Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Pytania i problemy techniczne związane z Subaru. Trytytki, śrubki i inne tematy dla maniaków niszczenia żelastwa ;-)
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 7 mar 2017, o 00:35

komin pisze:zimówki na szrot :whistle:
Niekoniecznie. Zdarza sie tez czasami takie coś na nowej oponie. Czasami wystarczy przemontowanie opon na felgach.


był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

loniusz83
0 gwiazdek
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Auto: Subaru Forester III
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 7 mar 2017, o 08:31

Właśnie miałem się pytać co z zimówkami. Czy jest dla nich jeszcze jakaś szansa. Bieżnika mają po 8,2mm więc wielka szkoda by była tym bardziej że kosztowały sporo (goodyer ultragrip performance gen1). Ściągnąć, obrócić na feldze i wyważyć od nowa? Koszt niewielki a może pomoże :lol:

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 8 mar 2017, o 17:13

możę pomóc, chociaż szkoda że nie ustaliłeś która jest winna, odpowiednio przekąłdajac koła da sie to zrobic ;)
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

komin
4 gwiazdki
Lokalizacja: Kielce
Auto: Legacy 2.5 A/T
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 8 mar 2017, o 22:10

a nie przekładałeś?? przecie to najtańsza i najszybsza metoda na sprawdzenie
Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269

Cezar 01
0 gwiazdek
Auto: Subaru Outback Boxer Diesel
Polubił: 0
Polubione posty: 1 raz

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 11:09

Z wydruku geometrii widać wyraźnie, że Twoja Legacy ma znaczną różnicę w kątach pochylenia kół przednich. Mieści się ona co prawda w tolerancji
zadanej przez konstruktora pojazdu , ale w efekcie powoduje jednakże ściąganie pojazdu , co również będzie skutkować nierównomiernym zużyciem opon.
Poza tym warsztat , który nieudolnie próbował regulować geometrię w Twojej Subarynie zapomniał o jednej podstawowej zasadzie diagnostyki samochodowej.
W pojeździe , który ma fabryczną możliwość regulacji obydwu osi sprawdza się zawsze i w razie konieczności reguluje geometrię obydwu osi tj. kompletnego
pojazdu jako ustroju przestrzennego. Regulacja samego przodu , jak to zrobiono za pierwszym podejściem wskazuje na dyletanctwo i głupotę mechanika
któremu brak podstawowej wiedzy , tym bardziej , że już na pierwszym diagramie było widać wyraźnie , że tył jest totalnie " rozjechany ".
Trzeciego wydruku , o którym wspominałeś niestety nie wkleiłeś , ale już z drugiego widać , że co prawda z grubsza zbieżność przodu i tyłu została ogarnięta,
ale przód , jak już wspomniałem na początku jest po spotkaniu zapewne z krawężnikiem . Jest możliwość ustawienia tego na tzw. " igłę " pod warunkiem wymiany
górnej śruby mocującej kolumnę MC Phersona do zwrotnicy piasty koła na śrubę specjalną to umożliwiającą np. Whiteline'a , które można zamówić w 4 Turbo.
Jest to rozwiązanie sprawdzone i rozwiązujące problem . Identycznie w przypadku , gdyby koła tylne miały nieprawidłowe pochylenie to Whiteline oferuje
zamienne tuleje regulacyjne do górnego krótkiego wahacza o działaniu mimośrodowym. Nie jest to tanie rozwiązanie ale bardzo skuteczne i trwałe. Sprawdziłem
osobiście w moim OBK. Jarmaj wspominał o szepniu zwanym Czesio Duda z Katowic. Pan Czesio Duda owszem , kiedyś był bardzo dobry dopóki sam osobiście pracował
w warsztacie i regulował geometrię własnymi rękami. Niestey od kiedy Pan Czesio zajął się realizacją pasji poza zawodowych ( wędkarstwo i nurkowanie ) ,
i zatrudnił przygodnych mechaników to warsztat nie ma już tego poziomu technicznego co dawniej. Ja osobiście jeśli muszę zdiagnozować geometrię zawieszenia kół
i ją fachowo uregulować korzystam od kilku lat z usług ATS Szczypka w Mikołowie na ul. Strzechy , który robi to fachowo pod okiem właściciela Pana Edwarda Szczypki , który ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie w fachu mechaniki samochodowej , posiada pożądny stabilny najazd i dobre na bieżąco serwisowane i kalibrowane urządzenie diagnostyczne,nie wspominając o fachowych mechanikach. Co również istotne w sytuacji kiedy niezbędna będzie ingerencja w pojazd i wymiana zużytego lub uszkodzonego elementu to jest to robione od razu na miejscu na warsztacie i nie trzeba jeździć i szukać dopiero mechanika , który ogarnia Subaru , choć pod względem geometrii zawieszenia jest to bez znaczenia. Koszt regulacji geometrii zawieszenia jeśli śruby się normalnie odkręcą i nie trzeba z nimi walczyć przez długi czas , to o ile mnie pamięć nie myli wynosi 100,- zł za kompletny pojazd.
Jednakże tak samo ważne jest prawidłowe serwisowanie kół , oprócz zwykłego wyważenia , które wbrew pozorom wielu warsztatom sprawia problemy, to dobrze jest w przypadkach wątpliwych , kiedy geometria jest ustawiona prawidłowo , zewnetrzny wyglad opony prawidłowy , a auto w dalszym ciagu nie zachowuje prawidłowego toru jazdy
bądź koła drgają pomimo prawidłowego ich dynamicznego wyważenia ,dobrze jest pojechać do dobrego warsztatu wulkanizatorskiego wyposażonego w maszynę Hunter GSP 9700 ( lub wyższą ) , która umożliwia przeprowadzenie testu drogowego i korekcję ustawienia opony względem felgi tak , aby zminimalizować momenty siły trzeciego rzędu wywołujące nieporządany efekt sciągania pojazdu. Fachowe wyważenie na takiej maszynie z testem drogowym pokazuje na wydruku , które koło nalezy na którą oś i strone pojazdu założyć aby efekt ściagania pojazdu był minimalny. Tyle tylko , że koszt takiej usługi jest dość znaczny i przykladowo w PHU Harp w Krakowie , który ma dwie takie maszyny wynosi to przy alu felgach i kołach 17 " ok. 120,- zł/kpl.

