Strona 1 z 2

EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 6 lip 2013, o 13:31
autor: Mar!an
Wstęp :)
Witam wszystkich zainteresowanych. Postaram się najsystematyczniej jak tylko mi czas pozwoli umieszczać w tym dziale efekty mojej wspaniałej pracy, która daje mi masę przyjemności.
Na początek ej25 który postanowił zostać dwusuwem- 1litr oleju na 100km :)
Niestety nie miałem czasu robić fot z etapu wyciągania motoru z auta i weryfikacji uszkodzeń. Klientowi zależało na jak najszybszej wycenie, ocenie strat i sugestii co dalej...
Zaczynamy od puzzli ej25:
EJ25 puzzle.jpg
Ocena dla silnika 2/5: Nadgryzione panewki, pierścienie ( olejowe ) na tłokach stoją, uszczelniacze na zaworach też potrzebują wymiany, głowice do planowania i sprawdzenia szczelności.
Panewka korbowodowa.jpg
Tłok.jpg
Decyzja: Ratujemy to co jest. Gładzie cylindrów nie dostały aż tak mocno po tyłku od stojących pierścieni żeby trzeba było zamawiać nowe bloki.
Zamówione nowe tłoki, pierścienie, panewki główne i korbowodowe, uszczelniacze zaworowe, świece, kpl. uszczelek silnika,
Głowice do planowania, bloki do honowania i spasowania z nowymi tłokami w specyfikacji A.
Głowica- części.jpg
Więcej puzzli :D
Tłoki porównanie.jpg
Nowe, czyste i pachnące
nowy tłok.jpg
Tak dla porównania :)
Takie małe porównanie korbowodów- zaznaczam że żaden z nich nie jest nowy :P Trochę chęci i można z pełną odpowiedzialnością zakładać nowe panewki :-d
PAMIĘTAJMY: Panewki zakładamy ZAWSZE zamkiem do zamka- w przypadku subaru trudno jest inaczej to zrobić ale... są marki które aż tak fajne nie są
Korbowody.jpg
Jedna z połówek bloku, po honowaniu w trakcie czyszczenia- Szpilki widoczne na foto to nie seryjny zestaw. Zamontowany zestaw to ARP. Stosuje się je w celu zwiększenia momentu jakim możemy dokręcić głowicę do bloku tym samym zwiększając kompresję. Oczywiście nie nadwyrężamy też gwintu w bloku silnika- w przypadku standardowych śrub podczas dokręcania ' wyrywamy ' gwint, w przypadku szpilek nakrętka dociska głowicę do bloku po gwincie szpilki.
połówka bloku.jpg

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 7 lip 2013, o 15:32
autor: Mar!an
Głowice wróciły po planowaniu ( wygładzeniu powierzchni styku głowicy i bloku silnika ) wstępnie oczyszczone- czekają na wymianę uszczelniaczy zaworowych. Przed podjęciem się operacji wymiany uszczelniaczy mierzymy luzy zaworowe ( znaczymy sobie każdą szklankę- jak komu wygodniej, najważniejsze żeby później się w tym połapać i ewentualne różnice staramy się zniwelować do wskazań producenta )
głowica po planowaniu.jpg
5 min później: :thumb:
rozpięte zawory.jpg
PAMIĘTAJMY: Występują 2 rodzaje uszczelniaczy: Na stronę ssącą i wydechową - nie wolno ich pomylić ;-)
nowe uszczelniacze.jpg
Seal int valve - strona ssąca " intake "
Seal exh valve - strona wydechowa " exhaust '
Po wymianie uszczelniaczy spinamy zawory spowrotem. Operacja spięcia zaworów nie trwa już 5 min i wymaga sporej dawki cierpliwości podczas zakładania ' kamieni ' - zabezpieczeń :whistle:

Po 2 godzinach:
Głowice wy!ebane na ZŁOTO :-)
głowica na złoto.jpg

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 7 lip 2013, o 19:53
autor: gebolp
Mar!an pisze: Stosuje się je w celu zwiększenia momentu jakim możemy dokręcić głowicę do bloku tym samym zwiększając kompresję
A jak się zwiększa kompresja i o ile :?
Bo kompresja to raczej zależy od szczelności zaworów i szczelności tłok - cylinder oraz stopnia sprężania....

