Strona 1 z 3

Elastyczność silników benzynowych i Diesla

: 5 mar 2009, o 10:47
autor: gregski
vonpaulus pisze: A pojawil sie jeszcze wątek...elastyczności....czy elastyczność w kontekście silnika typu diesel może być zrozumiana jako elastyczność karoserii..., czepanie sie na sile...ani to śmieszne ani sepcjalnie błyskotliwe...szkoda czasu na takie posty.... moim zdaniem :)..

Kolego vonpaulus problem w tym, ze tak wlasnie jest przez Ciebie i wiele osob rozumiane pojecie elastycznosci silnika... napisze jeszcze raz, ostatni, specjalnie dla Ciebie:

wbrew temu co piszesz silnik diesla jest mniej elastyczny niz silnik benzynowy

choc moze faktycznie szkoda czasu na takie posty..

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 10:52
autor: vonpaulus
No dobrze chodziło mi o 420 Nm, które mialem w Ladze w zakresie obrotów 1800 - 3200... co przekłada się na elastyczność silnika przy różnych prędkościach i używanych biegach...czyż nie o to chodzi ???? Nie konczyłem Politechniki więc mogę się mylić...być może jest to obiegowe pojęcie dziennikarzy motoryzacyjnych...wiec powtarzam bzdury?

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 11:26
autor: vonpaulus
Ostatni akord....niestety i tym razem nic o LPG :)

Kolego Gregski...ponieważ poczulem sie skonfudowany Twoja wypowiedzia i podkresleniem mojej niewiedzy...wiec cytuje jeden materiał:
"Większość nabywców samochodów osobowych za ważne parametry uznaje moc maksymalną rozwijaną przez jednostkę napędową oraz czas rozpędzania do 100 km/h.

Mało docenianym wskaźnikiem świadczącym o możliwości wykonania pracy użytecznej jest moment obrotowy rozwijany przez silnik. Idealną byłaby sytuacja, w której wartość momentu w zależności od prędkości obrotowej silnika byłaby wartością stałą. Charakter pracy silnika spalinowego powoduje, że moment obrotowy rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej wału korbowego, osiąga swe maksimum i od pewnego poziomu zaczyna się zmniejszać, gdy jeszcze rośnie moc silnika. Zmiany wartości momentu spowodowane są m.in. inną dawką paliwa dostarczanego do jednostki napędowej oraz sprawnością procesu spalania zachodzącego w cylindrach. W praktyce ważna jest wartość momentu maksymalnego oraz zakres prędkości obrotowych, w którym ten moment występuje.

Konstruktorzy silników spalinowych znają i wykorzystują narzędzia do kształtowania krzywej momentu obrotowego. Najpopularniejsze z nich to: odpowiednia konstrukcja układów dolotowych i układów rozrządu, stosowanie doładowania i wtrysku paliwa oraz poprawa przebiegu procesu spalania mieszanki w cylindrze. Jednak pomimo prawie 100 lat prac konstrukcyjnych i doświadczeń nie udało się uzyskać takiego przebiegu krzywej momentu obrotowego, aby przy stałej mocy silnika nie była potrzebna skrzynia biegów. Wtedy silnik byłby zawsze zdolny do wytworzenia siły napędowej na kołach wystarczającej do pokonania oporów jazdy.

Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do lewarka zmiany biegów, aby wykonać redukcję. Po zwiększeniu dawki paliwa przez kierowcę, auto sprawnie przyspiesza dysponując odpowiednim zapasem momentu obrotowego w szczególności na biegach najwyższych. W samochodach osobowych miarą własności dynamicznych jest czas rozpędzania pojazdu na biegu poprzedzającym bieg bezpośredni i na biegu bezpośrednim. Na biegu czwartym mierzy się czas rozpędzania od prędkości 60 do 100 km/h, zaś na biegu najwyższym od 80 do 120 km/h. Jest to istotna wielkość, ponieważ określa mobilność samochodu w warunkach szosowych. Krótsze czasy sprawiają, że samochód szybciej wyprzedza wolniejsze pojazdy, przez co skraca się okres, w którym kierowca i pasażerowie są narażeni na zagrożenia wynikające z wykonywania tego niebezpiecznego manewru.

