Strona 1 z 2

4EAT - permanentne 50:50 mod

: 20 mar 2016, o 19:51
autor: teo
Nie wiem czy było już na forum ale wydaje mi się że nie, to się podzielę znaleziskiem.
Istnieje możliwość włączenia permanentnego rozłożenia napędu 50:50 w 4eat. Wystarczy oszukać tak zwane MPT czyli pseudo-dyferencjał centralny (w samochodach bez VTD) zmieniając napięcie które dostaje.
Nie mam teraz czasu tłumaczyć całego sposobu - jest tutaj http://www.rs25.com/forums/f8/t99075-4e ... -lite.html
W skrócie - wpinamy rezystor 25w 10-17ohm w kabelek nr 15 we wtyczce B54 wchodzącej w TCU (komputer skrzyni).
Można też zupełnie przeciąć ten kabel ale jest to niezalecane bo wtedy w MPT stykaja się powierzchnie "wiatraczków" i szybko zużywają.
TCU jest zwykle nad pedałem gazu po lewej jednak u mnie (legacy 98') znajduje się za radiem :/ Wiec trochę wiecej rozkręcania ale satysfakcja jest :)
Napędy działają teraz zawsze tak jak przy skrzyni w pozycji 1 i 2. :giggle:

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 20 mar 2016, o 20:05
autor: Bergen
Było. Sam to ćwiczyłem w swojej 4eat.

Jak się wiatraczki nie stykają, to nie ma 50:50, więc się zdecyduj ;-)

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 20 mar 2016, o 20:05
autor: teo
Zgoda - 51:49 :D

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 21 mar 2016, o 12:52
autor: Bergen
Dodam, że to nie zawsze jest kabelek 15, różnie to bywa, trzeba obadać multimetrem.
Oprócz tego, zawsze warto tam podpiąć woltomierz i wyprowadzić gdzieś na deskę rozdzielczą, nawet jak nie planuje się samego modowania -- można wtedy obserwować jak (bardzo nieudolnie) komputer steruje przeniesieniem napędu na tył.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 21 mar 2016, o 17:18
autor: pszemq
Widzialem cos podobnego w Kia Sorento z tym ze tam sa inne napędy i ta modyfikacja jest bardziej rozbudowana (sa oryginalnie sprzedawany cały potrzebny sprzęt do tego).Co do 4eat pytanie mam czy taka modyfikacja nie skraca żywotności skrzyni lub napędów??

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 22 mar 2016, o 08:55
autor: Bergen
Mówimy tu o dwóch różnych modyfikacjach:

1. wpięcie rezystora w układ sterowania sprzęgła wielopłytkowego
2. odłączenie układu sterowania

Pierwsza modyfikacja nie powoduje stałego rozkładu momentu (wbrew temu co sugeruje teo), zmienia jedynie charakterystykę jego rozkładu; Komputer skrzyni dalej steruje napięciowo sprzęgłem wielopłytkowym z tym, że poprzez wpięcie rezystora cała charakterystyka napięcie sterowania/spięcie skrzyni się podwyższa.

Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu. Zyskujemy stały rozkład 50:50, ale bez centralnego dyferencjału, czyli jak w rasowej terenówce :) Najsłabszym elementem tego układu są... opony. Branie ciasnych zakrętów czy manewrowanie na parkingu z załączonym tak napędem zeżre opony w mgnieniu oka. To rozwiązanie dodatkowo wymaga, po odłączeniu sprzęgła wielopłytkowego od komputera, jednoczesnego podpięcia pod tenże komputer rezystora, aby komputer nie wykrył przerwy w obwodzie i nie podniósł larum.

Jest jeszcze trzecia, moim zdaniem najlepsza modyfikacja -- odłączenie sterowania napięciowego z komputera, a w jego miejsce zamontowanie sterowania potencjometrem, trochę podobnie jak to się ma w dccd - i płynne sterowanie spięciem sprzęgła, w zależności od potrzeb.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 22 mar 2016, o 09:16
autor: leon
Bergen pisze: Zyskujemy stały rozkład 50:50

albo i nie. ;-)

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 22 mar 2016, o 09:32
autor: ptk22
Bergen pisze: Druga modyfikacja powoduje stałe dołączenie tylnej osi "na sztywno" do napędu.
I wtedy auto nie nadaje się do jazdy po asfalcie z prędkością większą niż 15km/h :-p

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 22 mar 2016, o 13:14
autor: Bergen
ptk22, ciekawe rzeczy opowiadasz.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 00:57
autor: ptk22
Miałem na myśli, że szybko coś padnie - przy spiętym na stałe napędzie i dużych prędkościach na asfalcie.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 10:49
autor: Bergen
Mi nic nie wysiadło. Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?

