Strona 1 z 8

Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 02:24
autor: domainer
Witam,

Planuję zakup Forestera, nowego lub nie starszy niż 2006/2007r. (jeszcze do rozważenia). W każdym razie zastanawia mnie następująca kwestia - Forester wyróżnia się na tle innych suvów centralnym mechanizmym różnicowym, co w efekcie zapewnia mu symetryczny (czytaj prawdziwy) napęd 4x4. Ale ja interesuję się wersją z automatem - czy z automatyczną skrzynią Forester nadal ma centralny dyferencjał? Chyba nie, czy zatem Forester z automatem nadal wyróżnia się napędem?

Pozdr.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 09:42
autor: Gość
Oczywiście, że się wyróżnia.
Wyróżnia sie też nisko położonym silnikiem w układzie boxer, dzięki czemu nie przewraca się co chwilę na bok tak jak inne samochody. ;-)

Prawda jest taka, że Forester sprawdza się dobrze w porównaniu z innymi małymi SUVami, w trudniejszych warunkach drogowych czy też w lekko trudnym terenie. Zarówno ze skrzynią manualną jak i z automatem - daje radę.
Więc jeśli Ci się podoba jako samochód - to go kup. Nie spotkałem jeszcze człowieka, który byłby rozczarowany Foresterem.
Poprzedni model, czyli produkowany do 2007, wyróżnia się niezawodnością w długim okresie eksploatacji.
Co do nowego, to za wcześnie jeszcze by móc coś powiedziec na ten temat.
Jest za to większy.
Więc masz wybór.
:->

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 09:53
autor: Gal
A odpowiadając wprost na pytanie kolegi, to (AFAIK) Forester z 4EAT nie ma centralnego dyferencjału, ale ma stały napęd na 4 koła przez sprzęgło hydrauliczne i tym się różni od niektórych innych SUVów z napędem dołączanym.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 12:48
autor: deLux
domainer, pytanie czy kupujesz samochód dlatego, że ma mechanizm taki czy inny czy może dlatego, że daje masę radochy. Radochę sprawdza się inaczej niż obecność mechanizmu różnicowego. Kupujesz taki, który Ci się podoba i tak wypada się przejechać takim i innym. :thumb:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 14:10
autor: Bergen
Subaru wyposażone w automatyczną skrzynię 4eat owszem, mają stały napęd na 4 koła, z tym, że przez większość czasu rozkład napędu na poszczególne osie wynosi 90% przód, 10% tył. Rozkładem momentów steruje komputer i może zmienić ten rozkład do 50% na 50% kiedy sam uznaje za stosowne, przez co tylko nieznacznie różni się od rozwiązań typu Haldex i co - moim zdaniem - było główną przyczyną tego, że dwa lata temu wylądowałem Żabą (wyposażoną w takiż napęd) w rowie.

Przy skrzyni manualnej za rozkład momentów odpowiadają jedynie prawa fizyki. "Domyślny" rozkład momentów to 50% / 50% (a nie 90 % / 10% jak w automacie). No i jest reduktor.

Jeśli masz wybór, bierz manual.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 17:27
autor: tadeklodz
na stronie szwedzloej subaru :www.subaru.se podają w AT rozkład momentu dla forestera 60/40 przód/tył

(hydraulisk med lamellkoppling)

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 18:00
autor: Gość
tadeklodz pisze:na stronie szwedzloej subaru :www.subaru.se podają w AT rozkład momentu dla forestera 60/40 przód/tył

(hydraulisk med lamellkoppling)
Normalnie rozkład wynosi 90/10.
Myślę, że można by tak przemapować sterowanie, że ciśnienie hydrauliczne byłoby utrzymywane przez cały czas na wyższym poziomie. Jednak przypuszczam, że to by w poważny sposób zmniejszyło żywotność tego sprzęgła wielopłytkowego.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 20:14
autor: citan
domainer, S-AWD oznacza symetrię nie ze względu na równy rozkład momentu pomiędzy osiami, ale ze względu na to, że napęd jest symetryczny wzdłuż auta. http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_steering Subaraki, które nie mają centralnego dyferencjału też oznaczane są jako S-AWD.

Automaty podobno na 1. biegu (nie jestem pewien co do 2.) mają zblokowany rozkład 50/50 - informacja z hamerykańskiego forum. Ale nigdzie nie znalazłem oficjalnego potwierdzenia.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 21:39
autor: Gość
Bergen pisze:Subaru wyposażone w automatyczną skrzynię 4eat owszem, mają stały napęd na 4 koła, z tym, że przez większość czasu rozkład napędu na poszczególne osie wynosi 90% przód, 10% tył. Rozkładem momentów steruje komputer i może zmienić ten rozkład do 50% na 50% kiedy sam uznaje za stosowne, przez co tylko nieznacznie różni się od rozwiązań typu Haldex i co - moim zdaniem - było główną przyczyną tego, że dwa lata temu wylądowałem Żabą (wyposażoną w takiż napęd) w rowie.
Bergen, a nie było tak, że główną przyczyną wylądowania Żabą w rowie było jak to mówią...
niedostosowanie stylu jazdy do panujących warunków drogowych? :roll:

(jedynie zgaduję... ;-) )


Bergen pisze:Przy skrzyni manualnej za rozkład momentów odpowiadają jedynie prawa fizyki.
BTW, to nie zawsze jest najszęśliwsza sytuacja. W przypadku poprzedniego modelu Subaru (niezależnie czy manual czy automat), nie ma ani elektronicznej kontroli trakcji ani tylnego mechanizmu różnicowego LSD. I efekt może być taki jak na filmiku.