https://www.4turbo.pl/whiteline-camber- ... 6584,15563

http://www.wimad.com.pl/b002-podkladki_ ... kcyjne.php

http://www.ats-szczypka.pl/

otome
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 15:24

Ciężko znaleźć kogoś, kto by się znał na geometrii, więc ludzie muszą pytać na forach... Wkurza mnie to, że de facto trzeba się znać na wszystkim i że w warsztacie przed pomiarem geometrii nawet nie sprawdzą ciśnienia w oponach, więc trzeba samemu o tym pamiętać. Już nie mówiąc o tym, że żeby pomiar był wiarygodny, musi być stanowisko wypoziomowane, maszyny skalibrowane, a tego to ja nawet nie sprawdzę... głowice pomiarowe dobrze założone...
Btw w Warszawie była Auto-Geometria Schubert, gdzie podobno zajebiście robili, ale jak dzwoniłam swego czasu to powiedzieli, że zakończyli działalność. No i trzeba jeździć po patałachach...

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 15:37

otome pisze:Ciężko znaleźć kogoś, kto by się znał na geometrii, więc ludzie muszą pytać na forach... Wkurza mnie to, że de facto trzeba się znać na wszystkim i że w warsztacie przed pomiarem geometrii nawet nie sprawdzą ciśnienia w oponach, więc trzeba samemu o tym pamiętać. Już nie mówiąc o tym, że żeby pomiar był wiarygodny, musi być stanowisko wypoziomowane, maszyny skalibrowane, a tego to ja nawet nie sprawdzę... głowice pomiarowe dobrze założone...
Btw w Warszawie była Auto-Geometria Schubert, gdzie podobno zajebiście robili, ale jak dzwoniłam swego czasu to powiedzieli, że zakończyli działalność. No i trzeba jeździć po patałachach...
Jak nie chcesz z geometrią po patałachach to zapraszam do siebie - cisnienie nawet sprawdzamy i kompensujemy bicie felg ;-)
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

skwaro
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: Forester 2.5XT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 52 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 15:41