W praktyce zdarza się tak, że samochody o porównywalnych masach własnych, napędzane silnikami o mniejszej mocy maksymalnej uzyskują krótsze czasy wyprzedzania niż ich „mocniejsi” koledzy. Samochody takie mają bardzo dobrze dobrane przełożenia w układzie napędowym uwzględniające elastyczność momentu obrotowego. Najlepsze charakterystyki momentu obrotowego uzyskują doładowane silniki z zapłonem samoczynnym oraz doładowane mechanicznie silniki z zapłonem iskrowym. Natomiast silnik wysokoprężny osiąga wyższe wartości maksymalnego momentu obrotowego w stosunku do silnika benzynowego o podobnej pojemności skokowej.

Przykłady takie ilustruje zamieszczona tabela, w której najlepszy czas rozpędzania na V. biegu uzyskała Toyota Corolla z silnikiem 2,0 D-4D, jako lżejsza wyprzedziła Hondę Accord 2,2 CTDi oraz Audi A 4 i BMW 325 dysponujące silnikami o mocy większej o 74 KM. Oczywiście Audi i BMW osiągają lepsze przyspieszenie i wyższą prędkość maksymalną, lecz elastyczność na V. biegu mają nieco gorszą. Na uwagę zasługuje Skoda Fabia z silnikiem 1,4 TDi, która mając niską masę własną, elastycznością może konkurować z benzyniakami o znacznie większej pojemności. Trwające ponad 23 sekundy wyprzedzanie Fiatem Pandą zmusza kierowcę do wytężonej uwagi i zagwarantowania długiego, wolnego odcinka drogi koniecznego do bezpiecznego wyprzedzenia wolniejszego pojazdu".

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 11:57
autor: Chloru
vonpaulus pisze: wiec powtarzam bzdury?

Tak.

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 12:11
autor: gregski
vonpaulus, nie czuj sie skonfudowany, bo kazdy sie moze mylic. chodzi o to, by sobie wszystko wyjasnic i nie powielac bzdur wmawianych nam dookola..

teraz tylko postaraj sie zrozumiec cytowany przez Ciebie tekst i stanie sie jasnosc.

podpowiedz:

"Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do lewarka zmiany biegów, aby wykonać redukcję."

ew jeszcze raz to:

http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.ph ... 175#p85050

choc nie wiem czy to co pisze jest czytelne, bo nie dane mi jest pisac jasno i przejzyscie - ot taka wada modelowa.. ;-)

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 12:31
autor: vonpaulus
Boze...czuje sie jakbym jeszcze raz sie narodził...cudowne olśnienie :))) Dzięki za ten fachowy kawałek wiedzy. Wszystko jest jasne jak tapicerka w moim Subaru...

pozdrawiam,
vonP

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 16:55
autor: vonpaulus
gregski pisze:vonpaulus, nie czuj sie skonfudowany, bo kazdy sie moze mylic. chodzi o to, by sobie wszystko wyjasnic i nie powielac bzdur wmawianych nam dookola..

teraz tylko postaraj sie zrozumiec cytowany przez Ciebie tekst i stanie sie jasnosc.

podpowiedz:

"Elastyczność silnika informuje o zdolności przystosowania się do zmiennych obciążeń i prędkości obrotowych. Przenosząc to na jazdę, im elastyczniejszy silnik, tym rzadziej trzeba sięgać do lewarka zmiany biegów, aby wykonać redukcję."

ew jeszcze raz to:

http://forum-subaru.pl/bb3/viewtopic.ph ... 175#p85050

choc nie wiem czy to co pisze jest czytelne, bo nie dane mi jest pisac jasno i przejzyscie - ot taka wada modelowa.. ;-)
A jeszcze jeden taki komentarzyk (uznajmy, ze humorystyczny)....poniewaz moj Subarak ma skrzynię automatyczną to wedle (cytowanej zresztą w moim poscie ale i podcytowanej przez Kolegów) teorii (a propos częstosci chwytania za lewarek vs elastycznosc silnika) mam jeden z najbardziej elastycznych samochodow na swiecie :-d

Ok.....juz przestaje....

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:02
autor: So What!
vonpaulus pisze: A jeszcze jeden taki komentarzyk (uznajmy, ze humorystyczny)....poniewaz moj Subarak ma skrzynię automatyczną to wedle (cytowanej zresztą w moim poscie ale i podcytowanej przez Kolegów) teorii (a propos częstosci chwytania za lewarek vs elastycznosc silnika) mam jeden z najbardziej elastycznych samochodow na swiecie
To raczej chodzi o użyteczny zakres obrotów silnika:
gregski pisze: silnik elastyczny to silnik w ktorym w ktorym wysoki moment i moc wystepuje w jak najszerszym zakresie obrotow.
Przytoczony przez Gregskiego fragment Twojego cytatu jest trochę niefortunny. No cóż, mistrz czasem czyta po łebkach :giggle:


I jeszcze jedno. Pamiętaj, że jeździsz autem, a nie samym silnikiem. Tak naprawdę więc istotny jest moment obrotowy na kołach. Samochody z silnikami diesla, ze względu na słabą elastyczność i niski zakres maksymalnych obrotów takich silników, a co za tym idzie konieczność stosowanie innych przełożeń skrzyni biegów niż w silnikach benzynowych, mają relatywnie niski moment obrotowy na kołach.

