Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 22:32

ale czy w auto nie jest tak, że 90% momentu idzie na przód?
Co do gazu to słyszałem, że gniazda zaworów były jakieś nie teges (za miękkie?) do rocznika 2004 lub 5 i się wypalały. Dopiero późniejsze miały wzmocnione i były dostosowane do zagazowania.



gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 22:45

minimus, jechalem ostatnio u siebie taxi legacy kombi z instalka od nowosci Ecomatic, auto mialo przebieg 170 kkm. koles mowil, ze zero problemow, choc podejrzewam, ze w niemczech plan serwisowy dla aut z LPG wyglada inaczej niz dla zwyklych benzyniakow.
ja mialem tylko dobre doswiadczenia z LPG z volvo 3,0 R6 (min 16l/100km), ale tu odpuscilem zupelnie, widzac koniecznosc czestej regulacji zaworow i koszt tych operacji.. poza tym jakos mniej ostatnio jezdze i obk malo pali..

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 22:56

zgadza się - gaz był montowany przez importerów/dealerów w europie juz od jakiegoś czasu. Te moje info od ASO, więc może bzdury, a może musi być zrobiona jakaś dodatkowa modyfikacja czy coś tam.

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:03

minimus pisze: ale czy w auto nie jest tak, że 90% momentu idzie na przód?

legenda urbanistyczna :-|

minimus
5 gwiazdek
Auto: kiedyś OBK MY06 2.5L
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:06

LOL, legenda urbanistyczna??
miejska! miejska drogi kolego :giggle:
coś tak chyba pisali na forum reżimowym. Ale nie wiem, mnie to nie dotyczy :cofee:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:10

minimus, mnie ociec Dyrektor na forum reżimowym mówił 67:33 do 50:50. już tu gdzieś o tym pisałem i nie chce mi się szukac znowu.

określenie "legenda urbanistyczna" jest określeniem kultowym i proszę się nie naigrawać :-> dla niezorientowanych jest to naśmiewanie się z "urban legend" :giggle:

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:20

Continuous All-Wheel Drive
Variable Torque Distribution (VTD) All-Wheel Drive: Models equipped with 5-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch in conjunction with a planetary-type center differential, and a viscous-type limited-slip rear differential. Torque distribution is normally configured at a performance-oriented rear-wheel-biased 45/55 split front-to-rear. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction.

http://www.subaru.com/shop/specificatio ... ERFORMANCE

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:34

gregski pisze:Continuous All-Wheel Drive
Variable Torque Distribution (VTD) All-Wheel Drive: Models equipped with 5-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch in conjunction with a planetary-type center differential, and a viscous-type limited-slip rear differential. Torque distribution is normally configured at a performance-oriented rear-wheel-biased 45/55 split front-to-rear. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction.

http://www.subaru.com/shop/specificatio ... ERFORMANCE

Zgadza się, tak jest w 5EAT, w 4EAT jest zupełnie inaczej.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:46

gregski, to jest z jakiegoś modelu 2001 albo coś. W nowszych jest inaczej.

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:49

Konto usunięte, nie, to z 2,5 XT.

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 6 gru 2008, o 23:54

gregski, no tak ale z jakiegoś starszego. O ile pamiętam.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 00:00

Konto usunięte pisze:gregski, no tak ale z jakiegoś starszego. O ile pamiętam.
Tak, 2009 :giggle:
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 00:05

rrosiak pisze: Zgadza się, tak jest w 5EAT, w 4EAT jest zupełnie inaczej.

nie piszesz dalej bo nie wiesz czy trzymasz nas w niepewnosci? :-)

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 00:08

gregski pisze:
rrosiak pisze: Zgadza się, tak jest w 5EAT, w 4EAT jest zupełnie inaczej.

nie piszesz dalej bo nie wiesz czy trzymasz nas w niepewnosci? :-)

Wiele już na ten temat napisano, ale nikt nie jest niczego pewien. Poza tym te liczby mogą się zmieniać, jedno pozostaje pewne, że w 4EAT brak jest centralnego dyfra.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 10:38

Active All-Wheel Drive: Models equipped with 4-speed automatic transmission utilize an electronically controlled variable transfer clutch to distribute power to where traction is needed. Sensors monitor parameters such as wheel slippage, throttle position and braking to help determine torque distribution and direct it to the wheels with optimum traction.

http://www.subaru.com/shop/specificatio ... &category=*

W Outbacku z 4-biegową skrzynią automatyczną występuje Active All-Wheel Drive, a nie Continuous All-Wheel Drive.
W tym akurat konkretnym samochodzie jakim jest Outback 2.5, nie jest to dla mnie żadna wada.

