Wiskoza, temat rzeka

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Wiskoza, temat rzeka

Post 24 paź 2008, o 23:23

jak sprawdzić czy mój Forek to ma. Jest to gdzieś zaznaczone? W tylnym dyfrze, na środku? :-/



Bergen
Awatar użytkownika
Moderator
Lokalizacja: Wrocław
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 25 paź 2008, o 08:16

Jeśli masz skrzynię manualną, to na pewno ma.

Czy aby na pewno wiesz, o co pytasz? ;-)

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 15:16

no pytam czy ma automatyczą blokadę dyferencjału w tyle i po srodku pomiędzy przodem a tyłem. Powinien mieć, jak spadnie śnieg to bedzie to łatwiej sprawdzić czy wszystko działa jak należy, ale nie wiem gdzie znajdę informacje o tych cechach mojego forka (dokładnie mojego) Oglądałem tylny dyfer, ale jest trochę pokorodowany i nie wiele z niego odczytałem. Może ma ktoś klucz do czytania kodu VIN? :-)
Tak, mam manualną. Jest to model z początku 98 r. czyli koniec pierwszej serii 123 KM.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 15:28

Danieldd48 pisze: pytam czy ma automatyczą blokadę dyferencjału w tyle i po srodku
Chodzi Ci chyba o uzyskanie ograniczonego uślizgu, nie całkowitej blokady (Forester to nie jest taka 100% terenówka).
Danieldd48 pisze: Może ma ktoś klucz do czytania kodu VIN?
http://theforum.pl/bb3/viewtopic.php?f=11&t=319
Ostatnio zmieniony 26 paź 2008, o 16:57 przez citan, łącznie zmieniany 1 raz.

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 16:39

Zgadza się, nie ma tutaj całkowitego przełożenia na koło bez poślizku, niemniej jednak subaru ma z jeden z lepszych systemów napędowych, natomiast Forester jeden z lepiej radzących sobie SUVów w lekkim terenie i w zimie.
citan pisze: viewtopic.php?f=11

:-( niestety wątek nie istnieje, ale dzięki.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 16:57

Danieldd48, sprawdź jeszcze raz, teraz powinno śmigać.

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:16

Subaru chyba raczej nie mają wiskozy z tyłu.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:22

minimus pisze:Subaru chyba raczej nie mają wiskozy z tyłu.

Tylko?


:mrgreen:

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:26

jarmaj pisze:
Tylko?


:mrgreen:

AFAIK są i takie i takie. Azrael pewnie będzie wiedział lepiej. Niewiskozę z tyłu mają chyba MY07 i późniejsze imprezy. Ale może Kuba lub Michał potwierdzą.
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:26

co tylko? pytanie było o środek i tył. przód pomijamy dyskretnym milczeniem :->

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:30

minimus pisze: przód pomijamy dyskretnym milczeniem :->

Już coś dziś pisałem o zazdrośnikach ;-)
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 20:36

Chloru pisze:
jarmaj pisze:
Tylko?


:mrgreen:

AFAIK są i takie i takie. Azrael pewnie będzie wiedział lepiej. Niewiskozę z tyłu mają chyba MY07 i późniejsze imprezy. Ale może Kuba lub Michał potwierdzą.
No tak. Ale stwierdzenie było "subaru nie ma wiskozy z tyłu" - czyli żadne. A przecież sporo ma.

Tak, do Estijajów od pewnego momentu coś innego tam zaczęto wkładać, ale wcześniej Estijaje, oraz wszystkie Wrx-y i GT-ki, pewnie i Forki (chyba tylko turbo, ale na forkach tak sobie się znam) i z pewnością cos tam jeszcze, miało wiskozę z tyłu.

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 23:21

No to w necie spotykamy takie info:
"I-sza generacja (...)W przypadku układu przeniesienia napędu również zastosowano znane już z innych modeli rozwiązania. Wersje z manualną skrzynią biegów posiadają otwarty przedni dyferencjał, a centralny i tylny wyposażono w blokadę wiskotyczną. W wersja z automatem podział napędu następuje za pośrednictwem elektrycznie sterowanego, mokrego sprzęgła wielopłytkowego, Przedni dyferencjał jest otwarty, a tylny posiada blokadę wiskotyczną. Co ważne wszystkie wersje, wszystkich generacji Forestera wyposażone są w samopoziomujące tylne zawieszenie. (...) 2000 roku przeprowadzono lifting Forestera. Największe zmiany widoczne są z przodu i z tyłu samochodu : zmieniono światła i delikatnie przestylizowano zderzaki. Modele wolnossące pozbawiono blokady wiskotycznej w tylnym dyferencjale (była dostępna jako płatna opcja). Od modelu MY01 wersja turbo dysponowała mocą 177 KM.
W/w ze strony http://www.4forester.pl/historia-modelu.php więc o ile to jest prawda to załatwia moje pytanie, ale jak to rzeczywście sprawdzić. Przypuszczam, że dopiero na sniegu :thumb:
Oglądając: mój dylemat jest tym bardziej uzasadniony, że dojazd do działki mam ze wzniesieniem 15% przez 60 m, a na całym podjeździe 90 m różnica poziomu wynosi 17 m. :o : http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a16 ... 6b765.html
:-/

Michal B
2 gwiazdki
Auto: Jeszcze 2 Subaru
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 23:31

Spokojnie - powinien wyjeżdrzać byle maiał dobre gumy. Z moich doświadczen ze stromymi podjazdami Forkiem zimą najgorsze jest bardzo nierówne podłoże czyli zwykle dziury w takim zaśieżonym podłożu - ale to sie tyczy głównie jazdy bardzo wolnej lub ruszania, wtedy ta wiskoza okazuje sie za słaba. W zasadzie mi nie dawał rady tylko jak się wieszał na podwoziu ale na to pewnie nie ma mocnych.

