Forester S turbo 1999 manual czy automat

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
So What!
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Kraków
Auto: Giulia V Q4
Polubił: 310 razy
Polubione posty: 60 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 13:09

Konto usunięte pisze:
So What!, ten artykuł jest pewnie napisany przed wprowadzeniem DCCD ;-)
DCCD było już stosowane w latach '90-tych ;-)
Konto usunięte pisze: O proszę, nawet znalazłem. Wszystko się zgadza, tylko włożyli tył na przód :giggle:
Tego to nawet nie chce mi się komentować :->



jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 13:18

The VTD-AWD system is conceptually identical to the AWD systems present in the World Rally Conquering Subarus
Tak, ma tyle samo wspólnego z napędem WRC, co wózek widłowy, z samochodem F1. Koncepcyjnie są identyczne, i to jeździ, i to jeździ

Możesz też napisać do autora, żeby dowiedział się, że Wurce już od dawna nie mają aktywnych dyfrów :giggle:

manual WRX cannot be compared with the Audi Quattro or any other sophisticated AWD system
Nie może, bo to inne napędy i trudno je porównywać. Jeden ma w jednych warunkach więcej zalet, inny w drugich. Stanowcze stwierdzania, że torsen jest bezwzględnie lepszy od zwykłego dyfra z wiskozą, czy na odwrót, świadczy o nieznajomości tematu i zasad działania obydwu rozwiązań.

[/u]cannot transfer the amount of torque front/back like the VTD-AWD)[/u]
Może nierównomiernie przenosić moment przód-tył. Po to tam jest.
Szukając info necie trzeba być ostrożnym. Łatwiej znaleźć bzdury, niż coś wartościowego



EDIT
To lock the differentials, the clutch plates function to restrict torque to the rear axle, distributing more torque to the front. Lowering the torque restrictions frees up the ratio for more torque to the rear.
A jest już takiego kalibru piramidalna bzdura, że bije wszystko wcześniejsze o galaktykę :giggle:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 13:22

jarmaj pisze: Szukając info necie trzeba być ostrożnym. Łatwiej znaleźć bzdury, niż coś wartościowego

Po to wklejam, żeby weryfikować.

Artykuł jest z USA, a tam nie do końca sprzedają to samo co w Europie. Biorę poprawkę.

Poza tym ma swoje lata.

Jarmaj, miło by było gdybyś oprócz niewątpliwie cennej krytyki napisał od siebie, jak to wygląda naprawdę. :->

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 199 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 14:17

Konto usunięte, od samego początku dyskusji odnoszę wrażenie, że nie masz pojęcia jaką funkcję spełnia centralny mechanizm różnicowy i jaką rolę w jego przypadku odgrywa wspomniana wiskoza.

A damaz popełnił przecież taki dobry wykład.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
Polubił: 247 razy
Polubione posty: 528 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 16:42

jarmaj pisze: Możesz też napisać do autora, żeby dowiedział się, że Wurce już od dawna nie mają aktywnych dyfrów :giggle:

Żeby było śmieszniej to nowe WRCe mają tylko 2 dyfry :giggle:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 17:12

rrosiak pisze: Konto usunięte, od samego początku dyskusji odnoszę wrażenie, że nie masz pojęcia jaką funkcję spełnia centralny mechanizm różnicowy i jaką rolę w jego przypadku odgrywa wspomniana wiskoza.
rrosiak, może rzeczywiście nie wiem, nie znam się, błądzę. To mnie uświadom.

Ja przynajmniej od samego początku mam wrażenie że staram się napisać w dyskusji coś więcej niż "bzdura", "nie znasz się" i powielać tysiące stereotypów które obiegły net kilka razy i żyją własnym życiem.

Też sobie mogłem oszczędzić czasu na grzebanie w necie i napisać że się po prostu nie znacie. Trochę mi przykro, że argumentów merytorycznych jest w tej dyskusji co kot napłakał.

