Strona 1 z 2

Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 17 cze 2013, o 23:18
autor: Yanas
Nie moge nigdzie w sieci zlokalizowac danych dotyczacych elastycznosci-najlepiej 80-120km/h dla roznych modeli Subaru. Macie moze takie info?
W szczegolnosci zalezy mi na danych dla:
Forester XT 177koni mt i at
Forester 2.0 158koni mt i at
Outback 2,5 173konie at
Outback 3.0 245koni at

Z gory dziekuje za pomoc!

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 17 cze 2013, o 23:23
autor: WiS
Jakie są papierowe dane nie wiem, ale ze świeżej autopsji donoszę, że w praktyce na wiejskich dróżkach, jadące kolumną OBK 3.6, Legacy 3.0 (automaty) oraz Forester 2.0 XT (manual) przyspieszają od 80 do 120 podobnie. A, Mercedes 220 z turboklekotem też ;-)

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 10:18
autor: So What!
Najelastyczniejszy jest silnik 2,5 T. Blok jest tak elastyczny, że wydmuchuje uszczelkę spod głowicy :mrgreen:

A tak na serio to dane dotyczące przyśpieszenia na wysokich biegach w przedziale 80-120 km/h (które nota bene nie mają nic wspólnego z elastycznością) niewiele mówią o przyśpieszeniu w tymże zakresie. Istotne byłyby dopiero dane dla najefektywniej dobranym biegu.

Yanas, dane techniczne poszczególnych modeli Subaru znajdziesz TUTAJ

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 11:04
autor: Chloru
Yanas,

Obrazek

:mrgreen:

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 11:57
autor: WiS
No dobra, to odróżnijmy dwie rzeczy.
"Elastyczność" to tak naprawdę możliwie szeroki zakres efektywnych obrotów, i tu silniki z turbo będą miały z reguły przewagę nad wolnossącymi.
Potocznie, "elastyczność" to:
- jaki-taki pałer już od stosunkowo niskich obrotów, przez co niektórzy mylnie nazywają diesle bardzo elastycznymi;
- dobre przyspieszenia "z rolki" (poniekąd związane z jednym i drugim powyżej).
Podawane niekiedy w danych fabrycznych wartości przyspieszeń od 60-100 czy od 80 do 120, na IV, V czy VI biegu, są dość luźno związane z realnymi możliwościami danego auta i mocno mylące. Np. auto z małym silnikiem, przy 80 na IV ma już dość wysokie obroty, bliskie tych dla momentu maksymalnego, więc po depnięciu w pedał bez uprzedniej redukcji może akurat przyspieszyć całkiem sprawnie. Auto z silnikiem większym na IV ma przy tych samych 80 km/h obroty bliskie biegu jałowego... i w takiej próbie przyspieszy teoretycznie niewiele szybciej. A praktyczna różnica w dynamice będzie ogromna.
Te same dane nie umożliwiają porównania aut z automatami i manualami, z oczywistych powodow.
Na szosie, silnik nawet mniej elastyczny, ale wkręcony na wysokie obroty i kierowca nie bojący się częstej zmiany biegow - to zestaw sprawniej przyspieszajacy niż inny, szybszy "na papierze".
I tak dalej.
Wniosek: Yanas, zależy Ci na sprawnej jeździe, przejedź się poszczególnymi autami i zobacz, która charakterystyka najbardziej Ci leży.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 12:36
autor: Yanas
Czołem koledzy.

Dzięki za odzew. Katalogi ze strony subaru.de znam,ale tam są jednak tylko dane dot. przyspieszenia 0-100km/h. Jako,że poowooli myślę o zamianie Subaru na Subaru próbuję się rozeznać w takich właśnie bardziej życiowych parametrach tych aut, a dla mnie typowo szosowe przyspieszenia do wyprzedzania w zakresie 80-120 wydaje się być istotne.
Poza swoim 2.0 n/a mam (z sensownych aut, bo 126p nie liczę) doświadczenie z S60 D5 at 163konie i Xsarą VTS mt 167koni i zdecydowanie najmilej podróżuje mi się S60 właśnie.

