geometria a sprezyny i inne geometryczne zagadnienia
: 28 lis 2008, o 23:34
Pacjent to Subaru Impreza WRX STI '05 US na sprezynach APEXI -30mm.
Problem: kat pochylenia kół tylnych.
Uderzylem lewym, tylnym kolem w kraweznik na kjs, co zaowocowalo pogieciem wahacza tylnego poprzecznego (tego polaczonego ze stabilizatorem). Po wymianie okazalo sie, ze cos jest nie tak nie tylko z kolem lewym, ale rowniez z prawym (nie zostalo uderzone - musialo tak byc jak zakupilem samochod). Kolo naprawiane jest w tej chwili w lekkim pozytywie, a kolo prawe (nienaprawiane) w sporym negatywie. Samochod prowadzi sie dobrze i mimo pogietej lewej tylnej felgi (na 100% lewa po uderzeniu jest pogieta, prawej nie jestem pewien, bo oprocz jakichs sladow na stronie wewn. nic nie wskazuje, zeby z nia cos bylo nie tak - jednak nie byla zdejmowana i badana), prowadzi sie bardzo dobrze (delikatne drganie powyzej 240km/h, ale nic niepokojacego - samochod jest stabilny). I teraz dane z wydruku po i przed ustawieniem geometrii:
Pomiar wstepny | Zalecenia fabryczne | Pomiar koncowy:
pochylenie kola lewego +0*56' | -1*30'/ +0*45' -0*45' | +0*54'
pochylenie kola prawego -2*39'| -1*30'/ +0*45' -0*45' | -2*42'
Zalecenia fabryczne podaje, bo takie sa na wydruku, aczkolwiek w ksiazce serwisowej "camber" dla tylnych kol to -1*40'.
Zbieznosci nie podaje, bo jest ok z niewielkimi odchylkami w granicach normy. Nie podaje rowniez danych dla przodu, bo te sa rowniez ok - prawie idealne.
Pytania:
1. jak sprezyny wplywaja na pochylenie kola i czy w ogole wplywaja, czy zmienia sie pochylenie w momencie jak zmienimy oryginalne na takie -30mm? a jezeli tak to czy negatyw sie poglebia?
2. jak bardzo krzywa felga wplywa na odczyt/ustawienie geometrii kol?
2. co jest nie tak z samochodem - od czego zaczac sprawdzenie, co mozna zrobic? zwrotnice, amortyzatory?
To co chce zrobic jutro (jak uda mi sie umowic u wulkanizatora) to wymiana felg (dzisiaj przyszedl nowy komplet felg) i wtedy udac sie jeszcze raz na geometrie - wydaje mi sie, ze wtedy wyniki nie beda zafalszowane. Macie jakies rady? Jak nie to bedzie trzeba zmienic amorki i zwrotnice ;)
Problem: kat pochylenia kół tylnych.
Uderzylem lewym, tylnym kolem w kraweznik na kjs, co zaowocowalo pogieciem wahacza tylnego poprzecznego (tego polaczonego ze stabilizatorem). Po wymianie okazalo sie, ze cos jest nie tak nie tylko z kolem lewym, ale rowniez z prawym (nie zostalo uderzone - musialo tak byc jak zakupilem samochod). Kolo naprawiane jest w tej chwili w lekkim pozytywie, a kolo prawe (nienaprawiane) w sporym negatywie. Samochod prowadzi sie dobrze i mimo pogietej lewej tylnej felgi (na 100% lewa po uderzeniu jest pogieta, prawej nie jestem pewien, bo oprocz jakichs sladow na stronie wewn. nic nie wskazuje, zeby z nia cos bylo nie tak - jednak nie byla zdejmowana i badana), prowadzi sie bardzo dobrze (delikatne drganie powyzej 240km/h, ale nic niepokojacego - samochod jest stabilny). I teraz dane z wydruku po i przed ustawieniem geometrii:
Pomiar wstepny | Zalecenia fabryczne | Pomiar koncowy:
pochylenie kola lewego +0*56' | -1*30'/ +0*45' -0*45' | +0*54'
pochylenie kola prawego -2*39'| -1*30'/ +0*45' -0*45' | -2*42'
Zalecenia fabryczne podaje, bo takie sa na wydruku, aczkolwiek w ksiazce serwisowej "camber" dla tylnych kol to -1*40'.
Zbieznosci nie podaje, bo jest ok z niewielkimi odchylkami w granicach normy. Nie podaje rowniez danych dla przodu, bo te sa rowniez ok - prawie idealne.
Pytania:
1. jak sprezyny wplywaja na pochylenie kola i czy w ogole wplywaja, czy zmienia sie pochylenie w momencie jak zmienimy oryginalne na takie -30mm? a jezeli tak to czy negatyw sie poglebia?
2. jak bardzo krzywa felga wplywa na odczyt/ustawienie geometrii kol?
2. co jest nie tak z samochodem - od czego zaczac sprawdzenie, co mozna zrobic? zwrotnice, amortyzatory?
To co chce zrobic jutro (jak uda mi sie umowic u wulkanizatora) to wymiana felg (dzisiaj przyszedl nowy komplet felg) i wtedy udac sie jeszcze raz na geometrie - wydaje mi sie, ze wtedy wyniki nie beda zafalszowane. Macie jakies rady? Jak nie to bedzie trzeba zmienic amorki i zwrotnice ;)