Są jednak jakieś pozytywy, od kilkunastu postów nie czytałem, że MPT to napęd dołączany albo że nie jest to prawdziwy napęd na 4 koła. :-)

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 83 razy
Polubione posty: 443 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 17:52

Konto usunięte pisze: Są jednak jakieś pozytywy, od kilkunastu postów nie czytałem, że MPT to napęd dołączany albo że nie jest to prawdziwy napęd na 4 koła. :-)
Tyle razy było to napisane, że każdy chyba już to przeczytał i wie. Po co pisać w kółko to samo. ;-)

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Duża Dacia :)
Polubił: 129 razy
Polubione posty: 199 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 18:48

Konto usunięte, mnie się po prostu nie chce po raz kolejny uczestniczyć w jakiejś bezsensownej przepychance. Co do uświadamiania to podlinkowałem moim zdaniem bardzo przejrzysty i zrozumiały wykład damazia, dlatego nie widzę sensu przepisywania tych informacji w tym wątku.
Zawsze gdy pojawia się kwestia AT vs. MT w subaru, wyskakuje zazwyczaj Bergen piszący, że to nie ma nic wspólnego z 4x4 opierając swoje zdanie jedynie na podstawie własnych doświadczeń z 4EAT w starej imprezie oraz Ty starający się udowodnić, że MPT to prawdziwy napęd 4x4.
A tymczasem, już na początku tego wątku
jarmaj pisze: Były skrzynie automatyczne bez centralnego dyfra i wtedy zgadza się co piszesz, z napędem na 4 koła to nie ma wiele wspólnego, ale były też z dyfrem i tu sprawa wygląda inaczej.
i właśnie ten centralny dyfer jest kluczowy dla zrozumienia sprawy (może być też sztywne połączenie osi, ale z takim rozwiązaniem auto po twardym daleko nie pojedzie).
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 18:50

Konto usunięte pisze: Jeśli już jesteśmy przy DCCD to bardzo przypomina mi MPT w 4EAT ;-) tylko z ręcznym sterowaniem.

A mi bardziej VTD z 5EAT. Obok MPT to nie stało nawet.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 20:26

rrosiak, ale ja właśnie nie chcę kolejnej bezsensownej przepychanki. Chcę uporządkować sprawę raz na zawsze.

Co to jest "prawdziwy napęd 4x4"? Dla mnie to jest taki, który w sposób stały przekazuje moc na wszystkie 4 koła. Centralny dyfer, sprzęgło wiskotyczne czy cokolwiek innego co siedzi pomiędzy osiami i jest w stanie przekazać większość momentu na dowolną oś jest oczywiście lepszy niż MPT, które nigdy nie przekaże więcej niż 50% momentu na tył, w związku z czym auto ze skrzynią MPT zawsze będzie zachowywać się bardziej jak FWD - co nie znaczy że nie jest AWD.

W MPT nie ma centralnego dyfra, tylko przedni (przed skrzynią), który jest tak dobrany, żeby koła tylne nie pchały przednich (co m.in. wynika właśnie z braku centralnego dyfra i możliwości elastycznego reagowania na zmieniające się warunki). Teraz to co idzie na tył jest dozowane przez mokre sprzęgło wielopłytkowe, które mocniej lub słabiej spina przód z tyłem ale spina stale i poprzez poślizg sprzęgła wielopłytkowego umożliwia sprawną pracę obu osi razem. Ponieważ nigdy więcej niż 50% momentu nie pójdzie na tył, auto będzie miało bardziej charakterystykę FWD, ale nie będzie tym FWD. Jasne, że możliwość przeniesienia większości momentu na tył daje większą frajdę z jazdy. Ale mówienie, że MPT to nie jest 4x4 to jest mniej więcej jak mówienie, że Forester nie może wjechać w teren bo nie jest samochodem terenowym. Owszem, nie jest samochodem terenowym, co nie znaczy że w tym terenie sobie nie radzi. I tak samo jest z MPT - nie ma takich możliwości jak VTD, ale coś tam na te 4 koła stale pompuje, więc nie jest to żaden napęd dołączany. Owszem, są samochody w których stosuje się MPT dołączające tylną oś, ale akurat w Subaru tylna oś jest dołączona stale.

MPT jest najgorszym z rozwiązań 4x4 stosowanych w Subaru, co nie znaczy że nie jest rozwiązaniem wystarczającym w znakomitej większości przypadków z jakimi kierowca się spotyka na drogach i poza nimi. Mi wystarczy, że byłem w stanie kilka lat temu przejechać przez zaśnieżone Alpy bez żadnych problemów i łańcuchów na kołach, w sytuacji gdy naprawdę mało kto był w stanie w ogóle się po tych drogach poruszać. Nie mam ambicji jeżdżenia slajdami w zakrętach, do czego pewnie się ta skrzynia nie nadaje. Ale nadaje się do całego mnóstwa rzeczy których FWD nie jest w stanie dokonać, więc proszę nie mów że bez centralnego dyfra nie ma napędu na 4 koła.
leon pisze: A mi bardziej VTD z 5EAT.