Widzę,że sprawa jest znacznie bardziej złożona, niż mi się wydawało i bez przejechania się kilkoma modelami przed podjęciem decyzji z jakim silnikiem Subaru wiązać swą przyszłość się nie obędzie:)

Pozdrawiam

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 12:41
autor: jarmaj
Yanas pisze:próbuję się rozeznać w takich właśnie bardziej życiowych parametrach tych aut, a dla mnie typowo szosowe przyspieszenia do wyprzedzania w zakresie 80-120 wydaje się być istotne.
Wartość przyspieszenia na źle dobranym biegu jest akurat wyjątkowo bezsensownym parametrem. ;-)

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:01
autor: Yanas
Nie no jasne.. Ale chyba w katalogach/pismach motoryzacyjnych podaje się dane dla optymalnych biegów.. No i w przypadku at wyboru nie ma..

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:05
autor: WiS
Yanas pisze: S60 D5 at 163konie i Xsarą VTS mt 167koni i zdecydowanie najmilej podróżuje mi się S60 właśnie
To by oznaczało, że "milej" to dla Ciebie "dość szybko, bez konieczności machania biegami".
Gdyby oznaczało: "tak szybko, jak silnik i skrzynia pozwalają" przewaga VTSa byłaby bezdyskusyjna.
Wniosek:
- odpuść mniejsze, wolnossące Subaru (2.0, 2.5 - da się nimi jechać szybko, ale biegami trzeba się wtedy namachać);
- szukaj mocnego silnika zestawionego z automatem (3.0 H6 lub 2.0/2.5 turbo),
a będzie tak "miło" jak przy szwedzkim klekocie, a zapewne znacznie milej (przynajmniej - akustycznie ;-) ale "dynamicznie" też).
Ewentualnie mocne turbo i manual; ma taki zapas pałeru, że nawet jeśli nie będzie Ci się chciało zredukować biegu, to i tak pójdzie do przodu wystarczająco szybko.
jarmaj pisze: Wartość przyspieszenia na źle dobranym biegu jest akurat wyjątkowo bezsensownym parametrem.
No niekoniecznie, w świetle powyższego ;-)
Dla Forestera 2.5 xt powinno dac się odszukać w archiwalnych testach AMiS, pamiętam, ze było, chyba na przełomie 2005/06 :whistle:

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:07
autor: WiS
Yanas pisze: chyba w katalogach/pismach motoryzacyjnych podaje się dane dla optymalnych biegów..
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Naprawdę sądzisz, że przyspieszanie z 60 na czwórce, a z 80 na piątce - to jest "optymalny" bieg...?
A w testach właśnie takie dane podają, jeśli już.

PS. A tak w ogóle, to nie ma czegoś takiego jak "optymalny" bieg dla danej prędkości. Kwestie obciążenia, nachylenia terenu, zamiaru kierowcy...

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:08
autor: So What!
Yanas pisze: Nie no jasne.. Ale chyba w katalogach/pismach motoryzacyjnych podaje się dane dla optymalnych biegów..
Nic bardziej mylnego ;-)
Yanas pisze: No i w przypadku at wyboru nie ma..
Jest. W większości współczesnych automatów możesz wybrać/zablokować określony bieg.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:09
autor: Yanas
Dzięki, właśnie znalazłem w archiwum AMiS dane dla 2.5XT,szukam dalej,może inne modele też testowali.

Ps. chyba w 4-eat nie ma takiej opcji,prawda?

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:15
autor: jarmaj
Yanas pisze:Nie no jasne.. Ale chyba w katalogach/pismach motoryzacyjnych podaje się dane dla optymalnych biegów..
Na 4 biegu optymalne od 60km/h??? Chyba w traktorze.
Albo na 5 od 80km/h?

I wyprzedzanie w ten sposób??? :wall:


A parametr dlatego jest idiotyczny, że inna charakterystyka silnika i inne zestopniowanie przełożeń wymaga innegodoboru biegu do danej prędkości.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:16
autor: WiS
Yanas pisze: znalazłem w archiwum AMiS dane dla 2.5XT
Może w takim razie wrzuć link tutaj, jeśli ktoś kiedyś będzie szukał po słowach kluczowych, może mu się przydać.
Yanas pisze: chyba w 4-eat nie ma takiej opcji,prawda?
Stara subarowa 4eat, o ile kojarzę, chyba we wszystkich modelach pozwala zablokować wyższe biegi, tzn. możesz np. zabronić jej wrzucania czwórki, czwórki i trójki...

