Strona 1 z 2

olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 12:07
autor: limesiak
Hej
Jakieś dwa lata temu po zakupie bloba wymieniłem to co należało, między innymi, olej w skrzyni (5MT) oraz dyfrze, jak to bywa pokusiła mnie cena naszego polskiego koncernu HIPOL SEMISYNTHETIC GL-5 75W-90. Parametry olej posiada wg producenta zbliżone do polecanych na forach Shell Spirax S5 ATE 75W-90 czy Valvoline SynPower™ Gear Oil TDL SAE 75W-90, po dwóch latach jazdy okazuje się, że to tylko polskiego użytkownika marzenia były... Biegi przestają precyzyjnie wchodzić w swe miejsca, zwłaszcza odczuwalne przy znacznych mrozach, chociaż obecnie nawet przy dodatnich temperaturach aż mnie ręka boli (oczywiście nie z powodu braku w niej siły ;-) ) gdy muszę zmienić bieg z 1->2, 3->4 a doszło do tego z 5->4 przy dochamowaniach :wall:

Główne parametry wg kart obydwu olejów:
Shell Spirax S5 ATE 75W-90
Lepkość kinematyczna 40 st. 81 mm2/s
Lepkość kinematyczna 100 st 14,9 mm2/s
Wskaźnik lepkości 194
Valvoline SynPower™ Gear Oil TDL SAE 75W-90
Lepkość kinematyczna 40 st. 101 mm2/s
Lepkość kinematyczna 100 st 15,0 mm2/s
Wskaźnik lepkości 154

Stąd pytanie do Was, czy posiadacie doświadczenia w użytkowaniu Valvoline SynPower™ Gear Oil TDL SAE 75W-90, skłania mnie ku niemu lekko lepsze parametry lejne oraz dodatkowo sentyment do tej marki.

Dzięki za wszelkie sugestie.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 14:44
autor: ptk22
limesiak pisze: HIPOL SEMISYNTHETIC GL-5 75W-90. Parametry olej posiada wg producenta zbliżone do polecanych na forach Shell Spirax S5 ATE 75W-90
Przecież już w samej nazwie tego pierwszego oleju jest napisane, że to olej półsyntetyczny. Więc w ujemnych temperaturach będzie znacznie gęstszy od syntetycznego. Ogólnie ten HIPOL SEMISYNTHETIC GL-5 75W-90 to wystarczająco dobry olej na upalne lato :-)

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 14:52
autor: Chloru
ptk22 pisze: to olej półsyntetyczny. Więc w ujemnych temperaturach będzie znacznie gęstszy od syntetycznego.

Primo nie będzie gęstszy tylko bardziej lepki. Secundo - półsyntetyczny olej 75W90 będzie zachowywał podobną lepkość jak syntetyczny 75W90 pod warunkiem, że nie będzie zużyty.

Nie chce mi się szukać lepkości @40 stopni. W @100 stopniach jest 1.49 vs 16.5. Temperaturę płynięcia oba powyższe oleje mają taką samą (-45 stopni C).

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:05
autor: ptk22
Chloru pisze: Primo nie będzie gęstszy tylko bardziej lepki
Chloru, dziękuję za poprawienie. Ten HIPOL SEMISYNTHETIC GL-5 75W-90 jest jednym z bardziej lepkich olejów w swojej klasie i jest dzięki temu bardzo popularnym olejem do przekładni planetarnych, gdzie spisuje się bardzo dobrze.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:14
autor: szamot
do skrzyni od zawsze leje subarowy i nigdy nie miałem problemów
Tak mi kiedyś poradzili mądrzy ludzie co się znajo :whistle:

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:16
autor: Chloru
Ale rozumiesz, że olej lepkość oznacza się właśnie tymi magicznymi 75W90, 5W30 itp.? Mogą występować różnice ale nie są one jakieś bardzo duże.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:38
autor: ptk22
Chloru, rozumiem, ale w praktyce jak weźmiesz oleje różnych firm, to będziesz miał wrażenie, że jeden jest bardziej "gęsty" niż inny. Czyli jednemu będzie bliżej do smaru a drugiemu do wody. Oczywiście mam na myśli tą samą klasę lepkości SAE a jedynie różnych producentów.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:41
autor: Chloru
Jak weźmiesz tego Hipola i wodę też będziesz miał wrażenie, że olej jest bardziej gęsty. :-> I tutaj proponuję przestać pisać o wrażeniach a skupić się na faktach i zmierzonych parametrach oleju.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:51
autor: ptk22
Chloru pisze: I tutaj proponuję przestać pisać o wrażeniach a skupić się na faktach
Pełna zgoda. Moim zdaniem fakt jest taki, że głównym składnikiem oleju jest jego baza. Jeśli ta baza jest syntetyczna, to ma to pewne plusy w stosunku do bazy mineralnej lub półsyntetycznej. Do zalania skrzyni biegów, gdzie pod uwagę trzeba brać bardzo wiele czynników, lepszy będzie olej syntetyczny niż półsyntetyczny.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 15:55
autor: Chloru
ptk22 pisze: Do zalania skrzyni biegów, gdzie pod uwagę trzeba brać bardzo wiele czynników, lepszy będzie olej syntetyczny niż półsyntetyczny.