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:25
autor: jarmaj
vonpaulus pisze:Na biegu czwartym mierzy się czas rozpędzania od prędkości 60 do 100 km/h, zaś na biegu najwyższym od 80 do 120 km/h. Jest to istotna wielkość, ponieważ określa mobilność samochodu w warunkach szosowych. Krótsze czasy sprawiają, że samochód szybciej wyprzedza wolniejsze pojazdy
To jest najbardziej bzdurna wielkość, jaką podaje się (wręcz z zamiłowaniem lansuje) w związku z samochodami. :wall:

A gdyby mi kiedyś przyszło jechać z taką ofiara za kierownicą, która na piątce stara się szybko wyprzedzić zaczynając od tych 80 km/h, to poprosiłbym o zatrzymanie się i poszedł na autobus. :lol:

Po prostu nonsens, który tylko propaguje styl jazdy ala niedzielny kapelusz.

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:42
autor: vonpaulus
So What! pisze:
vonpaulus pisze: A jeszcze jeden taki komentarzyk (uznajmy, ze humorystyczny)....poniewaz moj Subarak ma skrzynię automatyczną to wedle (cytowanej zresztą w moim poscie ale i podcytowanej przez Kolegów) teorii (a propos częstosci chwytania za lewarek vs elastycznosc silnika) mam jeden z najbardziej elastycznych samochodow na swiecie
To raczej chodzi o użyteczny zakres obrotów silnika:
gregski pisze: silnik elastyczny to silnik w ktorym w ktorym wysoki moment i moc wystepuje w jak najszerszym zakresie obrotow.
Przytoczony przez Gregskiego fragment Twojego cytatu jest trochę niefortunny. No cóż, mistrz czasem czyta po łebkach :giggle:


I jeszcze jedno. Pamiętaj, że jeździsz autem, a nie samym silnikiem. Tak naprawdę więc istotny jest moment obrotowy na kołach. Samochody z silnikami diesla, ze względu na słabą elastyczność i niski zakres maksymalnych obrotów takich silników, a co za tym idzie konieczność stosowanie innych przełożeń skrzyni biegów niż w silnikach benzynowych, mają relatywnie niski moment obrotowy na kołach.



Okej moze...rzeczywiście jeszcze nie zostałem az tak olsniony przez kolege Gregskiego jak mi sie wydawało jeszcze 2hrs temu....ale mam do Was pytanie, zebym doznal totalnej iluminacji :)

a. Rzeczona Laga "kręciła się" do 4800 obrotów....i tak jka mowilem w zakresie 1800 - 3200 miala maksymalny moment 420 Nm co oznaczalo ze na 6 biegu przyspieszala od 80 naprawdę szybko (a propos kapelusznikow)...tym samochodem jeździlo sie na trasie jak automatem.....tylko 5 (do ostrzejszego wyprzedzania) - 6 bieg ( i tu sympatyczna ciekawostaka 150 km/h przy 2300 obrotów) - cicho, komfortowo i dynamicznie :)

b. wczesniej przemierzałem kraj honda Civic 1.6 vti zakres obrotow 1000 - 8000 (moment zaczynal sie od okolo 5500 obrotow i trwal do 7000)...potem juz tylko wył...ale jak przyjemnie :)))....lewarek byl czerwony od redukcji....wyprzedzanie najlepiej na 3 biegu.....cignal do 175km/h.... tez frajda tylko w innym stylu :)

Do czego zmierzam....gdzie jest różnica miedzy benzyna a dieslem....musze jednak prosic o tłumacza...roznice widz jedynie w zakresach obrotow...
Moze jednak musze isc na wieczorowy kurs mechaniki samochodowej

pozdrawiam....

