najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
stormy
2 gwiazdki
Lokalizacja: Izabelin
Auto: OBK, VW T4 Californa, Samurai "Zmota"
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 27 wrz 2016, o 21:10

luki_man pisze:Obiecałem że napisze jak zrobić taki kabelek który ogarnie ssm1 w gnieździe obd więc proszę:
Czyli siewcu ma rację, że kabelek KKL nie zadziała. Bo interfejsy KKL mają dwukierunkową komunikację na linii K czyli zupełnie inną zasadę działania.
A to co Ty opisałeś to jest RS232 na poziomach TTL z klasyczną komunikacją Rx/Tx czyli... typowy interfejs LPG taki jak do Staga czy KME :-)
W przypadku użycia intefejsu LPG trzeba tylko ustalić która końcówką idzie na 12 a która na 13, ale to można zrobić eksperymentalnie - błąd
(zamiana Rx/Tx) nic nie uszkodzi.


Subaru Outback 2,5 MY'05,
VW T4 California MY'03
Suzuki Samurai "Zmota" 1,6 MY'92

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 27 wrz 2016, o 22:39

ozarek pisze:
siewcu pisze: kkl nie będzie działać z ssm-1

a ja jednak pozostanę przy swoim zdaniu.
KKL ma inną konfigurację pinów niż SSM-1 i dlatego nie działa, po przestawieniu pinów linii danych musi działać, bo protokół SSM-1 w gnieździe OBD2 jest taki sam jak w OBD1, różnica polega tylko na standaryzacji pinów w OBD2.
no to zostań przy swoim zdaniu, szkoda tylko że nie wiesz o czym piszesz. co prawda zostało napisane jak czytać ssm1, ale proponuję zakład, o 1000 zł - przestawiamy piny w kkl i próbujemy się łączyć. połączy się, płacę Ci 1000 zł, nie zadziała - Ty płacisz mi. pasuje?
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

luki_man
4 gwiazdki
Polubił: 1 raz
Polubione posty: 2 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 27 wrz 2016, o 22:43

siewcu ma rację. Kkl a ssm to dwie inne bajki. Przerabiałem już ten temat.

Tak czy siak mój kabelk działa. Szału nie ma ale co potrzebuję to sprawdzę.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 28 wrz 2016, o 08:35

nie kkl a ssm, tylko kkl a ssm1 i ssm3. nie wnikając w szczegóły techniczne(które mnie nigdy nie interesowały) kkl połączy się z ssm2 i to działa.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

ozarek
2 gwiazdki
Lokalizacja: SJ
Auto: Lancia Delta HPE GT/ Subaru Forester MY02 N/A
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 28 wrz 2016, o 11:36

stormy pisze: Czyli siewcu ma rację, że kabelek KKL nie zadziała. Bo interfejsy KKL mają dwukierunkową komunikację na linii K czyli zupełnie inną zasadę działania.
siewcu pisze: no to zostań przy swoim zdaniu, szkoda tylko że nie wiesz o czym piszesz.

powiem tak, nie każdy KKL ma tylko zmostkowaną linię K na dwa kierunki, są interfejsy KKL gdzie są dwie linie K i L,są też takie które automatycznie na transoptorach przełączają odczyt z mostka K na K i L.
Najpopularniejszy scalak FT232RL (zresztą na tym się opierał pewnie też luki) jest też w lepszych gotowcach KKL i można go spokojnie użyć, niektóre mają już wyprowadzone piny K i L we wtyczce.
Think.Feel.Drive.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 28 wrz 2016, o 22:01

o czym Ty piszesz? każdy KKL ma dwukierunkową linię K, każdy KL też - różnica jest taka, że KKL ma linię L przełączaną na drugą linię K, jeśli wymaga tego samochód - a jest kilka takich w grupie VAG. linie K i L nie działają tak Tx i Rx, co zresztą miałem okazję sprawdzić, jak używając pewnego sprzętu urwałem linię L i komunikacja z SSM-II na samej linii K normalnie działała - nie wiem jak by było z flashowaniem ECU, ale diagnostyka działała w pełni prawidłowo. a interfejsów na czymś innym niż ft232 już praktycznie nie ma, jakieś pojedyncze sztuki się trafiają - a żeby dobrać się do SSM-I, najlepiej kupić samą przejściówkę USB-RS232 na ft232 i wtedy można próbować się łączyć.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

stormy
2 gwiazdki
Lokalizacja: Izabelin
Auto: OBK, VW T4 Californa, Samurai "Zmota"
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re:

Post 28 wrz 2016, o 23:45

siewcu pisze:o czym Ty piszesz? każdy KKL ma dwukierunkową linię K, każdy KL też - różnica jest taka, że KKL ma linię L przełączaną na drugą linię K, jeśli wymaga tego samochód - a jest kilka takich w grupie VAG. linie K i L nie działają tak Tx i Rx, co zresztą miałem okazję sprawdzić, jak używając pewnego sprzętu urwałem linię L i komunikacja z SSM-II na samej linii K normalnie działała - nie wiem jak by było z flashowaniem ECU, ale diagnostyka działała w pełni prawidłowo. a interfejsów na czymś innym niż ft232 już praktycznie nie ma, jakieś pojedyncze sztuki się trafiają - a żeby dobrać się do SSM-I, najlepiej kupić samą przejściówkę USB-RS232 na ft232 i wtedy można próbować się łączyć.
Jest dokładnie tak jak piszesz. Cała komunikacja idzie po linii K. Niektóre samochody w ogóle nie używają linii L a niektóre w momencie inicjalizacji połączenia z ECU muszą mieć na niej podane to samo co na linii K. Druga linia K (czyli L jako K) spotykana jest tylko w grupie VW. Wtedy są jakby dwa kanały komunikacji równocześnie (dwie, dwukierunkowe linie).
Kolega ozarek myli chyba protkoły SSM-1 i SSM-2.

To może dla usystematyzowania:

SSM (SSM-0):
- Bardzo stara wersja, używa komunikacji Rx, Tx i dodatkowo linii zegarowej (protkoł synchroniczny)
- Nie znam programów ani interfejsów działających z SSM-0.

SSM-1:
- Używa komunikacji Tx Rx, piny 12 i 13 w gnieździe typu OBDII oraz 2 i 3 w subarowym gnieździe 9-pin.
- Przykładowe programy: EvoScan, Subaru Select Monitor Scan Tool
- Interfejsy: Konwertery USB-RSR232(TTL), Interfejsy LPG (testowałem!)

SSM-2:
- Używa komunikacji K i L, piny 7 i 15 w gnieździe typu OBDII.
- Przykładowe programy: FreeSSM, Romraider, EvoScan
- Interfejsy: Typowe "głupie" interfejsy pod VAG-COM/VCDS 3.11 lub 4.09.

SSM-3:
- Używa komunikacji CAN, piny 6 i 14 w gnieździe typu OBDII
- Przykładowe programy: EvoScan
- Interfejsy: Dedykowane interfejsy obsługujące CAN np. OpenPort 2.0

OBDII:
- Ustandaryzowany protkół, uniwersalny dla wszystkich pojazdów, jednak w porównaniu w powyższymi ma spore ograniczenia, w praktyce obsługuje tylko silnik i automatyczną skrzynie biegów
- Używa komunikacji K i L (ISO) lub CAN zależnie od rocznika (w przypadku Subaru, dla innych marek są jeszcze stosowane VPW i PWM)
- Interfejsy: np. wszystkie oparte na ELM327

