Czujniki sterujące turbo i AFR w S-turbo

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
ODPOWIEDZ
vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Czujniki sterujące turbo i AFR w S-turbo

Post 18 paź 2015, o 19:34

Czy ktoś z Was wie co to za ustrojstwo po drodze do MAP sensora??? (brązowa wtyczka)

Obrazek

Co więcej pomierzyłem napięcia: do wtyczki MAP sensora dochodzi 5.11V a więc teoretycznie jest OK. Po wypięciu jej wyskakuje CHECK ENGINE a więc sygnał zwrotny jest. Natomiast do wtyczki brązowej tego "nieznanego ustrojstwa" nie dochodzi żadne napięcie i po wypięciu nie ma błędu... Czyżby to nie było potrzebne? ;)



siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Post 19 paź 2015, o 13:39

zobacz gdzie idą podciśnienia i czym to steruje... a jak chcesz sterować afr? i w ogóle jak seryjne ecu niby go mierzy?
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re:

Post 19 paź 2015, o 17:58

siewcu pisze:zobacz gdzie idą podciśnienia i czym to steruje... a jak chcesz sterować afr? i w ogóle jak seryjne ecu niby go mierzy?
No hej :) Gdybym po przewodach mógł dojść to bym głupio nie pytał :)

Ogólnie jest dużo sprzecznych informacji. Jedne źródła podają, że w aucie z MAF i MAP jednocześnie (a tak jest u mnie) dawka AFR jest głównie wypadkową danych z MAF. Ponieważ jednak nie wierzę w czujniki, które nic nie mierzą ;) uznaję, że MAP spełnia rolę pomocniczą i jest "odniesieniem" dla ECU odnośnie wartości ciśnień i doładowania podczas różnych obciążeń w różnych warunkach atmosferycznych.

Nie potrafię jednak wywnioskować, po co jest ten solenoid/zawór pod drodze do MAP i kiedy pojawia się na wtyczce napięcie i co ono powoduje :) Za Chiny Ludowe nie potrafię dotrzeć do tej informacji. Tym samym nie wiem, czy brak napięcia jest złym sygnałem oraz jak mogę sprawdzić jego działanie.

Udało mi się znaleźć tą część w opposedforces (zakładka Emission control (EGR) - którego defacto w moim aucie nie ma ;) ale nazwa nic mi nie mówi.

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czujniki sterujące turbo i AFR w S-turbo

Post 19 paź 2015, o 19:12

OK. Znalazłem ciekawe wytłumaczenie na stronie: http://www.4agte.nl/MAP-Sensor-Trick.10.0.html

Wg tego co tam jest napisane, przed MAP sensorem jest zawór upustowy, aby ciśnienie nie działało nadmiernie na niego.

Jest tam też informacja, że w przypadku zbyt dużego skoku ciśnienia, dane z MAP sensora powodują odcięcie zapłonu/zmniejszenie AFR - czyli to co się u mnie dzieje.

Auto bowiem jeździ poprawnie jako wolnossak (poniżej ciśnienia atmosferycznego) natomiast przy doładowaniu zaczyna się dusić i przyspiesza bardzo niechętnie. To by wskazywało właśnie na MAP sensor ale również na ten zawór upustowy. Pytanie jak mogę go sprawdzić? Cena nowego w ASO to 300zł brutto więc kupowanie to ostateczność.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Post 20 paź 2015, o 13:22

nie czytaj takich bzdur... i to jeszcze nie mających nic wspólnego z subaru. to raczej odpowietrzanie oparów paliwa czy coś tego typu, a na pewno nie ma jakiegoś zaworu przed map sensorem, żeby na niego ciśnienie nie działało. trzeba być nieźle pojebanym, żeby coś takiego wymyślić i nie mieć żadnego pojęcia co się dzieje.

poza tym, albo przestać pieprzyć bzdury o jakimś afrze albo udowodnij, że seryjne ecu go mierzy.

a map sensor sobie sprawdzisz łatwo, zrób romraiderem log obroty/ciśnienie/maf i będzie wiadomo.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re:

