geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Pacjent to Subaru Impreza WRX STI '05 US na sprezynach APEXI -30mm.
Problem: kat pochylenia kół tylnych.
Uderzylem lewym, tylnym kolem w kraweznik na kjs, co zaowocowalo pogieciem wahacza tylnego poprzecznego (tego polaczonego ze stabilizatorem). Po wymianie okazalo sie, ze cos jest nie tak nie tylko z kolem lewym, ale rowniez z prawym (nie zostalo uderzone - musialo tak byc jak zakupilem samochod). Kolo naprawiane jest w tej chwili w lekkim pozytywie, a kolo prawe (nienaprawiane) w sporym negatywie. Samochod prowadzi sie dobrze i mimo pogietej lewej tylnej felgi (na 100% lewa po uderzeniu jest pogieta, prawej nie jestem pewien, bo oprocz jakichs sladow na stronie wewn. nic nie wskazuje, zeby z nia cos bylo nie tak - jednak nie byla zdejmowana i badana), prowadzi sie bardzo dobrze (delikatne drganie powyzej 240km/h, ale nic niepokojacego - samochod jest stabilny). I teraz dane z wydruku po i przed ustawieniem geometrii:
Pomiar wstepny | Zalecenia fabryczne | Pomiar koncowy:
pochylenie kola lewego +0*56' | -1*30'/ +0*45' -0*45' | +0*54'
pochylenie kola prawego -2*39'| -1*30'/ +0*45' -0*45' | -2*42'
Zalecenia fabryczne podaje, bo takie sa na wydruku, aczkolwiek w ksiazce serwisowej "camber" dla tylnych kol to -1*40'.
Zbieznosci nie podaje, bo jest ok z niewielkimi odchylkami w granicach normy. Nie podaje rowniez danych dla przodu, bo te sa rowniez ok - prawie idealne.
Pytania:
1. jak sprezyny wplywaja na pochylenie kola i czy w ogole wplywaja, czy zmienia sie pochylenie w momencie jak zmienimy oryginalne na takie -30mm? a jezeli tak to czy negatyw sie poglebia?
2. jak bardzo krzywa felga wplywa na odczyt/ustawienie geometrii kol?
2. co jest nie tak z samochodem - od czego zaczac sprawdzenie, co mozna zrobic? zwrotnice, amortyzatory?
To co chce zrobic jutro (jak uda mi sie umowic u wulkanizatora) to wymiana felg (dzisiaj przyszedl nowy komplet felg) i wtedy udac sie jeszcze raz na geometrie - wydaje mi sie, ze wtedy wyniki nie beda zafalszowane. Macie jakies rady? Jak nie to bedzie trzeba zmienic amorki i zwrotnice ;)
Problem: kat pochylenia kół tylnych.
Uderzylem lewym, tylnym kolem w kraweznik na kjs, co zaowocowalo pogieciem wahacza tylnego poprzecznego (tego polaczonego ze stabilizatorem). Po wymianie okazalo sie, ze cos jest nie tak nie tylko z kolem lewym, ale rowniez z prawym (nie zostalo uderzone - musialo tak byc jak zakupilem samochod). Kolo naprawiane jest w tej chwili w lekkim pozytywie, a kolo prawe (nienaprawiane) w sporym negatywie. Samochod prowadzi sie dobrze i mimo pogietej lewej tylnej felgi (na 100% lewa po uderzeniu jest pogieta, prawej nie jestem pewien, bo oprocz jakichs sladow na stronie wewn. nic nie wskazuje, zeby z nia cos bylo nie tak - jednak nie byla zdejmowana i badana), prowadzi sie bardzo dobrze (delikatne drganie powyzej 240km/h, ale nic niepokojacego - samochod jest stabilny). I teraz dane z wydruku po i przed ustawieniem geometrii:
Pomiar wstepny | Zalecenia fabryczne | Pomiar koncowy:
pochylenie kola lewego +0*56' | -1*30'/ +0*45' -0*45' | +0*54'
pochylenie kola prawego -2*39'| -1*30'/ +0*45' -0*45' | -2*42'
Zalecenia fabryczne podaje, bo takie sa na wydruku, aczkolwiek w ksiazce serwisowej "camber" dla tylnych kol to -1*40'.