otome pisze:Ciężko znaleźć kogoś, kto by się znał na geometrii, więc ludzie muszą pytać na forach... Wkurza mnie to, że de facto trzeba się znać na wszystkim i że w warsztacie przed pomiarem geometrii nawet nie sprawdzą ciśnienia w oponach, więc trzeba samemu o tym pamiętać. Już nie mówiąc o tym, że żeby pomiar był wiarygodny, musi być stanowisko wypoziomowane, maszyny skalibrowane, a tego to ja nawet nie sprawdzę... głowice pomiarowe dobrze założone...
Btw w Warszawie była Auto-Geometria Schubert, gdzie podobno zajebiście robili, ale jak dzwoniłam swego czasu to powiedzieli, że zakończyli działalność. No i trzeba jeździć po patałachach...

W Warszawie masz Pana Sylwka w Dobrucki Serwis na Prymasa, lepszego speca w Wawie nie znajdziesz.

otome
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 15:56

Dzięki za namiary panowie, na pewno będę mieć na uwadze, tylko Ty lukass jeszcze mi powiedz gdzie Cię zastanę. ;)

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 16:42

otome pisze:Dzięki za namiary panowie, na pewno będę mieć na uwadze, tylko Ty lukass jeszcze mi powiedz gdzie Cię zastanę. ;)
https://warsztatblizne.pl/
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

otome
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 20:29

Fajna strona i fejsbuk też. Jak zakupię oponki to może wpadnę do was. A klucz dynamometryczny macie? Bo jak byłam na wymianie opon i geometrii w jednym miejscu nawet niedaleko was i wyciągnęłam takowy z bagażnika, to wszyscy pracownicy warsztatu się zlecieli, żeby popatrzeć co to jest. :-p

Godlik
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: Warszawa
Auto: GT'99 jest i zawsze będzie; OBK był, Legacy było, była Skoda, jest BMW :)
Polubił: 18 razy
Polubione posty: 83 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 20:31

Może myśleli, że chcesz ich lać... :-P

otome
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 20:34

No pewnie, jak zaczęli mi dokręcać koła ręcznie "na strzyknięcie łokcia". :mrgreen:

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 20:41

otome, chłopie, ochłoń. ;-)
Ile płacisz u siebie za przełożenie 4 opon? Tak z czystej ciekawości pytam.

lukass
5 gwiazdek
Lokalizacja: Wawa
Auto: Proto WRC'17 i 4 razy 4x4 - czyli w sumie 5 razy 4x4
Polubił: 8 razy
Polubione posty: 130 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 20:45

otome pisze: A klucz dynamometryczny macie?
Tak - trzymamy w sejfie żeby nam żaden klient go do bagażnika nie schował :mrgreen:
był WRX powered by Jako & PB98 i STi MY'05 EU DCCD

Chloru
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: DC
Auto: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED ;-)
Polubił: 213 razy
Polubione posty: 492 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 23:08

FUX, to jest ona. Wiem, że już wzrok nie ten i cycki Ci rosną. Zapisz się na jakąś terapię hormonalną :razz: :mrgreen:
"Understeer is a crime" (C) Colin McRae

otome
Awatar użytkownika
2 gwiazdki
Lokalizacja: Warszawa
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 6 kwie 2017, o 23:49

lukass pisze:
otome pisze: A klucz dynamometryczny macie?
Tak - trzymamy w sejfie żeby nam żaden klient go do bagażnika nie schował :mrgreen:
No i wydało się, skąd mam tyle narzędzi... :-d
FUX pisze:otome, chłopie, ochłoń. ;-)
Ile płacisz u siebie za przełożenie 4 opon? Tak z czystej ciekawości pytam.
"U siebie"? :-/ Nie wiem co to znaczy. :razz: W warsztatach i wulkanizacjach jestem gościem, rzadkim. Do tamtych pojechałam, bo się reklamowali, że specjalizują się w geometrii, a po przyjechaniu okazało się, że nawet sprzętu do tego nie mieli.
Ale z tym ochłonięciem to wcale nie jest zły pomysł, pójdę się przejechać Ciapatą.