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 11:06

gootek, czyli wystepuje sprzeglo elektronicznie kontrolowane jako centralny dyferencjal, tyle, ze pewnie jest czescia skrzynki, tak?

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 13:06

Gregski, żeby najprościej to wytłumaczyć:

W przypadku auta z centralnym mechanizmem różnicowym (tak jak Outbeck 2.5 z maunalną 5-biegową skrzynią biegów), napęd między przód a tył jest rozdzielany stale w stosunku około 50:50. Mechanizm ten działa na zasadzie fizycznej (lepkościowej).

W przypadku auta z wielopłytkowym sprzęgłem międzyosiowym (tak jak w Outbacku 2.5 z automatyczną 4-biegową skrzynią biegów), o rozkładzie napędu między przód i tył decyduje stale działający układ elektroniczny odczytujący informację z szeregu czujników. Kiedy odpalasz to auto i ruszasz z pierwszego biegu sprzęgło wielopłytkowe jest zaciśnięte i napęd przekazywany jest 50:50. Drugi skrajny przypadek jest wtedy, gdy jedziesz już z większą prędkością, po prostej, na nawierzchni o dobrej przyczepności (bardzo dobra trakcja). Wtedy ciśnienie działające na sprzęgło spada do minimum, płytki się ślizgają i na tył jest przekazywany bardzo niewielki moment obrotowy, wynikający jedynie z tego, że jakieś opory w tym sprzęgle zawsze występują. Czyli praktycznie napęd idzie tylko na przód.
Sytuacja jest jednak cały czas kontrolowana przez system elektroniczny i w określonych przypadkach ciśnienie działające na sprzęgło wzrasta, powodując przeniesienie większego momentu na tył. W skrajnym przypadku utraty trakcji przez przednie koła, sprzęgło zostaje maksymalnie zaciśnięte i 50% mocy jest przekazywane na tył.

Wiem, że to co napisałem może wydawać się mimo wszystko zawiłe.

Wystawczy przyjąć, że oba systemy stosowane prze Subaru są w praktyce dobre dla takiego "cywilnego" auta jak Outback 2.5

Główna różnica jest taka, że w pierwszym przypadku mamy do czynienia z systemem " sterowanym mechanicznie" a w drugim ze "sterowanym elektronicznie", co często powoduje grymas niesmaku na twarzach ortodoksyjnych wrogów systemów elektonicznych...
których to wrogów nie brakuje wśród fanów Subaru.
;-)

gregski
6 gwiazdek
Lokalizacja: inąd
Auto: Mammut
Polubił: 0
Polubione posty: 5 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 13:34

gootek, wszystko jasne, w pierwszym przypadku sprzeglo lepkosciowe cos a la wiskoza, w drugim cos ala haldex :mrgreen:
dzieki.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 13:53

gregski pisze:gootek, wszystko jasne, w pierwszym przypadku sprzeglo lepkosciowe cos a la wiskoza, w drugim cos ala haldex :mrgreen:
dzieki.

A w 5EAT mamy połączenie obu rozwiązań :mrgreen:
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Gość
5 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 7 gru 2008, o 14:29

rrosiak pisze:A w 5EAT mamy połączenie obu rozwiązań :mrgreen:
no i wszystko jasne :-d

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 15 gru 2008, o 11:36

rrosiak pisze: Poza tym te liczby mogą się zmieniać, jedno pozostaje pewne, że w 4EAT brak jest centralnego dyfra.
gootek pisze: W przypadku auta z wielopłytkowym sprzęgłem międzyosiowym [ciach] Drugi skrajny przypadek jest wtedy, gdy jedziesz już z większą prędkością, po prostej, na nawierzchni o dobrej przyczepności (bardzo dobra trakcja). Wtedy ciśnienie działające na sprzęgło spada do minimum, płytki się ślizgają i na tył jest przekazywany bardzo niewielki moment obrotowy, wynikający jedynie z tego, że jakieś opory w tym sprzęgle zawsze występują. Czyli praktycznie napęd idzie tylko na przód.

Hmmm, no właśnie pytanie jak to jest zrobione. Moim zdaniem te opory są ustawiane softem i wykorzystując wlaściwości sprzegła wielopłytkowego (zdolnośc do długotrwałej pracy w poślizgu) opór, nazwijmy go, minimalny, może się znacznie różnić.