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:19
autor: Yanas
No nie.. chodzi mi o właśnie takie orientacyjne dane,jakie podaje AMiS dla 2.5xt :
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,4/10,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 5,5/9,2

Porównując je z danymi dla pozostałych poszukiwanych przeze mnie modeli mam nadzieje,że wyłonią się jakieś wnioski. Ale być może jestem w laickim błędzie ;)

Chodzi mi po prostu o to,żeby, nie mając łatwego dostępu do rozważanych modeli aut, na podstawie suchych danych dot. osiągów i subiektywnych info z forum dot. charakterystyki pracy wyciągnąć jakieś ciekawe wnioski..

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:25
autor: WiS
Yanas, gdybym wyprzedzał Forkiem 2.5 xt startując z 60 km/h, miałbym włożoną dwójkę, a z 80 - najwyżej trójkę. Podając parametr oparty na przyspieszaniu z 60 na piątce, można co najwyżej mierzyć stopień odporności silnika na idiotów, a nie elastyczność :mrgreen:

A tak serio - taaaak, "jakieś" pojęcie to daje, ale niewielkie. Zamiast studiować takie księżycowe dane, lepiej rozejrzeć się po komisach i salonach, w którym w pobliżu da się wyciągnąć testówkę na kilka chwil ;-)

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:26
autor: jarmaj
Yanas pisze:Ale być może jestem w laickim błędzie ;)
Niestety jesteś. ;-)

W zależności od porównywanych samochodów, często może się okazać, że ten który według tego testu ma czasy gorsze, w rzeczywistości będzie miał je znacznie lepsze od konkurenta, kiedy próbę przeprowadzi się w obu samochodach na optymalnym dla nich biegu. Więc „wolniejszy” okaże się szybszy.

Dlatego te porównanie jest bezsensowne.




Czy ta próba pokazała, że ten Fiat jest szybszy od 400 konnego evo?

Tak od około 1:00

Link: https://www.youtube.com/watch?v=VVt1IjIdLxY

Czy może raczej co się dzieje, kiedy próba odbywa się na źle dobranym biegu.
Chyba potrafisz sobie wyobrazić, jakby to wyglądało, gdyby był właściwy bieg wsadzony? ;-)


Przy bardziej „normalnych” samochodach różnice będą oczywiście mniejsze. Ale dalej porównywanie aut w ten sposób nie ma cienia sensu.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:42
autor: Boombastic
Yanas pisze: No nie.. chodzi mi o właśnie takie orientacyjne dane,jakie podaje AMiS dla 2.5xt :
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 6,4/10,6
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 5,5/9,2

Znam te dane. Co wyprzedzam Forkiem to sobie je przypominam i smieję się z głupoty testu. Na V biegu przy 60 km/h silnik ma jakieś 2000 rpm lub mniej i jak ma się zebrać do wyprzedzania? Stąd różnica w czasie jest przegromna dla IV i V biegu. Za to na trójce różnica cię powali. Nie wiem co chcą osiągnąć i udowodnić dziennikarze robiący testy typu wrzucamy najwyższy bieg przy minimalnych obrotach i zobaczymy kiedy silnik trafi szlag? Pojawiło sie tutaj wiele bardzo rozsądnych głosów. Możesz posłuchać lub dalej brnąć w tą głupotę.
A link do strony o Forku jest tutaj http://www.auto-motor-i-sport.pl/testy/ ... test,757,1

Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:43
autor: gregski
Np dla autostrady fajne jest poronanie 100-200 kmh.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 13:55
autor: WiS
Yanas, jeśli już koniecznie chcesz zlekceważyć doświadczenie praktyczne, a wywnioskować coś z danych technicznych i parametrów, to proponuję zrobić tak:
- znaleźć sobie wykresy mocy i momentu obrotowego dla danego silnika;
- znaleźć tam maksima oraz odcinki powyżej jakiegoś poziomu uznanego za przyzwoity (niech to będzie np. 2/3 wartości maksymalnej);
- uruchomić wyobraźnię ;-)
I będziesz wiedział dużo o elastyczności danego silnika.
Trzeba jednak pamiętać, że przełożenia (przekładni głownej i skrzyni) w konkretnych modelach będą inne i będą mieć wpływ na realne osiągi.

Można też popytać użytkowników, przy jakich obrotach na danym biegu mają określoną prędkość i jak szybko na nim osiągają żądaną (ja Ci bardzo chętnie podam interesujące Cię dane dla Forestera 2.0 xt manual). Przy czym, uwaga, i tu różnice będą znaczne, zależnie od sposobu wciśnięcia gazu. A także, stanu danego egzemplarza, temperatury powietrza, etc.

