Strona 1 z 3

Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 00:49
autor: paku
Jak że to pierwszy post to na sajm pierw chciałbym powiedzieć >> Hello!

A tak bardziej w temacie, to od 3 miesięcy jestem posiadaczem OBK 3.6 ze skrzynią 5EAT.

Samochód był cały czas serwisowany w ASO więc po kolei sprawdzam różne detale i odkrywam niespodzianki.
Najnowsze odkrycie to brązowawy bez śladu czerwieni kolor ATFa, a poziom za duży o drugie tyle co HOT Full czyli tak na 6 nieistniejącej dziurce - test na postoju bez silnika.
Wg papierów to niby był zmieniamy jakieś 30kkm temu, na fakturze jest ta puszka 4l blaszana 1szt., ale kolor jest trochę chyba nie za bardzo świeży i 4l to za mało.

W każdym razie zastanawiam się co z tym zrobić? Odlać/wyssać, wymienić połowę ... na co ... Czy Ravenol SU5 zabija ??

Dzięki za podpowiedzi.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 11:06
autor: szamot
Coś mi się wydaje żeś źle odczytał poziom oleju...
Przy "normalnej" wymianie oleju, 4L (puszka) wystarcza, więcej nie zleci

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 11:28
autor: paku
Sprawdzałem ze 2-3 razy, ale fakt że bez chodzącego silnika. Może to była przyczyna. Teraz wszędzie gdzie patrzę to podają że powinno się sprawdzać na chodzącym silniku, rozgrzanej skrzyni i P ...
Sprawdzę jeszcze raz.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 15:46
autor: paku
Mój błąd ...

Sprawdziłem na rozgrzanym i chodzącym silniku, trochę trudniej uchwycić granice płynu ale jest w okolicach FULL HOT ...

Co do koloru to doczytałem gdzieś w biuletynie technicznym subaru, że ATF-HP szybko traci kolor i śmierdzi charakterystycznie co nie znacz że jest spalony..

"Please be aware that the 5EAT fluid (ATF-HP) will change from a dark reddish color to a yellowish color during normal operation. This is considered a normal characteristic for HP type fluid. HP fluid also has a distinctive odor to it which is also normal."

Czyli wygląda, że jest ok.

A kolor po 30kkm jest żółto-olejowy, a nie czerowno-ATFowy:

Obrazek

A to ciekawostka, specyfikacja Subaru ATF-HP

Obrazek

Jak wklejac to wklejać, takie coś znalazłem też ... do porownania z w/w

Obrazek

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 20:37
autor: lutek34
Ja wymieniałem po kupnie mojej Tribeci olej w ASB, też niby według serwisówki był wymieniany 40kk temu, ale to co się zlewało to było brązowe, wcześniej w innych samochodach z ASB nie spuszczałem aż tak zbrązowiałego ATFu. Przy wymianie statycznej, czyli przez odkręcenie korka i wymianę zewnętrznego filtra wymieniłem 4.8l oleju. Zalałem Ravenol SU5. Na dniach będę zrzucał skrzynię do regeneracji konwertera i całość zaleję świeżym Ravenolem SU5, oprócz tego wymienię wewnętrzny filtr.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 20:49
autor: paku
Widziałem Twoje wpisy w "wątku olejowym".
Bardzo jestem ciekawy opinii jak zachowuje się skrzynia na 1/2 SU5 ?
A co trzeba regenerować w konwerterze ?

