AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 12 lis 2013, o 23:16

Zaraz, zaraz, LUKASS napisał:
""Poza tym wzieli Forka 3 generacji bo ma już VDC, które zastepuje szpery i na bank to był automat, który ma możliwośc pełnego spięcia przód-tył."

Moje auto tak potrafi :o A jak uzyskać taki efekt ? Jak wjeżdżam na rolki to przy podparciu na rolkach jednej osi - zero trakcji.



lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 12 lis 2013, o 23:24

eror pisze:Zaraz, zaraz, LUKASS napisał:
""Poza tym wzieli Forka 3 generacji bo ma już VDC, które zastepuje szpery i na bank to był automat, który ma możliwośc pełnego spięcia przód-tył."

Moje auto tak potrafi :o A jak uzyskać taki efekt ? Jak wjeżdżam na rolki to przy podparciu na rolkach jednej osi - zero trakcji.
Ale Ty masz chyba Forka II generacji bez VDC ?
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

Gootek
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 2 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 12 lis 2013, o 23:35

lukass, tak z ciekawości spytam, Juke wygrał konkurs piękności?

A wracając do wątku: elektronicze szpery to piękne wynalazki.
Na testach rolkowych i tym podobnych wynalazkach wygrywają z rozwiązaniami mechanicznymi,
a i normalnym życiu spełniają swoje zadanie.
OK, gorzej wypadają przy upalaniu. Ale, przecież nie każdy ma czas, żeby się bawić w upalanie, chyba że na konsoli albo pececie.
;-

eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 12 lis 2013, o 23:55

A, no fakt, zasugerowałem się ostatnim filmikiem :roll:
Czyli moje autko jest jak z haldeksem ( uogólniając ) :wall:

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:06

eror pisze: Czyli moje autko jest jak z haldeksem ( uogólniając ) :wall:
Uogólniając to zblizone rozwiązanie i wcale nie gorsze niż tradycyjne "mechaniczne" SAWD, a nawet w niektórych przypadkach może byc lepsze.
Wilokrotnie juz pisałem że Haldex to nie jest zło i z dobrym softem pozwala na sporo wiecej niż "mechaniczny" napęd z gównianymi szperami. Jako ciekawostkę o zastosowaniach Haldexu, warto wspomnieć żę Skody Fabie wykorzystywane w rallycross często z niego korzystają, bo są duzo mniejsze koszta niż w pchanie się w rozwiazanie z WRC.
eror pisze: Moje auto tak potrafi :o A jak uzyskać taki efekt ? Jak wjeżdżam na rolki to przy podparciu na rolkach jednej osi - zero trakcji.
Ten efekt dzieje sie sam - jak przód zaczyna mielić to spina się sprzęgło zastępujące centralny dyfer i napęd idzie na tył. Każdy Forek I i II generacji ze skrzyną AT przejdzie ten test ( przód na rolkach, a tył na przyczepnym i odwrotnie). Natomiast MT wtedy polegnie (no chyba że na płąskim) bo wisko w centralnym jest za słabe. Problem pojawia sie gdy masz 3 koła na rolkach i jedno na przyczepnym - wtedy dopiero VDC pomoże.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2013, o 00:13 przez lukass, łącznie zmieniany 1 raz.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:08

Лукашэнка pisze: lukass, tak z ciekawości spytam, Juke wygrał konkurs piękności?
Chwilowo wystapiły drobne "prawne" trudności ze zmiana aut. Juke Nissmo pozostaje w kręgu zainteresowań, ale jako alternatywa. Raczej będziemy celowac w 2 letniego wieśniaka 1.6T.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:09

No to jednak mam lepsze :-p I niech tak zostanie, nawet jeśli to nieprawda :cofee:

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:14

Edytowałem posta wyżej ;)
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:15

eror pisze:No to jednak mam lepsze :-p I niech tak zostanie, nawet jeśli to nieprawda :cofee:
Ja bym tego nie rozpatrywał bezwglednie jako lepsze i gorsze, bo każde z tych rozwiązań ma swoje zalety jak i ograniczenia.
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

eror
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Poznań
Auto: FOREK 2.0/158 A/T - LPG - PRZESZŁOŚĆ :-(
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 00:29

No dobra, niech już Ci będzie, że nie koniecznie najlepszy ;-)
Tak czy inaczej, dzięki za wyjaśnienie. :mrgreen:

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 15:19

Chyba o tym już pisałem, ale… można sobie odczytać po SSM coś co się zwie "transfer duty ratio" i o ile dobrze rozumiem wyraża procentowo jak mocno spięte jest sprzęgło zastępujące centralny dyfer w 4eat. Na 1. biegu to jest od ~30 do ~90%, na wyższych ok 30-40%, niezależnie od prędkości nie widziałem nigdy wartości mniejszej niż 30%.
Ciekawe jak się to ma do rzeczywistości, ale tak jak napisał lukass, najzwyklejsze 4eat na 1. biegu raczej nie powinno mieć problemu z jedną osią na rolkach. Z tego, co widziałem w GLu z zagrzaną wiskozą wydaje mi się, że manual też powinien sobie poradzić.