Który protokół mamy w swoim Subaru? Wystarczy zerknąć na gniazdo diagnostyczne.
Jeżeli mamy stare gniazdo 9 pin to będzie to na pewno SSM-1.
W gnieżdzie OBDII trzeba zerknąć na piny - producenci umieszczają tylko te potrzebne, reszta to puste dziurki.
- Jeżeli mamy piny 12 i 13 to pewnie zadziała SSM-1
- Jeżeli mamy pin 7 (i ew. 15) to pewnie zadziała SSM-2 oraz OBDII
- Jeżeli mamy piny 6 i 14 to pewnie zadziała SSM-3 oraz OBDII

Nie konieczne musi być tylko 1 protkół - ja np. w Imprezie '99 mam zarówno SSM-1 jak i SSM-2 i obydwa działają.
SSM-2 testowałem typowym interfejsem VAG-COMa a SSM-1 interfejsem LPG do KME do którego dorobiłem kabelek zakończony pojedyńczymi pinami.
Subaru Outback 2,5 MY'05,
VW T4 California MY'03
Suzuki Samurai "Zmota" 1,6 MY'92

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 29 wrz 2016, o 18:51

świetna rozpiska - imo nadaje się do przyklejenia gdzieś, w sumie cała wiedza podana na tacy :) dopisałbym tylko, że w SSM3 niekoniecznie zadziała każdy sprzęt z OBD2, bo nie każdy działa z linią CAN - szczególnie te tańsze interfejsy obsługują tylko protokoły działające na liniach K i L...
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

stormy
2 gwiazdki
Lokalizacja: Izabelin
Auto: OBK, VW T4 Californa, Samurai "Zmota"
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re:

Post 29 wrz 2016, o 19:17

siewcu pisze:świetna rozpiska - imo nadaje się do przyklejenia gdzieś, w sumie cała wiedza podana na tacy :) dopisałbym tylko, że w SSM3 niekoniecznie zadziała każdy sprzęt z OBD2, bo nie każdy działa z linią CAN - szczególnie te tańsze interfejsy obsługują tylko protokoły działające na liniach K i L...
Racja, te z SSM3 obsłużą tylko pełne interfejsy OBDII (z obsługą CAN, czyli np. wszystkie na ELM327). Proste interfejsy na MAX232,FT232R czy ELM323 nie zadziałają.
Niestety, nie mam już opcji edycji posta, więc nie uzupełnię, chyba że jakiś admin pomoże :)
Subaru Outback 2,5 MY'05,
VW T4 California MY'03
Suzuki Samurai "Zmota" 1,6 MY'92

kamilos
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: Forek 98 "Rodzyn" 2.0 ASB
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 15 paź 2016, o 10:59

Reasumując - czyli taki fejs powinien zadziałać z legacy 2001 po SSM1 skoro mam piny 12 i 13 ? Mam też interfejs od Staga/lpgTech i od BRC



https://www.aliexpress.com/item/New-PL2 ... 25777.html

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 15 paź 2016, o 23:15

nie. chińskie przejściówki pl2303 nie działają, są straszne problemy, żeby zachciały a i tak się będzie sypać. kup normalną przejściówkę na ftdi w sklepie albo będziesz się wiecznie wkurzać, że coś nie działa. a przy okazji, dowiedz się najpierw jakie programy obsługują ssm1 i czy będziesz umiał coś z tego wyciągnąć.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

kamilos
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Auto: Forek 98 "Rodzyn" 2.0 ASB
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 16 paź 2016, o 21:24

Powinienm dac rade... potrzebne mi sa glownie korekty

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 16 paź 2016, o 22:58

http://allegro.pl/konwerter-usb-rs232-c ... 81560.html ja mam sprawdzony ten konkretny, bo używam go już dość długo i nie ma kompletnie żadnych problemów w ciągłej pracy po 8-10 godzin, są też tańsze http://allegro.pl/konwerter-usb-rs232-f ... 82990.html ale z tym nie miałem do czynienia
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 9 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 27 paź 2016, o 22:06