DCCD? Nie mówię o samej budowie skrzyni, tylko o sterowaniu.

***

Dobra, nie mam czasu na dyskusje. Powiedziałem co miałem do powiedzenia, jeśli ktoś uważa dalej że w 4x4 musi być centralny dyfer to trudno. Ja uważam, że dobrze jak jest, ale i bez niego można sobie poradzić.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 20:29

Konto usunięte pisze: MPT, które nigdy nie przekaże więcej niż 50% momentu na tył

Obawiam się, że może przekazać nawet 100% na tył, albo 0%. Zależy od warunków.
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 22:30

leon pisze:
Konto usunięte pisze: MPT, które nigdy nie przekaże więcej niż 50% momentu na tył

Obawiam się, że może przekazać nawet 100% na tył, albo 0%. Zależy od warunków.
Leon, to powód do obaw?
Dzięki temu, im trudniejsze warunki, tym częściej 4EAT z MPT wykazuje swoje zalety.
Na przykład, jest troche pod górkę, stoisz przednimi kołami na lodzie, ruszasz. Na przykład włączasz się do ruchu.
W przypadku 4EAT z MPT od początku przednie i tylne koła kręcą się z taką samą prędkością. Ruszasz pewnie i niezawodnie.
W aucie z centralnym mechanizmem różnicowym: jest loteria. ;-)

OK, takie auto z MPT gorzej się sprawdzi w jeździe rajdowej. I tego nie mogą mu wybaczyć ludzie uważający się za rajdowców szosz.
Ale to nie powód aby obrzydzać to rozwiązanie techniczne komuś, kto nie ma zamiaru w takim samochodzie realizować swoich ambicji rajdowych.
A naprawdę można wyliczyć wiele praktycznych sytuacji gdy 4EAT sprawdza się lepiej niż 5MT i powodów dlaczego warto wybrać Forestera S-Turbo z tym pierwszym napędem.
:->

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 22:43

Лукашэнка pisze: W przypadku 4EAT z MPT od początku przednie i tylne koła kręcą się z taką samą prędkością. Ruszasz pewnie i niezawodnie.
W aucie z centralnym mechanizmem różnicowym: jest loteria. ;-)

Jaka loteria ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

darecki1981
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dziki zachód polski
Auto: EVO 6 500 KM
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 22:47

a no taka LEON ze te nowe skrzynie to padaka, poczytaj sobie wypowiedzi mechanikow, a koszt naprawy to jakas parodia! :-) dlatego tak nazwano te skrzynie przez LUKASZENKE loteria :mrgreen:

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 22:52

leon pisze:
Лукашэнка pisze: W przypadku 4EAT z MPT od początku przednie i tylne koła kręcą się z taką samą prędkością. Ruszasz pewnie i niezawodnie.
W aucie z centralnym mechanizmem różnicowym: jest loteria. ;-)

Jaka loteria ?
Taka, że gdy wciśniesz gaz i zwolnisz sprzęgło, przednie koła zamielą, obudzą wiskozę ze snu, ona gdy się obudzi pokręci tylnymi kołami... i OK, w końcu prawdopodobnie ruszysz.

np:

Link: http://www.youtube.com/watch?v=6bQyMpYROvw

Ale to potrwa tyle czasu, że albo zdążysz z całym zaplanowanym manewrem, albo na przykład zaliczysz strzała. Stąd ta loteria.

(czywiście, trochę w tym jest ;-) , ale.... tylko trochę)
:mrgreen:

burat
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Bielawa
Auto: Łosiarrii , Baśka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 22:59

skoro to takie dobre rozwiązanie to czemu te gupki w wyczynowych autach 4x4 montują te blokady i stałe napędy na obie osie a czasami na więcej :mrgreen:
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 23:02

Лукашэнка pisze: Taka, że gdy wciśniesz gaz i zwolnisz sprzęgło, przednie koła zamielą, obudzą wiskozę ze snu, ona gdy się obudzi pokręci tylnymi kołami... i OK, w końcu prawdopodobnie ruszysz.