tomek12
2 gwiazdki
Auto: Subaru Forester 2.5xt
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 9 kwie 2017, o 21:47

Witam,
podepnę się pod temat bo mam podobny problem tylko przeciwnie, a mianowicie po wymianie opon (wraz z felgami) z zimowych na letnie ściąga mi ale w lewą stronę. Przy jeździe na nierównej drodze (drgania) kierownica sama skręca delikatnie w lewo.
Pytanie moje jak przerzucić koła? Zamienić prawą stronę z lewą czy zrobić tak jak to było pokazane we wcześniejszych postach?
Chciałbym zacząć od wyeliminowania wady opon zanim zacznę dalej szukać.
Dodam jeszcze że ostatnio pojawił się luz na przekładni kierowniczej ( co zostało potwierdzone na badaniach technicznych) czy to może mieć wpływ na ściąganie w którąś stronę?

inquiz
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Auto: pojazd wolnobieżny
Polubił: 406 razy
Polubione posty: 361 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 20:35

Ja bym zamienił tył z przodem na początek, albo od razu pojechał na wyważenie. Prawdopodobne że przy okazji zmiany odpadły odważniki? W tym przypadku i tak będziesz musiał ponownie wyważać więc po co się męczyć samemu?
Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety.
Živela Jugoslavija!

skwaro
Awatar użytkownika
5 gwiazdek
Auto: Forester 2.5XT
Polubił: 4 razy
Polubione posty: 52 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 20:38

Jak nie są kierunkowe to zamień prawą stronę z lewą, jak to wina opon to powinno zacząć ściągać w drugą stronę

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 21:38

tomek12, wyciągnij wnioski w poprzednich postów.

komin
4 gwiazdki
Lokalizacja: Kielce
Auto: Legacy 2.5 A/T
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 22:16

tomek12wyważenie zazwyczaj powyżej 100-120 jeśli ściąga to powietrze bym sprawdził, czesto jest tak że w zeszłym sezonie wszystko było idealnie a teraz ściąga, bije- bez wizyty w warsztacie się raczej nie obejdzie, ale w takim co wiedzią co robić.
Ps. klucz dynamometryczny to nie majątek czy kosmiczna technologia na wulkanizacji to podstawa, inną sprawą jest to że trzeba mieć tabelkę z momentami do poszczególnych pojazdów i umieć tego zaawansowanego technicznie urządzenia używać :-)
lukass, mój klucz leży cały dzień na widoku od kilku lat i jakoś go nie kradną - inną sprawą są nasadki z King-Tona one potrafią zniknąć :wall:
Ostatnio zmieniony 10 kwie 2017, o 22:19 przez komin, łącznie zmieniany 1 raz.
Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 22:18

komin pisze: Ps. klucz dynamometryczny to nie majątek czy kosmiczna technologia na wulkanizacji to podstawa, inną sprawą jest to że trzeba mieć tabelkę z momentami do poszczególnych pojazdów i umieć tego zaawansowanego technicznie urządzenia używać
Nie bardzo widzę związek między ściąganiem a dokręcaniem. ;-)

komin
4 gwiazdki
Lokalizacja: Kielce
Auto: Legacy 2.5 A/T
Polubił: 0
Polubione posty: 0

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 10 kwie 2017, o 22:22

FUX pisze:
komin pisze: Ps. klucz dynamometryczny to nie majątek czy kosmiczna technologia na wulkanizacji to podstawa, inną sprawą jest to że trzeba mieć tabelkę z momentami do poszczególnych pojazdów i umieć tego zaawansowanego technicznie urządzenia używać
Nie bardzo widzę związek między ściąganiem a dokręcaniem. ;-)
Jak koło się odkręci i spadnie to samochód raczej prosto jechał nie będzie :lol: taki żart
Regeneracja felg ;
Malowanie proszkowe
Prostowanie felg
Spawanie felg
Świętokrzyskie 507304269

FUX
Awatar użytkownika
6 gwiazdek
Lokalizacja: ze sofy.
Auto: jeżdżące
Polubił: 222 razy
Polubione posty: 345 razy

Re: Ściąga na prawo. Analiza wydruków z geometrii.

Post 11 kwie 2017, o 08:11

;-)

ODPOWIEDZ