijając central), a ten jest mocniejszy im większy boost, a ten zależy od gazu. Czyli upraszczając: jak kick, to 100%.

I teraz stojąc jednym kołem z przodu oraz jednym kołem z tyłu na sliśkim, robiąc kicka szperuje napędy i odjeżdża używając mocy 4wd :evilgrin:

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:17

Fajnie, a co z półośkami czy przegubami ? Bo w skrajnym przypadku mogą dostać 2x więcej niutków niż przy otwartym dyfrze.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 29 maja 2014, o 23:18

booSTi pisze: Przyczepność opon nie wpływa na spięcie
no tak, przecież to nie visco :mrgreen: tylko stały napęd, czy to się którejś oponie podoba, czy nie :thumb:
leon pisze: Fajnie, a co z półośkami czy przegubami ? Bo w skrajnym przypadku mogą dostać 2x więcej niutków niż przy otwartym dyfrze.
a dlaczego dwa razy więcej niutków? przecież ryjeks nie zwiększa niutów w swoim wozie, tylko ilość szper ;-) wcześniej było tak, że wszystkie niuty uciekały jednym kołem, a teraz będą równo rozdzielane :thumb: choć zgodzę się, że teraz będzie dostawać w dupe koło które ma przyczepność (szybciej będzie tracić bieżnik) :evilgrin:
Ostatnio zmieniony 29 maja 2014, o 23:29 przez brahu, łącznie zmieniany 3 razy.

ODPOWIEDZ