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 21:17
autor: lutek34
Skrzynia zachowuje się dokładnie tak samo po wymianie jak przed. SU5 ma specyfikacje Subaru i nie powinno być żadnych problemów z jego użyciem.
Konwerter regeneruje bo sprzęgło lock upu drży przy załączaniu, ale to niby jest wada fabryczna w rocznikach 2008-09, później konwerter był poprawiony.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 21:21
autor: paku
lutek34 pisze: SU5 ma specyfikacje Subaru i nie powinno być żadnych problemów z jego użyciem.
Wiem, ale w sieci dużo jest "strachów", żeby lać tylko oryginał. Ja tam nie boję się eksperymentów więc chętnie też bym go zalał.
Próbowałem znaleźć parametry SU5, producent podaje tylko znikome dane, a ciekawy jestem jak by się wpisał do tabelki powyżej.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 21:44
autor: lutek34
paku pisze:
lutek34 pisze: SU5 ma specyfikacje Subaru i nie powinno być żadnych problemów z jego użyciem.
Wiem, ale w sieci dużo jest "strachów", żeby lać tylko oryginał. Ja tam nie boję się eksperymentów więc chętnie też bym go zalał.
Próbowałem znaleźć parametry SU5, producent podaje tylko znikome dane, a ciekawy jestem jak by się wpisał do tabelki powyżej.
Gdzie masz te strachy? Na forach w PL tak a w USA jest on normalnie dostępny jako zamiennik ATF HP i co ciekawe jest droższy. Wolę wlać SU5 niż jak niektórzy leją Multi ATF albo Dexrona. To jest podobnie jak kilka lat temu z ATFem do ASB Chryslera, gdzie nazwa oleju jest ATF+4 i że tylko Mopar, kilka firm również posiada licencję na wytwarzanie tego oleju o specyfikacji ATF+4, w tym też Ravenol, ja osobiście leję do Chryslera ATF+4 Petro Canada, niestety ale Petro Canada nie wytwarza oleju o specyfikacji Subaru ATF-HP, ale leję ich olej do silnika SUPREME SYNTHETIC 5w30 ;-)

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 21:56
autor: paku
Ok, będziesz królikiem doświadczalnym :)
Ja ma jeszcze z 20-30kkm do wymiany ...

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 21:58
autor: szamot
a ja tam zawsze leje atf subarowy - beczka kosztowała mnie ostatnio coś ok. 240 zyla - to po co kombinować? :whistle:

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 lis 2016, o 22:06
autor: paku
Bo jak może być lepszy to czemu nie użyć.
W SU5 nie podają indeksu lepkości ale np któryś tam (jak patrzyłem) Mobil1 ATF ma 195, a to jest dużo lepiej niż 182 w Subaru ATF-HP.
A większy indeks lepkości oznacza np. wolniejsze starzenie się oleju, czyli dłużej robi to co ma robić i się nie degeneruje.
Jest po prostu bardziej trwały.

Chociaż to wszystko to takie rozważania akademickie bo pewnie z 80% znaczenia ma sposób użytkowania.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 21 lis 2016, o 00:28
autor: lutek34
szamot pisze:a ja tam zawsze leje atf subarowy - beczka kosztowała mnie ostatnio coś ok. 240 zyla - to po co kombinować? :whistle:
teraz za 10l SU5 zapłaciłem 387zł z dostawą do domu, więc przeszło 200zł zostało na filtry, silikon i piwko ;-)
ja oczywiście nikogo nie namawiam do stosowania SU5, ale jak klasyk mówił "jak nie ma różnicy to po co przepłacać?"

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 21 lis 2016, o 00:42
autor: paku
Jedyną różnicą jakiej bym się obawiał to dodatki myjące tzn czy nie zacznie cieknąć - ale to sprawdzi królik doświadczalny :-)

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 21 lis 2016, o 01:07
autor: szamot
lutek34 pisze: oczywiście nikogo nie namawiam do stosowania
to mamy podobnie - każdy leje co chce
wymiany się robi co 60 kkm i życzyłbym sobie i wszystkim by tylko takie kwoty wchodziły w grę ;-)

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 26 lis 2016, o 19:08
autor: lutek34
Panowie mam pytanie do tych co zrzucali miskę w skrzyni 5EAT, czy oryginalny silikon uszczelniający jest różowo czerwony i czy oryginalny filtr wewnętrzny jest Denso? Pytam bo chcę się zorientować czy ktoś już coś grzebał pod miską. Na misce i na krawędzi gdzie jest silikon, nie widać zadrapań świadczących o tym że wcześniej coś było zeskrobywane. Na magnesie jak na przebieg 215kkm to nawet niewiele, jakieś 2mm przylepionego szlamu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 27 lis 2016, o 00:26
autor: paku
Znalazłem, że nazywa się i numeruje tak:

Liquid gasket: THREE BOND 1217B (Part No. K0877YA020)

OEM Subaru Red Three Bond Sealant Part # K0877YA020

i jest czerwony.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 27 lis 2016, o 00:50
autor: lutek34
paku, dzięki za info, czyli tak jak myślałem, nikt do tej pory nie zrzucał miski w mojej skrzyni. Ja to poskładam na ATF-RTV Mopar, który został mi z serwisowania Chryslera.

Mam jeszcze pytanie odnośnie tego filtra, czy jedyne miejsce żeby go kupić to Midparts?

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 19 mar 2018, o 17:01
autor: limesiak
lutek34 podzielisz się wynikiem swoich doświadczeń z Ravenol SU5?
Dzięki za informacje zwrotne

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 19 mar 2018, o 17:56
autor: lutek34
W sobotę wymieniałem dynamicznie olej Ravenol SU5 w skrzyni po przejechaniu 31kkm, tym razem zalałem olej Idemitsu ATF Type-HP. Zlałem korkiem spustowym 4l , po uzupełnieniu tych 4l, następne 4.5l spuściłem poprzez linie chłodzenia po uruchomieniu silnika i na bieżąco dolewając.
Po wymianie skrzynia pracuje tak samo jak wcześniej, czasami mam lekki szarpnięcie pomiedzy 2 a 3.
Na poniższym zdjęciu kolor oleju (ciemny) który spuściłem korkiem i jasny jaki wylatywał z linii chłodzenia na końcu procedury wymiany.
20180317_121522.jpg
20180317_102634.thumb.jpg.720c9e9dd4b105ac0b8aa180c68d088b.jpg

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 19 mar 2018, o 19:00
autor: limesiak
Dzięki za szybką odpowiedź. Jeżeli mógłbyś napisać co było powodem zmiany na Idemitsu?
Mam mały wyciek oleju na przewodach w okolicach filtra zewnętrznego, które nie były ruszane za mojej kadencji, wymieniałem filtr na WIX podczas ówczesnej wymiany części oleju na oryginał statycznie i zastanawiam się czy to ten filtr spowodował wyciek czy jakiś syf go zapchał przez co wzrosło ciśnienie i pcha przez opaski?
Jakieś sugestie odnośnie filtrów? Dotychczas czytałem, że z tymi filtrami nie ma problemów...

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 20 mar 2018, o 10:05
autor: lutek34
Powodem była cena za jaką udało mi się kupić ten olej oraz cichutka nadzieja że może zniweluje to sporadyczne szarpnięcie pomiędzy 2 a 3, niestety ale wymiana nie pomogła w tym aspekcie. Co pomogło to przeprowadzenie procedury "Learning Control" z manuala z rocznika 2006.

Co do filtrów to raz użyłem filtra Alco, rozciąłem oryginalny i ten Alco dla porównania, oryginalny nie ma zaworu upustowego a te wszystkie zamienniki mają zawór upustowy, po tym wróciłem do oryginalnego.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 3 kwie 2018, o 14:04
autor: paku
Hello,

Zbliża mi się wymiana oleju w 5EAT i tak się zastanawiam czy da się go wyssać przez bagnet? Próbował ktoś może?
U mnie nie ma filtra zewnętrznego więc sprawa wymiany sprowadza się tylko do oleju. Ssanie to byłaby łatwa opcja ...

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 3 kwie 2018, o 17:38
autor: lutek34
Jak Ci jest łatwiej wyssać niż odkręcić korek spustowy, to chyba bez znaczenia jak usuniesz stary olej z miski.

Re: Pytanie klasyczne - ATF do 5EAT

: 3 kwie 2018, o 17:50
autor: paku
Ale pytanie jest czy się da. Z silnika np nie udalo się bo nie da się sięgnąć wystarczająco głęboko.