Lepszy będzie olej prawidłowo dobrany i zmieniany zgodnie z zaleceniami producenta.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 16:10
autor: limesiak
szamot pisze:do skrzyni od zawsze leje subarowy i nigdy nie miałem problemów
Tak mi kiedyś poradzili mądrzy ludzie co się znajo :whistle:
Możesz zdradzić co to za olej? O ile się nie mylę leją Shella oraz Valvoline, zależy w jakich latach była współpraca?
Chloru pisze:
Lepszy będzie olej prawidłowo dobrany i zmieniany zgodnie z zaleceniami producenta.
No i tutaj jest coś czego nie rozumiem :wall: Zachowując wszystkie zalecenia producenta auta, postanowiłem go zmienić na zgodny z jego wytycznymi: klasa jakości GL-5 oraz lepkość 75W90.

Cena oby wymienionych na początku wątku produktów tożsama, różnica kilku PLN/l, jakieś doświadczenia?
Autem nie jeżdżę "wyczynowo" ;-)

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 16:48
autor: ptk22
Chloru pisze: Lepszy będzie olej prawidłowo dobrany i zmieniany zgodnie z zaleceniami producenta.
Tutaj zgoda w 100%
limesiak pisze: Cena oby wymienionych na początku wątku produktów tożsama, różnica kilku PLN/l, jakieś doświadczenia?
Różnica polega na dodatkach do oleju jakie zastosował producent. Ten HIPOL jest zoptymalizowany pod kątem prostych przekładni np, planetarnych, skrzyń biegów pozbawionych synchronizatorów itd. W tych warunkach ten olej spisuje się rewelacyjnie.

Do skrzyni biegów subaru trzeba nieco inny olej. To nie jest przekładnia planetarna, czy skrzynia pozbawiona synchronizatorów. Najlepszy będzie tak jak to trafnie wyżej ujął Chloru.

W praktyce najlepiej zapytać swojego mechanika, żeby on dobrał olej. Bo może akurat kupują w beczkach odpowiedni olej i wtedy nie ma sensu upierać się, że to musi być ta czy inna firma. Ważne aby to był on odpowiednio dobrany.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 1 lut 2016, o 18:05
autor: szamot
limesiak pisze: Możesz zdradzić co to za olej? O ile się nie mylę leją Shella oraz Valvoline, zależy w jakich latach była współpraca?
mogę, taki

Obrazek


a z kim i kiedy współpracują to mi to koło d@py lata :-p

ma działać i działa

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 09:33
autor: limesiak
Podsumowując, ciekawa dyskusja o niczym :giggle:

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 09:39
autor: ptk22
szamot pisze: a z kim i kiedy współpracują to mi to koło d@py lata :-p
A ja co 40kkm przebiegu auta, proszę mojego mechanika o wymianę oleju w skrzyni i dyfrze. I też mi to lata z kim współpracują. Zawsze jestem bardzo zadowolony z takiego rozwiązania. Cenowo wychodzi taniej niż sam bym kupił olej w sklepie i nigdy nie miałem najmniejszych zastrzeżeń co do działania skrzyni.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 10:14
autor: limesiak
ptk22 pisze: A ja co 40kkm przebiegu auta, proszę mojego mechanika o wymianę oleju w skrzyni i dyfrze. I też mi to lata z kim współpracują. Zawsze jestem bardzo zadowolony z takiego rozwiązania. Cenowo wychodzi taniej niż sam bym kupił olej w sklepie i nigdy nie miałem najmniejszych zastrzeżeń co do działania skrzyni.
Może po prostu kończy się skrzynia? niemniej spróbuję zmiany oleju na jeden z polecanych na różnych forach/wątkach czy dostępny w sklepach, muszę wybrać coś... liczyłem na jakąś konstruktywną pomoc szczerze mówiąc z grona tutaj obecnych ludzików

Pzdr

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 10:38
autor: ptk22
limesiak, to że ciężko wchodzą biegi to nie znaczy, że skrzynia się kończy. Gorzej jak zgrzytają, to wtedy znaczy, że kończą się synchronizatory na tych biegach gdzie zgrzyta.