Post 20 paź 2015, o 15:15

siewcu pisze:to raczej odpowietrzanie oparów paliwa czy coś tego typu, a na pewno nie ma jakiegoś zaworu przed map sensorem, żeby na niego ciśnienie nie działało. trzeba być nieźle pojebanym, żeby coś takiego wymyślić i nie mieć żadnego pojęcia co się dzieje.
mocne słowa. tylko nie do końca podparte argumentami :) TO JEST ZAWÓR i JEST PODŁĄCZONY PRZED MAP-ENSOREM :) I co do tego nie ma wątpliwości - w moim aucie jest tak jak na zdjęciu, czyli MAP - rurka - TEN ZAWÓR - rurka do kolektora. Wytłumacz mi więc co to jest innego. Na schemacie nazywa się też VALVE :)
siewcu pisze:poza tym, albo przestać pieprzyć bzdury o jakimś afrze albo udowodnij, że seryjne ecu go mierzy.


AFR czyli Air/Fuel Ratio to dość podstawowy parametr wyliczany na podstawie wielu różnych czujników właśnie przez ECU, których działanie właśnie zgłębiam. Tutaj tez nie widzę powodu cierpkich słów :)
siewcu pisze: a map sensor sobie sprawdzisz łatwo, zrób romraiderem log obroty/ciśnienie/maf i będzie wiadomo.
Czekam cały czas na kabel ale niestety to tez będzie cała nauka aby wogóle coś odczytać, także robię to równolegle z próbą zrozumienia tego zawiłego bądź co bądź systemu.

Dodam, że przejechałem się dzisiaj z odpiętą wtyczką tego "zaworu". Auto jeździ dikładnie tak samo, natomiast przy próbie doładowania (gdy pojawia się dodatnie ciśnienie na manometrze) od razu pojawia się check engine i już zostaje. Po wyłączeniu i włączeniu silnika zabawa zaczyna się od nowa. Co to znaczy? :)

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Czujniki sterujące turbo i AFR w S-turbo

Post 20 paź 2015, o 15:27

Dodane:
Zawór nazywa się "pressure switching solenoid valve", występuje niemal wyłącznie w Subaru ;) i jego działanie ma zamykać i otwierać dopływ cisnienia do MAP sensora

źródło: m.in. http://www.ultimatesubaru.org/forum/top ... e-circuit/ oraz kolega respect z forum SIP ;)

I tutaj jeszcze schemat z manuala -> http://www.seccs.org/tech/1997%20Legacy ... 7L3515.pdf

Będę dodawał tutaj kolejne źródła bo wiedza o tym cudeńku nie duża w świecie Subaru ;)
http://www.ultimatesubaru.org/forum/top ... s-hose-do/

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Re:

Post 20 paź 2015, o 17:00

vielebny pisze:
siewcu pisze:to raczej odpowietrzanie oparów paliwa czy coś tego typu, a na pewno nie ma jakiegoś zaworu przed map sensorem, żeby na niego ciśnienie nie działało. trzeba być nieźle pojebanym, żeby coś takiego wymyślić i nie mieć żadnego pojęcia co się dzieje.
mocne słowa. tylko nie do końca podparte argumentami :) TO JEST ZAWÓR i JEST PODŁĄCZONY PRZED MAP-ENSOREM :) I co do tego nie ma wątpliwości - w moim aucie jest tak jak na zdjęciu, czyli MAP - rurka - TEN ZAWÓR - rurka do kolektora. Wytłumacz mi więc co to jest innego. Na schemacie nazywa się też VALVE :)
no tak, przecież mapsensor jest po to, żeby blokować do niego dopływ powietrza. wiesz co to za czujnik i do czego służy? i tak, sugerowanie się stroną odnośnie 4agte jest świetnym pomysłem. a myślałem, że mowa o subaru, a nie toyocie...
vielebny pisze:
siewcu pisze:poza tym, albo przestać pieprzyć bzdury o jakimś afrze albo udowodnij, że seryjne ecu go mierzy.


