Wymiana płynu hamulcowego
Regulamin forum
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Zanim założysz nowy wątek, poczytaj najczęściej zadawane pytania
Wymiana płynu hamulcowego
Witam,
zbliża mi się okres wymiany płynu hamulcowego i przymierzam się aby zrobić to samemu (bo lubię), ale nigdy jeszcze tego nie robiłem. W związku z tym mam kilka pytań do kolegów z doświadczeniem:
1. Czy jestem w stanie sam wymienić płyn (i odpowietrzyć układ) bez zdejmowania kół? Przy pomocy np. takiego urządzenia:
http://allegro.pl/zestaw-do-odpowietrza ... l#thumb/11
Nie posiadam podnośnika ale mam kanał w garażu. Lub ewentualnie z lewarka - tzn. najpierw jedna strona, potem druga.
2. Jeżeli przy okazji bym chciał sobie wymienić przewody hamulcowe na np. takie:
https://www.subarak.pl/150-przewody
To czy jest konieczność spuszczania całego płynu? Czytałem gdzieś że nie jest dobrze zapowietrzyć pompę hamulcową.
Samochód to Forester 2.5 XT
Pozdrawiam
zbliża mi się okres wymiany płynu hamulcowego i przymierzam się aby zrobić to samemu (bo lubię), ale nigdy jeszcze tego nie robiłem. W związku z tym mam kilka pytań do kolegów z doświadczeniem:
1. Czy jestem w stanie sam wymienić płyn (i odpowietrzyć układ) bez zdejmowania kół? Przy pomocy np. takiego urządzenia:
http://allegro.pl/zestaw-do-odpowietrza ... l#thumb/11
Nie posiadam podnośnika ale mam kanał w garażu. Lub ewentualnie z lewarka - tzn. najpierw jedna strona, potem druga.
2. Jeżeli przy okazji bym chciał sobie wymienić przewody hamulcowe na np. takie:
https://www.subarak.pl/150-przewody
To czy jest konieczność spuszczania całego płynu? Czytałem gdzieś że nie jest dobrze zapowietrzyć pompę hamulcową.
Samochód to Forester 2.5 XT
Pozdrawiam
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Albo jeszcze takie coś znalazłem:
http://www.wszystkodlawarsztatu.pl/#/pr ... Items.html
http://www.wszystkodlawarsztatu.pl/#/pr ... Items.html
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Oczywiście że sam to zrobisz bez większego problemu, z wymianą przewodów czy bez , najpierw luzujesz odpowietrznik z któregoś koła następnie zakładasz przewód na odpowietrznik fi 5 i czekasz na opróżnienie płynu hamulcowego, następnie robisz tak na wszystkich kolach. Zakręcasz odpowietrzniki, zalewasz nowy płyn i odpowietrzasz pierwsze odkręcasz odpowietrznik przy jednym kole jak zobaczysz wyciekający płyn to zakręcasz go i idziesz do następnego koła, następnie prosisz kogoś aby usiadł w samochodzie i naciskał pedał hamulca. początkowo 3x nacisnąć i trzymać cały czas pedal w podłodze ty w tym czasie odkręcasz odpowietrznik wcześniej nałóż przewód na niego co by nie psikać płynem po kołach i karoserii i wiadomo po oczach bo ciśnienie będzie. Najlepiej zanurzyć przewód w jakimś pojemniku przezroczystym (słoik po musztardzie:)) i będziesz widział czy podczas wydobywania się płynu są bąbelki powietrza. Następnie dokręcasz ponownie odpowietrznik a druga osoba puszcza hamulec i ponownie "pompuje" 3x i trzyma a Ty ponawiasz procedurę z odkręceniem odpowietrznika. Jak nie będą wydobywać się pęcherze powietrza to znaczy że to kolo jest już ok i zaczynasz następne odpowietrzać.
Zaczynasz od najbliższego koła od pompy czyli lewe przednie, prawe przednie, lewe tylne, prawe tylne.
Pamiętaj o ciągłej kontroli ilości płynu w zbiorniczku aby go nie zabrakło bo nie odpowietrzysz układu i dobrze by było aby odpowietrzać na uruchomionym silniku.
Po za tym kanał jest do tego wystarczający.
Pozdrawiam
Zaczynasz od najbliższego koła od pompy czyli lewe przednie, prawe przednie, lewe tylne, prawe tylne.
Pamiętaj o ciągłej kontroli ilości płynu w zbiorniczku aby go nie zabrakło bo nie odpowietrzysz układu i dobrze by było aby odpowietrzać na uruchomionym silniku.
Po za tym kanał jest do tego wystarczający.
Pozdrawiam
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Dzięki za odpowiedź. Rozumiem że w momencie gdy już spuszcze płyn z wszystkich 4 kół mogę w tym czasie wymienić przewody? Czy to też dam radę zrobić z kanału?