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 26 paź 2008, o 23:39


Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 27 paź 2008, o 23:20

Czyli reasumując: póki śnieg nie spadnie, to nie dowiem się czy mam jakieś wspomagacze trakcji, czy nie.
Michal B pisze: Spokojnie - powinien wyjeżdrzać byle maiał dobre gumy.
czy to znaczy AT, czy wystarczają zimówki z ładną kostką :?:

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 00:01

Danieldd48, ale jakie wspomagacze trakcji? Wiskozę masz centralną i tylną, ja nie mam nawet jednej. Nie wystarczy Ci? :-p

Wspomaganie trakcji to chyba wprowadzili dziesięć lat później. :) Przy okazji wyrzucając z tyłu wiskozę, która prawdopodobnie niepotrzebnie komplikowała by cały proces przekazywania napędu.

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 09:28

hej, pisząc o wspomagaczach trakcji nie miałem na mysli kontroli trakcji :giggle: , ale właśnie czy rzeczywiście mam wiskozę na środku i tyle :? , bo czytając różne wątki na forach :cofee: nie jest to jednoznacznie określone, że mój rocznik, a dokładniej pierwszy model forestera miał to montowane obligatoryjnie jako standard. :roll:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 10:30

Danieldd48 pisze:hej, pisząc o wspomagaczach trakcji nie miałem na mysli kontroli trakcji :giggle: , ale właśnie czy rzeczywiście mam wiskozę na środku i tyle :? , bo czytając różne wątki na forach :cofee: nie jest to jednoznacznie określone, że mój rocznik, a dokładniej pierwszy model forestera miał to montowane obligatoryjnie jako standard. :roll:
To przeprowadź test opisywany wielokrotnie na forum, a mianowicie podnieś samochód na podnośniku i zakręc jednym z tylnych kół. Jeśli drugie kręci się w tym samym kierunku to masz jakieś LSD z tyłu, jeśli w przeciwnym to dyfer jest otwarty.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 11:09

Tego nie widziałem, ale tak robiłem i w tym samym kierunku się nie da, drugie idzie w drugą stronę, ale nie myślałem, że to tak szybko działa przy tak małej sile. :-(

Michal B
2 gwiazdki
Auto: Jeszcze 2 Subaru
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 11:36

Masz to chłopie. A o dobre opony mi chodziło - takie na śnieg dobre.

Danieldd48
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: z Jasła
Auto: Forester '98 2,0 AWD, LPG, STEREO, LO
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 12:11

Ot i nie ma co się dłużej zastanawiać. Zima za pasem :-d
Pytam, bo nie wiem czy mogę z nim jechać na przegląd do zwykłych stacji, gdzie nie mają rolek na 4 koła. Nie chcę czegoś uszkodzić, bo w manualu wyrażnie pisze nie cholować, nie cholować na dwuch kołach i podnosić drugą oś przy rolkach. :-(
Jakie macie tutaj doświadczenia. Czy po prostu nie da się sprawdzić hamulcó, czy wyskoczy z rolek, czy coś można zwalić takim sposobem :?:
Ostatnio zmieniony 28 paź 2008, o 12:21 przez Danieldd48, łącznie zmieniany 1 raz.

citan
5 gwiazdek
Lokalizacja: Bełchatów
Auto: japońskie
Polubił: 41 razy
Polubione posty: 14 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 12:19

Danieldd48, sprawdzanie na rolkach jest niezalecane, nikomu się z tego powodu nic nie stało, ale nikt Ci gwarancji nie da, że nie spowoduje to jakichś problemów. Najlepiej jedź tam, gdzie mają płyty najazdowe, albo po prostu powiedz panom, żeby nie mierzyli na rolkach. Chyba nikt nie miał z tym specjalnie problemów podczas przeglądów.

Michal B
2 gwiazdki
Auto: Jeszcze 2 Subaru
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 12:23

Robiłem rolki kilka razy w Forescie i Legacy - nie było problemów.

jarmaj
6 gwiazdek
Lokalizacja: Gliwice
Auto: japońskie, ale nie bokser + bokser, ale nie japoński ;-)
Polubił: 74 razy
Polubione posty: 425 razy

Re: Wiskoza, temat rzeka

Post 28 paź 2008, o 12:25

W zasadzie podczas testu hamulców na rolkach na jednej tylko osi nie powinno się nic stać (trwa za krótko), ale dla pewności porządne stacje diagnostyczne widząc stałe 4x4 rezygnują z takich prób i nie ma kłopotu. W innym przypadku należy wymóc na diagnoście, żeby takich prób nie robił, lub pojechać tam, gdzie znają się na samochodach.

Samochód z niczego nie wyskoczy, no chyba żeby miał szpery jak A-grupa z lat 90-tych ;-) , po prostu przy dłuższym napędzaniu jednej tylko osi rozleci się dyfer.

ODPOWIEDZ