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 16:55

Szpera jest już po próbach spięcia w Stajni Subaru Prodrive odddział dolnośląski :giggle:

Okazuje się, że nawet dziesiąte milimetra mają znaczenie.
Dla potomnych, choć w każdej szperze i przypadku będzie inaczej, ale pogląd jakis będzie.

Bez podkładek było 55 Nm czyli przez 16 lat uciekło 50 Nm ;-)
Po dołożeniu ok. 0,3-0,35 mm zrobiło się powyej 150 Nm :o , wyżej nie sprawdzałem nawet ...
Po dołożeniu ok. 0,15-0,18: ok. 75-80 Nm

Po dołożeniu ok. 0,25: 112-115 Nm i tak zostawiłem.

STi w katalogu ma preload określony na 108 Nm, więc udało się blisko fabryki ustawić.

Teraz jeszcze trochę zabawy i jakieś testy drogowe, czy nie wybucha itd. :evilgrin:
Ostatnio zmieniony 13 lis 2013, o 22:05 przez ryjeks, łącznie zmieniany 1 raz.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

eMTi
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DW
Auto: zaturbione, wymarzone
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 17:02

:evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: Twoja noga wszystko zmieli :evilgrin:
"If you try to just go round, you don’t go round. You just go straight on." - Ayrton Senna

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 146 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 17:37

citan pisze: Na 1. biegu to jest od ~30 do ~90%, na wyższych ok 30-40%, niezależnie od prędkości nie widziałem nigdy wartości mniejszej niż 30%.
Tylko to nie jest % spięcia, a procent wysterowania selenoidu sterującego tym spięciem, jak to się przekłada na ilośc mozliwych do przeniesienia niutków to nie wie nikt poza FHI, a oni ta wiedzą się nie dzielą :(
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 21:01

Heja na patelnie filma kręcić!

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 23:19

ryjeks pisze: Bez podkładek było 55 Nm czyli przez 16 lat uciekło 50 Nm
O kufa :o Pewnie to samo tyczy się centralnego jak jest na płytce :whistle: no to doopa u mnie jest :evil:

booSTi
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Lokalizacja: z piekła rodem
Auto: Black Devil STi
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 13 lis 2013, o 23:29

A w dccd nie jest inaczej. Tzn dyfer centralny ze względu na przekładnię planetarną nie cierpi na uciekanie napędu?

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 14 lis 2013, o 12:19

lukass pisze:
citan pisze: Na 1. biegu to jest od ~30 do ~90%, na wyższych ok 30-40%, niezależnie od prędkości nie widziałem nigdy wartości mniejszej niż 30%.
Tylko to nie jest % spięcia, a procent wysterowania selenoidu sterującego tym spięciem, jak to się przekłada na ilośc mozliwych do przeniesienia niutków to nie wie nikt poza FHI, a oni ta wiedzą się nie dzielą :(
Dlatego napisałem, że nie wiem jak się to ma do rzeczywistości. Chyba nie ma się co martwić na zapas, może i szału nie ma, na mokrym tył odjeżdża. :mrgreen:

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 14 lis 2013, o 20:42

brahu, ja to mam hrapkę na rozberanie Twojego dyfra :-)

Bo ciekaw jestem co tam siedzi, bo bardzo możliwe coś takiego jak u mnie,
a może identyczne nawet.

Na wiosnę trzeba będzie tam zajrzeć, chyba że już zaglądałeś i wiesz co i jak ;-)
Ostatnio zmieniony 14 lis 2013, o 23:57 przez ryjeks, łącznie zmieniany 1 raz.
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

pszumiec
0 gwiazdek
Lokalizacja: okolice Krakowa
Auto: Legacy MY 06
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 14 lis 2013, o 21:34

ryjeks pisze: brahu, ja to mam hrapkę na rozbranie Twoje dyfra :-)

Zapowiada się interesująco... :giggle:

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 14 lis 2013, o 22:19

ryjeks pisze: chyba że już zaglądałeś i wiesz co i jak
taa zaglądałem przez otwór od korka spustowego, jak wymieniałem olej na jesień :mrgreen: ale teraz przy najbliższej wymianie, to chyba zdejme dekiel, bo korci mnie żeby sprawdzić spięcie płytek :evilgrin:
ryjeks pisze: bo bardzo możliwe coś takiego jak u mnie
jeżeli to z v2, to też mi się wydaję, że siedzi taki jak u Ciebie

ryjeks
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: zDolny Śląsk
Auto: mat
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 14 lis 2013, o 23:56

brahu pisze: taa zaglądałem przez otwór od korka spustowego, jak wymieniałem olej na jesień ale teraz przy najbliższej wymianie, to chyba zdejme dekiel, bo korci mnie żeby sprawdzić spięcie płytek

Wpraszam się na tą imprezę, bezemnie nie zaglądasz tam :drunk:
Proste są dla szybkich samochodów. Zakręty – dla szybkich kierowców. Colin McRae

TERZO
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: niebieskie
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 15 lis 2013, o 00:07

Perwersi :giggle:
Marcin

-_-

brahu
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 15 lis 2013, o 00:09

No to jesteśmy umówieni :thumb: Może się nawet płytkami wymienimy :->

TERZO
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: niebieskie
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: AWD - czyli napęd na 2 koła ...

Post 15 lis 2013, o 00:15

Tylko się półośkami nie stykajcie :giggle:
Marcin

-_-

ODPOWIEDZ