Moment, moment, ale jak w/g Ciebie działa centralny dyfer i dlaczego potrzebna jest wiskoza do kręcenia tylnymi kołami ?
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 23:07

burat pisze:skoro to takie dobre rozwiązanie to czemu te gupki w wyczynowych autach 4x4 montują te blokady i stałe napędy na obie osie a czasami na więcej :mrgreen:
burat, jeśli przyjmiemy, że stały napęd 4x4 jest wtedy gdy samochód ma zdolność do tego, żeby obracać wszystkimi 4 kołami z taką samą prędkością, niezależnie od tego co się pod każdym kołem znajduje, to takiej definicji nie spełni żadne Subaru.

"Prawdziwe" napędy 4x4 znajdziesz w Jeepie Wranglerze, Nissanie Patrolu czy LR Defenderze na przykład, ale nie w Subaru.

Nie wiem, czy to akurat odpowiedź na temat, ale nie jestem pewny czy dobrze zrozumiałem pytanie.
;-)

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 23:12

leon pisze:
Лукашэнка pisze: Taka, że gdy wciśniesz gaz i zwolnisz sprzęgło, przednie koła zamielą, obudzą wiskozę ze snu, ona gdy się obudzi pokręci tylnymi kołami... i OK, w końcu prawdopodobnie ruszysz.

Moment, moment, ale jak w/g Ciebie działa centralny dyfer i dlaczego potrzebna jest wiskoza do kręcenia tylnymi kołami ?
Wyjaśnie Ci:
Centralny dyfer działa tak aby umożliwić mielenie przednimi kołami po lodzie, podczas gdy tylne koła nieruchomo stoją na nawierzchni o dobrej przyczepności. Wiskoza ma za zadanie przeszkodzić dyfrowi w tej robocie.

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 23:43

Лукашэнка pisze:
leon pisze:
Лукашэнка pisze: Taka, że gdy wciśniesz gaz i zwolnisz sprzęgło, przednie koła zamielą, obudzą wiskozę ze snu, ona gdy się obudzi pokręci tylnymi kołami... i OK, w końcu prawdopodobnie ruszysz.

Moment, moment, ale jak w/g Ciebie działa centralny dyfer i dlaczego potrzebna jest wiskoza do kręcenia tylnymi kołami ?
Wyjaśnie Ci:
Centralny dyfer działa tak aby umożliwić mielenie przednimi kołami po lodzie, podczas gdy tylne koła nieruchomo stoją na nawierzchni o dobrej przyczepności. Wiskoza ma za zadanie przeszkodzić dyfrowi w tej robocie.
A jeżeli przednie koła będą na suchym, a tylne na lodzie ? :giggle:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 28 gru 2012, o 23:53

leon pisze:A jeżeli przednie koła będą na suchym, a tylne na lodzie ? :giggle:
Oczywiście, wówczas przednie będą stały nieruchomo, a tylko będę się bezcelowo obracać na lodzie. Jeśli byłby to centralny mechanizm różnicowy bez wiskozy.
Jeśli jest to mechanizm z wiskozą (jak w Foresterze z 5MT), to ta wiskoza (z jakąś tam skutecznością) temu przeciwdziała.
Ale to dopiero gdy "złe" się zadzieje.
A mechanizm MPT w Foresterze 4EAT jest spięty już na "dzień dobry".
;-)

burat
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Bielawa
Auto: Łosiarrii , Baśka
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 29 gru 2012, o 00:04

Лукашэнка, mi nie chodziło o Subaru tylko właśnie o jakieś LR albo inne Mesie G :razz:
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

darecki1981
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: Dziki zachód polski
Auto: EVO 6 500 KM
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 29 gru 2012, o 00:08

Ja pindole poczytajcie to i po co te klotnie,czytac ze zrozumieniem prosze :mrgreen:

http://www.subaru.pl/tec_awd.html

leon
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: Niepsujące się.
Polubił: 207 razy
Polubione posty: 284 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 29 gru 2012, o 00:34



Straszne bzdury tam piszą. :wall:
Walcz z globalnym ocipieniem - zjedz ekologa.

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: Forester S turbo 1999 manual czy automat

Post 29 gru 2012, o 00:37

leon pisze:


Straszne bzdury tam piszą. :wall:
mam za to nadzieje, że chociaż ja coś Ci wyjaśniłem
;)

ODPOWIEDZ