AFR czyli Air/Fuel Ratio to dość podstawowy parametr wyliczany na podstawie wielu różnych czujników właśnie przez ECU, których działanie właśnie zgłębiam. Tutaj tez nie widzę powodu cierpkich słów :)
no to pieprzysz bzdury aż miło :) afr nie jest parametrem wyliczanym.

ps. w pierwszym linku do amerykańskiej strony jest krótko i jasno opisane co to za zawór i do czego służy.
The pressure switching solenoid valve that I know of is on the passenger side strut tower, and used to open and close a line going to the pressure sensor so the ECU can read atmospheric pressure.
więc zasada działania jest prosta i logiczna.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Re:

Post 20 paź 2015, o 19:32

siewcu pisze: no tak, przecież mapsensor jest po to, żeby blokować do niego dopływ powietrza.
to Ty napisałeś, ja tego nie twierdzę
siewcu pisze:wiesz co to za czujnik i do czego służy?
wiem.
siewcu pisze:a myślałem, że mowa o subaru, a nie toyocie...
mowa o wszystkich autach o podobnej budowie w których występuje podobny system kontroli zapłonu
siewcu pisze:
vielebny pisze:
siewcu pisze:poza tym, albo przestać pieprzyć bzdury o jakimś afrze albo udowodnij, że seryjne ecu go mierzy.

AFR czyli Air/Fuel Ratio to dość podstawowy parametr wyliczany na podstawie wielu różnych czujników właśnie przez ECU, których działanie właśnie zgłębiam. Tutaj tez nie widzę powodu cierpkich słów :)
no to pieprzysz bzdury aż miło :) afr nie jest parametrem wyliczanym.
Zbyt dosłownie bierzesz to co piszę - nie jestem mechanikiem ani inżynierem - wybacz. Niemniej o ile nie jest wyliczany (tu masz rację) to jest przez ECU kontrolowany poprzez wyliczenia parametrów z czujników - co miałem na myśli.
siewcu pisze:ps. w pierwszym linku do amerykańskiej strony jest krótko i jasno opisane co to za zawór i do czego służy.
The pressure switching solenoid valve that I know of is on the passenger side strut tower, and used to open and close a line going to the pressure sensor so the ECU can read atmospheric pressure.
więc zasada działania jest prosta i logiczna.
No to wytłumacz nam wszystkim, skoro jest to takie logiczne, jakie są efekty niepoprawnego działania tegoż zaworu, który jeszcze niedawno nie był dla Ciebie zaworem :)

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Re:

Post 20 paź 2015, o 22:45

vielebny pisze: Zbyt dosłownie bierzesz to co piszę - nie jestem mechanikiem ani inżynierem - wybacz. Niemniej o ile nie jest wyliczany (tu masz rację) to jest przez ECU kontrolowany poprzez wyliczenia parametrów z czujników - co miałem na myśli.
nie, jest kontrolowany przez ecu przez żadne wyliczenia parametrów z żadnych czujników. nie ma w aucie czujnika, który afr by zmierzył, a pod obciążeniem ecu przechodzi w otwartą pętlę i jedzie po zaprogramowanych parametrach. korekty są w pętli zamkniętej, gdzie nie ma obciążeń a lambda dąży do 1. niemniej sonda wąskopasmowa urządzeniem pomiaru afr nie jest.

vielebny pisze:No to wytłumacz nam wszystkim, skoro jest to takie logiczne, jakie są efekty niepoprawnego działania tegoż zaworu, który jeszcze niedawno nie był dla Ciebie zaworem :)
nie wiem czego tu nie rozumiesz. albo się zatnie w jednej pozycji i ecu nie zmierzy ciśnienia atmosferycznego, albo w drugiej i nie będzie pomiaru ciśnienia w dolocie...
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Re:

Post 25 paź 2015, o 21:45

siewcu pisze:nie, jest kontrolowany przez ecu przez żadne wyliczenia parametrów z żadnych czujników. nie ma w aucie czujnika, który afr by zmierzył,
A to ciekawe, bo w EcuExplorerze ten parametr się pojawia i jest zmienny :)
siewcu pisze:a pod obciążeniem ecu przechodzi w otwartą pętlę i jedzie po zaprogramowanych parametrach. korekty są w pętli zamkniętej, gdzie nie ma obciążeń a lambda dąży do 1
I tutaj również okazuje się, że znasz prawdę tylko częściowo. Otwarta pętla owszem, pojawia się przy pełnym obciążeniu ale ECU Subaru nadal wnosi korekty czasów zapłonu. Mechanizm tych korekt jest dość zawiły ale z tego co się dowiedziałem ze strony http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/ECU (którą wszystkim polecam) ale korekty pojawiają się w każdym zakresie obrotów i obciażenia.
siewcu pisze: nie wiem czego tu nie rozumiesz. albo się zatnie w jednej pozycji i ecu nie zmierzy ciśnienia atmosferycznego, albo w drugiej i nie będzie pomiaru ciśnienia w dolocie...
Nie zrozumiałeś pytania - pytałem jakie są efekty niepoprawnego działania, czyli co brak tych danych oznacza dla ECU.