Panowie uwaliło mi skaner Snap On i potrzebuję coś kupić żeby mieć możliwość podpatrzenia parametrów TCMa Tribeci, który interfejs VAG KKL skomunikuje się z 2008 Tribeca, bo jest ich całe mnóstwo na allegro? Będę wdzięczny za wszelkie info.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 27 paź 2016, o 22:09

z tribeką nie próbowałem, jak jesteś z wrocławia to możemy sprawdzić czy w ogóle ruszy...
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 9 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 27 paź 2016, o 22:18

jestem z drugiej strony, z Polski B ;-)
Ten z tej aukcji pisze że niby obsługuje Subaru http://allegro.pl/interfejs-obd2-vag-kk ... 47954.html tylko czy czasem ten nie jest taki sam a tańszy o połowę http://allegro.pl/fiat-alfa-romeo-lanci ... 54778.html
Co myślisz?

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 9 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 28 paź 2016, o 06:51


stormy
2 gwiazdki
Lokalizacja: Izabelin
Auto: OBK, VW T4 Californa, Samurai "Zmota"
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 28 paź 2016, o 11:20

Powinien zadziałać.
Przy czym należy mieć świadomość, że Viaken robi urządzenie które mają być przede wszystkim tanie, więc w takim interfejsie próżno szukać chociaż jednego elementu który nie jest absolutnie niezbędny do zadziałania, tj. np, jakichkolwiek zabezpieczeń. Jest to więc amatorska jednorazówka wbrew temu co pisze na aukcji, w niczym nie lepsza od chińczyka z którym się porównuje.

Odniosę się jeszcze do tego co siewcu pisze o przejściówkach na PL2303. Układ Profilic PL2303 jest całkiem dobrym układem, tylko problem w tym, że... trudno trafić na oryginał.
99% tych wszystkich chińskich przejściówek jest na podróbkach tego układu, które faktycznie sprawiają masakryczne problemy (z wieszaniem się windowsa łącznie).
Sam chip FTDI FT232RL kosztuje w hurcie powyżej 10zł. Więc sami sobie odpowiedzcie co może być w interfejsie za 19zł...
Największa masakra jest z ELM327. Oryginalny chip z ELM Electronics kosztuje 15 $CAD przy ilościach > 1000szt. tj. ok 45zł. Wątpię żeby którykolwiek interfejs z allegro był oparty na orygialnym.
To może nie wnosi dużo do tematu, ale jak ktoś się będzie zastanawiał dlaczego przejściówka/interfejs z allegro ch***o działa to tutaj właśnie tkwi odpowiedź.
Subaru Outback 2,5 MY'05,
VW T4 California MY'03
Suzuki Samurai "Zmota" 1,6 MY'92

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 28 paź 2016, o 22:08

elm327 chińskie jakoś działają akurat, natomiast ja mam interfejs za 25 zł i jest na ftdi. tańszy też miałem i też był na ftdi... i nie chodziło o te na pl2303, bo takiego jeszcze nie widziałem, a o ten z chipem, którego nazwa zaczyna się na c... ch340?
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 9 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 29 paź 2016, o 16:23

Udało mi się pozyskać interfejs Viaken, niby to ma być VAG KKL, ale porównajcie mój ze swoimi, czy on wygląda identycznie tak samo? Chodzi mi o oznaczenia.

Druga sprawa, to za cholerę nie mogę zmusić tego interfejsu do skomunikowania się z Tribecą, zrobiłem wszystko co było napisane w instrukcji odnośnie portu COM 1-4. U mnie po pierwszym podłączeniu kabla USB do PC, automatycznie zainstalował się sterownik 2.12.16.0 a port ustawił się na COM5, przestawiłem go zgodnie ze wskazówkami na COM2 i przestawiłem ustawienia, tak jak na obrazku poniżej. Po podłączeniu interfejsu do samochodu zapala się zielona kontrolka, po uruchomieniu FreeSSM i teście komunikacji z interfejsem, wyskakuje błąd. Zmieniłem stery na 2.12.06.0 z płytki którą dostałem z interfejsem i dalej to samo. Co mnie zastanawia to wskazówki odnośnie podłączenia interfejsu do samochodu, piszę żeby wyłączyć komputer a nie ma punktu z uruchomieniem komputera.