Link: http://www.youtube.com/watch?v=ahOofosxeP4

W nowym Foresterze jest system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy (VDCS), który powinien w takiej sytuacji przyhamować koło(koła) które utraciły trakcję i auto wyjechałoby z tej opresji. Tak, że fizyka fizyką, a dobra elektronika też się przydaje. :razz:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 21:56
autor: deLux
gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 22:06
autor: Piter 35
deLux pisze: gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Ciekawe jak zareagowała by wiskoza i mechanizm różnicowy na takie przyhamowanie , nie chodzi mi o zużycie ale działanie całego układu :?:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 8 lut 2009, o 23:03
autor: deLux
na takie mielenie wiskoza źle reaguje, w tym przypadku tylna, na środkowej nie ma różnicy prędkości obrotowej bo wał w przód i w tył kręci się bez znaczących oporów. tylną to widać tyle ile się forek buja na tym filmie w przód/tył.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 08:13
autor: Gość
deLux pisze:na takie mielenie wiskoza źle reaguje, w tym przypadku tylna
Gdyby ten Forester miał z tyłu wiskozę, to może i by z tej koleiny wyjechał...

Bo z tego co wiem, to jedynie w niektórych Foresterach (zdaje się, że w tych uturbionych) występuje fabrycznie tylna wiskoza.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 08:19
autor: Azrael
Ta wiskoza jest tak "potężna" że nie ma się co nią za bardzo ekscytować ;-) wszystko co stawia opór większy niż duża gruda śniegu będzie przeszkodą nie do pokonania.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 08:25
autor: Gość
Piter 35 pisze:
deLux pisze: gootek, gościu wyjechałby na hamulcu lekkim prawdopodobnie...

Ciekawe jak zareagowała by wiskoza i mechanizm różnicowy na takie przyhamowanie , nie chodzi mi o zużycie ale działanie całego układu :?:
Piter35, gdy przyhamujesz koła hamulcem, to zwiększysz dostępny moment na obu kołach. O taką wartość, jaka jest potrzebna na pokonanie oporu klocków hamulcowych. Czyli to koło, które ma oparcie na podłożu nie dostanie jakoś więcej momentu, żeby pokonać opór podłoża... dlatego przyhamowanie obu kół może pomóc w ograniczonym stopniu.

Co innego, gdy przyhamujesz jedno koło - to które kręci się w powietrzu. Wtedy wzrost momentu na drugim kole może być efektywnie wykorzystany na ruszenie z miejsca. Ale do tego potrzebna jest elektonika sterująca każdym hamulcem oddzielnie.
Gdy jej nie masz, trzeba wozić żonę, żeby miał kto wypchnąć auto z takiej opresji ;-)

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 08:32
autor: Gość
Azrael pisze:Ta wiskoza jest tak "potężna" że nie ma się co nią za bardzo ekscytować ;-) wszystko co stawia opór większy niż duża gruda śniegu będzie przeszkodą nie do pokonania.
Ano właśnie.

W ogóle to wiskoza to rozwiązanie pomocne w autach rajdowych.
W aucie terenowym powinny być blokady mechanizmów różnicowych. Co najmniej centralnego i tylnego.
A jak jeszcze jest blokada przedniego - to już bardzo pięknie.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 14:18
autor: deLux
tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 16:38
autor: jarmaj
deLux pisze:tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:
No właśnie.

To SUV, z zaskakującymi jak na SUV-a możliwościami terenowymi (bo większość z SUV-ów to powstające nie wiadomo po co... znaczy wiadomo, zeby paniusie ładnie w nich wyglądaly jadąc do kosmetyczki, kloce które nie mają zjeżdżać z asfaltu), ale mimo wszystko Forek to nie był i nie jest terenówka.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 16:48
autor: damaz
gootek pisze:A jak jeszcze jest blokada przedniego - to już bardzo pięknie.
jarmaj pisze:ale mimo wszystko Forek to nie był i nie jest terenówka.

jak tak za bardzo się na tych napędach skupimy, to nam wyjdzie, że w terenie najlepiej będą się sprawdzać (w kolejności)
Pajero
Impreza STI
Forester


:mrgreen:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 16:58
autor: inquiz
deLux pisze: tylko mowa o forku nie o aucie terenowym :mrgreen:
Allianz np zalicza forka do kategorii terenowej - oczywiście z wyższą składką :whistle:

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 17:14
autor: tadeklodz
gootek pisze: Normalnie rozkład wynosi 90/10.
to znaczy że szwedzi kłamią i podają fałszywe informacje?

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 17:31
autor: FUX
A OBK w automacie ma tak samo?

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 17:57
autor: tadeklodz
w OBK jest tak: 60/40 dla 2,6 l silnika i 4 ET

(hydraulisk lamellkoppling)
45/55 a dla silnika 3 l i 5ET

(visko med mellandifferential

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 18:02
autor: zamieszanie
citan pisze: Automaty podobno na 1. biegu (nie jestem pewien co do 2.) mają zblokowany rozkład 50/50 - informacja z hamerykańskiego forum. Ale nigdzie nie znalazłem oficjalnego potwierdzenia.
Ja potwierdzę - automat na 1 blokuje rozkad 50:50. Na dwójce już niestety nie.

Re: Napęd Forestera zależny od skrzyni manual/automat?

: 9 lut 2009, o 19:43
autor: naLeśnik
4EAT w Forku ma początkowo 90:10 i w zależności od warunków trakcyjnych stosunek może sie zbliżyć do 50:50.
Na pierwszym biegu jest zblokowane 50:50

A tutaj macie tutka jak zblokować 4EAT ;-)
http://www.rs25.com/forums/showthread.php?p=1583994