Zbieznosci nie podaje, bo jest ok z niewielkimi odchylkami w granicach normy. Nie podaje rowniez danych dla przodu, bo te sa rowniez ok - prawie idealne.
Pytania:
1. jak sprezyny wplywaja na pochylenie kola i czy w ogole wplywaja, czy zmienia sie pochylenie w momencie jak zmienimy oryginalne na takie -30mm? a jezeli tak to czy negatyw sie poglebia?
2. jak bardzo krzywa felga wplywa na odczyt/ustawienie geometrii kol?
2. co jest nie tak z samochodem - od czego zaczac sprawdzenie, co mozna zrobic? zwrotnice, amortyzatory?
To co chce zrobic jutro (jak uda mi sie umowic u wulkanizatora) to wymiana felg (dzisiaj przyszedl nowy komplet felg) i wtedy udac sie jeszcze raz na geometrie - wydaje mi sie, ze wtedy wyniki nie beda zafalszowane. Macie jakies rady? Jak nie to bedzie trzeba zmienic amorki i zwrotnice ;)
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
1. spłyca jak dla mnie
2. w ogóle nie ma co mierzyć na krzywej, jeździć tym bardziej
3. samo gdybanie, ale sprawdziłbym, czy zespół wahacze + mocowanie dyfra się nie poprzemieszczało/pogięło etc. może być pewnie też krzywy amorek ale byś to raczej czuł w podróży. zwrotnica wygląda jak odlew nie wyobrażam sobie zgięcia. można też sprawdzić punkty bazowe karoserii w okolicach kielichów ale to chyba ostateczność (?)
2. w ogóle nie ma co mierzyć na krzywej, jeździć tym bardziej
3. samo gdybanie, ale sprawdziłbym, czy zespół wahacze + mocowanie dyfra się nie poprzemieszczało/pogięło etc. może być pewnie też krzywy amorek ale byś to raczej czuł w podróży. zwrotnica wygląda jak odlew nie wyobrażam sobie zgięcia. można też sprawdzić punkty bazowe karoserii w okolicach kielichów ale to chyba ostateczność (?)
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Brzmi to wszystko kosztownie, jak dla mnie.
http://wwojnar.com/
– Это водка? – слабо спросила Маргарита. Кот подпрырнул на стуле от обиды.
– Помилуйте, королева, – прохрипел он, – разве я позволил бы себе налить даме водку? Это – чистый спирт!
– Это водка? – слабо спросила Маргарита. Кот подпрырнул на стуле от обиды.
– Помилуйте, королева, – прохрипел он, – разве я позволил бы себе налить даме водку? Это – чистый спирт!
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
dzisiaj bylem na wymianie wahacza i ustawieniu geometrii w ASO Zdanowicz - mechanik jest kompetentny i wszystko posprawdzaldeLux pisze:3. samo gdybanie, ale sprawdziłbym, czy zespół wahacze + mocowanie dyfra się nie poprzemieszczało/pogięło etc. może być pewnie też krzywy amorek ale byś to raczej czuł w podróży. zwrotnica wygląda jak odlew nie wyobrażam sobie zgięcia. można też sprawdzić punkty bazowe karoserii w okolicach kielichów ale to chyba ostateczność (?)
jeszcze jedno - kolo z lewej bylo w podobnym negatywie jak kolo prawe (widze po zdjeciach sprzed wydarzenia) - wydaje mi sie ze problem dotyczy mimo wszystko tylko lewej strony (tej uderzonej), ale ciekawe skad az tak duzy negatyw, czy jednak to nie kwestia sprezyn? bo nie sadze zeby belka sie przesunela - predkosc nie byla az tak duza
i jeszcze jedno: wymiana zwrotnicy (+piasta) to dosc czesta rzecz, wiec nie jest niezniszczalna
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Czy moglibyśmy zobaczyć pełen wydruk z geometrii najlepiej z przesunięciami osi?