A czy pompa ma również swój odpowietrznik? ( tak wyczytałem)
A czy pompa ma również swój odpowietrznik? ( tak wyczytałem)
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Możesz wymienić przewody po spuszczeniu płynu, czy będzie potrzeba zdjęcia koła tego nie wiem na pewno będzie wygodniej
Czy pompa ma odpowietrznik to nie wiem, ale nie ma potrzeby jej jakoś specjalnie odpowietrzać, odpowietrzy sie po zalaniu płynem.
Najlepiej pierwsze odpowietrzenie do pojawienia się płynu na odpowietrznikach zacisku robić na zgaszonym silniku tak żeby pompa była zalana plynem przed uruchomieniem silnika.
Dobrze jest zrobić odpowietrzenie w miarę szybko tak by pompa sie za bardzo nie zagrzała jest ona przecież tylko chłodzona płynem z układu.
Czy pompa ma odpowietrznik to nie wiem, ale nie ma potrzeby jej jakoś specjalnie odpowietrzać, odpowietrzy sie po zalaniu płynem.
Najlepiej pierwsze odpowietrzenie do pojawienia się płynu na odpowietrznikach zacisku robić na zgaszonym silniku tak żeby pompa była zalana plynem przed uruchomieniem silnika.
Dobrze jest zrobić odpowietrzenie w miarę szybko tak by pompa sie za bardzo nie zagrzała jest ona przecież tylko chłodzona płynem z układu.
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Dzięki za cenne rady. W tzw. międzyczasie znalazłem serwisówkę do swojego Forka, ale co doświadczenie to doświadczenie, lepiej się uczyć na czyichś błędach :)
Przy okazji wrzucam linka może się komuś przyda:
https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?1 ... e-Manuals-(FSM)-Every-Model-USDM-EU
Przy okazji wrzucam linka może się komuś przyda:
https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?1 ... e-Manuals-(FSM)-Every-Model-USDM-EU
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Im dalej w ... internet tym więcej pytań. Mam jeszcze jedno:
Czy do sprzęgła lejemy ten sam płyn co do hamulców?
W instrukcji jest że wymiana też co 2 lata.
Czy do sprzęgła lejemy ten sam płyn co do hamulców?
W instrukcji jest że wymiana też co 2 lata.
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Tak.tomek12 pisze:Im dalej w ... internet tym więcej pytań. Mam jeszcze jedno:
Czy do sprzęgła lejemy ten sam płyn co do hamulców?
Dla tego Forka prawidłowa kolejność to: przednie prawe, tylne lewe, przednie lewe, tylne prawe.RafcioL28 pisze: Zaczynasz od najbliższego koła od pompy czyli lewe przednie, prawe przednie, lewe tylne, prawe tylne.
Koła musisz zdjąć.
Odpowietrzaj na zgaszonym silniku. Dopiero jak skończysz, to na uruchomionym sprawdź czy praca pedału hamulca nie wskazuje na to, że układ może być wciąż zapowietrzony.
Nie ma odpowietrznika, ale istnieje procedura odpowietrzania pompy, która może być konieczna, jeśli zbiorniczek zostanie opróżniony.tomek12 pisze: A czy pompa ma również swój odpowietrznik? ( tak wyczytałem)
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Na podstawie czego taki wpis wywiodłeś?otome pisze: Dla tego Forka prawidłowa kolejność to: przednie prawe, tylne lewe, przednie lewe, tylne prawe.
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Jeśli chodzi o kolejność kół to jak już wcześniej pisałem znalazłem w necie serwisówkę i tam jest taka oto kolejność:
/Users/tomaszczarnecki/Documents/SUBARU/USDM Forester FSM 2006/CHASSIS SECTION/BRAKE BR/14. Brake Fluid.pdf
/Users/tomaszczarnecki/Documents/SUBARU/USDM Forester FSM 2006/CHASSIS SECTION/BRAKE BR/14. Brake Fluid.pdf
- Chloru
- 6 gwiazdek
- Lokalizacja: DC
- Auto: Było: T5RDESIGNAWDPOLESTARENGINEERED Jest:T8ULTRADARKeAWDPOLESTARENGINEERED
- Polubił: 245 razy
- Polubione posty: 526 razy
Re: Wymiana płynu hamulcowego
tomek12 pisze: /Users/tomaszczarnecki/Documents/SUBARU/USDM Forester FSM 2006/CHASSIS SECTION/BRAKE BR/14. Brake Fluid.pdf
Link nie działa.



"Understeer is a crime" (C) Colin McRae
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Bo to jest PDF i nie wiem jak dodać
Może tak:
[img]/Users/tomaszczarnecki/Documents/SUBARU/USDM%20Forester%20FSM%202006/CHASSIS%20SECTION/BRAKE%20BR/14.%20Brake%20Fluid.pdf[/img]

Może tak:
[img]/Users/tomaszczarnecki/Documents/SUBARU/USDM%20Forester%20FSM%202006/CHASSIS%20SECTION/BRAKE%20BR/14.%20Brake%20Fluid.pdf[/img]
Re: Wymiana płynu hamulcowego
Ważne żeby zaczął od najbliższego koła od pompy, nie wiem jak jest w Foresterze.