geos pisze:Panowie, dzięki za odpowiedzi!
zrobiłem tak jak zasugerował otome i zmierzyłem napięcie: 10.30V. coś mało. odłączyłem aku, poczekałem 5 minut wzywając w myślach wszystkich bogów subaru na pomoc, podłączyłem i... odpalił! pokręciłem nim ok. 15km, zajechałem na parking, wyłączyłem, odpaliłem i znowu wszystko OK. przynajmniej teraz stoi pod blokiem a nie kilometr dalej.
w związku z całą sytuacją mam jednak kilka pytań:
a) co się musiało stać, aby w ciągu 5 minutowego postoju aku się nagle rozładował? aku ma ok. 2 lat. nie sprawiał żadnych problemów.
b) co w zaistniałej sytuacji jeszcze posprawdzać aby upewnić się, że cały układ ładowania jest sprawny lub coś w nim szwankuje?
c) czy na biegu jałowym akumulator się też ładuje i jak długo powinno się jeździć (orientacyjnie) do pełnego naładowania akumulatora?
d) czy można przeprowadzić jakiś test obciążeniowy akumulatora, aby sprawdzić, czy dobiega lub nie końca swoich dni?
e) czy w powyższej sytuacji można założyć, że ani rozrząd, ani nic grubszego nie pierdykneło?
Dziwna sytuacja z tym że odpalił, bo przy 10 V aku w zasadzie powinien już nie żyć. Jak już odpalił to mogłeś ładowanie zmierzyć. Gdyby pokazywał napięcie akumulatora, to znaczy że nie ładuje. Jeśli ładowanie by było, to pewnie całkiem spore, bo alternator próbuje doładować takiego zdechłego aku (czasem może się też coś zepsuć przez to w układzie ładowania).
Może i nie rozładował się w ciągu 5 minut. Jeśli układ ładowania nawala, to aku jest niedoładowywany i się stopniowo rozładowuje, aż w końcu nie odpali.
Tak, na biegu jałowym też jest ładowanie. A ile powinno się pojeździć, żeby się naładował, ciężko stwierdzić, ale na pewno nie wystarczy kilka minut jazdy.
Może też prąd Ci uciekać na postoju, jakiś odbiornik walnięty.
Jest tester do sprawdzania aku pod obciążeniem, ale to mają w warsztatach, czasem w sklepach sprzedających akumulatory.
Ja bym sie niczym innym teraz nie martwiła, wygląda to na elektrykę... Czasem przyczyną są też takie pierdoły jak kabelki, czy nawet zaśniedziałe klemy i bieguny na aku, dobrze jest to przeczyścić papierem ściernym.