Jeśli zaś chodzi generalnie o jazdę z rozkładem 50:50 bez międzyosiowego mechanizmu różnicowego, to tutaj odnieśmy się do tego, co np. piszą w instrukcjach do samochodów terenowych -- jazda ze spiętymi napędami po suchej, czarnej i krętej drodze po prostu zje nam opony, z oczywistych przyczyn (ach, te prawa fizyki).

Jeśli zaś będziemy tutaj rozpatrywać takie przypadki, jak jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.

Z drugiej strony uważam, że sztywne spięcie napędów na śliskim/mokrym, mimo braku dyfra, czy to w 4eat czy to w terenówce, daje więcej pożytku niż ewentualnych szkód.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 11:08
autor: leon
Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniem :giggle:

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 11:13
autor: Bergen
leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D

Zdecydowanie najlepszym pomysłem jest przełacznik: sterowanie spięciem przez komputer / sterowanie spięciem ręczne, za pomocą potencjometra. Na codzień zostawiamy przełącznik w pierwszym położeniu i dajemy komputerowi decydować jak bardzo odłączony będzie tył (z reguły bardzo :giggle: ). W przypadku gdy pojawią się jakieś atrakcje typu szklanka na drodze, konieczność podjazdu pod oblodzoną górkę itp., aby zapobiec typowo "haldexowym" zachowaniom skrzyni 4eat, przełączamy przełącznik w drugie położenie i potencjometrem "dodajemy sobie tył" odpowiednio tyle, ile wystarczy żeby wybrnąć z kłopotów. Można zamontować sobie wyświetlacz, który będzie pokazywał stopień spięcia w obu przypadkach -- przydatna rzecz.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 13:03
autor: komor
Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po suchej autostradzie (pominąwszy bezsens takiej jazdy) zakładając, że mamy koła o tej samej średnicy, to trudno mi sobie wyobrazić co by się mogło stać.
Nawet koła o tej samej średnicy mają inne obciążenia na przodzie i tyle, co widać choćby po poziomie ugięcia opony, więc może nawet taka jazda powodowałaby problemy, a conajmniej dziwne zachowanie opon.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 13:17
autor: Gootek
leon pisze:
Bergen pisze: jazda ze spiętymi napędami po ... krętej drodze
będzie ciekawym doświadczeniem związanym ze skręcaniem :giggle:
droga nie musi być kręta, bo w aucie ze zblokowanym centralnym dyfrem wystarczy nawet niewielki impuls poprzeczny, by tył zapragnął zamienić się na miejsca z przodem...

Link: https://www.youtube.com/watch?v=WgMc7CTKQtA

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 16:19
autor: leon
Bergen pisze: leon, każdy zakręt pięknym boczurem, może być coś piękniejszego? :D

W Legacy 2.0 n/a na suchym to se można


pomarzyć :wall:

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 24 mar 2016, o 23:50
autor: ptk22
Bergen pisze: Można się obawiać o trwałość spiętego na stałe sprzęgła wielopłytkowego, ale ono chyba nie jest z papieru i jest dobrze chłodzone płynem ATF przepływającym przez chłodnicę, prawda?
Jeśli mamy na stałe spięty tył z przodem, to coś musi się albo ślizgać (w wyniku różnicy obwodów opon lub skręcania) najczęściej są to opony względem podłoża lub sprzęgło, albo musi się ukręcić. Innego wyjścia nie widzę :-)

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 10:32
autor: Bergen
ptk22, oczywiście, że sztywne spięcie osi to nie jest najlepszy pomysł, nikt tutaj co do tego nie ma wątpliwości.
Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat, potrafi niemiło zaskoczyć. Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 10:52
autor: leon
Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,

cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 14:28
autor: l_ewy
Bergen pisze:ptk22,Rozwiązanie "przełącznik-potencjometr-wyświetlacz" bardzo w takich momentach ułatwia sprawę.
Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 14:51
autor: zinc
mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz:P i nie nie spawarka :D
leon pisze:
Bergen pisze: Ale "teoretyczny" napęd AWD, szczególnie w starszych wersjach skrzyni 4eat,

cherlawa wiskoza w MT też szału nie robi. w dużym G wolałbym AT z guziczkiem.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 15:36
autor: Bergen
l_ewy pisze: Ale Ty rozbudziłeś mą wyobraźnię.
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 16:56
autor: l_ewy
Lubię to.
Ja później znajdę czas i miejsce na montaż :-)

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 17:14
autor: jarmaj
zinc pisze:mozemy zrobic Ci taka wiskoze ze czolgiem jej nie ruszysz
Tylko czy to jeszcze będzie wiskoza, czy zostanie tak ściśnięta, że zacznie działać jak szpera płytkowa? No i potem zdechnie po chwili, bo wiskoza jednak szperą płytkową nie jest.

Re: 4EAT - permanentne 50:50 mod

: 25 mar 2016, o 17:26
autor: leon
Bergen pisze:
Znajdę chwilę to to opiszę dokładniej, to jest prosta modyfikacja.

Mnie nurtuje inny mod, jak do starego AT dorobić łopatki. :cofee: