Strona 1 z 1

Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 15 mar 2014, o 15:28
autor: pszumiec
Witam Wszystkich serdecznie
Problem ze skrzynia pojawił się po odebraniu samochodu ze znanego i polecanego warsztatu. Miałem do zrobienia kilka drobnych rzeczy, ale podczas wizyty okazało się, że szumi skrzynia biegów i dopiero po rozebraniu będzie można stwierdzić co i jak. Oczywiście wcześniej poinformowałem ich o dziwnych dźwiękach, które słychać z przodu samochodu podczas jazdy, zrobiliśmy jazdę próbną, potem podnośnik itd… Po otworzeniu skrzyni miałem otrzymać informację o rodzaju usterki. Samochód był w warsztacie od 9 do 20 listopada 2013, w tym czasie dzwoniłem do nich kilka razy, nie otrzymałem żadnych niepokojących informacji dotyczących wykonywanej naprawy, co według mnie świadczyło o pozytywnym zakończeniu sprawy. Po odebraniu auta, w drodze powrotnej, gdy już wszystko było rozgrzane, pocisnąłem go na 2 biegu do ok. 5tyś obr. … coś zagwizdało…
Po kilku dniach gwizd było słychać wyraźnie na 2 biegu zarówno podczas normalnego przyspieszania jak i hamowania silnikiem. Kontaktowałem się w tej sprawie z właścicielem warsztatu, ale otrzymałem zapewnienia, że wszystko jest w porządku, osobiście po naprawie jeździł tym samochodem i nic niepokojącego nie słyszał.
29.11.2013 byłem w ASO na akcji serwisowej i poprosiłem Panów o osłuchanie napędów – diagnoza: „szum łożysk transferu, skrzynia do demontażu i dalszej weryfikacji”. Przebieg samochodu wynosił wtedy 142323km, naprawa skrzyni miała miejsce przy przebiegu ok. 141000km i wymieniono wtedy:
- łożysko mechanizmu różnicowego
- łożysko przednie wałka głównego skrzyni
- łożysko skrzyni biegów
Zalano to olejem Millers TRX 75W90.
Po takiej diagnozie udałem się z reklamacją do „znanego i polecanego warsztatu”, odbyliśmy jazdę próbną z właścicielem , po raz kolejny otrzymałem zapewnienia, że jest wszystko dobrze, skrzynia trochę pogwizduje, ale przecież to nie jest nowy samochód, mam się nie przejmować, jeździć, 100000km wytrzyma bez problemu. Uwierzyłem, w końcu facet ma bardzo pozytywne opinie.
W chwili obecnej auto ma przejechane 150 tyś. km. Na 1,2,3 biegu słychać gwizd podczas normalnego przyspieszania, na 2 i 3 biegu podczas hamowania jest gwizd/szum. Na reduktorze podczas hamowania 2 biegiem to już jakaś masakra jest – wyje gorzej niż w 20 letniej Nivie, którą jeżdżę po budowie – boję się używać. Wkurza mnie, że zamiast słuchać boxera to mam jakieś gwizdy i jeszcze zapłaciłem za to 1,5tyś. Przed naprawą było o wiele, wiele ciszej niż obecnie.
Auto jest krajowe, kupiłem je w maju 2013 przy przebiegu 122tyś. km, serwisowane w ASO Koper. Kilka dni przed zakupem miało zrobiony przegląd na 120000, wymieniono wszystkie płyny. Podkreślam, że po zakupie, nic nie gwizdało, nic nie szumiało, na reduktorze również była cisza.

Proszę Was o opinie dlaczego przy przebiegu 141000 km dochodzi do takiej awarii? "shit happens"?
Czy usunięcie tej usterki wymaga posiadania tajemnej wiedzy?
Jakie błędy mogły zostać popełnione??

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 15 mar 2014, o 15:51
autor: zinc
Nie wiem jak daleko masz do Wrocławia... Polecam,kontakt z yacoserwis.pl a jeśli i oni stwierdza ze dupa to wal do mts Dierzoniow...

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 15 mar 2014, o 16:07
autor: FUX
zinc pisze: mts Dierzoniow...
Kiedyś Marek zawoził do wyspecjalizowanego serwisu AT. Samemu nie tykał.