Kilka spraw:
1. negatyw się najpierw zwieksza potem zmniejsza wraz z obniżaniem
2. nawet w seryjnym samochodzie w niewielkim zakresie da się go regulować mimo ze fabryka nie przewiduje
3. 2'42 w seryjnym aucie coś raczej jest krzywe
4. +0'54 - coś na pewno jest krzywe, pierwsze gną się - zwrotnica, amortyzator, tylna belka tez lubi
5. pogięte felgi nie muszą mieć wpływu na pomiar - sprzęt do geometrii ma kompensację bicia kół, ale warto sprawdzać na prostych żeby wyeliminować dodatkowy czynnik.
6. zbieżność też może coś powiedzieć o tym co i jak jest pokrzywione jak sie zobaczy jaki jest zakres regulacji
7. jeżeli miałeś wizualnie krzywy wahacz to na pewno są krzywe inne rzeczy
Generalnie potrzebujesz kogoś kto ma sprzęt do geometrii i części do tego auta i zacznie wymieniać po kolei, tak się to niestety robi.
Janisz w Pruszczu Gdańskim powinien pomóc.
Kilka spraw:
1. negatyw się najpierw zwieksza potem zmniejsza wraz z obniżaniem
2. nawet w seryjnym samochodzie w niewielkim zakresie da się go regulować mimo ze fabryka nie przewiduje
3. 2'42 w seryjnym aucie coś raczej jest krzywe
4. +0'54 - coś na pewno jest krzywe, pierwsze gną się - zwrotnica, amortyzator, tylna belka tez lubi
5. pogięte felgi nie muszą mieć wpływu na pomiar - sprzęt do geometrii ma kompensację bicia kół, ale warto sprawdzać na prostych żeby wyeliminować dodatkowy czynnik.
6. zbieżność też może coś powiedzieć o tym co i jak jest pokrzywione jak sie zobaczy jaki jest zakres regulacji
7. jeżeli miałeś wizualnie krzywy wahacz to na pewno są krzywe inne rzeczy
Generalnie potrzebujesz kogoś kto ma sprzęt do geometrii i części do tego auta i zacznie wymieniać po kolei, tak się to niestety robi.
Janisz w Pruszczu Gdańskim powinien pomóc.
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
nie jestem pewien czy tyl byl calkowicie seryjny oprocz tych sprezyn - to jest auto babrocha i chyba cos wspominal, ze sa z tylu jakies poulieratany (spytam sie go co dokladnie)Azrael pisze: 3. 2'42 w seryjnym aucie coś raczej jest krzywe
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Ja sądżę że krzywe jest coś z obu stron, albo przesunięta belka. Zadanie dla warsztatu teraz.
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
McL, seryjne = bez dodatkowych regulacji itp.
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
a, okAzrael pisze: McL, seryjne = bez dodatkowych regulacji itp.
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
Celuj w wymianę zwrotnic tył, ew. amorów.
Masz MY05 czy rocznik 05? Masz już alu wahacze z tyłu i piasty 5x114,3?
Masz MY05 czy rocznik 05? Masz już alu wahacze z tyłu i piasty 5x114,3?
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
rocznik 05, wahacze alu i 5x114Azrael pisze: Masz MY05 czy rocznik 05? Masz już alu wahacze z tyłu i piasty 5x114,3?
Re: geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
taka sama byla diagnoza ASO (ew. belka), ale wolalem sie upewnicAzrael pisze: Celuj w wymianę zwrotnic tył, ew. amorów.