Niemniej sprawa znacząco się zmieniła w ciągu ostatnich kilku dni :) Na chwilę obecną auto jeździ jak nowe... Nie pytajcie mnie jak, nie pytajcie dlaczego...

A jeżeli już musicie ;) - okazuje się że ECU w Subaru to dość skomplikowana bestia. Wiele razy odłączałem akumulator np. na całą noc, trzymałem hamulec itp. Po takim zabiegu auto nieco inaczej zmieniało biegi (musiało się przyzwyczaić)ale nie widziałem jakichś dużych różnic. Ostatnio po takim odłączeniu auto przez chwile jechało lepiej ale logowaliśmy auto na bieżąco z kolegą Kropkowiczem (przy okazji dzięki!) i okazało się, że jest spalanie stukowe co zresztą było słychać i trzeba było zdjąć nogę z gazu.

Przyszedł kabel VAG-KKL na USB. Podłączyłem i pierwsze co zobaczyłem to opcja reset ECU z poziomu programu ECUExplorer. Kliknałem, kazano wyłączyc i włączyć zapłon i zrobione. Potem ustawiłem na logowanie i jazda.

Jakież jest moje zdziwienie, że auto jeździ jak szalone. Odzyskało moc, wydaje się że spalanie stukowe nie występuje (nie występuje duże cofnięcie zapłonu jak poprzednio). To było w piątek. Wczoraj miałem okazję przejechac 70KM z czego ze 20KM pod maksymalnym obciażeniem (trzeba hamulcami się teraz zająć ;) i nic się nie dzieje złego.

Wniosek jest jeden i do tego podparty dowodami ze strony http://www.scoobypedia.co.uk/ czyli encyklopedii Subaru. Okazuje się, że mój ECU ma obszary pamięci które nie ulegają oczyszczeniu po odłączeniu akumulatora. Są tam zapisane rózne korekty które w moim przypadku najpewniej wzięły się z jazdy na LPG oraz byc może wykrycie pseudo-spalania stukowego gdy miałem problemy z pękniętą osłoną kolektora (zaspawana 5 miesięcy temu). Takie "głebokie korekty" można usunąc TYLKO I WYŁĄCZNIE PRZEZ INTERFEJS DIAGNOSTYCZNY.

Szkoda, że dowiedziałem się tego dopiero po kilku miesiącach ale ważne że się dowiedziałem ;) Dlatego pisze dla innych, bo to musi być pierwsza rzecz przy tego typu problemach jakie ja miałem.

Oczywiście jeszcze zbyt wcześnie aby ogłaszać zwycięstwo ale jest to na pewno największy sukces w przywracaniu mojego forka do serii od kilku miesięcy.

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Re:

Post 25 paź 2015, o 22:42

vielebny pisze:
siewcu pisze:nie, jest kontrolowany przez ecu przez żadne wyliczenia parametrów z żadnych czujników. nie ma w aucie czujnika, który afr by zmierzył,
A to ciekawe, bo w EcuExplorerze ten parametr się pojawia i jest zmienny :)
mhm... a jeśli do mierzenia temperatury piekarnika - takiej poniżej 200 stopni - użyję zegar egt z samochodu, który poniżej 200 stopni nie działa - to co z tego? temperatura będzie i tak zmierzona, ale co z tego? nie ma czujnika który ten parametr mierzy i nie jest on wyliczany z niczego, tylko wynika z map, które są stałe i których przy WOT nie obowiązują korekty.
vielebny pisze:
siewcu pisze:a pod obciążeniem ecu przechodzi w otwartą pętlę i jedzie po zaprogramowanych parametrach. korekty są w pętli zamkniętej, gdzie nie ma obciążeń a lambda dąży do 1
I tutaj również okazuje się, że znasz prawdę tylko częściowo. Otwarta pętla owszem, pojawia się przy pełnym obciążeniu ale ECU Subaru nadal wnosi korekty czasów zapłonu. Mechanizm tych korekt jest dość zawiły ale z tego co się dowiedziałem ze strony http://www.scoobypedia.co.uk/index.php/Knowledge/ECU (którą wszystkim polecam) ale korekty pojawiają się w każdym zakresie obrotów i obciażenia.
aha, nie wiedziałem, że pisząc o AFR pisałem o zapłonie. pozdro.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Re:

Post 25 paź 2015, o 23:59

siewcu pisze: mhm... a jeśli do mierzenia temperatury piekarnika - takiej poniżej 200 stopni - użyję zegar egt z samochodu, który poniżej 200 stopni nie działa - to co z tego? temperatura będzie i tak zmierzona, ale co z tego?
? nie bardzo rozumiem o co Ci znowu chodzi. Wyrażaj się jaśniej jeżeli możesz.
siewcu pisze:nie ma czujnika który ten parametr mierzy i nie jest on wyliczany z niczego, tylko wynika z map, które są stałe i których przy WOT nie obowiązują korekty.
A kto mówi o korektach AFR? Skąd Ty to bierzesz? Zacznij czytać ze zrozumieniem a nie wymyślasz jakieś historie.
siewcu pisze:aha, nie wiedziałem, że pisząc o AFR pisałem o zapłonie. pozdro.
siewcu pisze:a jak chcesz sterować afr? i w ogóle jak seryjne ecu niby go mierzy?
Wróć sobie do początku wątku i sprawdź kto wogóle zaczął rozmawiać o AFR a potem pouczał innych jak to nic nie wiedzą. Zamiast rozwiązywać problemy to sam je tworzysz... Do dupy taka pomoc Ci powiem :giggle:

siewcu
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wroclaw
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Post 26 paź 2015, o 00:17

ja odpadam. czepiasz się szczegółów, po czym rozbijasz dwa zdania z jednego tematu i robisz z niego nagle drugi nie wiadomo po co i znowu masz problem, że coś nie pasuje. wróć lepiej do strony którą podlinkowałeś, i tak masz tam najlepsze źródło wiedzy, po co w ogóle na forum wchodzić, skoro taka strona jest?

ps. skąd wziąłem afr? hmm... pomyślmy... na pewno nie z nazwy tematu, to byłoby zbyt proste. zresztą tam nie ma nic o AFR.
Biuro pomocy poszkodowanym w wypadkach drogowych RES - http://www.odszkodowania-res.pl

vielebny
0 gwiazdek
Lokalizacja: 3miasto
Auto: Jest: OBK H6 BE Był: Forester SF5 4EAT
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Czujniki sterujące turbo i AFR w S-turbo

Post 26 paź 2015, o 16:52

siewcu napisał(a):
ja odpadam. czepiasz się szczegółów, po czym rozbijasz dwa zdania z jednego tematu i robisz z niego nagle drugi nie wiadomo po co i znowu masz problem, że coś nie pasuje. wróć lepiej do strony którą podlinkowałeś, i tak masz tam najlepsze źródło wiedzy, po co w ogóle na forum wchodzić, skoro taka strona jest?

ps. skąd wziąłem afr? hmm... pomyślmy... na pewno nie z nazwy tematu, to byłoby zbyt proste. zresztą tam nie ma nic o AFR.
I na tym na chwilę obecną zakończymy.

Czekam na konstruktywna dyskusje z kimś innym

PS. Temat mozna odczytać tak jak ty to zrobiłeś a można też inaczej. Niech to będzie również dla mnie nauczka aby nie stosować skrótów myślowych - chodziło o czujniki sterujące praca turbiny w foresterze (a ich wpływ na spalanie mieszanki paliwowo powietrznej kropka) AFR w foresterze (i co może zaburzac poprawne spalanie). koniec

Sent from my D6633 using Forum Fiend v1.3.3.

ODPOWIEDZ