Zmień olej na odpowiedni do Twojej skrzyni i powinno znów być wszystko OK.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 10:50
autor: limesiak
Odpowiedni - słowo klucz. Jak wspomniałem przed zmianą na Orlenowski, wybrałem go na podstawie informacji od producenta auta, GL-5 75W90 - i jak pisał Chloru - nie ma znaczenia czy syntetyk czy pół. Pozostaje wiara, że jednak kwestia leży w tajemnej wiedzy producenta oleju i jego składu chemicznego, który może mieć wpływ na poprawne działanie danego zespołu.
Nadal nie wiem, który to odpowiedni :wall:

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 11:05
autor: ptk22
limesiak, do skrzyni oba, które wymieniłeś będą OK. Możesz też pokusić się o Motul lub ten, który podał szamot. Motul i ten subaru są to droższe oleje ale efekt będzie jeszcze lepszy. Do tylnego dyfra Hipol jest wystarczający.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 12:59
autor: dzixd
Hipolem to zalewa się ładowacz doczepiany do Ursusa zwany "cyklopem" :giggle:

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 13:22
autor: ptk22
dzixd, cyklopa zalewa się Hipolem jak już bardzo cieknie... ;-) Wcześniej HL 46 wystarcza.

Za to Hipol, super sprawdza się od lat, w zastosowaniach do: "tylnych mostów pojazdów mechanicznych – samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych - pracujących w bardzo trudnych warunkach".

Źródło:
http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... W-140.aspx

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 21:39
autor: leon
ptk22 pisze: Za to Hipol, super sprawdza się od lat, w zastosowaniach do: "tylnych mostów pojazdów mechanicznych – samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych i rolniczych - pracujących w bardzo trudnych warunkach".

Źródło:
http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... W-140.aspx

A co mają pisać ? Że się nie sprawdza ? :whistle:

Re: olej skrzynia/dyfer

: 2 lut 2016, o 23:14
autor: ptk22
leon, to nie był sarkazm z mojej strony. Ten olej naprawdę tam się sprawdza. Jest jednym z najtańszych na rynku do tego typu zastosowań i jest wystarczająco dobry. Wymienia się go przeważnie co 500-1000mth w zależności od zaleceń producenta przekładni. Wtedy cena ma znaczenie i na rynku polskim jest on jednym z najpopularniejszych olei do ww. zastosowań.

Re: olej skrzynia/dyfer

: 3 lut 2016, o 11:29
autor: TOMA52
ptk22 pisze:limesiak, do skrzyni oba, które wymieniłeś będą OK. Możesz też pokusić się o Motul lub ten, który podał szamot. Motul i ten subaru są to droższe oleje ale efekt będzie jeszcze lepszy. ...
Ale szamot wkleił olej do skrzyni automatycznej !!! Owszem słyszałem o przypadkach, gdy ktoś wlewa ATF do MT, ale to już eksperymenty na własną odpowiedzialność ...

limesiak, sam podałeś dane:

Shell Spirax S5 ATE 75W-90
Lepkość kinematyczna 40 st. 81 mm2/s
Lepkość kinematyczna 100 st 14,9 mm2/s
Wskaźnik lepkości 194
Valvoline SynPower™ Gear Oil TDL SAE 75W-90
Lepkość kinematyczna 40 st. 101 mm2/s
Lepkość kinematyczna 100 st 15,0 mm2/s
Wskaźnik lepkości 154

A Hipol ma Wskaźnik lepkości 145. To nie są parametry zbliżone, albo właśnie to, że są tylko "zbliżone" odpowiada po części za Twoje problemy.
Jak chcesz łatwą zmian biegów to z tych trzech zdecydowanie Shell. A najłatwiej Motul Gear 300. Ale ktoś na kropce pisał, że ciemnieje szybko i nawet za rzadki (zużywają się szybciej synchronizatory).

Re: olej skrzynia/dyfer

: 3 lut 2016, o 12:14
autor: ptk22
TOMA52 pisze: Ale szamot wkleił olej do skrzyni automatycznej !!!
Bardzo słuszna uwaga. Dzięki za poprawienie.

TOMA52, a można u Ciebie kupić olej przekładniowy GL-5 SAE 250 z dodatkami EP?
I jeśli tak to czy mógłbyś podać cenę?