Nie chcę tu rozstrzygać, jaki jest ten rozkład w Subaru (ponieważ panuje tu zmowa milczenia jak w jakiejś omercie :giggle: ) ale zasadniczo układ xDrive w BMW opiera się na tej samej zasadzie, tzn. druga oś połączona jest ze źródłem napędu sprzęgłem wielopłytkowym i brak jest centralnego dyferencjału. W warunkach normalnych w BMW podział momentu jest 60/40, i może się zmieniać od 50/50 do (bodajże) 0/100. Teraz pytanie, jak to wygląda w Subaru. Przyjmuję, że to co mówi Dyrekcja jest prawdą i normalnie moc jest rozdzielana 67/33 przód-tył. W warunkach "bojowych" jest to zapewne 50/50. Ale czy maksymalny na podział przód/tył jest 67/33, 90/10 czy 100/0 pozostaje kwestią otwartą. Z moich doświadczeń nie wynika jednak, żeby na tył szło 10 lub mniej procent - zmiany właściwości jezdnych byłyby zbyt odczuwalne :roll:

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 15 gru 2008, o 23:05

Konto usunięte pisze: w BMW podział momentu jest 60/40, i może się zmieniać od 50/50 do (bodajże) 0/100
a nie 40/60? w końcu BMW ma rodowód RWD, poza tym tylko wtedy jest możliwy zakres zmian o którym wspominasz.

Konto usunięte pisze: Przyjmuję, że to co mówi Dyrekcja jest prawdą i normalnie moc jest rozdzielana 67/33 przód-tył.
Gdzie tak Dyrekcja mówi, bo z tego co kojarzę to wg niej taki podział (tyle, że odwrotnie przód z tyłem) jest w 5EAT.

Konto usunięte pisze: zmiany właściwości jezdnych byłyby zbyt odczuwalne

Sprzęgło w razie potrzeby zaciska się tak szybko, że raczej tego nie zauważysz (poniżej 0,1s)
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 16 gru 2008, o 00:00

rrosiak pisze: a nie 40/60?

Sorki, p/t 40/60 oczywiście :oops:
rrosiak pisze: Gdzie tak Dyrekcja mówi,

Tu :arrow: http://subaru.pl/forum/viewtopic.php?p=570745#570745
rrosiak pisze: Sprzęgło w razie potrzeby zaciska się tak szybko, że raczej tego nie zauważysz
Hmm, raczej chodziło mi o zmiany od zera czy 10% do 50%, jak idę dzidą w mokrym zakręcie to powinno mi tyłem szarpać przy takich zmianach - no chyba że się mylę. W Octavii pierwszej generacji Haldex potrafił bokiem postawić, a zmieniał właśnie w dużym zakresie.

rrosiak
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: W-wa, Kutno
Auto: Dacia :)
Polubił: 116 razy
Polubione posty: 180 razy

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 16 gru 2008, o 00:05


"o ile dobrze pamiętam" - Mógł nie pamiętać, bo poniżej napisał, że LSD jest standardem dla wszystkich foresterów, co jest nieprawdą.
Konto usunięte pisze: W Octavii pierwszej generacji Haldex potrafił bokiem postawić, a zmieniał właśnie w dużym zakresie.


W Octavi z tego co wiem w normalnych warunkach haldex nie spinał wcale, więc nagłe załączenie powodowało niespodziewane efekty. W 4EAT sprzęgło jest cały czas w akcji i to przejście jest bardziej płynne.
"Pan Macierewicz bardzo często mówi co wie, ale rzadko wie co mówi." - L.Miller - :giggle:
Z dwojga złego wolę, gdy krajem rządzą złodzieje zamiast kretynów. :idea:

Konto usunięte
6 gwiazdek
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Jakiego Outbacka kupić??? Rocznik, silnik?

Post 16 gru 2008, o 00:19

rrosiak, póki się ktoś nie wypowie to nie będziemy wiedzieli. O.
rrosiak pisze: W Octavi z tego co wiem w normalnych warunkach haldex nie spinał wcale, więc nagłe załączenie powodowało niespodziewane efekty. W 4EAT sprzęgło jest cały czas w akcji i to przejście jest bardziej płynne.

Znaczy uważasz, że ile jest minimum na tył? Bo jeżeli jest tak jak pisze gootek
gootek pisze: Czyli praktycznie napęd idzie tylko na przód.

to chyba jest tak jak w tym Haldexie? Jaka to różnica czy mam sprzęgło załączone na 2% czy rozłączone. :?

ODPOWIEDZ