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 7 lip 2013, o 20:00
autor: Mar!an
Jeżeli możesz wpłynąć na odstęp pomiędzy blokiem a głowicą zwiększając moment dokręcenia między sobą tych elementów równa się to pomniejszeniu komór spalania tym samym zwiększeniu stopnia sprężania. Jest różnica między dokręceniem czapki na dajmy na to 8kg (80nM) na śrubach a 12/14kg (120nM140nM) w przypadku szpilek. O ile... nie znam takiego co jednoznacznie odpowie na to pytanie. Każda jednostka napędowa ma zupełnie inną charakterystykę i inaczej reaguję na modyfikacje. Dlatego chip softy z allego w większości przypadków bardziej szkodzą niż przynoszą poprawne pożądane rezultaty.

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 7 lip 2013, o 20:22
autor: gebolp
Mar!an pisze: Jeżeli możesz wpłynąć na odstęp pomiędzy blokiem a głowicą zwiększając moment dokręcenia między sobą tych elementów równa się to pomniejszeniu komór spalania tym samym zwiększeniu stopnia sprężania
no dobra, ile wtedy bardziej osiądzie uszczelka? 0.5mm góra? Przy skoku tłoka 75mm różnicę w stopniu sprężania mamy na poziomie setnych.
Faktycznie mocniej dociągnięta głowica bardziej dociska uszczelkę i trudniej o jej wydmuchanie.
Sorry, że się czepiam, ale nieustannie słyszę o różnych legendach jak np. "zrobię szlif od razy na drugi nadwymiar to będzie większa pojemność skokowa silnika i większa moc" i wiele innych; dlatego mam dystans do tego

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 7 lip 2013, o 20:48
autor: Mar!an
W przypadku 2,5 nie ma mowy ( bynajmniej u mnie ) o szlifach... 2.5 ma i tak meega cienkie ściany cylindrów przez co się grzeje itd... Japonia unika jazdy na 2.5 jak tylko może. ( Nie wiem czy to prawda ale podobno na japonie 2.5 nawet nie występuje ) 2.0 t można bezpiecznie rozwiercić na 2.3 i wtedy szlify, szpilki w blok, szpilki w korby itd ma sens... Przypadek 2.5 to raczej działanie asekuracyjne niż staranie się o znaczną poprawę osiągów.
Niemniej... fajna sugestia- pewnie niektórym z tego forum da do myślenia.

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 16 lip 2013, o 21:54
autor: Mar!an
In progress:
* Korby z nowymi panewkami wleciały na wał korbowy ( jakby ktoś kiedyś chciał dowiedzieć się jak i z jakim momentem warto to skręcać to zapraszam na prv )
wał korbowy.jpg
* Przygotowana połówka bloku. Zamontowane nowe panewki główne, okraszone olejem :-) Czeka na przyjęcie wału :-d
blok na nowych panewkach.jpg
* Siup :thumb:
montaż wału.jpg
Naturalnie podczas każdego ' kroku w przód ' kontrolujemy czy nic się o siebie nie ociera, czy pracuje swobodnie itd.

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 16 lip 2013, o 22:07
autor: j33mbo
lubie to!

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 31 lip 2013, o 19:32
autor: Mar!an
Up!
Aplikujemy nowe tłoki na swoje miejsce ^^
Ściany cylindra smarujemy olejem i za pomocą urządzenia do ściskania pierścieni ładujemy tłoki na swoje miejsce.
Tłoki są oznaczone więc doskonale wiemy w jakim kierunku je ustawić ( każdy tłok ma punkt skierowany w stronę rozrządu )
Łączymy ze sobą połówki bloku i:
Encepence i tralala :mrgreen:
Nowe tłoki w bloku.jpg
Następnie ustawiamy korbowód względem tłoka, mocujemy tuleję łączącą tłok z korbą i zabezpieczamy je poprzez fabryczne otwory pierścieniami.

Foto bloku z założoną jedną głowicą i niu pompą wody:
prawie silnik.jpg

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 31 lip 2013, o 19:40
autor: Mar!an
Nawiązując do scalania ze sobą bloku:
są bardzo ścisłe procedury których trzeba bezwzględnie przestrzegać- taki OIOM w mechanice ^^
po wstępnym skręceniu bloku zostawiamy go na 24h i idziemy np. na zimny browar :-d
następnie wracamy i korygujemy siłę dokręceń. Tak samo postępujemy z głowicami, nasz przypadek nakazuję dokręcać głowice w równych 3 etapach przeskakując w górę za każdym razem o 4 kg momentu:
jblok z jedną głowicą.jpg

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 29 wrz 2013, o 10:01
autor: Mar!an
Up. Dawno mnie tu niebyło :P

Po 24h sprawdzamy momenty dokręcenia głowic/ ew. poprawiamy
Możemy brać się za wkładanie wałków i regulację luzów zaworowych:
wałki wałki.jpg
W między czasie idziemy do smutnego Pana poinformować że to już niedługo :oops:
czeka na silnik.jpg
Zabieramy się za spięcie rozrządu. Oczywiście musimy uważać żeby nie pomylić kółek rozrządu- co prawda są opisane ale jak we wszystkich przypadkach: sprawdzamy 2 razy żeby nie było babola :-d
spinanie rozrządu.jpg
Rozrząd zgodnie ze wskazaniami znaków fabrycznych - UNIKAJMY ZNACZENIA ROZRZĄDU BYLE GDZIE BYLE JAK bo może być psikus
spięty rozrząd.jpg
Po założeniu paska kręcimy sobie wałem korbowym kilka razy i kontrolujemy czy na co drugim obrocie znaki się nam pokrywają w ten sam sposób w jaki je zgraliśmy spinając pasek

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 29 wrz 2013, o 15:12
autor: Mar!an
W międzyczasie:
kolejny pacjent czeka :-d
evo.jpg
Ps. Jakby nikt nie miał mi tego za złe to chętnie wpakuję na forum fotospy z tej naprawy :oops:

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 29 wrz 2013, o 15:36
autor: krejzoool
Świetny temat.... Mar!an,

Taraz wiem co i jak to sam mogę wsadzić kute tłoki i korby..... :lol:

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 29 wrz 2013, o 20:23
autor: Mar!an
krejzoool jak będe w rodzinnych stronach w okolicach Moniek to możemy ten temat na glebie pod sklepem ogarnąć :thumb:

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 29 wrz 2013, o 20:56
autor: krejzoool
Mar!an, koniecznie jak będziesz w okolice Moniek się wybierał to daj znać, bo chętnie bym pogadał z kimś kto ogarnia subaru i ogólnie fajnie było by cię poznać..... :-)

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 11 paź 2013, o 03:36
autor: Mar!an
Po przezbrojeniu itd itp Pan Silnik wrócił na swe włości:
silnik w komorze.jpg
Na chwilę obecną przebieg ok 7tyś km... DOCIERANIE
Właściciel pojazdu poinformowany o wszelakich koniecznościach związanych z pracą silnika itd... :D
Podobno forester może zejść do 8 litrów na 100km...

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 11 paź 2013, o 07:14
autor: darecki1981
no to sie mnie podoba :thumb:

: 16 kwie 2014, o 17:29
autor: Przemas
bardzo fajna fotorelacja z wakacji, szkoda że mojej kobiecie się takie zdjęcia nie podobają :lol:

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 16 kwie 2014, o 17:42
autor: zinc
Heh przemas nie jesteś sam... Piękne! Dobre foty!

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 26 lip 2014, o 06:41
autor: subie
Super foty! Można przy okazji wiedzieć jakie są koszty orientacyjne poszczególnych elementów takiej operacji na Panu Silniku? Można na NFZ? :giggle:
Fotorelacja się podoba!

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 26 lip 2014, o 10:14
autor: pszemq
Czy mogę poprosić o koszt tej operacji razem z częściami na priv?Przyda sie na przyszłość.
Fajnie opracowane.
Pozdr.

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 26 lip 2014, o 13:47
autor: markopollo
Ja również proszę na priv jaka to kwota bo mój fotek tez lubi olej

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 15 mar 2015, o 22:57
autor: pitersoon
Witam, ma może ktoś namiar na Mar!an-a też byłbym zainteresowany podobnym zakresem w moim przyszłym aucie. Wysłałem do niego wiadomość na priva ale nie ma odzewu.

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 20 mar 2015, o 20:10
autor: filester

Re: EJ 25 - puzzle :) Forester 05r.

: 20 mar 2015, o 21:44
autor: piotruś
gebolp pisze:
Mar!an pisze: Stosuje się je w celu zwiększenia momentu jakim możemy dokręcić głowicę do bloku tym samym zwiększając kompresję
A jak się zwiększa kompresja i o ile :?
Bo kompresja to raczej zależy od szczelności zaworów i szczelności tłok - cylinder oraz stopnia sprężania....
No właśnie .... "...tym samym zwiększając kompresję..." :?
Ta "fotorelacja" pokazuje kawał dobrej roboty, ale to cytowane zdanie sugeruje brak znajomości budowy i działania silników spalinowych ... :?
A może to tylko jakieś przejęzyczenie autora wątku ?