Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 22 sty 2014, o 21:37
autor: eror
No cóż. Ciekawe jak się ma takie doświadczenie
do stwierdzenia, że gdy przód nie ma uślizgu to moc nie jest przenoszona (albo jest ale w minimalnej wartości) na tył.
Mówimy oczywiście o automatycznej skrzyni.
Na drodze lodzik przyprószony śniegiem.
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 22 sty 2014, o 21:42
autor: kAROL10
Myślę , że prawe przednie koło też sobie buksowało w najlepsze innej opcji nie ma w 4EAT.
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 22 sty 2014, o 21:44
autor: eror
Być może. Dźwięk na to może sugerować. W momencie zatrzymania się tyłu lewego słychać nadal ślizgające się koło.
Przyjąłem, że to lewy tył ale może przód ?
Jutro spróbuję z dwiema kamerkami.
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 23 sty 2014, o 11:00
autor: Gootek
eror pisze:No cóż. Ciekawe jak się ma takie doświadczenie
do stwierdzenia, że gdy przód nie ma uślizgu to moc nie jest przenoszona (albo jest ale w minimalnej wartości) na tył.
Mówimy oczywiście o automatycznej skrzyni.
Na drodze lodzik przyprószony śniegiem.
Gdy ruszasz samochodem Subaru ze skrzynią 4EAT to tył jest zapięty, czyli moc przy ruszaniu jest przekazywana w takim samym stopniu na przednią i tylną oś.
A to, że lewe czy prawe koło szybciej się kręci wynika z tego, że na osiach są mechanizmy różnicowe. W tym samochodzie są to otwarte mechanizmy, o niskim oporze wewnętrznym. To zjawisko może zostać w pewnym stopniu ograniczone gdy zostanie zastosowany na osi mechanizm różnicowy o zwiększonym oporze (ang. LSD), który można spotkać w mocniejszych wariantach modeli Subaru, lub może ono zostać zupełnie wyeliminowane za pomocą mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego (spotykanej w samochodach terenowych).
W nowocześniejszych samochodach osobowych coraz częściej stosuje się indywidualne sterowanie pracą hamulców na poszczególnych kołach w celu poprawienia trakcji w takich sytuacjach jak na Twoim filmie. W nowym Foresterze ten system nazywa się X-Mode.
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 23 sty 2014, o 11:22
autor: lukass
Przy ostrzejszym ruszaniu na takiej nawierzchni (oczywiście z wyłaczonym ESP) nawet w Haldex tył dośc mocno zamiata na boki ;)
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 23 sty 2014, o 13:02
autor: eror
Drugi filmik, z obu stron na raz, i tak nakręcę.
Na tym co już jest, są dwa ruszenia. Pierwsze na "D", drugie na "1". Kiedyś słyszałem jakoby zapięcie "1" miało powodować
spięcie 50:50 przodu z tyłem.
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 23 sty 2014, o 14:15
autor: Gootek
eror pisze:Drugi filmik, z obu stron na raz, i tak nakręcę.
Na tym co już jest, są dwa ruszenia. Pierwsze na "D", drugie na "1". Kiedyś słyszałem jakoby zapięcie "1" miało powodować
spięcie 50:50 przodu z tyłem.
eror, to niedokładną informację słyszałeś.
Proponuję, żebyś przeczytał w instrukcji obsługi samochodu, do czego można wykorzystać "1".
Re: Forester 4AT - ruszanie na śliskim - wyłącznie tył
: 23 sty 2014, o 16:40
autor: citan
eror pisze:Drugi filmik, z obu stron na raz, i tak nakręcę.
Na tym co już jest, są dwa ruszenia. Pierwsze na "D", drugie na "1". Kiedyś słyszałem jakoby zapięcie "1" miało powodować
spięcie 50:50 przodu z tyłem.
Nie ma znaczenia, czy D czy 1. I tak ruszasz z 1. przełożenia.
Bawiłem się trochę sprawdzając ile % (czegoś) na tył idzie w różnych warunkach. Bez większych problemów można dojść do 90-95%. Oczywiście pytanie, jak ten % przekłada się na moment (przy takiej samej przyczepności na każdym kole, itd.).
bo nie sądzę żeby to był procentowy podział momentu (bo jest on zależny tez od warunków drogowych. Wg mnie to bedzie prędzej % wysterowania selenoidu odpowiedzialnego za pracę pompy spinającej sprzegło lepkosciowe.
Więc tak naprawdę nie wiadomo ile , ale z moich doświadczeń wynika, że trzyma nie słabiej niż wiskoza.