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 15 mar 2014, o 16:32
autor: pszumiec
Tylko, że ja właśnie pierwotnie byłem u takiego "Marka", ale na południu Polski. Tak mi się przynajmniej wydawało po opiniach z forum.

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 15 mar 2014, o 22:43
autor: jimiasty
pszumiec pisze:Proszę Was o opinie dlaczego przy przebiegu 141000 km dochodzi do takiej awarii? "shit happens"?
Czy usunięcie tej usterki wymaga posiadania tajemnej wiedzy?
Jakie błędy mogły zostać popełnione??
A jestes pewien przebiegu? U mnie problemu zaczely sie po konwersji na jednomase. Cos terkotalo. ASO najpierw mi wciskalo, ze to kolektor wydechowy, wiec wymienilem. Potem stwierdzilo tak jak u ciebie, ze to lozyska transferu. Po rozebraniu skrzyni okazalo sie, ze to lozysko na walku sprzeglowym. Potem dalej terkotalo i ASO dalej to samo. W koncu rozebrany zostal silnik: panewki pochrupane, wal krzywy, blok pokrzywiony - do wywalenia, pierscieni olejowych nie bylo - zniknely. Przy okazji wyszlo tez, ze wal juz byl szlifowany i czopy od panewek korbowodowych byly na drugim szlifie. Auto kupilem z przebiegiem niby 180kkm. Szit happens.
U ciebie moglo tez byc tak, ze miales wlane cos w skrzynie przez poprzedniego wlasciciela, po wymianie oleju zaczales slyszec jeki, a wymiana tych kilku lozysk nie pomogla bo moze gdzies sie porobily luzy, np na zebach. Ciezko stwierdzic co sie stalo. Trzeba to ogarnac i jezdzic dalej. Skoro "Marek" nie ogarnal, sprobuj sie dogadac, a jak nie to podjedz gdzie indziej.
Moje zdanie jest takie, ze auta po 2000r to kupa guana projektowana przez ksiegowych i obliczona tak, zeby dojezdzilo to jako tako do konca gwarancji, a potem sie sypie.

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 16 mar 2014, o 11:27
autor: pszumiec
jimiasty pisze:
A jestes pewien przebiegu?
Książka serwisowa i faktury z przeglądów powodują, że tak, auto krajowe.
jimiasty pisze: miales wlane cos w skrzynie przez poprzedniego wlasciciela, po wymianie oleju zaczales slyszec jeki
Przegląd był robiony kilka dni przed zakupem w ASO Koper, potwierdzony wpisem w książkę, wszystkie płyny wtedy wymieniono. Po przejechaniu ok. 18tyś. km coś zaczęło lekko szumieć (radio ustawione na "8" zagłuszało ten dźwięk). Potem była wymiana łożysk, nowy olej i teraz jest masakra.
jimiasty pisze:
jimiasty pisze: Moje zdanie jest takie, ze auta po 2000r to kupa guana projektowana przez ksiegowych i obliczona tak, zeby dojezdzilo to jako tako do konca gwarancji, a potem sie sypie.
Zgadza się, cały czas myślę czy nie poszukać jakiegoś XC70 w stanie kolekcjonerskim z roku 98/99.

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 16 mar 2014, o 13:32
autor: Kubik1
Jesteś pewien że to były przeglądy ?
Z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę wątpić czy robili przeglądy . Zastanów się czy czasem tylko książka nie była w tym ASO . Znam to z autopsji i dlatego mam prawo myśleć inaczej

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 16 mar 2014, o 14:31
autor: jimiasty
pszumiec pisze:
jimiasty pisze: A jestes pewien przebiegu?
Książka serwisowa i faktury z przeglądów powodują, że tak, auto krajowe.
Z tego co wiem to popularne jest takie cos: Jedziesz do ASO na przeglad -> pieczatka, potem robisz 30kkm, cofasz licznik o 15kkm i do ASO na wymiane oleju i kolejna pieczatke.