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 14:37
autor: Yanas
Dziękuje za wszystkie uwagi. Nie ulega wątpliwości,że jestem lamerem w temacie:) Wasze wpisy dały mi dużo do myślenia w świetle wybory kolejnego auta. Faktycznie argumentacja przez Was przytaczana skutecznie odziera poszukiwane przeze mnie testy z sensu :)

Pozdrawiam!

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 15:20
autor: Gootek
Yanas pisze:Nie moge nigdzie w sieci zlokalizowac danych dotyczacych elastycznosci-najlepiej 80-120km/h dla roznych modeli Subaru. Macie moze takie info?
W szczegolnosci zalezy mi na danych dla:
Forester XT 177koni mt i at
Forester 2.0 158koni mt i at
Outback 2,5 173konie at
Outback 3.0 245koni at

Z gory dziekuje za pomoc!
Yanas,
ważna jest tutaj nie tyle moc maksymalna co przebieg wartości momentu obrotowego w zakresie obrotów.
Przyjmując dla uproszczenia, że wybierzesz jeden z wymienionych samochodów ze skrzynią AT, najwygodniej będzie Ci się wyprzedzało w kolejności:
1. Outback 3.0 245koni at
2. Forester XT 177koni at
3. Outback 2,5 173konie at
4. Forester 2.0 158koni at

Gdy wybierzesz auto z MT, to też ogólnie im mocniejsze auto to lepiej, ale będzie to zależało również od tego jak będziesz zmieniał biegi.

Jeśli stać Cię na nieco wyższe koszty paliwa, to nie zastanawiaj się tylko bierz z tej listy Subaru z silnikiem 3.0 245koni i skrzynią AT.

Będzie Ci się jeździło jeszcze wygodniej niż tamtym Volvo dieslem.
:->

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 16:27
autor: Chloru
Yanas pisze: doświadczenie z S60 D5 at 163konie i Xsarą VTS mt 167koni i zdecydowanie najmilej podróżuje mi się S60 właśnie.

W ryj mogę dać mogę ;-) Koledzy Ci już wszystko napisali. Mylisz wygodę z elastycznością. :whistle:

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 16:32
autor: Yanas
Wygodę oceniam także przez pryzmat swobodnego i bezpiecznego wyprzedzania,nie miałem na myśli tego,że S60 jest wygodniejszy sam w sobie niż pozostałe wymienione :)

Лукашэнка - czy różnica między 2.0xt a 2.5 n/a jest bardzo znacząca w kwestii osiągów i charakterystyki?

Re: Dane dotyczace elastycznosci roznych silnikow/modeli Subaru?

: 18 cze 2013, o 18:02
autor: Gootek
Yanas pisze:Лукашэнка - czy różnica między 2.0xt a 2.5 n/a jest bardzo znacząca w kwestii osiągów i charakterystyki?
Miałem kiedyś Forestera 2.0XT i również Outbacka 2.5 n/a.
Oba auta były ze skrzyniami manualnymi.
Pomijając inne różnice między tymi autami i skupiając się jedynie na silnikach:
2.0 XT (177 KM) rozwija wartość momentu obrotowego skokowo gdy do akcji wkracza sprężarka przy około 2500-3000 obr/min i maksimum: 245 Nm jest już przy 3200 obr/min, podczas gdy 2.5 n/a ma tą wartość może tylko trochę niższą 226 Nm, ale rozwija ją bardzo liniowo od około 2000 obr/min i osiąga maksimum dopiero przy 4200 obr/min.
Rezultat jest taki, że prędkości maksymalne oba auta mają podobne, ale to z silnikiem turbo przyspiesza lepiej i jest elastyczniejsze w takim rozumieniu, o jakie ty pytałeś.

Zalety 2.5 n/a?
- pracuje ciszej
- płynniej rozwija moc (co może być traktowane zarówno jako zaleta jak i wada)
- w praktyce 2.5 n/a paliło mi o 1,0-1,5 litra mniej paliwa niż 2.0XT
Gdy lubisz spokojną jazdą to 2.5 n/a jest jak najbardziej OK.
Jednak prawdę powiedziawszy dynamikę 2.5 n/a trzeba uznać za przeciętną.
Jeśli oczekujesz w tej sprawie czegoś więcej niż przeciętności (czyli chcesz płynnie wyprzedzać jakieś Skody tdi i tym podobne) to proponowałbym (z tych starszych roczników) skupić się na 3.0 n/a. Dla wygody w ruchu miejskim - ze skrzynią A/T.