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:50
autor: vonpaulus
Errata do poprzedniego postu.....chodzi mi caly czas o zagadnieniu elastycznosci diesla vs benzyna

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:57
autor: Konto usunięte
może w ogóle wyodrębnić stąd te gorące dyskusje dotyczące benzyny vs diesla... bo raczej z LPG mają niewiele wspólnego

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 17:57
autor: vonpaulus
i zastanawiam sie gdzie jest ta elastycznosc benzyny..... moze przylad hondy nie jest zbyt trafny ze wzgledu na specyfike konstrukcji tych silnikow...
Dobrze... moze jestem przypadkiem beznadziejnym....i musze zajac sie innym tematem :)

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:04
autor: jarmaj
Konto usunięte pisze:bo raczej z LPG mają niewiele wspólnego
Dlaczego?

Junkersofani nie chcieli mieć wątku tylko dla siebie, więc nie widzę powodu, żeby teraz nie wykorzystywać tego do ciekwaszych rozmów :razz:

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:16
autor: vibowit
vonpaulus pisze:i zastanawiam sie gdzie jest ta elastycznosc benzyny..... moze przylad hondy nie jest zbyt trafny ze wzgledu na specyfike konstrukcji tych silnikow...
Dobrze... moze jestem przypadkiem beznadziejnym....i musze zajac sie innym tematem :)
Nawet w Twoim przykładzie z Hondą i podawanymi na oko zakresami obrotów, użyteczny zakres obrotów dla super-hiper Laguny to 1400 obrotów, a Hondy 1500. :-d
Pomijam już szczegół, że w benzynie po przekroczeniu pewnych obrotów moment nadal jakiś jest (że sobie powyje to cóż ;-) ), a w dieslu jest totalna nicość.

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:24
autor: vonpaulus
Widze ze wszyscy wszystko wiedza lepiej... co zrobic.... muszę wsiąść do swojego super elastycznego samochodu... zapominajac o lagunach i hondach z haslem: " Twój dzień, Twoja woda, Twoje Forum Subaru"...

pozdrawiam...

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:31
autor: jarmaj
vonpaulus pisze:Widze ze wszyscy wszystko wiedza lepiej...

A co się dziwisz, jeżeli za elastyczność rozumiesz zdolność samochodu do przyspieszania na nie tym biegu co trzeba (typu 60-100 na 4, 80-120 na 5)... :giggle:

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:40
autor: vonpaulus
"Twój dzień, Twoja woda, Twoje Forum Subaru"....

A propos wyprzedzania na niewlasciwych biegach to honda sie daje operacja...gdyz lubi wysokie obroty :-) ...ale pewnie wszyscy to doskonale wiedzieli

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:43
autor: vonpaulus
oczywiscie (z pospiechu) "TO HONDA NIE UDAJE SIE TAKA OPERACJA"

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:50
autor: vonpaulus
A jeszcze pytanie: po co mi wysokie obroty w silniku benzynowym gdy ciagnie od 1500 obrotów....zastanawiam sie nad tym ????...nawet gdy zamontowany jest tam LPG (taki zarcik aby byc w watku)

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:51
autor: jarmaj
vonpaulus pisze:"Twój dzień, Twoja woda, Twoje Forum Subaru"....

A propos wyprzedzania na niewlasciwych biegach to honda sie daje operacja...gdyz lubi wysokie obroty :-) ...ale pewnie wszyscy to doskonale wiedzieli
No pewnie że wiedzieli, ale czy Ty zrozumałeś aby, o co mi chodziło wcześniej??? :roll:

Elastyczność silników benzynowych i Diesla

: 5 mar 2009, o 18:54
autor: jarmaj
vonpaulus pisze:A jeszcze pytanie: po co mi wysokie obroty w silniku benzynowym gdy ciagnie od 1500 obrotów....
Nie znam za bardzo silników benzynowych, które ciągną od 1,5 tyś. Może poza jakimiś v8 amerykańskimi sprzed 25 lat, które z 5 litrów miały 180 koni. :mrgreen:

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:55
autor: So What!
Może ktoś ma talent pedagogiczny i w sposób przystępny potrafi wyjaśnić koledze kwestię elastyczności, jak również wpływu momentu obrotowego i mocy na osiągi samochodu

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 18:56
autor: gregski
Konto usunięte pisze:może w ogóle wyodrębnić stąd te gorące dyskusje dotyczące benzyny vs diesla... bo raczej z LPG mają niewiele wspólnego
dobry pomysl..
tu sie robi smietnik ....

Re: LPG w SUBARU,za i przeciw..porady i ciosy ;]

: 5 mar 2009, o 19:02
autor: dareq
gregski pisze: tu sie robi smietnik ....
Jak ktos co kilka minut wpisuje swoje "mysli" zamiast sie zastanowic i wpisac to w jednym watku...