Czy Wy też w jakiejś odpowiedniej sekwencji podłączacie interfejs do samochodu, czy to nie ma znaczenia co pierwsze jest podłączone do interfejsu?


4. PODŁĄCZENIE INTERFEJSU DO SAMOCHODU.
Należy postępować w następującej kolejności:
1. Wyłączyć komputer
2. Podłączyć interfejs do portu USB
3. Upewnić się czy zapłon w samochodzie jest wyłączony
4. Zlokalizować gniazdo diagnostyczne w samochodzie wg
wskazówek poniżej
5. Podłączyć interfejs do gniazda diagnostycznego w
samochodzie.
6. Włączyć zapłon.
7. Uruchomić silnik.


Może ktoś pomoże, jak zmusić ten interfejs do skomunikowania się z Tribecą.

Acha na lapku mam Win 7

Obrazek

Obrazek

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Post 29 paź 2016, o 23:05

u mnie na takich ustawieniach działa, ale ja mam inny interfejs, zamknięty we wtyku obd2 z wystającym usb. a KKL to raczej nie jest, prędzej KL.... poszukaj na forum vag kogoś, kto ma taki interfejs http://allegro.pl/vag-kkl-pl-usb-ftdi-2 ... 20100.html (ja mam konkretnie z tej aukcji, ale to nie jest istotne) byle na ftdi, komu działa z jakimkolwiek vag, poproś o zainstalowanie freessm i powinno ruszyć. jeśli nie, to może po prostu ten interfejs nie będzie działać z tym autem? może tribeca wymaga czegoś z szyną can?

Obrazek
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

lutek34
Awatar użytkownika
3 gwiazdki
Lokalizacja: Krosno
Auto: '05 Outback 2.5 SOHC + LPG, '17 WRX 6MT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 9 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 30 paź 2016, o 10:35

Już odpuściłem z próbami, podjadę do nich z laptopem i niech próbują podłączyć się do samochodu.

busik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: SM
Auto: DS5
Polubił: 47 razy
Polubione posty: 110 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 30 paź 2016, o 19:54

Ja mam kabel, mam win7, mam FreeSSMa i Tribece czyta, bledy kasuje. Mialem problemy z wgraniem sterownikow przy zmianie z win xp na 7mke, ale dalo rade. Podlacz kabel do kompa, wejdz w sprzet - znajdz ten com w spisie urzadzen i aktualizuj sterownik - pokaz mu folder ktory dostales do kabla. Sterownik ktory Win7 wgral sam przy podlaczeniu kabla jest do d...
Jesli nie dostales sterowniko w komplecie z kablem - to szukaj na necie. Ale glowy nie dam, ze ten konkretny kabel zadziala. Zdarzaja sie konflikty.

FreeSSM z Tribeca jest w stanie sobie poradzic
"Pamiętaj, że wartość ma nie to, co ty mówisz, ale to jak się to odbija w mózgu słuchającego" J.Piłsudski

geos
4 gwiazdki
Auto: Forester 2.0X 2003
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 43 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 30 paź 2016, o 20:59

skąd ściągnąć ecuexplorera? szukam i szukam, i znalazłem tylko info, że już nie jest rozwijany:

http://www.tari.co.za/

ze strony jest link do źródeł programu: https://github.com/calvincestari/ecuExplorer

kompilujecie je jakoś czy pobieracie skądś już w wersji exe?

Godlik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: GT'99 jest i zawsze będzie; OBK był, Legacy było, była Skoda, jest BMW :)
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 83 razy

Re: najlepszy interfejs do czytania komputera subaru??

Post 30 paź 2016, o 21:05

Tu znajdziesz linki do programów diagnostycznych. A przy okazji możesz kupić kabelek :)

http://www.subarak.pl/akcesoria/480-int ... ubaru.html

ODPOWIEDZ