A bylem tez swiadkiem rozmowy w ASO gdzie pani, wlascicielka nowego autka, zastanawiala sie czy moze by nie pasowalo do oleju popatrzyc. Ostatni raz byla na przegladzie jakies 50kkm wczesniej i nie zagladala pos maske :o

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 16 mar 2014, o 21:31
autor: Mert82
Witam,
Pracuje już długo dla pewnej globalnej firmy robiącej i regenerującej skrzynie biegów. Jestem po paru teardownach różnych skrzyń biegów z różnych aut po przebiegu 100k km i większym. Teardown to rozłożenie elementu na czynniki pierwsze.
Jak słyszę ze ktoś wymienia same łożyska w skrzyni (jeszcze na dodatek tylko przednie) która ma 150k km to się śmieje. 150k km to duży przebieg dla 1 skrzyni biegów- po rozłożeniu widać już duże zużycie elementów.
Nowe łożyska na używany wałek i używaną obudowę = not compute. Nie da się tego wydystansować na gwarancję dyżego przebiegu w ciszy. Stąd ludzie mają problemy przez panów Heniów , którzy myślą że zawsze skrzynie biegów można regenerować- a tak nie jest.
Skrzynia biegów jest najdroższym elementem KAŻDEGO auta (nawet łady nivy,czy malucha). Dlaczego? Tolerancje na kluczowych elementach skrzyni biegów są bardzo wysokie,wręcz nie możliwe do odtworzenia (dokładnego policzenia) dla większości warsztatów,stąd nie chcą dać gwarancji na robote.
W firmie w której pracuje ostatnie stanowisko quality check to jest dzwiękoszczelne pomieszczenie z hamownią elektryczną dla pojedynczej skrzyni biegów i jednym jedynym na całą firmę panem który ma około 70 lat i pracuje już 45 w firmie. Co robi? Montuje złożone assembly wałka - czyli tzw "choinke" czyli wałek z zębami i synchronizatorami na rodzaj "tokarki" i likwiduje bicie boczne doważa-odważa, jak jest jakiekolwiek bicie wzdłużne to na przetop idzie całość.

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 17 mar 2014, o 00:47
autor: Kubik1
Mert82, Mocno koloryzujesz . Łożyska się wymienia . Robili mi to w nissanie i robili w subaru żony . Ja mam w aucie 315kkm i bez rozbierania A/T pracuje tak samo jak 14 lat temu .
Jeśli chodzi o skrzynie , to sam składałem je w ciężarówkach i składałem mechanizmy różnicowe w normalnych warunkach i pracowały długo . Od dawna tego nie robię ale nic sie nie zmieniło w zasadach od tamtej pory .

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 17 mar 2014, o 01:27
autor: suburubu.gc8
czyli z tego wszystkiego wynika ze raz rozebranej skrzyni nie da sie juz zlozyc poprawnie dzizus oco tu chodzi wybuchly mi 4 skrzynie w gieteku jestem mechanikiem za kardzym razem mielilem 2 bieg jak to w subaru ostatnia skrzynie poskladalem sobie doslownie ze smieci bo na pojerzdzawke sie spieszylo :-d i naprawde nawet jeeeeeeku z siebie nie wydaje skrzynia biegow to nie kurwa prom kosmiczny owszem sa pasowania i ect ale wsytarczy miec przedewszystkim czym miec lep na karku i wiedziec jak taka skrzynie zlozyc zeby dzialal bo rozebrac i zlorzyc to nie sztuka

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 17 mar 2014, o 09:08
autor: Kubik1
suburubu.gc8 pisze: czyli z tego wszystkiego wynika ze raz rozebranej skrzyni nie da sie juz zlozyc poprawnie dzizus oco tu chodzi wybuchly mi 4 skrzynie w gieteku jestem mechanikiem
Skąd ten wniosek ?
Skrzynie w WRX na ogół wytrzymywały seryjna moc . Jeśli chcesz mieć pewność to szukaj STI .
Chyba u Gawina widziałem taka skrzynię ? 694 151 347 dzwoń po 10:00

Re: Legacy 2.0 DOHC problem ze skrzynią 5MT

: 22 mar 2014, o 12:04
autor: pszumiec
Byłem wczoraj u Gawina, posłuchał skrzyni i stwierdził, że to nie łożyska gwiżdżą tylko skrzynia po prostu tak pracuje. Pytanie co było wlane przed wymianą łożysk :x , że nie gwizdało?